Rengarenk Başkent Delhi

Jaipur, Agra ve Varanasi gezilerimizi yaptıktan sonra, Hindistan'da kapanışı yapmak üzere başkent Delhi'deyiz. Yeni yılın (2019) ilk günü Nepal'in başkenti Katmandu'ya uçacağımız için Delhi ile beraber 2018 yılına da kapanış yapmış olacağız. Delhi'yi anlatmaya başlamadan önce, Hindistan'ın geneli hakkında görüşümüzü başkent Delhi yazımızda vermeyi uygun bulduk. Baştan söyleyelim, okuyacaklarınız bizim kişisel görüşlerimizdir, kesin doğru denemeyeceği gibi yanlış düşüncelerimiz olduğunu değerlendirenler de olabilecektir.

1. Hindistan'a gitmek isteyenlerin kafalarındaki en önemli soru hijyen olabilir. İşte bizim değerlendirmemiz; evet hijyen sorunu var hem de ileri boyutlarda. Biz tur ile giderek riski azalttık, tavsiyemiz size de budur. On güne kadar bir gezi planlıyorsanız aşıya gerek olmayabilir ama kaç günlüğüne giderseniz gidin bavulunuzda mutlaka ilaç torbanız olsun. Açık su asla içmeyin. Yeterli miktarda maske ve galoş çantanızda bulunsun. Kalacağınız oteller kaliteli olur ve kahvaltı haricinde akşam yemeğini de otelde alırsanız riski yine azaltmış olursunuz. Yanınızda olabildiğince yiyecek götürmenizi tavsiye ederiz. Tüm bu yazdıklarımızı takıntı haline getirirseniz, gezinizden istediğiniz gibi keyif alamayabilirsiniz, bu nedenle ya gerekli tedbirleri alın ve keyifle gezin yada gitme kararınızı gözden geçirin.

2. Unutmayın, Hindistan dünya üzerinde göreceğiniz en farklı ve en renkli ülkelerin başında geliyor. Özellikle fotoğraf çekme sevdalıları için tam bir derya. Tur yerine bağımsız gidenlerin bu konuda daha şanslı oldukları söylenebilir.

3. Turiste her yerde farklı fiyat uygulaması var ama bu durum nerede ise tüm ülkelerde geçerli olduğunu bilirsiniz. Alış verişlerinizde hiç çekinmeden çok düşük fiyat önerin, arkanızı dönüp gitmeye niyetlendiğinizde genelde karlı çıkacaksınız.

4. Para dilenen insanlara her ülkede rastlarsınız ama buradaki yoksulluk gerçekten yürek sızlatıyor. Küçük yaşlardaki bir çocuk "no money, milk" diyerek dakikalarca peşinizden geliyor ve siz çaresizsiniz çünkü yüzlerce benzer durumu yaşıyorsunuz. Kaldırımlarda yatan, titreyen insanlara ne yapabilirsiniz.

5.  Rikşayı hiç değilse bir kez deneyimlemenizi öneririz. Arkaya iki kişinin bindiği ve önde sürücünün olduğu bir çeşit bisiklettir. Sarı ve yeşil rekteki motorlu rikşa ise keyiften ziyade ana ulaşım aracıdır. Taksi ve Uber ise ulaşımda diğer alternatifler. Otobüsleri önermeyiz ancak Delhi'de metro kullanımı da çok yaygın.

6. Yazmakta çok zorlandığımız bir nokta ise Taj Mahal hakkındaki görüşümüz. Elbette çok güzel ve çok önemli ancak beklentimiz çok büyük olduğu için olabilir, beklentimizi karşıladığını söyleyemeyeceğiz.

7. Gördüğünüz farklılıklar çok fazla olabilir ancak bizce sorgulamayıp kabullenin.  Bizden kültürel olarak  çok farklılar.

8. Neler alabilirsiniz; Paşmina, masala çayı, baharatlar, sari (Hintli kadınların ömuzlarına attıkları uzun örtü), takılar ve hediyelikler, tekstil ürünleri, değerli taşlar.

Delhi'de gezilecek yerleri anlatmaya başlamadan önce Hindistan'ın gördüğümüz tüm şehirlerinden fotoğraf makinamızın objektifine yansıyan bazı kareleri de paylaşmak istiyoruz. Hindistan'da gezdiğimiz tüm şehirlerde gördüğümüz ve bize farklı kültürden örnekler...

Delhi gezi yazımıza nihayet sıra geldi.Gezilecek yerler: Delhi'ye gelene kadar gezdiğimiz şehirlerin hiç mi modern yüzü yoktu ya da biz böyle yerlerine mi gitmedik bilmiyoruz ancak Delhi'nin modern yüzü olduğunu gördük. New Delhi gerçekten çok modern. Şehirde görülecek yer ise çok fazla ancak kaldığımız süre içerisinde bunların bir kısmını görebildik. Gördüklerimizi anlatalım, görülmesi gereken yerlerin bir kısmını ise yazımızın sonunda dip not olarak verelim.Tam adı Masjid-i Jahan-Numa, bilinen adı ile Jama Masjid veya bizce Cuma Cami, Old Delhi'nin ve Hindistan'ın başlıca en büyük camisidir. Şah Cihan'ın inşa ettirdiği ve şehre kazandırdığı son eser olan camide, aynı anda 25.000 kişi namaz kılabilmektedir. Girişi ücretsiz, fotoğraf çekmek ise ücretli olan caminin 3 büyük kapısı, 4 kulesi, 2 minaresi vardır, yüksekliği ise 40 metredir. Caminin etrafında alışveriş yapılabilecek pazar ve dükkanlar, karşısında ise Kızıl Kale (RedFort) bulunuyor. 1857 yılına kadar Babür İmparatorlarının ana ikametgahıydı. Kaleyi yaptıran Şah Cihan ise Agra Kalesi'ne oğlu tarafından hapsedildiği için malesef burada ikamet edememiş. Cami gezisi sonrası rikşa gezisi yaparak bölgeyi yakından tanıma fırsatı yakaladık.

Mahatma Gandhi'nin heykeli ve büyük bir park içerisinde bulunan temsili mezarını da çok beğendik. Cesedi tam da burada yakılmış, külleri ise Ganj Nehri'ne ulaştırılmış.

Yeni Delhi'nin kalbinde bulunan Hint Kapısı (İndia Gate) 42 metre yüksekliğinde ve zaferi temsil ediyor. Duvarlarında 1. Dünya Savaşında ölen Hint askerlerinin isimleri yazılıdır.

Delhi gezimizi Sih'lerin şehirdeki en büyük ibadethanesini gezerek tamamladık. İbadet edenler ve ibadet sonrası karınlarını doyurmak üzere yemek yapan sihleri görüntüleyerek, günü ve Hindistan gezimizi sonlandırdık.

Kısıtlı sürede az yer görebildik ancak görme fırsatı bulamadığımız yerlerin bazıları ise; Digambara Jain Tapınağı, Hümayun Türbesi, Lotus Tapınağı, Qutab Minar, Akshardham Tapınağı, Gurudwara Bangla Sahib, Rashtrapati Bhavan Başkanlık Sarayı, Lodi Bahçeleri.

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.