Alışveriş Cenneti Kolombo ve Gezilecek Yerleri

Sri Lanka’nın ekonomi başkenti Kolombo, Güney Asya’nın en güzel kentleri arasında bulunan bir liman kentidir. 5. yüzyıla kadar Asya ile Batı arasında bir deniz limanı görevi gören güzel şehir 8. yüzyılda Arap tüccarların yerleşmesi ve sonrası 1500’lü yıllarda Portekizlilerin gelmesi ile bir yerleşim yeri görevi de görmeye başlamıştır. Kolombo’nun şehir statüsünü alması ise 17. yüzyıl sonrasında İngilizlerin buraya gelmesi ile olmuştur. 1815 yılında nihayet Kolombo; Seylan’ın başkenti ilan edilmiştir. Sri Lanka’nın 1938’de bağımsızlığına kavuşması ile Sri Lanka yönetimine geçmiş ve şu anda da ülkenin ekonomi başkenti haline gelmiştir.

Biz de geçenlerde TBC Asia blogger konferansına katılmak üzere Kolombo'ya gittik. Hatta konferansta bir konuşma da yaptım.

Günümüzde Kolombo’nun nasıl bir yer olduğunu anlatalım biraz size. Alışveriş imkânlarının oldukça gelişmiş olduğu şehirde dikkat çeken şeylerden biri de oldukça fazla spa merkezine sahip olması. Kolombo’da her yerde görebileceğiniz spa merkezleri arasından en popüleri ise 18 ülkede merkezi olan Ceylon Spa. Antik bir sağlık sistemi olan ayuverda da Hindistanve Nepal’de olduğu gibi Sri Lanka’da da çok gelişmiş durumda.

Şehrin içinde en yaygın kullanılan taşıma aracı tüm Asya genelinde olduğu gibi tuk tuk’lar. Bir de her fotoğrafa konu olan Sri Lanka treni Kolombo’dan da geçiyor. Marina boyunca geçen tren hattının önünde fotoğraf çektirmeyi ihmal etmedik elbette.

Gelelim yemeklerime. Kolombo’nun ünlü yemekleri arasında chicken satay, kotti roti ve hoppers bulunuyor.

Bir de ülkenin her yerinde bulabileceğiniz cashew yani kaju; Kolombo’da da çok tüketilen besinler arasında.

Kolombo’ya gitmek de oldukça kolay. Biz Qatar Airwyas’in Doha aktarmalı Kolombo uçuşları ile Kolombo'ya ulaştık. Bu arada yolculuğumuzdan da bahsetmeden geçemeyeceğim. Alttaki fotoğrafta her ne kadar üzgün dursam da yolculuk oldukça rahat ve güzel geçti bizim için. Uçak içindeki multimedya sisteminde Hollywood filmleri, oyunlar, diziler ve daha birçok imkân vardı. Ayrıca koltuklar da oldukça geniş ve rahattı.

Biz şimdi size en beğendiğimiz 6 noktayı ve alışveriş yapabileceğiniz noktaları anlatacağız.

Galle Face Green

Kolombo’da gezilmesi gereken yerlerin başında Hint Okyanusu’na bakan “Galle Face Green” gelmekte. Burası oldukça büyük yeşil bir alan. Şehirde yaşayanların ve elbette turistlerin okyanus kıyısında oturup yeşilin keyfine varmak için geldikleri nokta burası. Geçmişte, günümüzdekinden çok daha geniş olan alan, aslında Hollandalıların askeri amaçları için düzenlenerek düzleştirilmiş. Portekizlilere karşı stratejik bir ateş hattı oluşturmak için düzenlenen alan günümüzde ülkenin iş merkezinin kalbinde yer almakta. Sri Lanka’da gün batımını izleyebileceğiniz en güzel yerlerden biri olan Galle Face Green; tamamlandığı günden beri polo, kriket, futbol, tenis, rugby gibi birçok aktivite için de kullanılmış.

Kolombo Ulusal Müzesi

Kolombo’da gezilmesi gereken yerlerden bir diğeri de Kolombo Ulusal Müzesi. 1877 yılında açılan müze, günümüzde 100.000 parçaya ev sahibi olmasının yanında adadaki en önemli kütüphane. Müzenin içi ne kadar etkileyiciyse dışı da o kadar etkileyici. Muhteşem beyaz bir bina olan Kolombo Ulusal Müzesi’nin bahçesindeki banyan ağaçları ile bakımlı çimleri de ziyaretçilerin ilgisini çekmekte. Müze, ziyaretçilerini lobisindeki 4.-5. yüzyıldan kalma taştan devasa Buda heykeli ile karşılıyor. Bu Buda heykeli adada bulunan en iyi korunmuş heykellerden biri.

