Sen Harika Bir Detaysın Chiang Mai

Henüz Tayland Devleti kurulmamışken Lanna Krallığı'na ait olan Chiang Mai ya da Türkçe karşılığı ‘’Yeni Şehir’’ Tayland’ın kuzeyinde adeta saklı bir cennet gibi. Saklı diyorum çünkü buraya gelen turistler BangkokPattayaPhuket’e giden turistlerden farklı olarak buranın kendilerine huzur, yemyeşil doğa ve temiz hava  sağlayacağını bilirler. Diğer popüler şehirlerin aksine Rus ve Arap turist görmek pek kolay değil. Onlarına yerine bol bol sırt çantalı gezgin ve Çinli görmek mümkün. Fiyatların büyük ve popüler şehirlere oranla ciddi anlamda fark göstermesi, aktivite seçeneklerinin çokluğu, trafik, sıcak hava, kötü kokuların olmayışı burayı yaşanır kılıyor.

Chiang Mai için en az 3-4 gece gerekli. Buraya gelecek olanlara en önemli tavsiyem; seyahatlerini hafta sonuna denk getirmeleri çünkü sadece cumartesi ve pazar kurulan gece pazarlarını görmeden gitmek adeta Paris’e gidip Eyfel’i görmemek gibi olur. Bu pazarlarda yemek, kıyafet, takı, ev eşyaları, el sanatları gibi pek çok tezgâh görmek mümkün üstelik fiyatlar çok abartılı değil.

Gece pazarının her gün açık olduğu yer ise ‘’Night Bazaar’’.  Anusarn marketinin içerisinde olduğu yer. Burası her gün açık olmasından dolayı mı bilinmez ama fiyatlar sadece burada pahalı. Soi Chang Klan yolunda da sokaklara kurulmuş pek çok tezgâh var. Bu cadde üzerinde Ploen Ruede Night Market var. Burası her çeşit yemeğin, tatlının, içeceğin yapıldığı bir alan. Kesinlikle bir akşam yemeğinizi burada yemelisiniz. Ayrıca diğer gezginlerle tanışma şansı ve yöresel dans ya da canlı müzik gibi seçenekler de var hem de her gece. Wararot Market ise sadece taze meyveler için ideal bir yer.

Soi Chang Klan yolunun karşısında Soi Loi Khor var. Burada masaj salonları, sokak yemekleri, barlar, el işi dükkanları, marketler, döviz büroları, eczaneler bulmak mümkün. Popüler olan diğer bir cadde ise şehrin öbür tarafında kalan Nimman. Burası Old Town’a göre biraz daha pahalı ve seçenekler daha az.Şehrin haritasına gelecek olursak, Chiang Mai Old Town diye belirtilen bir karenin içerisine pek çok şeyi sığdırmış durumda. Pek çok tapınak, hostel, pazar bu karenin içerisinde . Bu kareyi kanallar çerçeveliyor adeta. Şehir içi ulaşımı kırmızı pick-up tarzı minibüsler sağlıyor. Bu karenin içerisinde seyahat etmek sadece 30-40 baht. Bu araçlar sizi diğer turistik yerlere de götürüyorlar ancak sıkı pazarlık yapmanız lazım. Tayland’ın bir klasiği haline gelen motorları 200-300 baht karşılığında kiralayabilirsiniz. Sadece kiralayacağınız yeri iyi araştırın ve polislere dikkat edin. Old Town içerisinde 4 adet tarihî giriş bulunuyor. Bunlar: Tha Pae Gate, Suadonk Gate, Changpuak Gate ve Chaing Mai Gate. En popüler olanı Tha Pae Gate.

Konaklama imkânları diğer popüler yerlere göre daha kısıtlı. Otellerin sayısı az yine de zincir oteller yok değil. Benim tavsiyem şehrin ruhuna uyarak bir hostel'de kalmanız ya da guest house’da. "Ben arkadaş canlısıyım bir sürü insanla aynı odada kalırım" derseniz günlük 180 baht civarı ödersiniz. Ben tek kalmak istiyorum ayrıca odam da klima olsun derseniz günlük 350-400 baht arası oda fiyatları. Tabii bu fiyatlar yüksek sezon ve nisan ayında kutlanan Songran Festivali boyunca geçerli değil.

