Bae - Abu Dabi, Dubai, Sharjah

İnternet ortamında anlatılan tüm Dubai veya BAE’liği yazılarını unutun. Size kısa ve öz olarak üstelik de hiçbir yerde bulamayacağınız bilgiler sunacağım.

ALTINCILAR ÇARŞISI

Öncelikle kısa bir tanıtım yapayım. BAE'nin para birimi "dirhem". AED olarak kısaltılıyor. Dubai parası olan dirhem yaklaşık 1 TL civarında. Bir dirhem 0,27 Dolar veya diğer bir deyişle 100 Dolar 367 AED. Benzin fiyatının sudan daha ucuz olduğu bir ülke.

Ben Dubai’ye giderken Sharjah Havaalanı'nı kullandım. Sharjah Havaalanı Dubai’ye yaklaşık 30-50 kilometre mesafede. 30-50 dememin sebebi gideceğiniz bölgeye göre değişiyor. Dubai çok geniş araziye kurulmuş, büyük bir şehir. O nedenle eğer siz Sharjah’tan Burj Khalifa Bölgesi'nin en uç noktasına gitmeye kalkarsanız bu mesafe 60-70 kilometreye bile ulaşır.

Sharjah Havaalanı Sharjah şehir merkezine yaklaşık 10 kilometre. Tabi ki şehir merkezini neresi olarak görüyorsan.

Dubai’yi 3 bölgeye ayırabiliriz. Deira Bölgesi, Bur Dubai Bölgesi ve Palmiye Adaları, Dubai Mall , Burj Khalifa’nın ve Burj El Arap’ın olduğu  Jumeriah Bölgesi.

Ben gitmeden önce yaptığım araştırmalarda Sharjah Havaalanı'ndan şehre otobüs ve taksi ile gidildiği metronun  olmadığını öğrenmiştim. Dubai Havaalanı'ndan ise hem otobüs, hem taksi ve hem de metro ulaşımı olduğunu öğrenmiştim.

İnişte otobüsü sordum. Yok dediler. Kimseden aydınlatıcı bir bilgi alamadım. Hem yol yorgunluğu, hem havanın yağışlı olduğu ve hem de tabiri caizse yabancı bir ülkenin ürkekliği ve çekingenliği nedeniyle taksiye bindim. Otelim Deira Bölgesi'nde olduğu için Deira’ya doğru yola çıktık. Taksiyle otelin önüne geldiğimizde taksimetre 90 Dirhemi gösteriyordu. Ücreti ödeyip otele girdik.

CİTY CENTER

Otelim Baniyas Square'de bulunan Baniyas metro istasyonuna çok yakındı. O nedenle ulaşım imkanı çok kolaydı. Bu kolaylığının son noktasını da dönüş yolunda gördüm. Az önce açıklamıştım ya, taksi ücreti 90 Dirhem tuttu diye. İşte orada biraz gözüm açılıp, etrafı biraz kolaçan edip, etraflıca bilgi edindikten sonra dönerken 90 Dirheme gittiğim yolu 16 Dirheme hatta 15.5 dirheme gittim. Meğersem otelimin çok yakınında olan otobüs duraklarından Sharjah’a giden otobüsler varmış. Ücreti 10 Dirhem. Bu otobüslerin son durağı Sharjah’ta Al Jubail semti ve Al Jubail otobüs terminali. Bu terminalden de Sharjah havaalanına giden otobüsler var. Onlarında ücreti 6 Dirhem. Ben üstümdeki Dubai parasını harcadığımdan üzerimde 5.5 dirhem kalmıştı. Otobüs şoförüne söylediğimde sağolsun “tamam olur” diyerek 5.5 Dirhemi kabul etti. Onunla Sharjah havaalanına vardım.

Öncelikle size ulaşım ile bilgileri verip bu konuyu kapatalım. Dubai de 2 metro hattı var. Biri Etisalat durağından kalkıp, Creek durağına kadar giden yeşil hat, diğeri Emirates’ten kalkıp 1. Ve 2. Havaalanı duraklarından geçip Burj Khalifa, Dubai Marina, Jumeirah Beach Jebel Ali’ye kadar, neredeyse 40-50 kilometre giden kırmızı hat. Bu iki hat arasında Deira Bölgesi'ndeki Union ve Bur Dubai bölhesindeki Khalid Bin Al Welaad duraklarından aktarma yapabilirsiniz.

