ÖLÜM KOKAN ŞEHİR: VARANASİ

Bu yazı Gezimanya üyesi Ali Yeniay tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Ölümün kokusunu daha önceden bilmediğiniz halde, o koku çalınır burnunuza bu şehirde. Çünkü ölülerin yakıldığı şehre gittiğinizi bilerek gelirsiniz Varanasi’ye.

Varanasi

Varanasi-1

Dün gece karanlıkta geldiğimiz bu kutsal şehirde, sabah Ganj Nehri’ne bakan otelimizden her yeri gün ışığında görebileceğimizi umuyorduk. Şehrin üstündeki pus buna engeldi. Gerçekten de ölüm bu şehrin üzerine sinmiş sanki. Biz bu şehirden ayrılana kadar da bu puslu hava hiç kalkmadı. Her saniye ölülerin yakıldığı bu şehrin berrak olması zaten şehrin doğasına aykırı olurdu.

Varanasi-2

Varanasi-3

Otelimizin demir parmaklıklı penceresinden izleyemediğimiz çevreyi terasa çıkıp bir süre tepeden izledik. Bu şehirde pencereler ince demir parmaklıklarla örülü çünkü bunun sebebi her yerde maymunların dolaşması. Terasta yaptığımız kahvaltı ise sadece yanımızda getirdiğimiz bir kavanoz bal. Ekmeğe sürüp bunu yemekten başka içimizin götürebileceği başka bir şey olmadığına kendimizi inandırarak geldik bu şehre.

Varanasi şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Aashray, Yoga Retreat on Ganges by Safarnama, Vijaigarh kothi güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Mother Hostel, Kashika Paying Gasthaus, Backpackers Park Varanasi. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Hotel Varanasi Ganges, Kashi Stay, Stay Banaras gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Tulip Hostel, Owl Sabha, HosteLaVie - Varanasi tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Varanasi aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Varanasi-4

Varanasi-5

Nepal gibi Hindistan’da da üç tekerlekli bisikletler (rikşalar) var hatta onun bir de motorluları var ki ona da “Tuktuk” diyorlar. Burası da Nepal gibi Hinduların çoğunlukta olduğu bir ülke olmasına rağmen aralarındaki farklılıklar çok daha fazla. Hindistan’da, % 80 Hindu, % 13 Müslüman, % 2 Hristiyan, % 2 Sih, % 1 Budacı… var. İnekler kutsal olması sebebiyle her yerde onlara rastlamak mümkün ve onlara büyük saygı var. Hinduların birçok tapınağının olduğu yerde ve Müslümanların camilerinin olduğu birçok yerde polisler güvenlik için bekliyorlar. Dinler, zamanında şiddetli çatışmalara neden olduğu için güvenlik önlemleri oldukça fazla. Ama buradaki polislerin elinde “cop” yok, ince bir “değnek” var. Bunun yanında sokaklarda başıboş maymunlar ve domuzlar da çok fazla. Bunlar yaşamın sıradan birer parçası olduğu için artık o ortama alışıveriyor ve bir süre sonra birçoğu ilginizi bile çekmiyor. Çarşı kalabalığını görünce, inanılmaz gibi gelse de insana, buranın dünyanın en fazla nüfusa sahip Çin’den sonra ikinci ülkesi (nüfus; 1,2 milyar) olduğunu anımsadığımızda inanıveriyoruz.

Varanasi-6

Varanasi-7

Varanasi-8

Burada para birimi yine “rupi” ama “Nepal Rupisi” değil “Hindistan Rupisi.” Örneğin gün boyu bizi Varanasi’yi gezdirmesi için 700 rupiye üç tekerli motorlu tuktuk kiraladık ki bu da yaklaşık 25 TL’ye denk geliyor. Tuktuk sürücümüz inanılmaz fırlama bir tip ve sürekli ağzında diğer Hintliler gibi uyuşturucu çiğneyip belli bir süre sonra tükürüyor. İlk durağımız; Sarnath Buddha. Burada Buddha’nın devasa bir heykeli ve hemen yanında da Geyik Parkı var.

