Gizemli Mısır'ın Gizemli Şehri Luksor

Uzun süredir sürekli olarak ertelediğim gizemli Mısır’ın daha da gizemli olan bir başka şehri Luksor’u ve burada bulunan dünyanın en büyük açık hava müzesini ziyaret zamanı geldi ve aldım sırt çantamı çıktım yollara.

Mısır sadece piramitlerden ibaret değil kesinlikle. Gerçekten bambaşka topraklara sahip bir yer. Bazılarının çöl olarak baktığı bu ıssız toprakların her bir karesi tarihe tanıklık etmiş birer değer aslında. İnsanlık tarihi açısından ise son derece aydınlatıcı ve daha da aydınlatılmayı bekleyen sorular ve gizemler barındırıyor içerisinde. Afrika’ya ve tabii ki Mısır’a hayat veren kaynak ise muhakkak Nil Nehri. Nil Nehri kıyılarına kurulmuş tarihi açıdan en önemli ikinci şehir ise Luksor. Mısır’ın tatil kenti olan Hurgada’dan alacağınız turlarla Luksor’u günübirlik ziyaret etmek, bu dönemdeki iç karışıklıklar da göz önüne alındığında son derece isabetli bir karar. Günübirlik tur için ise her şey dahil ödeyeceğiniz tutar sadece 50 $  ya da 400 Mısır Paundu diyebilirim.

Sabah gün ağarmadan çıkılan yolculuk Hurgada’dan yaklaşık 5 saat sürüyor ve bu yolculuk biter mi diye soruyorum kendi kendime. Ama bitecek, başka ne olabilir ki sonuçta. Her zaman yaptığım gibi en arkaya attım kendimi. 5 saatlik yolculuk ve sadece bir mola. Öldüm öldüm dirildim ama bu zorluğa değdi fazlasıyla.

Luksor Tapınakları

Luksor’a gelindiğinde ilk durak elbette Karnak Tapınakları. Gerçekten harikulade bir yer. Burayı görmeyi çok hayal etmiştim ama böyle ihtişamlı olacağını düşünmemiştim. Piramitlerden sonra Mısır’da en çok ziyaret edilen bölge olmayı fazlasıyla hak ediyor diyebilirim. Dev sütunlar arasındaki ambiyans yaşanılması gerekenlerden ve fotoğraf çekimi için çok özel bir yer ayrıca. Sütunlar üzerindeki kazıntılar ve figürler tam firavunluk dönemine özgü etkileyici bir görünüme sahip. Geçmişinin bu kadar eski olduğunu düşünürsek mükemmel bir şekilde korunmuş diyebilirim. Yok yok vazgeçtim mükemmel bir şekilde korunduğunu düşünmüyorum. Daha çok yapımında mükemmel bir işçilik ve müteahhitlik olduğunu düşünüyorum. Burada uzun uzun kalabilir hatta sütunların dibinde kitap okumayı çok çok isterim ama gün boyunca daha görülecek tabii ki çok yer var. Sıcak ve kalabalık ise haddinden fazla. Artık tekrar yola çıkma zamanı. Dünyanın en büyük açık hava müzesi olarak bilinen Karnak Tapınakları'ndan sonra sırada Nil Nehri'nde tekne gezisi ve ardından benim de gizemini çok merak ettiğim Krallar Vadisi ve Kraliçeler Vadisi yer alıyor.

Karnak Tapınakları girişi

Karnak Tapınakları sütunları

Sırtçantalılara Luksor Karnak Tapınakları'ndan selamlar

Nil Nehri

Nil Nehri geniş ve güzel ama bana sorarsanız asıl günbatımında görmek lazım buraları. İşte o zaman Nil’in Nil olduğu daha iyi anlaşılabilir diye düşünüyorum ve artık nihayet Krallar Vadisi’ne doğru yol alıyoruz. Burada fotoğraf çekmek yok, kamera zaten yasak. Tüm teknolojik ürünleri teslim edip vadiye giriş yapıyoruz güya, ama cep telefonumu sormuyorlar bile. Umarım fotoğraf çekmeden ve ceza yemeden çıkabilirim buradan. Ne dersiniz çekmeden durabilir miyim?