Unutmadan söyleyeyim. Dubai’de metro ve otobüslere hem binerken, hem inerken kart basıyorsunuz. Gişeler gittiğiniz yere göre ücret alıyor.

Dubai de 3 çeşit kart var. Bu kartlar Metro, otobüs ve tramvaylar da geçerli.

WAFİ MALL

Yalnızca tek sefer veya çok az kullanacaksanız Nol Red Ticket sizin için uygun. 2 AED ücreti olan kart, gişelerde yeniden yükleme yapılarak en fazla 10 kez kullanılabiliyor. En kısa mesafe 4 AED uzun mesafeler gittiğiniz yere göre 15-20 AED’e kadar çıkabiliyor. Bu kartta içinde kalan bakiyeyi geri alamıyorsunuz. Ve içindeki bakiye ile çıkış yapamazsanız (örneğin 4 AED vardı ama uzun mesafe gittiniz), turnike izin vermeyecek ve ücreti çıkışta ödemeniz gerekecektir.

SOUK MEDİNAT'TAN BURJ EL ARAP
Her gün birkaç kez kullanacaksanız ve hatta Abu Dhabi’ye otobüsle gitmeyi planlıyorsanız Nol Silver Card sizin için uygun. 25 AED karşılığında, içinde 19 AED bakiye olan kartı alıp (kalan 6 AED kart ücreti) istediğiniz yere gidebiliyor ve metrodaki makinelerden veya gişelerden kolayca yeniden yükleyebiliyorsunuz. Kısa mesafe 3 AED, uzun mesafeler gittiğiniz yere göre değişiyor. Red Ticket’ın aksine bu kart için ‘bakiyen yetmezse manuel öde’ mantığı yok, o yüzden içinde en uzun mesafe ücreti olan 7.5 AED yoksa turnikeden girmenize izin vermiyor (kısa mesafe gidecek olsanız bile).

Bir de zenginler için Nol Gold Card var ki bu karta sahip olanlar deri koltuklu özel vagonda iki katı fiyata seyahat ediyorlar. O nedenle binerken “Gold Class” vagonuna ve az sonra açıklayacağım eğer erkekseniz “pembe vagona” girmediğinizden emin olun. Normal kart sahipleri olarak Gold Class vagonuna binerseniz ceza ödersiniz. Peronlarda ve vagonda altın rengiyle bu bölümü belirtiyorlar. Az önce açıkladığım gibi Gold Class dışında, erkeklerin dikkat edip binmemesi gereken bir vagon daha var; kadın ve çocuk vagonları. Bu kısım da peronlarda ve vagonda pembe rengiyle belirtiliyor. Kadınlar bu vagona binmek zorunda gibi bir durum yok bu arada, yalnızca tercih edenler için böyle bir seçenek sunmuşlar.

Otobüsler her yere gidiyor. Otobüz duraklarında sıcakta bekleme sorununu klimayla çözmeye çalışmış olsalar da, durakların birçoğunda klimalar çalışmıyor.

SOUK MEDİNAT

Metro ve otobüslerin haricinde Palmiye Adası’na yakın Dubai Marina ile Jumeirah Beach Residence civarında hizmet veren Dubai Tram, var. Tramvayda kart okutunca açılan turnike yerine kenarda bulunan kart okutma makineleri var. “Kimse yok, okutmasam mı” diye düşünmeyin, çünkü çıkıştaki makinenin yanında duran görevliden girişte okutmadıysanız cezayı yersiniz.

Ulaşımdan bahsetmişken bir de teknelerden bahsedelim. Bur Dubai ile Deira Bölgesi arasında bulunan ve şehri ikiye bölen boğaz arasında hizmet veren ilkel tekneler var. 20-30 kişi alan ve neredeyse her üç-beş dakikada kalkan bu teknelerle iki yaka arasında 2 Dirhem'e gidip gelebilirsiniz.

