Şehre Gidecek Olanlara Özel Eskişehir Gezi Planı

Eskişehir Gezi Planı

Genel;

Son yılların özellikle yerli turistler açısından en gözde şehirlerinin başında gelen ve her haftasonu yüzlerce misafir ağırlayan Eskişehir'e eminim ki sizlerden de pek çok giden yada seyahat listesinin ilk sıralarına alan arkadaşlarım vardır. Bunda da sonuna kadar haklısınız çünkü dünyanın en güvenli şehirlerinden birisi seçilen Eskişehir hem modern hemde turistik/tarihi anlamda görülmesi gereken şehirlerin başında yer alıyor.

Şunu hemen belirtmekte fayda görüyorum; Eskişehir'in hakkı kesinlikle 1 gün değil ama 3 günden de fazla değil:-)) Konaklama imkanınız varsa bu seyahati 2 gün olarak planlamanızı tavsiye ederim. Aile ile birlikte ideal bir gezi planı olabileceği gibi sadece eş/sevgili ile biraz daha fazla tadını çıkarma ihtimaliniz var.

Mevsim olarak kesinlikle kış aylarını seçmeyin, bu bölgenin soğuğunu bilen arkadaşlar ne demek istediğimi iyi bilirler. İnanın geziniz büyük bir kabusa dönüşebilir çünkü tahminlerinizin ötesinde bir soğuk var... Eylül-Ekim ayları ile Nisan-Mayıs aylarının en ideal mevsimler olduğunu düşünüyorum. (Bu aylarda da akşam ve geceleri soğuk, hazırlıklı gelin.)

Maliyetlerden kısaca bahsetmek gerekirse; başrolü konaklama ve ulaşım giderleri oynuyor:-)) Tabi burada gezilecek yer sayısının fazla olması nedeni ile giriş ücretleri ile yeme-içme de bir miktar kendini hissettirecektir.

Ulaşım için hareket noktamızı İzmit seçtiğimizde; mesafe yaklaşık 220 km. ve ortalama 70 tl. civarı dizel araçlar için, benzinli araçlar için ise 100 tl. civarı bir akaryakıt maliyetiniz olacaktır. (tek gidiş) Tabi bu ortalama 100-110 km. sürat ile gittiğinizi varsayarak yazdığım rakamlardır. Ayrıca yolda çok fazla sabit ve seyyar radar olduğunu göz önünde bulundurursanız bu süratleri aştığınız taktirde gezi maliyetleriniz 2-3 katına çıkacaktır:-)) Otobüs bileti fiyatlarına gelince o da ortalama 60 tl. civarı. Eskişehir içinde gezilecek yerler arası araç kullanımında harcayacağınız yakıt dikkate alınacak seviyede değil. Aynı zamanda aracınızı kullanmak yerine taksi tutmanız durumunda yine sizi çok yormayacaktır.

Konaklama için şehir merkezi otelleri ideal, çünkü her yerin orta noktası ve gezilecek her yere yakın. Ben her ne kadar Eskişehir'e gittiğimde  ailemin yanında kalıyor olsam da sizler için yaptığım araştırma sonucu konaklama için; 1 gece 2 kişi kahvaltı dahil en fazla 250-300 tl. civarı bir ücret ödeyeceğinizi düşünüyorum. Burada kalabileceğiniz son derece iyi durumda bir çok otel mevcut.

Sonuç olarak bir haftasonu olarak planlayacağınız Eskişehir gezisi maddi olarak sizi zorlamaz ama kendini hissettirir:-))

Keşfet;

Gezi planımıza başlayalım o zaman; ben 3 bölgeye ayırdım Eskişehir'i, ilki Odunpazarı Bölgesi ki aslında çarşı ile komşu, ikincisi Sazova Parkı ve üçüncü bölgemizde Çarşı.

