Arhız: Kayak Tutkunlarının Yeni Rotası

Arhız yani asıl adı ile Arkhyz, Kuzey Kafkasya’da Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti’nin güneyinde, Kafkas dağlarının batısında yer alan yeni yeni popülerlik kazanan bir kış sporları merkezi. Kış Olimpiyatları ev sahibi Sochi’nin kuşbakışı 70 km kuzeydoğusunda. Ancak karayolu ile Soçi’ye gitmek isterseniz dağların etrafından dolaşmanız gerektiğinden ve yollar yetersiz olduğundan 502 kilometre yol yapmanız gerekecektir.Bu nedenle Arhız’a ulaşmanın en kolay yolu Stavropol’e uçmak. Türk Hava Yolları’nın haftada 3 gün İstanbul – Stavropol arası karşılıklı seferleri var. Oradan da Arhız’a otobüs ile 3,5 saatte, araba ile 3 saatte ulaşabilirsiniz. İki kent arası mesafe 226 km.
Biz Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti’nin bir diğer doğa ve kış sporları merkezi olan Dombay’dan özel araç ile Arhiz’a yola çıktık. Aslında haritadan bakarsanız Arhız, Dombay’ın yaklaşık kuşbakışı 20-25 kilometre kuzeybatısında. Ancak arada yükselen yalçın dağlar olduğundan önce bölgenin ikinci önemli kenti Karachaevsk’e oradan da Arhız’a gidiyoruz. Toplam 155 kilometre yani yaklaşık 2,5 saat.
Arhız’a giderken yol üzerinde Murucu şelalesi’nde mola verdik. Bir inanışa göre kim bu sudan içerse ömrü uzarmış. İçmeden olmaz, hem içtik hem şişeledik ve yola devam ettik.

Arhız’a yaklaştığımızda bölgede çok sayıda at olması dikkatimi çekti. Meğerse meşhur Kafkas atlarının bir kısmı burada yetiştiriliyormuş.
Arhız’a vardığımızda aslında bu kadar modern ve Avrupa standartlarında bir kayak tesisiile karşılaşmayı ummuyordum. Son derece modern ve yepyeni tesisler. Biz gittiğimizde halen inşaatlar devam ediyordu. Çünkü bazı otelleri bu sezona yetiştirmeye çalışıyorlardı.

Burada açılan ilk konaklama tesisi 2010 senesinde Romantic Otel olmuş. Bu bölgedeki pistlerin uzunluğu 7.4 kilometre. Biri telesiyej diğeri gondol olmak üzere 2 lift var.

Biz gondol ile tepeye çıktık. Burada dev bir yapay kar üretim merkezi de yer alıyor.

Geçtiğimiz sezon 90bin ziyaretçi gelmiş. Bu sayı bir önceki sezonun 2,5 katı. Bu nedenle gelen ziyaretçiye iyi ve eksiksiz hizmet verebilmek için otel sayısını hızla arttırmaya çalışıyorlar. Çünkü şu anki oda sayısı 209 ve yeterli olmuyor. Bu nedenle devlet bu bölgeye tam destek vermiş.

Uzun dönem planında buradaki pist uzunluğu 137 kilometreye, gondol sayısı 58’e ve yatak kapasitesi 18.400’e çıkacak. Şimdiden bile burası kayak ve snowboard severler arasında çok popüler bir tatil merkezi haline gelmiş.

Burayı tercih eden turistlerin çoğu Rus, Kazak, Kırgız ya da Gürcü. Çok olmamakla birlikte Hollandalı, Alman ve Avusturyalı ziyaretçileri olsa da bu çeşitliliği ve Avrupa’dan Amerika’dan gelen turist sayısını da arttırmak istiyorlar. Bu noktada da elemana yatırım yapıyorlar. Çünkü bu bölgede İngilizce bilen kişileri istihdam etmeleri gerektiğinin farkındalar.

Doğası müthiş, tesisleri çok yeni ve çok modern. Fiyatları Fransa ya da Avusturya’daki kayak merkezleri ile kıyaslandığında çok ucuz. Her tür ekipman kiralamak mümkün. Üstelik yemekleri de çok leziz.

Eğer sessiz sakin spor dolu bir tatil istiyorsanız, kayak ya da snowboard yapıyorsanız ya da öğrenmek istiyorsanız, biraz da midenize düşkünseniz bence Arhız mutlu ayrılacağınız bir rota olacaktır.