Petrol sayesinde ihya olmuş 7 adet emirlikten oluşan Birleşik Arap Emirlikleri, küçük ama çok zengin bir ülke.Başkent Abu Dhabi. En modern, en turistik olanı, paranın gücüyle suni bir güzellik oluşturulmuş ve aynı zamanda önemli bir finans merkezi olan Dubai var.

Dubai'de gezilecek yerler :

1-Deira Bölgesi :  Deira bölgesi Bur Dubai bölgesinin karşısında ve şehrin ticaret merkezi konumunda. Bu bölgede çarşılar bulunuyor. Al Souk Al Kabeer yani eski çarşı.  Gold Souk,
yani altın çarşı. Deira kapalı çarşısı, Al-Ghurair City, Naif Souk ve son olarak Spice Souk, yani baharat çarşısı bunlardan bazıları.

Haliç kıyısında ise Dubai Municipality Museum, dhow rıhtımları, saat kulesi ve Dubai’ye alışveriş için gelenler için, muhteşem bir alışveriş yeri olan Deira City Center Mall.

2-Bur Dubai Bölgesi: Öncelikle söyleyeyim ki, gitmeden önce yaptığım araştırmada bu bölgenin en büyük alışveriş merkezinin küçük bir piramit şeklinde gösterilen Wafi Alışveriş Merkezi olduğu söylenmişti. O nedenle burayı özellikle ziyaret etmek istedim. Oud Metha bölgesinde bulunan ve piramit şeklinde olan bu yere gittiğimde o piramitin bir otel binası olduğu, Wafi Alışveriş Merkezinin ise bunun yanında olan giriş ve giriş altı dükkanlardan oluşan büyükçe bir pasajı andıran bir çarşı olduğuna şahit oldum.

Ama söylenenler gerçek olmasa, herkesin birbirinden kopya çekip tanıtım aslı olmayan yapmasına rağmen yine de otantik yapısıyla görmeye değer olduğunu söyleyebilirim. Yalnız diğer yazılanlara bakıp da hayal kırıklığına uğramayın derim.

Bur Dubai denilen bu bölgede Karama ve Bastakiya semtleri bulunmaktadır. Kentin ticaret merkezi. büyük şirketlerin ofisleri, Dubai Müzesi, müzenin olduğu yerin 1787 yılında inşa edilmiş olan ama günümüzden eseri dahi kalmamış olan, yalnızca küçük bir iki duvardan oluşan Al Fahidi Kalesi’nin içerisinde yer almaktadır.

BASTAKİYA BÖLGESİ

Müze ve haliç arasında kalan bölüme ise Bastakiya deniliyor. Burada birkaç tane küçük müze, sanat galerisi ve kafenin yanında yönetici Emirin sarayı bulunuyor. Eski Dubai olarak da adlandırılan Bastakiya Bölgesi, şehrin eski yapısının korunduğu, geleneksel Dubai evlerinin sıklıkla görülebileceği otantik bir bölgedir. Eskiden kalma rüzgâr kuleleri ve dar sokaklarıyla meşhur Bastakiya Bölgesi’ne, Al Fahidi Kalesi’ne çok yakındır.

Bu arada Dubai şehrini, üstü açık ve sıra dışı bir otobüs ile gezmek isterseniz, Burjumal Centre yakınından kalkan, Wonder Buss, otobüsleri şehri size gezdiriyor.

