BODRUM’UN ANTİK KENTLERİ VE HİÇ BİLİNMEYEN KÖŞELERİ – 1

191624 Oca 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar24 Oca 201719160 Yorum

İnanılmayacak kadar zengin bir geçmişe, sayısız antik kente sahip güzel beldemiz Bodrum...

Pedasa, Myndos Kapısı, Bodrum Tiyatro, Kale ve Sualtı Arkeoloji Müzesini anlattığım yazımı belki de okudunuz.

Bodrum

Tatil denince akla ilk gelen beldelerimizden Bodrum’a defalarca yaz tatiline gittiniz mutlaka, Kale ve Antik Tiyatro’yu uzaktan gördünüz, belki gezdiniz, belki de sadece konserler için gittiniz. Oysa Pers, Karia, Roma, Bizans ve Osmanlı gibi büyük devlete tanıklık etmiş ve tarihi M.Ö. 650 yılına kadar uzanan Bodrum birçok medeniyete ev sahipliği yapmış gerçek bir tarih hazinesi.

Bu tarihi yerlerinden bazılarını gezelim mi? Tarih bilgileri ile sizi bunaltmadan...

Bodrum’da, şehir merkezinde bulunan (Pedasa-Pedasos, Bitez / Myndos Kapısı - Gümbet / Karyanda, Myndos - Gümüşlük / Dağbelen ve Sandima Köyleri - Yalıkavak  / Bargylia- Andanos-Gök Asar) birkaç antik kentin dışında çok yakın çevresinde, hatta yarım saatlik mesafelerde günübirlik gidip gezebileceğiniz çok sayıda antik kent (Bozalan Leleg Kenti / Syangela Antik Kenti-Alazeytin Köyü / Teikhiousa-Telmisos / Iasos – Kıyıkışlacık / Mylasa – Beçin Kalesi - Milas /  Milas yakınlarında Labranda – Euromos –Yatağan yakınlarında Stratonikeia ve Lagina gibi) bulunuyor.

İlk adı Halikarnas (Halikarnassos) olan Bodrum’un ilk yerleşim yeri de o günlerde etrafı tamamen sularla çevrili olan bugünkü kale ve bölgenin yerleşik ilk halklarından biri de Karia’lılar, kültürlerini ve geleneklerini M.Ö. 3500'lerden M.S. 4. yüzyıla kadar koruyabilen nadir kavimlerden biri.

Bodrum şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Villa Bodrum Central, Merih Pension, Regnum Escana Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Esila Gulet Blue Cruise, Ma Maison gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Otantik Tasev, Merve Apartments, Bodrum Seaview Villa tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bodrum aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Dünyanın Yedi Harikası'ndan biri olan Mausoleum bu şehirde inşa edilmiş. Depremler ve istilaların etkisiyle zamanla yıkılan mozolenin mermer taşları da Bodrum Kalesi'nin yapımında kullanıan kale bugün dünyanın en büyük ikinci sualtı arkeoloji müzesi olarak hizmet vermekte.

Bugün Bodrum’dan çıkıyor ve Gökova Körfezi'ne doğru yol alıyoruz. Çökertme yukarılarındaki iki Leleg Köyü'nü gezeceğiz. Bozalan ve Syangela. Kral Mausolos’un, Bodrum yarımadasında Leleg'lerin yaşadığı sekiz kentte yaşayan halkı Halikarnassos’a taşınmaya zorlaması sonucu terk edilen kentler.

FESLEĞEN KÖYÜ  -  (Bodrum'a uzaklığı 45 kilometre)

Bodrum-1

Köyde bir kahve molası verip köy halkının geçim kaynağı olan halılara da bir göz atabilirsiniz, zira sizi zorlu bir yürüyüş bekliyor. Lelegler kentlerini ulaşılması zor, dağlık noktalara kurmuşlar, burası da kayalık uçurumlardan oluşan bir dağın zirve noktasında. Köyden orman yürüyüşü ve biraz tırmanıştan sonra Gökova Körfezi'ne hakim bir zirvenin üzerinde bulunan antik kente ulaşacaksınız.

BOZALAN LELEG KENTİ

Bodrum-2

Çökertme koyu ve Gökova Körfezi'ne kuşbakışı hakimiyeti ile gelecek düşmanlara ve saldırılara karşı koruyucu bir kale gibi Leleg kenti Bozalan (antik dönemdeki adı bilinmediği için yakınında bulunan Bozalan köyünün adı işe anılmakta). 3000 yılık tarihi bilinmezlerle dolu olsa da antik çağlarda Karia Bölgesi'nde Kar’lar olarak adlandırılan halkla birlikte yerleşmiş Leleglere ait kent kalıntıları günümüze kadar ulaşmış. İç ve dış surları oldukça sağlam kalmış kent düzenli sokaklarla bölümlenmiş. Çok yıkık ve doğa tahribatına açık olmasına rağmen yapıların duvarları halen rahatlıkla gözükmekte. Antik kente varmak biraz zor ve zahmetli olsa da belki birçok kişinin varlığından bile haberdar olmadığı zengin bir kenti görmüş olmak ve müthiş manzara için gitmeye değer.

ALAZEYTİN Köyü'nden yarım saat yürümeden sonra Syangela Antik Kenti.

SYANGELA-SOUAGELE ANTİK KENT - “Ana Tanrıça’ya Giden Yol”

Bodrum-3

Bodrum yarımadasının Gökova Körfezi'ne doğru (10 kilometre mesafede) yer alan, Çiftlik Köyü'ne bağlı Alazeytin Mahallesi üzerinde bir tepeden Gökova Körfezi ve Orak Adası'nı ayaklarınız altına sermekte. Kalıntıların bulunduğu tepeye zeytinlikler arasından yürüyerek 20 dakikada müthiş manzara bile buraya gelmenize değecek güzellikte.

Bir Leleg kenti olması dışında, tarihi konusunda yeterli bilgi olmasa da M.Ö. 2000 yıllarında kurulduğu sanılmakta. Souagele’den günümüze yalnızca Leleg surlarında görülen kırık ve işlenmemiş taşlardan oluşan sur duvarları ile bazı burçlar kalmış. Kent Pedessa'ya göre daha karışık bir plana sahip, iç ve dış surdan oluşan kentin bu hali Anadolu'nun erken yerleşimleriyle benzerlik gösteriyor. Özellikle tapınak, agora ve saray yapılarının bir arada olması Alazeytin'in Anadolu geleneğiyle (Alişar) olan bağlantısını göstermesi açısından son derece önemli.

Yarın Milas’a doğru yol üzerinde Bargylia, Iasos, Uyku Vadisi ve Gökçeler Kanyonu ile İncirliin Mağarası’nı gezeceğiz.

Bodrum şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Rodos adası Seyir (41 €), Bodrum Pazar ziyaret ve Cooking Class (85 €), Bodrum 5 Günlük Paket Tur (268 €), Meryemana Evi, Artemis Tapınağı Efes Tam Gün Turu (43.19 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.