Müzedeki galerilerden bazılarının tarihi 140 yıl öncesine kadar gitmekteymiş. Galerilerde; adanın en eski tarım uygarlıklarından modern sömürge dönemine kadar birçok eser bulunuyor. Antik kaya yazıtlarından kılıçlara, dönem takılarından madeni paralara kadar uzanan bir yelpazede antik kalıntılar da müzede sergilenmekte. Bunun yanında Seylan Dönemi’ne ait silahlar, suluboya resimler de Kolombo Ulusal Müzesi’nde karşılaşabileceğiniz eserler arasında.

Müzenin kütüphanesi ise daha önce bahsettiğimiz gibi adadaki en önemli kütüphane. Yaklaşık 130 yıllık yerel yayınlar, palmiye yapraklarına yazılmış el yazıları, astroloji, mimarlık ve daha birçok farklı konu ile ilgili kitapları kütüphanesinde bulabilirsiniz. 09.00 – 18.00 arası açık olan müzeyi gezmenizi kesinlikle tavsiye ederiz. Bizim oldukça etkilendiğimiz bu müzeye bir gününüzü ayırırsanız her bir parçayı inceleyebilirsiniz.

Gangaramaya Budist Tapınağı

Tipik Sri Lanka tapınaklarından farklı olan Gangaramaya Budist Tapınağı, 120 yaşında bir tapınak. Kolombo’da Beira Gölü’ne yakın bir mesafede bulunan tapınak şehri ziyarete gelen turistlerin mutlaka uğradığı yerlerden biriymiş, biz de iyi ki uğramışız diyoruz. Gangaramaya Budist Tapınağı turistik cazibe merkezi olmasının yanında ibadet merkezi ve mesleki eğitim merkeziymiş.

Tapınakta Sri Lanka, Çin, Tayland ve Birmanya üslubunda heykelleri görebilirsiniz. Biz bu heykellerden oldukça etkilendik. Birçok Budist tapınağında olduğu gibi bu tapınakta da mükemmel heykeller arasında kaybolabilir, altın süslemelerine bakarken düşüncelere dalabilirsiniz. Aynı zamanda tapınağın kapısı bile başlı başına bir eser. Adanın geçmişindeki zanaatkârlığını anımsatmak amacıyla filler ve kuğuların ahşap üzerine oyulması ile oluşan mükemmel kapıyı belki dakikalarca inceledik, yine de doyamadık.

Ape Gama

Kalabalık şehrin içinde bir kasaba olması ne kadar normal? Sanırım Kolombo için sorun değil çünkü Ape Gama, Kolombo’nun içinde bulunan bir kasaba. Burası, ziyaretçilerine gerçek bir kasaba deneyimi sunmasına rağmen aslında bir “model kasaba”. Günümüzden çok önceleri Sri Lanka’da kasaba hayatının nasıl olduğunu ziyaretçilere anlatmak üzere hazırlanmış olan Ape Gama oldukça ilgi çekici bir nokta.

Önceleri Battaramulla Janakala Kendraya olarak bilinen Ape Gama’da el işi ürünler satılmaktaymış ancak 2013’te burasının Sri Lanka’nın kasaba hayatını anlatan bir sergi olmasına karar verilmiş. İçinde mini bir hayvanat bahçesi ve kuş izleme alanı da olan Ape Gama’da yılanların dans edişini görebilirsiniz. Bir de Sri Lankalı üreticilerden hediyelik eşyalar alabilirsiniz.

Viharamahadevi Parkı

Bizim için Kolombo’nun en güzel köşelerinden biri Viharamahadevi Parkı. Okaliptüs ve maun ağaçlarının sarmaladığı bu park, tam bir oksijen deposu. Kolombo’nun en eski ve en büyük parkı olma unvanına sahip olan parkın adı Kral Dutuhamunu’nun annesi Kraliçe Viharamahadevi’den gelmekteymiş. Sri Lanka’nın İngiliz himayesi altında olduğu dönemde Kolombo şehrine armağan edilen park 2. Dünya Savaşı sırasında da İngiliz ordusu tarafından işgal edilmiş, savaşın bitmesinden sonra 1951 senesinde tekrar halka açılmış. Çocuklu aileler için oldukça uygun olan parkta küçüklerin eğlenmesi için bir alan ve bir de küçük hayvanat bahçesi bulunmakta. Park, Kolombo Ulusal Müzesi’nin yanında konumlandığı için müze gezisinden önce ya da sonra buraya gelmek mantıklı olabilir.