ÇARŞI GİRİŞİ

3-Jumeirah, Dubai Mall, Burj Khalifa Bölgesi: Bur Dubai’den deniz kıyısından Al Jumeira Road yolu boyunca yürürseniz Mercato Mall ve Shouk Madinat ve hemen bunun yakınında bulunan Dubai’nin simgesi olan Burj El Arap otelini göreceksiniz. Dünya'nın ilk 7 yıldızlı oteli Burj Al Arab. Dünyanın ilk 7 yıldızlı süper lüks oteli ilan edilen Burj Al Arab Oteli, 381 metre yüksekliğiyle yapay bir adacığın üzerinde gökyüzüne yükselmektedir. Jumeria sahili kıyısında yer alan otel; kıyıdan az önce ayrılmış, dalgalarda süzülen bir yelkenliye benzeyen mimari yapısıyla dikkat çekmektedir. Yalnız buraya giderken otele girecem, oteli gezecem hayaline kapılmayın. Çünkü eğer otel müşterisi değilseniz, önceden gezi için rezervasyon yaptırmadıysanız otele 20 metre kalan mesafede bulunan  giriş kapısından bir adım dahi içeri sokmuyorlar sizi. Ama Burj El Arap’a giremezseniz bile üzülmeyin bunun 500 metre ilerinde bulunan Shouk Madinat görülmeye değer.

SOUK MEDİNAT'TAN BURJ EL ARAP

Otantik yapısıyla, etrafındaki restoranlarıyla, suni yapılan gölde turistleri dolaştıran sandallarıyla Shouk Madinat muhteşem bir yer.

Buradan yaklaşık 4-5 kilometre sonra yine muhteşem bir eser olan, paranın gücünü yansıtan Palmiye Adaları; Palmiye Jumeirah, Palmiye Jebel Ali ve Palmiye Deira adaları var. Kaya ve kum taşıyıp  Palmiye şeklinde ada yapılmış olan bu adaların üstüne de müthiş lüks oteller, evler, rezidanslar kondurmuşlar.

PALMİYE ADALARINA BAKIŞ

Palmiye Jumeirah Adası, oteller ve birkaç özel rezidans binasına; Palmiye Deira daha çok özel mülk ve villa grubuna; Palmiye Jebel Ali ise su parkı, eğlence mekânları gibi daha çok aktivitelere yönelik yapılara ev sahipliği yapmaktadır.

Yalnız yine burada bir uyarıda bulunmak istiyorum. Eğer gökyüzünden bakmıyorsanız burayı gezme size fazla bir şey vermeyecektir. Çünkü gezdiğiniz yerin güzelliği, adanın yapısı ancak yukarıdan bakınca anlaşılıyor.

Ben Shouk Madinat’ı gezdikten sonra Palmiye Adalarına gitmeye karar verdim. 4-5 km.lik yolu etrafı iyice görmek düşüncesiyle yürümeye karar verdim. O sıcakta çok bunaldım. Palmiye adalarının girişine geldim. Anakara ile ada arasındaki yerden adalara baktığınızda ne ada görüyorsunuz, ne de Palmiye! Karşınızda devasa binalar var. Ona rağmen bir taşıta binip yine de içine gitmek istedim. Adanın girişi olan yerden vızır, vızır araçlar geçtiği halde ne bir otobüs, ne bir taksi durdurma imkanım oldu. Gitsemde bir şey anlamayacağım düşüncesiyle geri döndüm. Az yakınında olan bir plajda yorgunluğumu atıp tramvay’ın olduğu bölgeye giderek, oradan metroya aktarma yaptım.

Dünya'nın en yüksek binası Dubai'deki Burj Khalifa binası. Burj Khalifa 829 metre uzunluğunda, betonarme bina üstüne çelik konstrüksiyonla yükseltilmiş bir bina. İçinde oteller, iş merkezleri ve restoranlar var. Buraya gitmeyi planlıyorsanız, daha doğrusu burayı görmeden Dubai’yi gördüm diyemeyeceğiniz için buraya bir gününüzü ayırmalısınız.

Burj Khalifa’nın zirvelerinde iki gözlem yeri var. Biri 125. katında at the top adında ve bir de 160. katında bir gözlem noktası bulunmaktadır. At the top'a çıkış 145 dirhem 160. Kata çıkış 500 dirhem. Buralara önceden randevu alınarak biraz daha indirimli çıkabiliyorsunuz. Ben önceden randevu almadığım için, 160. katı da pahalı bulduğum için 145 dirhem vererek 125. kata çıkmayı tercih ettim.

