Kolombiya Cumhuriyeti ve Başkent Bogota Hakkında Genel Bilgiler

Kolombiya Cumhuriyeti; 1810 yılında bağımsızlığına kavuşsa da yıllarca İspanya sömürgesinde yaşamıştır. Şu an bağımsız, üniter ve anayasal bir cumhuriyettir. Başkenti Bogota, resmi dili İspanyolcadır. % 81’i Katoliktir. Ülke; yüzölçümüne göre Güney Amerika'nın en büyük 4. ve dünyanın en büyük 26. ülkesidir. Yaklaşık 45 milyon nüfusa sahiptir. Para birimleri, Kolombiya Pesosudur ve yaklaşık 1$, 2.5 COP’a eşittir.

Bogota ise dünyanın en yüksek 3. başkenti unvanını taşır. Yaklaşık 8 milyon nüfusa sahiptir. Bogota mevsimsel olarak dört mevsim yaşamayan, ılıman iklime sahip bir şehirdir. Yerel olarak mevsimleri; kuru ve yağışlı olarak ikiye ayırırlar. Yaz dönemi kurak geçer. Kış döneminde ise şehir her zaman yağışlıdır. Kar, yüksekliğe göre değişir. Yaz mevsiminde bile olsanız Bogota’nın geceleri hep soğuktur. Yanınıza uzun kollu almanızda yarar var.

Kolombiya, Latin Amerika’nın eğitim seviyesi en yüksek ülkesidir. Kolombiya’da toplam 360 üniversite, Bogota'da ise bunların 72 tanesi bulunuyor.

Bogota da kesinlikle tipik dünya başkentleri gibi kuru ve gri. İnanılmaz bir trafik var. Turistler genelde alışveriş ve müze için Bogota'yı tercih ediyor. Medellin ise Kolombiya’nın yükselen şehirlerinden. Gitmeden önce Kolombiyalı arkadaşlarımdan kesinlikle Medellin’e gitmem konusunda baskı görmeme rağmen maalesef zaman kısıtı yüzünden Bogota dışına çıkamıyorum. Medellin duyduklarım ve okuduklarıma dayanarak çok yeşil ve cennet gibiymiş. Dağ, sahil, parti turizmi çok sayıda turist çekmekteymiş. Aklınızda bulunsun.

Bogota için ne söylenebilir? ‘Dikkatli olun!’ Burası güvenlik açısından kötü bir üne sahip olduğu için her yerde polis ve askerlerle gövde gösterilerinin yapıldığı bir şehir. Ben de bundan nasibimi alıyorum. Bogota benim dünyada defalarca dolandırıldığım tek yer. Normal şartlarda dünyayı tek başınıza dolaşmak çok güvenilirdir. Ancak siz siz olun Kolombiya'ya giderseniz ekstra güvenli olun, polislere dahi güvenmeyin. Polislere dahi diyorum çünkü, gece sokakta dolaşırken polisler arkadaşımı durdurup cüzdanını isteyip cüzdanından para aldılar. İşin komik kısmı ise bu durum, Kolombiyalılar tarafından, dolandırılanın suçu olarak görülmesi. Yani eğer başınıza bir şey geldiyse, arka sokaklarda dolaştığınız, gece dışarıya çıktığınız, paralarınızı etrafa gösterdiğiniz için, bu tamamen sizin suçunuz.

Bogota'ya Vize Uygulaması

Umuma mahsus, Diplomatik, Hususi ve Hizmet  pasaport hamili Türk vatandaşları 90 güne kadar ikamet süreli seyahatlerinde vizeden muaftır.

Bogota'ya Ne Zaman Gitmeli?

Mayıs kadar sıcak olmasa da Haziran ve Temmuz aylarında gitmek, yağışların azalacağı için tercih edilmelidir. Ağustosta gitmek ise ‘Salsa al Parque’ ve ‘Festival de Verano’ festivalleri için eğlenceli olabilir. Bu festivallerde insanlar gün boyunca parklarda dans eder.