Krallar ve Kraliçeler Vadisi

Krallar Vadisi'nde mezar girişleri

Uzak bir vadi içerisinde dağların içlerine kadar hatta daha da derinlere inilerek Mısır firavun, kral ve kraliçelerinin mezarları yer alıyor bu vadide. Konumu tahmin edilmesi zor bir yer aslında. Firavunların mumyalanmış halde bulunan mezar ve lahitlerinde, kralların özel eşyaları da mevcut. Mezarlık içerisinde rengarenk boyanmış figürler ve yazıtlar her tarafta yer alıyor. Tabii ki bu canlı resimler dekor amacı ile yapılmış değil. Hepsinde bir betimleme, ölüm ve ölümsüzlük ile ilgili yazılar, tanrılara yazılmış dualar ve büyüler yer almakta. Bunları görmek için derinlere daha da derinlere giriyorsunuz. Etkilenmemek ise mümkün değil. Ünlü çocuk kral olan Tutankhamun’un mezarı da burada bulunanlardan. 1922 yılına kadar toplam 62 adet mezar bulunmuş ancak hala gizemini korumakta. En son 2005 yılında çocuk kral Tutankhamun’un mezarının az ilerisinde bir mezar daha bulunmuş. Hala burası yeni keşiflere açık olarak bekliyor aslında. Ha aramızda az çok 1-2 kare var elimde. Kısaca Krallar Vadisi muhteşem ötesi muhteşem. Anlatılmaz yaşanır denir ya işte tam o cinsten.

Mumyanın konulduğu lahit

Duvar resimleri

Hatşepsut Tapınağı

Kraliçe Hatşepsut Tapınağı dış görünümü ve bulunduğu konum itibari ile dikkat çeken çok özel tapınaklardan bir tanesi. Bu kadar yıl önce bunları nasıl yapmışlar sorusunu sormak istemiyorum ama nedense devamlı bu soru kafamda dönüp duruyor. Bu kadar mı mükemmel olur bir şey anlam veremiyorum. Çok çarpıcı bir mimari yapıya sahip olan tapınağın mimari yapısının Anıtkabir’e ilham olduğunu daha önce okumuştum. Tabii doğru mu bilmiyorum. Bu arada Kraliçe Hatşepsut, adı tarih kayıtlarına geçen ilk kadın firavundur. Kral gibi giyinmeyi tercih etmiş ve hepimizin biyografilerde hatırladığı gibi takma sakal kullanmıştır. Bir hayli ilginç olan bu Mısır gelenek ve fikirlerine bayılıyorum. Bu arada zaman nasıl hızlı geçiyor anlamak da mümkün değil daha görülecek benim için önemli bir yer daha var. Hava kararmadan çok hızlı ilerlemek gerekiyor.

Buradayımmm

Hatşepsut Tapınağı / Luksor

Sırtçantalılara bir selam da Hatşepsut Tapınağı'ndan / Luksor

Memnon Anıtları

Devasa görüntüleri ile nöbet tutan bu anıtlar aslında orada bulunan bir tapınaktan arta kalanlar... Ama bu görüntüsü ile bana sorarsanız daha özel ve ihtişamlı duruyor. Anıtların boyu 18 metre uzunluğunda ve 1000 ton ağırlığında bulunuyor. Görünüşleri muhteşem. Memnon heykelleri olarak da bilinen bu anıtların ismi Romalılar tarafından sonradan verilmiş ve adı Memnon Anıtları olarak kalmıştır. Aslında bu anıtlar ile ilgili çok söyleyebileceğim bir şey yok. Sadece susmak ve tadını çıkartarak izlemek gerekiyor. Yolunuz düşerse tadını çıkartın.

Eh artık Luksor’da merak ettiğim en önemli ziyaret noktaları sona erdi ve yeniden yola çıkma zamanı geldi. Kahire’de piramitleri ziyaretimden bu yana yaklaşık 5 yıl oldu ve Luksor hep aklımdaydı ve bitti. Şu an için aklımda bir diğer önemli üçüncü şehir olan Ebu Simbel de var ama belki bir gün orada da olurum ne dersiniz.

Mısır Duvar Figürleri

Duvar Figürleri / Krallar Vadisi

UFUK AKKUŞ

Gezgin, Fotoğrafçı 1977 Karabük doğumlu, Safranbolu da yaşıyor.. Mesleğini çok seven bir sigortacı. Hayallerinin peşinden düştü yollara. Farklı kültürleri tanımayı çok seviyor.