​Ölümsüz Aşkın Kenti: Verona

Venedik birçok çiftin balayı hayallerini süsleyen, kanalları arasında gondol keyfi yaparken etrafı izleyebileceğiniz, daracık sokakları arasında kaybolacağınız, dünyaca ünlü sanat eserlerini barındıran müzelerini gezebileceğiniz, İtalyan mutfağından seçkin örnekleri tadabileceğiniz, eskiden saray olan günümüzde çoğu butik otel olarak hizmet veren şık otellerde konaklayabileceğiniz romantik mi romantik bir yer.

Ama asıl ölümsüz aşkın yaşandığı, Romeo ve Juliet’in hikayesinin hayat bulduğu yer Venedik’e yaklaşık 2 saat mesafedeki Verona. Haydi gelin, şimdi de Verona’ya gidelim.

Adige Nehri kenarında MÖ 1. yüzyılda kurulmuş olan Verona, UNESCO tarafından korunma altına alınmış kentlerden. Şehir en büyük gelişimini Venedik Cumhuriyeti döneminde yaşamış. Dante gibi pek çok ünlü ismin de yaşamış olduğu şehir 250 bin kişilik nüfusu ile İtalya’nın en önemli turizm merkezlerinden biri.

Shakespeare'in ünlü eseri Romeo ve Juliet'in şehri olmasından dolayı yıllar boyu popülerliğini arttırmış bir kent Verona. Aslında Shakespeare'in Verona'da geçen bir eseri daha var: Veronalı İki Centilmen. Ancak Romeo ve Juliet o kadar çok popülerleşmiş ki, pek kimse Veronalı Centilmen'i anımsamıyor.

Yıllar önce kardeşim Gökçe ile yaptığımız İtalya seyahatinde uğradığımız Verona’da aklımda en çok yer eden yer meşhur Juliet’in evi ve evin girişindeki dilek duvarı idi.

Bir Verona masalı: Romeo ve Juliet

Bu nedenle ben de yazıma Verona’ya ün katan bu evin hikayesi ile başlamak istiyorum. İngiliz edebiyatının klasiklerinden biri olan ve William Sheakespeare tarafından 1591-1596 yılları arasında yazıldığı düşünülen eser iki düşman ailenin birbirine aşık gençlerinin aşk hayatını konu alıyor: Romeo ve Juliet. Bu eser ilk kez 1594 senesinde sahnelenmiş ve yıllar boyunca defalarca, baleye, operaya ve sinemaya uyarlanmış. Bu nedenle bu eseri duymayan yok.

İşte bu hikayede geçen Juliet’in evi de Verona’nın tüm kartpostallarında yerini almış ve kentin simgesi haline gelmiş. Bu evin en ünlü bölümü ise altında Romeo’nun Juliet’i beklediği çıkma balkon. Bu balkonu ünlü ressam Ford Madox Brown’un tablolarından da hatırlayacaksınız.

Balkonun hemen altında yer alan Juliet heykeli ile fotoğraf çektirmek ve burada dilek dilemek isterseniz uzunca bir sırayı göze almanız gerekiyor.

Dilek dilemek için bu bronz heykelin sağ göğsünü okşuyorsunuz. İnanışa göre kısmet açıyormuş.

Evin bulunduğu avluya geçişte yer alan duvarları ise dilek kağıtları kaplamış vaziyette. Buradaki duvarı zaman zaman temizleyerek yeni dileklerin asılması için yer açıyorlar. Bu nedenle ikinci gidişimde ben de ilk astığım dilek kağıdını bulamadım haliyle.

Verona'da Gezilecek Yerler

Verona'nın Ortaçağ ve Rönesans dönemine tarihlenen çok sayıda tarihi esere sahip bir kent.

Verona Arenası

MÖ 30'da tamamlanmış olan Verona Arenası, kentin en önemli meydanlarından biri olan Bra Meydanı'nda yer alıyor.

Antik Roma döneminden günümüze ulaşan en önemli eserlerden. Roma'daki Kolezyum ve Kapua’daki arenadan sonra İtalya’nın en büyük 3. arenası.

İki katlı dış duvarlar ile çevrili olan arena zamanında gladyatörler dövüşleri için bir gösteri merkeziyken, günümüzde burada çeşitli fuarlar, tiyatrolar, operalar ve konserler düzenleniyor.

Burada dolaşırken çevrede tarihi yaşatmaya çalışan gladyatörler kostümü içindeki kişiler ile karşılaşabilirsiniz.

Bra Meydanı (Piazza Bra) ve Belediye Binası (Palazzo Barbieri)

Bra Meydanı'nda yer alan bir diğer önemli yapı ise Belediye Binası. Etrafında çok sayıda kafe ve restoranın yer aldığı bu meydanın ortasında bir de zamanında cüzzamlı hastaların kiliseye girişine izin verilmediği dönemde, dibinde dua edebilsinler diye yapılmış büyükçe bir sütun yer alıyor.

Bu meydandan kentte kısa bir tur yaptıran turistik araca binip kenti hızlıca turlayabilir ya da bisiklet kiralayarak kenti dolaşabilirsiniz.

