İstanbul / Atatürk Arboretumu İle İlgili 8 Önemli Bilgi

Hep derim İstanbul gezmekle bitmez. Her gün bir yer/mekan açılıyor veya bir yer keşfediyorum. Özelikle blog takip ediyorsanız yeniliklerin ardı arkası kesilmez. Son zamanlarda Atatürk Arboretumu’ nda çekilmiş çok sayıda enfes fotoğraf ile karşılaştım. Sonra dayanamadım ve yollara düştüm.

Atatürk Arboretum

Sarıyer Bahçeköy’de yer alan canlı bitki müzesine ilk gidişim başarısızlıkla sonuçlandı. Çünkü pazartesi günü gitmiştim ve kapalıydı. Pazartesi hariç 08:30-17:00 arası açık olan bahçe yaz aylarında 20:00’ye kadar açıktır. İkinci denemem bulutlu bir Pazar gününe denk geldi. Belgrad Ormanı’na bitiş olması sebebiyle hafta sonu ormana giriş trafiği buraya ulaşan yollarda sıkışıklık yaratıyor. Eğer aracınızla geliyorsanız Bahçeköy Sukemeri yakınına geldiğinizde navigasyondan alternatif yollara bakmanız yoğun trafikten kurtarır. Hafta sonu gitmenin trafikle beraber diğer bir handikapıysa fiyatın hafta içine göre üç misli olması. 2016 Mayıs ayında hafta içi giriş 5 TL (öğrenci 2 TL), hafta sonu giriş 15 TL (öğrenci 5 TL) olarak belirlenmiştir.

Bilimsel araştırma ve gözlem amacıyla kökeni ve yaşları bilinen bitkilerin yetiştirildiği bahçede ağaçların kenarında bitkilerin cinsi yazmaktadır. Girişte mutlaka harita ve kısa bilgilendirmenin yer aldığı broşürü alın. Harita olmazsa etraf çevrili olduğu için kaybolmazsınız. Ama hangi bitkilerin bulunduğu parselde olduğunuzu da kestiremezsiniz.

İçerisinde 2 büyük yapay gölün yer aldığı arboretumun özellikle iki yanı ağaçlarla çevrili ana yolu büyüleyicidir. Mevsimlere göre farklılık gösteren bitki çeşitliliğinin olması nedeniyle ilkbahar ve sonbaharda farklı renkler ziyaretçileri karşılar.

1949 yılında Prof. Dr. Hayrettin Kayacık’ın önerisi üzerine İÜ Orman Fakültesi ve Orman Genel Müdürlüğü’nün işbirliğiyle kurulmuş bahçede keyifli 2 saat geçirdim. Bol bol yürüdüm. Rengarenk bitkileri fotoğrafladım. 2 saat için de olsa şehrin kirliliğinden bitkilerin mis kokusuna ve bol oksijene kavuştum.

Atatürk Arboretumu ile Alakalı 8 Önemli Nokta

Arboretum Nedir: Bilimsel araştırma ve gözlem amacıyla yaşı ve menşei belli bitkilerin etiketlenip seçilmiş alanda sergilenmesidir.

Görülen Belli Başlı Bitkiler: Amerikan lale ağacı, Çin su melezi, mamut ağacı, açelyalar, Macar meşesi, Anadolu sığla ağacı, Japon tespih çalısı, Uludağ göknarı…

Belgrad Ormanı’nın meşe yetişmesine uygun olması nedeniyle meşe ve onun bağlı olduğu Fagaceae Familyası ağırlıklı bir arboretum planlanmıştır. Büyük bir meşe koleksiyonu zaman içinde oluşmaktadır. İlerleyen yıllarda, konu hakkında bilimsel çalışma yapan botanikçilerinin ilk durağı olacaktır.

1. Pazartesi Günleri Kapalı: Burayı orman gibi düşünüp her gün açıktır diye hayal etmeyin. Yoksa benim gibi kapalı bir günde gidip oradan Belgrad Ormanı’na geçmek zorunda kalırsınız.
  2. Herkes burayı bilmez, trafik yoktur: Doğru hafta içi trafik olmaz. Ama iş giriş-çıkış saatlerinde geleceğiniz yöne göre Levent-Maslak trafiğine takılmak mümkün. Hafta sonu ise Belgrad Ormanı’nın yoğunluğu burayı etkiliyor. Mutlaka alternatif yol oluşturun. Trafiğe girmeden alternatif yol yaratılabilir.
  3. Ne fark eder hafta sonu gideriz:  Gidersiniz ama fiyat üç katıdır. Biz 6 kişi gittik. Hafta içi 30 tl vermemiz gerekirken hafta sonu 90 tl giriş ücreti ödedik.
  4. Fotoğraf Çekimi: Tabi ki ücretsizdir. Ama gelinlikle giriş yaparsınız işler değişir. Nişan, sünnet veya reklam/katalog çekimler yüksek bir ücrete tabidir. Bilgi için: 0212 226 23 29 ve 0212 226 23 35
  5. Mis gibi Piknik/Mangal Yaparım: Yapamazsınız! Burası botanik bahçedir. Girişte çantalarınız kontrol edilir. Mangal ve hatta piknik hayali kurmayın. Hemen karşısı, otopark olan alan ormana bağlanır.
  6. Bir tur atar, yarım saate çıkarım: Tabi bu size kalmış.  Fakat 296 hektar alana yayıldığını ve 2000 farklı bir bitki türü olduğunu unutmayın. Girişte içinde haritanın yer aldığı ücretsiz broşürü almak faydalı olur. Göl çevresi turu yaklaşık 90 dakika, küçük gölet turu yaklaşık 30 dakika ve çamlı yol turu yaklaşık 30 dakika sürmektedir. Fotoğraf için bol bol duracaksınız bu süre uzayabilir. Ziyaretimizde 6 km yürüdüğümüzü ölçümledik. Buna rağmen tüm alanı gezmediğimizi itiraf etmeliyim.
  7. Bisiklete biner, köpeğimi gezdiririm: Evcil hayvan ve bisikletle girmek yasaktır.
  8. Bölgede bir sürü orman ve tabiat parkı varken neden para buraya para ödeyim? : Burası doğal orman değildir. Çevredeki yeşil alanlarda bu çeşitliliğe ulaşamazsınız. Resimlere bakmanız yeterlidir.

ULAŞIM:

Özel Araç ile: Büyükdere Caddesi üzerinden Sarıyer’e ilerlediğinizde Bahçeköy tabelalarını takip edebilirsiniz. Bahçeköy sukemerlerine çok yakın mesafededir.Toplu Taşıma: Hacıosman metro durağından 42HM numaralı otobüs kullanılır. İndiğinizde 10 dakika civarı yürümeniz gerekir.