Yani bu parayı vermeye değer mi? Az önce dedim ya “burayı görmeden Dubai’yi gördüm diyemeyeceğiniz” için görmeye ve an azından 125 kata çıkmaya değer. Dubai Mall ile Burj Khalifa iç içe, Dubai Mall’ı gezmek zaten saatlerinizi alır. Bu arada da Burj Khalifa’ya çıkıp bir hatıra fotoğrafı çektirmek, Dünyayı 125. Kattan görmek yine de bu paraya değer. Şunu belirtmeden geçemeyeceğim. Dubai Mall’ın alt katından Burj Khalifa’ya çıkan asansörler var. Bu asansörler inanır mısınız tam bir dakikada, hiçbir sarsıntı hissetmeden, hiç kulaklarınızda ve bünyenizde basınç hissetmeden sizi 125. Kata çıkarıyor. Burada bunun için yapılmış, her tarafı cam olan teras da yaklaşık yarım saat, bir saat kalarak etrafı seyrediyor ve sonra iniyorsunuz. Zaten fazla kalmak insanı sıkıyor.

Amacınız alışveriş ise tüm markaları bir arada bulabileceğiniz tek yer olarak Burj Khalifa’nın hemen yanıda yer alan 440.000 m2’lik dünyanın en büyük alışveriş merkezi  Dubai Mall’da
dünyaca ünlü binlerce markanın yanı sıra dev bir akvaryum da yer alıyor. İçerisinde çeşit çeşit dev balıkların olduğu bu akvaryumda görmeye değer.

Dubai Mall'ın hemen önünde yer alan Burj Khalifa Gölü üzerine kurulmuş olan Dubai Çeşmesi veya The Dubai Fountain denilen, akşam 6'dan sonra başlayan ve her yarım saatte bir müzik eşliğinde 150 metre yüksekliğe fışkıran sularıyla dans eden The Dubai Fountain var.

Abu Dabi’ye gitmek için Bur Dubai Bölgesinde olan ve yeşil hatlı metronun geçtiği Al Ghubaiba durağında bulunan Al Ghubaiba Bus Station dan kalkan otobüslerle Al Wahdah bölgesinde Al Wahda Mall Alışveriş Merkezi’nin hemen yanında bulunan terminale varırsınız. Abu Dabi de Dubai gibi görmeye değer ama Dubai kadar turistik olmayan bir şehir. Abu Dabi’de Marina Mall, Sheikh Zayed Camii, Emirates Palace, Saad Bin Ebu Waqqas Camii, Sharjah’ta Medinat Zayed, Souk Al Jubail, Union Square /Meydanı) ve Kral Faysal Camii görülmeye değer yerler.

Yalnız yazımın sonunda şunu söylemeden geçemeyeceğim. Biz Arapları kaba ve uygar olmayan insanlar olarak biliriz. Ancak şunu söylemeliyim ki, bizden çok daha medeni ve bizden çok daha kibar insanlar. Örnek isterseniz. Mesela bir bankamatikten para çekiyorsanız en yakınınızdaki kişi sizden en az 2 metre uzakta bekliyor. Bizdeki gibi burnunun dibine sokulup sizi gözlemlemiyor. İkincisi markete gidip alışveriş yaptıktan sonra kasaların önünde sıra kapıp öne geçme yok. İnsanlar kasalara 5-6 metre mesafede sıraya giriyor boşalan kasaya sırayla yöneliyor. Üçüncüsü çoğu Afrika ve Uzak Doğu ülkelerinden gelmiş olsalar dahi insanlar trafikte ışıklara ve yaya geçitlerine, trafik kurallarına tam bir uyum içindeler. Ben ki Türkiye’nin başşehrinden gitmiş biri olarak bazen arabaların geçmediği anda karşıya geçmeye kalkarken onlardan utanıp da duraklıyordum.

Dubai hakkında söyleyeceklerim bunlardan ibarettir. Gideceklere iyi geziler dilerim. Umarım yazım yararlı olur.

Fetullah İnam

1954 Bitlis-Tatvan doğumluyum. 1966'dan beri Ankara'da ikamet etmekteyim. Üniversite mezunu olarak halen Yazarlık yapmaktayım.