Bra Meydanı'nda Verona Arenası, Belediye Binası gibi yapıların yanı sıra çeşitli kültürel sergiler ve kongrelerin yapıldığı Gran Guardia Sarayı, Malfatti Sarayı ve Ortaçağdan kalma surların bir bölümü ve sur kapısı görülmeye değer.

Erbe Meydanı (Piazza Erbe)

Renkli evlerin dört köşesini çevrelediği Piazza Erbe ise bir diğer önemli meydan. Meydandaki en önemli yapı ise 84 metre yüksekliğindeki Torre dei Lamberti yani Lamberti Kulesi. Kulede küçük ve büyük olmak üzere iki tane çan var. Zamanında bu çanlar haberleşme ve önemli olayları haber vermede kullanılıyormuş. Eğer küçük çan çalınırsa önemli bir konuda açıklama yapılacağı, büyük çan çalınırsa savaş tehlikesi olduğu anlamına geliyormuş.

Günümüzde bu meydanın tam ortasında peynir, mantar, zeytin gibi yöresel ürünlerin ve de hediyelik eşyaların satıldığı genişçe bir pazar alanı var. Fiyatlar Venedik ile kıyaslandığında çok daha makul.

Madonna Çeşmesi (Fontana Madonna) de meydanda görülmesi gerekenlerden. Bu meydandaki ortaçağ evleri zamanında Scaliger Prensleri'ne aitmiş. Zamanında bir bölümü buğday deposu olarak kullanılmış olan evler günümüzde kafe, restoran ve hediyelik eşya dükkanları olarak hizmet veriyor.

Verona'nın iki önemli meydanı olan Piazza Bra ve Piazza Erbe'yi birleştiren caddenin adı ise Via Giuseppe Mazzini. Trafiğe kapalı olan bu cadde Verona'nın en keyif alacağınız noktalarından biri. Özellikle alışveriş sevenler bu caddeyi atlamamalı.

Dante Meydanı (Piazza Dante / Piazza Signori)

Dante’nin heykeline ev sahipliği yapan Dante Meydanı diğer adı ile Signori Meydanı da Verona’nın en önemli meydanlarından. Zamanında Verona’ya sürülmüş ve hayatının büyük bölümünü Verona’da geçirmiş olan Dante, aynı zamanda İlahi Komedya’nın son bölümünü de burada tamamlamış.

Dante'nin heykeli ve avlunun etrafında Palazzo del Podesta, Palazzo della Ragione ve Palazzo di Cansignorio gibi saraylar da yer alıyor.

Castel Vecchio (Eski Kale)

1354-1356 arasında savunma amaçlı inşa edilen Castel Vecchio, eski kale anlamına geliyor. Ücretsiz olarak gezilebilen kalede eğer müzeye girmek isterseniz ücret ödemeniz gerekiyor.

Kaleye sonradan eklenen Ponte Scaligero yani Scaligero Köprüsü İtalya’nın en büyük ikinci nehri olan Adige Nehri üzerinde. Bu köprünün üzeri kalenin en güzel fotoğraflanacağı yerlerden. Kentteki diğer önemli köprüler ise Garibaldi ve Vittoria Köprüsü.

Verona’da meydanlar birbirine dar sokaklar ile bağlanıyor ve her sokakta sizi cezbedecek bir şey ile karşılaşabiliyorsunuz.

Scaliger Tombs

Bu sokaklarda dolaşırken zamanında Verona’nın en zengin ailelerinden olan Scala ailesine ait üç anıt mezara rastlayabilirsiniz. Anıt mezarda göreceğiniz merdiven görselleri ise Scala ailesinin sembolü. 14.yy'daki Scaligeri hanedanı temsilcileri için yapılmış olan bu anıt mezar kompleksine Scaliger Tombs deniyor.

Yine bu mezar kompleksi yakınında bulunan Santa Maria Antica katolik kilisesi de bölgede uzun yıllar hüküm sürmüş olan Scala ailesine ait.

Meşhur Verona Mermeri

Verona’da gezerken yapılarda ve kaldırımlarda yoğun olarak mermer kullanıldığı dikkatinizi çekecek. Çünkü burası mermeri ile meşhur ve yıllar boyunca mermer ticareti bölgenin en önemli gelir kaynaklarından biri. Her sene dünyaca ünlü mermer fuarına da ev sahipliği yapıyor Verona.

Verona'da Ne Yenir?

Yemek için çok bir şey söylemeye gerek yok İtalya’dasınız. Ancak önerim meydanlardaki kafeler yerine ara sokaklardaki küçük aile işletmelerini tercih etmeniz.

Çünkü hepsinde yıllardır uyguladıkları tarifler ile hazırlanmış farklı ve enfes lezzetler var.

Verona seyahati sizi bir taraftan romantik aşk hikayesi ile etkilersen, bir taraftan tarihi ve mimarisiyle gözünüzü kamaştıracak, bir taraftan da leziz yemekleriyle aklınızı başınızdan alacak.