Kom Ombo Tapınakları ve Asvan

Kom Ombo Tapınakları Asvan kentine oldukça yakın konumdadır. Nil ırmağı kıyısında Güney Mısır’da bulunan M.Ö. 2. yüzyılda yapılan bu tapınağın bir tarafı timsah tanrı Sobek’e, diğer tarafı ise şahin tanrı Haroeris’e adanmış. İki tanrı tarafından paylaşılan tek tapınak. Bu nedenle de her şey çift olarak yapılmış.

“Kom” iç içe, “Ombo” ise altın demekmiş. Timsah tanrı Sobek’e ait tapınakta, 1 timsah mumyası görüyoruz. Mumya artık fosilleşmiş.

Burada bütün sütun ve duvarlar hiyerogliflerle bezenmiş.

Devasa bir duvar ajandası görüyoruz. Roma döneminde M.S. 2. yüzyılda klinik olarak kullanılan bir koridora geliyoruz. Duvarlara o dönemde kullanılan cerrahi aletler kazılmış. Fakirlere parasız sağlık hizmeti verilen bir yermiş burası. İçeriye normal halk giremediğinden, sağlık hizmeti tapınak dışındaki koridorda veriliyormuş.

Kom Ombo Tapınakları’nı da gezdikten sonra gemi ile Nil nehrinde ilerleyerek Asvan kentine ulaşıyoruz. Güney Mısır'da Nil ırmağı kıyısında yer alan Asvan kenti Asuan adı ile de bilinmektedir. Tarihi Eski Mısır dönemine kadar uzanan kent, Mısır’ın en önemli turizm merkezlerinden biridir. Dünyanın en kuru yerleşim yerlerinden biridir.

Nüfusu yaklaşık 200.000 civarında olan kentte halkın büyük çoğunluğu barajda çalışmaktadır. Geri kalan kısım ise turizm sektöründedir. Dünyanın en kuru yerleşimlerinden biri olduğu için tarımsal faaliyetler görülmemektedir.

Asvan Barajı, Mısır’ın elektrik ihtiyacının büyük bir kısmını karşılıyor. Barajın yüksekliği 111 metre, uzunluğu ise 3 kilometre. Ortadoğu’nun en büyük barajı olma özelliğine sahip. Barajın inşasına 1956 senesinde başlanmış ve yapımı tam 10 sene sürmüş.

Asvan barajını gördükten sonra Papirus yapım atölyesine geliyoruz. Papirüsün nasıl yapıldığı anlatılıyor ve tabii sonrasında da satış.

Asvan’da mutlaka görülmesi gereken yerlerin başında Elafantin adası ve bu adadaki Ağa Han’ın mezarı, Nil nehri’nin ilk şelalesi, Kitchener adası, El-Tabia Cami ve Philae Tapınağı gelmektedir.

Asvan'da Nil kıyısında bulunan konumuyla dikkat çeken otellerden Sofitel Legend Old Cataract ve Mövenpick Resort Aswan konaklama imkanları ile çok tercih ediliyor.