1-) Odunpazarı Bölgesi; Bu bölgede bol bol yürüyeceğimizi hesaba kattığımızda rahat kıyafet ve ayakkabı seçimi yapmayı lütfen dikkate alın. Bölgeye kendi aracınız ile gelmeniz durumunda Kurşunlu Cami üst tarafında son derece büyük ve ücretsiz bir otopark mevcut. Bununla birlikte erken saatte gelmeniz durumunda yol üzerine de aracınızı güvenle park edebilirsiniz. Aracınızın yabancı plakalı (26 harici) olması yada park yerinden kaynaklı bir ceza yazılması söz konusu değil. Ben ilk gittiğimde epey bir tedirgin olmuştum:-)) Gelelim gezilecek öncelikli yerlere;

- Kurşunlu Cami ve Külliyesi. Külliyenin farklı yerlerinden birbirinden güzel mimari, doku ve ritim fotoğrafları çekmeniz mümkün. (Pandemi nedeni ile içeri girilmiyor.)

- Cam Sanatları Atölyesi, Ahşap Sanatları ve Lületaşı Müzeleri, her 3 mekanda külliye sınırları içerisinde, bu sebeple her biri yürüme mesafesi 2dk.lık mesafelerde. (Girişler ücretsiz.)

(Cam Sanatları Atölyesinde eğer etkinliğe denk gelirseniz izlemenizi tavsiye ederim ki bildiğim kadarı ile belli günler canlı gösterimler yapılıyor ancak katılımcı olarak değil izleyici olarak iştirak edebiliyorsunuz. Keyifli bir aktivite ve denk gelirse mutlaka izleyin.)

- Tarihi Odunpazarı  Evleri. Bu bölgede bizim ilgimizi çekecek sokak sayısı yaklaşık 8-9 adet ve buralardaki evler daha çok hediyelik eşya dükkanı ve kafe hizmeti veren yerler. Bu arada bu sokaklardan birinde Osmanlı Evi adı ile müzeye çevrilmiş bir yapı mevcut, isterseniz burayı gezip arkasından kapalı avlusunda Türk kahvenizi keyifle yudumlayabilirsiniz. Harika fotoğraflar çıkarabileceğiniz bir yer.

- Atlıhan El Sanatları Çarşısı. Eşe dosta hediyelik eşya alabileceğiniz, kendine özgü mimarisi olan ufak, yarı kapalı bir çarşı.

- Temmuz 2020'de hizmete açılan Odunpazarı Modern Müzesi. Son zamanlarda gezdiğim en başarılı sanat müzelerinden biri. Kesinlikle ziyaret etmelisiniz. (Giriş ücretli)

- Eskişehir BŞB Yılmaz Büyükerşen Balmumu Heykeller Müzesi; Bu bölgede belki de en çok duyulan, ziyaret edilmek istenen ve haliyle çok fazla ziyaretçi ağırlayan müze. (Giriş  ücretli)

Bu bölge tabi ki sadece bu mekanlardan ibaret değil, burada ilginizi çekebilecek  3-4 adet daha müze mevcut olup, her birinin gezi süresi en fazla 5-10 dk. zamanınızı alacaktır. (Kurutuluş Müzesi, Anadolu Üni. Cumhuriyet Tarihi Müzesi, Eğitim Karikatürleri Müzesi, Tayfun Talipoğlu Daktilo Müzesi).

Bu kadar gezdik, peki burada ne yenilir derseniz... Bu bölgede fazla sayıda işletme olmakla beraber, benim tek yer tavsiyem Atlıhan El Sanatları Çarşısı'nın hemen karşısında ki Köfteci Ahmet'te bu bölgede meşhur olan Balaban Köftesini yemeniz... Ayrıca tarihi sokaklarda hemen her yerde kahve, çay da içebilirsiniz.

2-) Sazova Parkı; Odunpazarı bölgesi ile birlikte yerli ziyaretçilerin en çok rağbet gösterdiği yerlerden birisi, özellikle çocuklu ailelerin. Odunpazarı evlerinden yaklaşık 7 km. mesafede bulunan Sazova Parkı'na Google Maps yol tariflerini kullanarak kolayca ulaşabilirsiniz. (Otopark ücretli)

- Sazova Parkı Açık Alanı (Masal Şatosu, Korsan gemisi); Çok büyük bir arazi üzerine kurulu bir yer. İlk olarak şunu söylemek isterim ki benim tahminim Disneyland'dan esinlenerek yapılmış bir alan. Ticari amaçla yapılmadığı için oranın tabi ki dengi değil ama bir belediye tarafından yapılabilecek harika bir yer, sadece oradan esinlenildiği izlenimini veriyor ve gayet başarılı. Girişi ücretsiz ancak bazı alanlar çok düşük giriş ücretine sahip.

