Ho Chi Minh ve Kente Adını Veren Önder

Saigon, diğer adı ile Ho Chi Minh City Vietnam’ın başkenti değil ama en kalabalık kenti. Rehberimiz burayı Vietnam’daki gerçek paranın başkenti olarak nitelendiriyor. Neredeyse Vietnam’daki tüm ticaret, endüstri ve sanayi burada dönüyor. Yaklaşık olarak 7,5 milyon kişinin yaşadığı Ho Chi Minh City, adını büyük liderlerinden alıyor.

1975 senesinde muzaffer kuzey komünist orduları, Amerika’nın da çekilmesi ile Saigon’a girdiler ve yönetimi ele aldılar. 1976 senesinde de Saigon’un adını Vietnam bağımsızlık hareketinin önderi ve Vietnam Demokratik Cumhuriyeti’nin ilk başkanı olan Ho Chi Minh’in adı ile değiştirdiler. Bizde Atatürk kim ise, Vietnam’da da Ho Chi Minh o. Ulusal kahramanları.

1890 – 1969 seneleri arasında yaşamış olan Ho Chi Mihn, halkı tarafından çok sevilen ve saygı duyulan bir şahsiyet. Hatta kendisi hayattayken halk ona "Ho Amca" dermiş.

Ho Chi Minh, o dönemde Fransız Çinhindi'nin egemenliği altındaki Nghe An'da doğmuş. Asıl adı ise Nguyan That Thanh'mış. Daha öğrencilik yıllarında Fransız yönetimine karşı yapılan eylemlere katılmış. Daha sonra bir şilepte çalışarak, tüm Akdeniz ve Afrika limanlarını dolaşmış. Bu da ona Fransız sömürge yönetimi altındaki ülkeleri yakından tanıma fırsatı sağlamış. Ardından Fransa'ya giderek sosyalist dünya görüşünü benimsemiş ve 1920'de Fransız Komünist Partisi'nin kurucuları arasında yer almış.

Bu dönemde yazdığı yazılarla ülkenin bağımsızlık mücadelesi için çevresindeki Vietnamlı gençleri bilinçlendirmiş. 1925'te Vietnam Devrimci Gençlik Birliği'ni kurdu. 1930'da Ho Chi Minh Çinhindi Komünist Partisi’ni kurdu. Yoksul köylülere toprak dağıttı.

2. Dünya Savaşı sırasında, 1940'ta Japon birlikleri Çinhindi'ne girdi. Ho Chi Minh 1941'de, Vietnam’a geri dönerek, Fransızlar’a ve Japonlar’a karşı halkı örgütlemeye başladı. Gizliliğini korumak için sürekli isim değiştiriyordu. En son olarak “Aydınlatan” anlamına gelen Ho Chi Minh adını aldı.

Japon işgaline karşı gerilla savaşını sürdüren Vietnamlılar, Vietnam'ın önemli kentlerini geri aldılar. Ho Chi Minh, 2 Eylül 1945'te Vietnam Demokratik Cumhuriyeti'nin kurulduğunu ilan etti.

2. Dünya Savaşı sona ererken, İngilizler Japonlar'ı silahsızlandırmak için Güney Vietnam'a girdiler. Ama burada da bölgenin yeniden Fransızlar'ın eline geçmesine yardımcı oldular. Vietnamlılar’ın direniş savaşı sekiz yıl sürdü. 1954'te Fransızlar yenildi. Bundan sonra ülke, Kuzey ve Güney olmak üzere ikiye bölündü. Ho Chi Minh kuzey kesimin yönetimini aldı. Güney Vietnam ise çok geçmeden ABD'nin yönetimi altına girdi. Bu kez de ülkeyi birleştirmek ve ABD’yi güneyden uzaklaştırmak için bir savaş başladı. 1955'te başlayan savaş, 1975'te Vietnamlılar’ın zaferiyle sonuçlandı. Ancak Ho Chi Minh iki Vietnam'ın birleştiğini göremeden, 1969'da öldü. Zaferden sonra da adı Saigon kentine verildi.

Ho Chi Minh kentinde biz de ilk olarak Başkanlık sarayını geziyoruz. Geniş bir bahçesi olan ancak çok gösterişli olmayan bir bina.

Şimdiler de müze olarak kullanılıyor. İçerisinde Bakanlar kurulu toplantı salonunu, konferans salonunu görüyoruz.

1975 senesinde Kuzey Vietnam ordu tanklarının giriş kapısını ve o güne ithafen konulmuş tankı görüyoruz.

Şimdilerde ise sarayın geniş bahçesi, büyük cruise gemileri ile gelen yolculara ev sahipliği yapıyor. Bu bahçede dönem dönem gelen ziyaretçilere kokteyller veriliyormuş.

Şehrin gece hayatı, alışveriş ve pazarı için ideal konaklama sağlayan The Reverie Saigon  ve Phuc An Serviced Apartment  otelleri gezginler tarafından tercih ediliyor.