Bogota'da Ne Kadar Kalmalı?

Bana sorarsanız Bogota’ya sadece 2-3 gün ayırmak, her yerini görmek için ideal.

Bogota'da Nerede Konaklamalı?

Şehir genel olarak kuzey-güney-doğu-batı olarak dörde ayrılıyor. Kesinlikle kuzeyde kalmanızı öneriyorum. Çünkü çok daha turistik ve güvenilir. Güney kısmı ise en yoksul nüfusu barındıran kısım. El Centro yani Downtown, bu kısımda bulunur.

Ben Kuzeyde Carrera’daki Usaquén Art Suites’de konakladım. Yani aslında booking.com’dan burayı tuttum. Oraya gittiğimde sistemde bir yanlışlık olduğu ve yer olmadığı için beni ara sokakta başka bir otele götürdüler. 2 gün için COP 320.000 yani yaklaşık 350 TL ödedim. Otelin konumu restoranlara ve dükkanlara yakınlığı açısından tatmin ediciydi. Hatta yakınında Santa Ana alışveriş merkezi bile buldum.

Bogota'da Ulaşım

Kolombiya’ya benim gibi Panama’dan geçecekseniz, 2 ülke arasında büyük dağlar olduğundan, önerim kesinlikle uçak kullanmanız. Arkadaşlarım tarafından kullanılan ve hayran olunan bir diğer yolculuk çeşidi ise yatlar. La Perla adlı yat size önerebileceklerimden. Panama’dan Cartagena’ya geçerken, yol üzerinde duracağınız onlarca ada da bonusunuz olabilir.

Ben havayolunu kullandım ve havaalanında bulunan resmi turizm görevlilerden ilk golümü yedim. Taksicilerle anlaşıp turistlere yüksek fiyat verip parayı kırıştıklarını öğrendim. Havaalanında bir saatten fazla kalıp hemen hemen tüm taksicilerle pazarlık yaptıktan sonra gerçek değeri anladım ve taksiyi öyle tuttum.

Taksi tutmak istemezseniz de otobüsle ya da K hattındaki TransMilenio ile şehre kadar gidebilirsiniz. Ancak dikkat TransMilenio, havaalanının içine kadar gitmiyor ve bagajınız ağırsa da kullanmak önerilmiyor: http://www.transmilenio.gov.co/es/articulos/nueva-ruta-en-bus-dual-hacia-el-aeropuerto

Bu arada Bogota’nın yeni havaalanı ‘Aeropuerto Internacional El Dorado’, şehirden 13 km uzaklıktadır. Terminal 1, dış hatlar için, Terminal 2 iç hatlar için kullanılır.

Şehir içinde ulaşım ise kolay. TransMilenio adı verilen metrobüsler şehrin hemen hemen her yerine gitmektedir.

TransMilenio, 12 farklı hat ve 144 istasyona sahiptir. 1,400-1,700COP arası (1 Amerikan Dolarının yarısı) gibi düşük bir ücretle kullanabiliyorsunuz. Hatlar genel olarak haftaiçi ve cumartesi 4:58am’den 12:15am’e kadar, Pazar günü ise 5:55am’den 11:15pm’e kadar işler.

• A: Caracas ve Calle 76/ Tercer Milenio arası: 14 durak
  • B: Autonorte ve Terminal/ Héroes arası: 17 durak
  • C:  Suba ve Portal de Suba/ San Martín arası: 14 durak
  • D: Calle 80 ve Portal de la 80, Polo arası: 14 durak
  • E:  NQS Central ve La Castellana/ Ricaurte arası: 11 durak
  • F: Américas ve Portal de Las Américas/  Avenida Jiménez arası: 18 durak ( Ricaurte istasyonu dahil)
  • G: NQS Sur ve Comuneros/ San Mateo arası: 16 durak
  • H: Caracas Sur ve Hospital/  Portal de Usme/ Portal del Tunal arası: 16 durak
  • J: Eje Ambiental ve Museo del Oro/ Universidades arası: 3 durak
  • K: Calle 26, ve Portal Eldorado/ Centro Memoria arası: 13 durak
  • L: Carrera Décima ve Portal 20 de Julio/ San Diego arası: 10 durak
  • M: Carrera Séptima: Museo Nacional: 1 durak