- Bilim Merkezi aynı zamanda Bilim Deney Merkezi ve Sabancı Uzay Evi olarak geçiyor ve iki ayrı yapıdan oluşuyor. Uzay evinin Türkiye'de ki en büyük ve teknolojik uzay evi. İçeride yanlış hatırlamıyorsam 30 dk.lık gösterimlerin yapıldığı gerçekten başarılı bir tesis. Bilim merkezi de aynı şekilde zengin içeriğe sahip bir tesis ve özellikle çocuklarınız ile eğitici ve eğlenceli vakit geçirebileceğiniz bir yer. Bu tesisler belediye işletmesi olmadığı için giriş ücretleri haliyle diğer yerlere göre biraz daha fazla ve kalabalık zamanlarda ciddi kuyruklara girip beklemek zorundasınız.

- Hayvanat Bahçesi. Pazartesi günleri kapalı olan bu yer belediye işletmesinde olan bir tesis ve bu nedenle de giriş ücreti çok makul, burası için aldığınız bilet ile aynı zamanda alan içerisinde bulunan ETİ Sualtı Dünyası'na da girmeniz mümkün. (Sulatı Dünyası ile Hayvanat bahçesinin kapalı alanları pandemi nedeni ile kapalı.)

Unutmadan içeride bir de Japon Bahçesi mevcut ve gerçekten çok başarılı yapılmış, buraya kadar gelmişken sakın uğramadan dönmeyin.

Ayrıca Hayvanat Bahçesine gelmeden önce görülmesi gereken iki yer daha mevcut. Bunlar; Türk Dünyası Bilim, Sanat ve Kültür Merkezi ile Esmiyantürk (girişler ücretli.)

Eskişehir içim mevsim tavsiyesi verdim ancak Sazova Parkı için kesinlikle yaz mevsimini de tercih etmemeniz gerektiğini unutmayın. Alan açık olduğu için gerçekten çok yorucu olabilir.

Burada lezzet durağı bence hiç yok, o yüzden buraya gelmeden önce mutlaka karnınızı doyurun. Çünkü bu bölgede çok vakit geçirip yorulma ihtimaliniz çok yüksek....

3-) Eskişehir Merkez; Tamamen çocuksuz çiftler için ideal olmakla beraber Kent Park ve Şelale Park kısmen çocuklu aileler için çok daha uygun. Aslına bakarsanız şehir merkezi başlı başına bir cazibe merkezi ancak benim şahsi kanaatim akşam/gece saatlerinde buranın tercih edilmesi yönünde. Gündüz saatleri için yapabileceğiniz pek fazla bir şey olduğunu düşünmüyorum. Aracınızı emniyetle bırakabileceğiniz birçok kapalı otopark mevcut. Aşağıda bahsedeceğim cadde/sokaklara araç ile gitmek yerine yürüyerek gitmenizde fayda var. Hem mesafeler yakın hemde her seferinde otopark ile uğraşmak zorunda kalmazsanız.

Şehir merkezini; İki Eylül Caddesi/Hamam Yolu Caddesi, Doktorlar Caddesi, Adalar Bölgesi, İsmet İnönü Bulvarı, Barlar Sokağı olarak bölgelere ayırmak mümkün, şimdi sırası ile bunlardan kısa kısa bahsedelim.

İki Eylül/Hamam Yolu Caddesi; Aslına bakarsanız burası ağırlıklı yerel esnafın bulunduğu ve bu sebeple de ciddi bir kalabalığın olduğu bir cadde.