Varanasi-9

Varanasi-10

Burası M.Ö. 500’lü yıllarda Budizmin temellerini attığı ve beş müridine vaaz verdiği yer. O açıdan Budistler için bir nevi “hac” yeri. Zaten biz oraları gezerken Japonya, Çin ve Güneydoğu Asya’dan birçok Budist turist bizimle beraber oraları geziyordu. Ben orada kamera çekimi ile Buda’nın tarihçesini anlatmaya çalışırken, Resul Gümüş’ün arkadan “Buda gelir, Buda geçer” parçasını fon olarak söylemesini hayatım boyunca unutamayacağım.

Varanasi-11

Varanasi-12

Varanasi-13

Daha sonra Sarnath Müzesi’ni gezdik ki burada telefonlarımız dahil tüm elektronik cihazlarımızı girişte aldılar. Müzeyi gezerken içeride verilen meditasyon müzikleri müzeyi daha çekici hale getiriyor. İçerideki heykellerin işçiliklerine şaşırmamak mümkün değil. Ayrıca Jain dininin kutsal saydığı Jain Tapınağını ve  Buda’nın ilk derslerini verdiği Büyük Stupa’yı da görmeyi ihmal etmedik. Birçok yerde Buda’nın heykelleri var. Genellikle tapınak içlerinde olanlar meditasyon yapar haldeki “Lotus oturuşu” biçiminde. Kanlı canlı bir Budist vaazına denk geldik. Neler söylediklerini anlamasam da çok hoşuma gitti. Budistlerin yüzünde o aydınlanmanın ifadesi olan tebessümü her an gözlemleyebiliyorsunuz.

Varanasi-14

Varanasi-15

“Acıdan geçip güzelleştikten” sonra Varanasi merkeze geri dönüp bir kayık kiraladık. Ganj Nehri’ni gün batımına doğru turlamak ve güzel fotoğraflar yakalamak istiyorduk. Burada Nepal’deki gibi ölü yakma merasimlerini fotoğraflayanlara müsamaha yok. Bir süre kayıkla Gath’ların boyunca gezdik. Gath’ın anlamı bana göre bildiğimiz beton basamak ama onlar için kutsal banyolarını yaptıkları önemli bir mekan. Varanasi, Hindular için kutsal bir şehir ve burada yanmak onlar için ruhlarının özgür kalması anlamını taşıyor. Ganj Nehri onlar için bir tanrı ve adı Ganga. “Ganga Mai Ki Jai” (Ganj Anaya Şükürler Olsun) diyerek dua ediyorlar. Ölülerin yakılarak kül haline gelmesinden sonra külleri Ganj Nehri’ne süpürüyorlar. Ayrıca Varanasi’nin lağımları da buraya akıyor. Bizim elimizi dahi sokmaya çekindiğimiz bu pis suda onlar büyük bir mutlulukla kutsal banyolarını yapıyorlar. Tabi burada dinin kişide yarattığı psikosomatik etki onlarda büyük bir direnç yaratıyor ve hasta olma oranları normal bir insana göre daha farklı oluyor. Bu psikosomatik etkiyi ülkemizde kendini şişleyen sarıklı tiplerde görmeniz de mümkün. Onlar Ganj Nehri’nin kutsal olduğunu sanıp kendini temizlediğine inansalar da bunun sebebi sudaki kükürt oranının normalden biraz daha fazla olmasıdır. Ama gel de bunu onlara anlat.

Varanasi-16

Varanasi-17

Ganj turumuzdan sonra otele gidip çantalarımızı sırtlanıyoruz ve doğru tren istasyonuna. Çünkü akşam Yeni Delhi’ye tren ile yola çıkıyoruz. Bu sayede hem yataklı trende uyuyarak otel ücretinden kurtulmuş olacağız hem de bir şehirden bir şehre gitmiş olacağız. Bize 15 saatlik tren yolculuğumuzu turist kompartımanında yapacağımız şeklinde bilet satılmıştı. 6 kişilik odalar olacağı söylendi ama akşam tren gelip içine bindiğimizde durum anlaşıldı. Türkiye için sık söylediğimiz lafı artık burası için söyler olduk: Burası Hindistan

Varanasi-18

Varanasi-19

Varanasi-20

www.facebook.com/ali.yeniay.395

Ali Yeniay kullanıcısının resmi

Ali Yeniay

"Çok gezen mi bilir, çok okuyan mı?" sorusuna "Gezerek, okuyan ve hatta gezi yazılarını paylaşan" diye cevap veren bir seyyahım ben...