Bunun dışında otobüsler de mevcut ancak eğer kısıtlı zamanınız varsa benim yaptığım gibi taksi tutmanız çok avantajlıya geliyor. Saati 18,000 COP yani yaklaşık 7$’a bir çok yeri kısa sürede gezebilirsiniz. Ancak dikkat, yanınızda yerel biri yoksa kesinlikle yoldan taksi çevirmemelisiniz. Ya da en iyi ihtimal soyulmayı göze almalısınız. Peki nerden taksi bulacaksınız? Benim yaptığım gibi otellerin anlaşmalı oldukları taksicilerle anlaşabilirsiniz. Ya da güvenilir taksi uygulamalarından indirip kendi işinizi kendiniz çözebilirsiniz.

Tappsi (www.tappsi.co), Taxis Libres (www.taxislibres.com.co),  Taxi Express (www.4111111.co)

Bogota'da Gezilecek Yerler

1) La Candelaria bölgesi (Colonial Quarter)

Downtown’da bulunuyor. Tipik İspanyol koloni ev ve kiliselerini görebileceğiniz, şehrin tarihi yeridir. Bu kesimde tiyatrolar, müzeler, kafeler bulunur. Çok canlıdır.

Bolivar Meydanı (Plaza De Bolivar): La Cendelaria tarihi bölgesinin tam merkezi kabul ediliyor. Buradaki Primada Katedrali ihtişamıyla sizi karşılıyor.

Meydanın tam ortasında da Simon Bolivar’ın heykeli bulunuyor.

Meydanda sarı boyalı ve binanın üstünde dev karınca heykellerinin bulunduğu yer, Navinyo Sarayı (Case De Navinyo).

Quinta de Bolivar House Museum ve Chorro de Quevedo (Bogota’nın bulunduğu yer) de bu bölgede bulunur.

Bolivar Meydanı yakınında yönetim binaları yer alıyor. Önlerinde bekleyen askerlerden hepsini fark edeceksiniz.

2) Müzeler

Museo Botero: Yine Downtown’da bulunuyor. Ünlü şişman kadın figürlerinin sahibi Fernando Botero'nun ve dünyaca ünlü ressamların eserlerinin bulunduğu bu müze kesinlikle ziyaret edilmeli. Üstelik ücretsiz!

Museo Del Oro (Altın Müzesi): Downtown’da bulunan Altın Müzesinde yerel olarak yapılan büyük bir altın koleksiyonunu görebilirsiniz. Tam yanındaki çarşıda gezebilir ve hediyelik alabilirsiniz.

The National Museum (Milli Müze): Güney Amerika'nın en eski müzesidir. La Candelaria bölgesinde bulunur.

The Museum of Modern Art (Modern Sanat Müzesi)

The Museum of Colonial Art (Koloni Müzesi)

Casa Museo Quinta De Bolivar (Bolivar Müzesi):
Bolivar’ın yaşadığı ev olarak ziyaretçilere açıktır. Buraya çok istekli gittim ama içerisi beni hayal kırıklığına uğrattı.

3) Monserrate Tepesi

Tipik kuru bir başkent manzarasını görmek isterseniz Monserrat Tepesi'ne teleferikle çıkabilirsiniz. Yukarıdaki restoran, Kolombiya yemeklerinin sunulduğu iddialı restoranlardan.