Adalar Bölgesi; Bu bölge ise en çok ilgi gören, ziyaretçi ağırlayan bölge. Porsuk çayı etrafına kümelenmiş onlarca bar/kafe ve restoranın olduğu, benim şahsi kanaatimce ağırlıklı 18-25 yaş grubunun tercih ettiği bir bölge. Burada ilginizi çekebilecek hususların başında gondol veya tekne turları ile porsuk çayında keyifli bir tur yapılabiliyor olması. Benim tavsiyem tura ilave olarak buranın akşam veya gece tercih edilmesi yönünde.

Doktorlar Caddesi; Akşam saatlerinde son derece kalabalık ancak yürüyüş yapmanın keyifli olduğu bir cadde.

İnönü Bulvarı; Eskişehir'in bence en kaliteli mekanlarının sıralandığı ve 35+ yaş grubuna hitap eden Caddesi. Birçok bilinen restoran, bar ve kafenin olduğu bu cadde akşam ve gece kesinlikle tercih edilmesi gereken bir bölge.

Barlar Sokağı: Doktorlar Caddesinin üst kısmında bulunan ve onlarca barın olduğu bir sokak, pandemi öncesi akşam ve geceleri aşırı kalabalık olan bu yer hemen her yaş grubuna hitap etse de benim gördüğüm ağırlıklı öğrencilerin tercih ettiği bir bölge. Aynı zamanda rakı-balık restoranlarının da bulunduğu bölge.

Bunlar haricinde şehir merkezinde pek tabi ki anıt, park tarzı görsel olarak göze hoş görünen bir çok yer daha mevcut, ancak benim anlattıklarım genel hatları ile asıl görülmesi gereken cadde/sokaklar.

Eskişehir merkezde çok fazla lezzet durağı mevcut, ancak buraya gelmişken yenmeden dönülmemesi gereken en önemli lezzet çibörek:-)) Bunun için en çok tercih edilen yer Papağan Çibörek ve Kentpark'ta bulunan Kırım Çibörek... Ancak bunlar yerine size buralara biraz mesafeli olsa da Has Kırım Çibörekçisini tavsiye ediyorum...(Bu isimle google maps'e girerseniz ulaşabilirsiniz.) Hem daha ferah bir mekan hemde bence daha lezzetli bir işletme. Bunun yanısıra ayrı bir yazı ile yazacağım Yusufeli Çoruh Yatık Dönercisi de kesinlikle ve kesinlikle tavsiye edeceğim yerlerin başında geliyor. Son olarak ta İnönü Bulvarı üzerinde çok kaliteli et lokantaları ile mekanlar mevcut. Bu mekanlarda akşam yemekleri ve gece eğlencesi için kesinlikle tavsiye edeceğim yerler.

- Kent Park. Eskişehir Merkez'den yaklaşık 4 km. uzaklıktaki parka aynı zamanda tramvay ile de gidebilirsiniz. İçerisinde yeterli büyüklükte otopark mevcut ve ücretsiz. İçerisinden porsuk çayının geçtiği ve yapay plaj ile taçlandırılmış bu parkta, at binme, yeme-içme mekanları ile oyun parkları bulabilirsiniz. İçeride fotoğraf çekebileceğiniz pek çok alan olduğu gibi burada yaşayanlar için sabah ve akşam yürüyüşleri için harika bir yer.

Tavsiyeler;

Eskişehir ile ilgili kısa yazı yazmak etmekten gerçekten çok zor olsa da elimden geldiğince kısaltarak ve güncelleyerek sizlerle paylaşmaya çalıştım. Gelelim tavsiyelere;

Çibörek, balaban köftesi ve yatık döner yemeden kesinlikle geri dönmeyin...

Porsuk'ta (Bilet satış noktası Adalar Bölgesinde) gondol veya tekne turu çok keyifli olacaktır, mutlaka deneyin...

Yüzlerce kare çekebileceğiniz, fotoğraf çekimi anlamında çok verimli geçecek bir şehir olduğunu aklınızda tutup, ona göre hazırlık yapmakta fayda var...

Kışın asla gitmeyin, mümkünse yazı aylarını da pas geçip, ilkbahar, sonbahar aylarını tercih edin...

Eskişehir ile ilgili en büyük tavsiyem; arkadaşlar bu şehri mutlaka ziyaret edin:-))