Old Colombo Dutch Hospital

Kolombo Fort’ta bulunan Hollanda Hastanesi, buradaki en eski yapı olarak bilinmekte. 17. yüzyılda Hollanda egemenliği sırasında kurulan hastane farklı dönemlerde farklı amaçlar için kullanılmış. Günümüzde Kolombo’nun en önemli alışveriş merkezlerinden biri olarak öne çıkıyor ve içinde yeme – içme olanaklarını da bulunduruyor. Siz de Kolombo’ya giderseniz mutlaka buraya uğrayın deriz.

Kolombo'da alışveriş

Kolombo’da ve hatta Sri Lanka’da alışveriş deneyimini en iyi ve en ucuz şekilde yaşayabileceğiniz yer, House of Fashions. Son dönemlerde Sri Lanka, uygun alışveriş imkânlarıyla ön plana çıkmaya başlamış. Oldukça pahalı markaların ürünlerini burada ucuza bulabilir, uygun fiyatlı alışverişin keyfini çıkarabilirsiniz. Şu anda 250.000 metrekarelik alanda 3 katlı olarak kurulmuş olan ilgi çekici bina, müşterilerine lüks bir mağaza içinde uygun fiyatlı ürünler sunmakta. Kolombo’ya giden herkesin uğramasını tavsiye edeceğimiz House of Fashions için yanınızda fazladan bir bavul getirmenizi tavsiye ederiz. Biz ekstra bavul getirmeyi unuttuğumuz için zar zor sığdık, şimdiden uyarmış olalım :)

Ayrıca yerel bir pazara gitmek isterseniz de önereceğimiz yer Pettah Market olacak. Bu açıkhava pazarında elektronik eşyalardan meyvelere, kıyafetlerden sebzelere kadar aradığınız her şeyi bulabilirsiniz. Aynı zamanda yukarıda bahsettiğimiz Old Colombo Dutch Hospital da Kolombo'da alışveriş için uğranan yerlerin başında geliyor. Denize paralel Galle Yolu da üzerinde bulunan birçok mağaza ile alışveriş yapabileceğiniz yerler arasında bulunuyor.

Ayrıca Sri Lanka'da vergi iadesi sistemine yeni geçildiğini de söylemiş olalım, dolayısıyla ülkeden çıkarken yaptığınız alışverişin de % 15'ini size iade ediyorlar. Yalnız bundan faydalanabilmek için dikkat edilmesi gereken birkaç nokta var.

1. Alışveriş yaptığınız dükkânda TVRS formunu doldurmanız gerekli. Bunun için seyahat ederken yanınıza mutlaka pasaportunuzu alın. 2. Yaptığınız alışverişin en az 50.000 rupi tutarında olması gerekiyor. Bu tutar aynı gün içerisinde aynı satıcıdan birkaç defada da satın alınmış olabilir.
3. Satın aldıklarınızı bavula koyarken ambalajlarını ve etiketlerini bozmamaya dikkat edin. Satın aldıklarınızı giymeyin, havaalanında tüm satın aldıklarınızı tek tek kontrol ediyorlar :)4. Havaalanına biraz erken gidin, gider gitmez ilk iş TVRS standına uğrayın. Burada yapılacak gümrük kontrolünde tüm satın alınanların gösterilmesi gerekiyor. Bu işlemler bagajınızı uçuşa vermeden önce yapılmalı. Bu nokta çok çok önemli! Sakın önce check-in kontuarına uğrayıp sonra TVRS'e gitmeyin, yoksa vergi iadesi alamazsınız.

Sri Lanka bu vergi iadesi sistemine henüz yeni başlamış, o yüzden sistem biraz bürokratik, şaşırmayın :) Belki ilerleyen zamanlarda sistem daha kolaylaşır.

Uygun alışveriş, güzel yemekler, gezmeye doyamayacağınız bir şehir için Kolombo'yu mutlaka ziyaret edin.