4) Usequen

Şehrin kuzeyinde kalan bu yerde, harika kafeler ve restoranlar bulunuyor. Burada kalmasanız bile mutlaka ziyaret edip, bu öğrenci ağırlıklı capcanlı sokaklarda dolaşmalısınız. Pazar günleri ise halk marketini görmelisiniz (Carrera 4 ve 10).

5) Parklar

Bogota Botanical Garden (Botanik Bahçesi)

93 Park

6) Marketler

San Andresito, özellikle ucuz elektronik alışverişi için ideal bir yer. Carrera 38’de bulunuyor.

Palo Quemao Market (Plaza Mercado De Palo Quemao), ucuz ve taze meyve sebze bulabileceğiniz bir market. Ayrıca oturup bir şeyler yiyebileceğiniz tezgahlar da mevcut.

7) Diğer

Iglesia de San Francisco

Laguna de Guatavita

Bogota'da Ne Yemeli?

Arepas; mısır unundan yaptıkları krep. Güney Amerika'nın her ülkesinde farklı bir şekilde yorumlanmış. Kolombiyalılar genelde tuz ve peynirle karıştırarak farklılaştırıyor.

Empanadas, bildiğiniz çiğ börek. Yine mısır unundan yapılıyor ve içine genellikle kıyma, patates, sebze veya pirinç konuluyor.

Tamal, genelde kahvaltıda yeniliyor. Et, tavuk, patates, sebze ve mısır karıştırılıp, muz yaprağına sarılıp kaynatılıyor. Yanında ise sıcak çikolata ve ekmekle yeniliyor.

Ajiaco, benim en sevdiklerimden. İçinde patates, tavuk, krema, mısır konularak yapılan yoğun bir çorba. Avokado ile servis ediliyor.

Bogota Beer Company’de mutlaka dünya biralarıyla harika burgerlar tadılmalı.

Andres Carne De Restoranı Kolombiyalıların övündüğü yemekler arasında

Juan Valdez en iyi Kolombiya kahvesini içebileceğiniz kahve zinciri.

Ben gidemedim ama Gaira Cafe zamanınız varsa gidilmesi gereken ilginç yerlerden. Kafe dediğine bakmayın, aslında Latin Amerika müzik müzesi, Kolombiya yemeklerini sunan bir restoran, konser ve bar karışımı. Kurucusu Latin Grammy ödüllü Carlos Vives.

Bolivar meydanına yakın tarihi Ajiaco Bogotano ise gerçekten önereceğim restoranlardan.

Bunlar dışında damak tadınız Kolombiya yemekleri ile uyuşmazsa, Bogota'da tarihi itibariyle uluslararası restoranları bulmanız da mümkün. Özellikle fast food restoranları ve sushi restoranlarını sık sık görebilirsiniz.

Bogota'dan Ne Almalı?

Alışveriş için önerilen Chapinero bölgesidir. La Candelaria bölgesinin kuzeyinde yer alır.

Öncelikle Kolombiya kahvesi ya da yerel el işleri, ucuz deri çanta ve ceket alınabilecekler arasında. Bunun dışında gücünüz yeterse zümrüt almadan gelmeyin tabi:)

YAP!

* Ekstra güvenli olup, polislere dahi güvenme!

* Eğer kalabalıksan ya da arkadaşların varsa Bogota gece hayatının ve partilerin en yoğun yaşandığı yermiş. La Zona Rosa bölgesi bunun için en iyi yer.

* Ağustos ayında Feria de las Flores'e (Çiçek Festivali) katıl.

* Çok zamanın varsa ve İspanyolca öğrenmeye karar verdiysen, ders al. Nueva lengua, Spanish world institute, Whee Institute bulabileceğin en uygun İspanyol kursları.

YAPMA!

* Bogota'yı normal bir yer zannedip, uçağına 2 saat kala yola çıkma! Trafik o kadar yoğun ki 3- 4 saat sadece araba içinde beklemeyi göze al.

Nilay Kahyaoğlu

Bir dünya gezgininin evden uzakta paylaştığı bütün anıları..