Şehirde ve çevresinde yapılacak olan aktivitelere gelirsek... Tapınak ziyaretleri (detaylar aşağıda) , fil kampları , panda kampı, yılan çiftliği, bambu rafting, zipline (belli bir parkurdaki ipler üzerinde yapılan aktivite), Karen Long Neck (boyunlarına zincir takan ve diğer yerel toplulukların olduğu köy), maymun okulu, kaplan krallığı (kaplanlarla fotoğraf ücretli), atış talimi (gerçek silahlarla), gece safarisi, ATV sürmek, bungy jumping, Büyük Kanyon ve içerisindeki su parkı, timsah şovu, orkide ve kelebek bahçesi, Thai yemek kursu, dağ yürüyüşü, Mhomchem seyir tepesi, şelaleler, Muay Thai Şovu, Cabaret Şov gibi bir sürü etkinlik mevcut. Karar tamamen sizin.

Olmazsa olmaz kısmına gelecek olursak:

1. Tapınaklar

Chiang Mai denilince akla gelen en önemli tapınak hiç kuşkusuz ki bir dağın en üst noktasına kurulmuş Doi Suthep Tapınağı. Tapınağa varmak için 200 basamak civarında merdiven çıkmak zorundasınız. Pek çok insan için önemli bir anlam taşıyan bu yer, hem tapınak olarak hem de manzarası ile insanı büyülüyor. Civarda yine hediyelik eşya satan yerleri görmek mümkün. Yine şehrin içerisinde yer alan 629 yılında inşaa edilen tarihî Chedi Luang Tapınağı'nı görmek mümkün. Burada keşişler ile konuşup Budizim hakkında bilgi alabilirsiniz. Yine bu tapınağa yakın olan Prasingh Tapınağı görülmeye değer.

2. Fil Kampı

Herhangi bir turizm ofisinden ya da kaldığınız yerden Fil Kampları için bilgi alabilirsiniz. Yarım ve tam gün gibi seçenekler var. Bazı fil kamplarında fillere binmek mümkünken bazılarında ise binilemiyor. Filleri beslemek, banyo yapmalarını, şovlarını izlemek, onlara dokunmak gerçekten başka bir duygu. Bu muhteşem canlıları görmeden onlara dokunmadan sakın buradan ayrılmayın.

3. Cumartesi ve Pazar Pazarları

Cumartesi Pazarı:Chaing Mai Gate tarafına kuruluyor. Gerçekten çok uzun ve kalabalık bir pazar. Bir uçtan diğer uca gitmek bir saati bulabiliyor.

Pazar Pazarı:Tha Pae Gate tarafına kuruluyor. Hemen hemen cumartesi pazarına benziyor. Bu pazarın sonlarına doğru Three Kings Monument’i görmek mümkün.

4. Muay Thai Fight ya da Cabaret Show

Tercih yine sizin, ancak ikisinden birisini izlemenizi tavsiye ederim. Taylandlıların geleneksel dövüşü olan Muay Thai, eğitim alan sporcular tarafından sergileniyor bu şovda. Kan, şiddet yok, tamamen profesyoneller.

Bir diğer seçenek ise Cabaret Şov. Anusarn Market içerisinde yer alan bu şov her yaştan kesime hitap ediyor. Eğer bu markete 8-9 gibi giderseniz bu marketin girişinde dansçılar sizi karşılıyorlar.

Ekstra Etkinlik: Eğer benim gibi futbol delisiyseniz, Chaing Mai FC maçına gitmenizi tavsiye ederim. Chaing Mai’de 2 stat bulunuyor. Maçın nerede oynanacağını öğrendikten sonra biletinizi o stadyumun önünden alabilirsiniz. Gerçekten değişik bir deneyim oluyor. Taylandlılar ilginç tezahüratları ve tepkileri ile sizi şaşırtacaktır. Ben Chiang Mai FC- Bangkok FC maçına gitmiştim ve google translate sayesinde Brezilyalı oyuncu Bruno’nun 10 numaralı formasını almıştım üstünden.

Kısacası bu şehir sizi yormuyor. Hem vakit  hem de nakit olarak her türlü mutlu oluyorsunuz. Gece yarısından sonra açık yer bulmak bir hayli zor. Eğer imkânınız ve zamanınız varsa Bangkok’tan uçak ile sadece bir saat uzak olan bu harika yeri görün.

Chiang Mai'den Sonra Gidebileceğiniz Enteresan Bir Durak: Pai (Mae Hong Son)

Mae Hong Son'un kuzey tarafları güney kısmına göre bir hayli sakin. Ancak bu sakinlik kötü anlamda değil. Bol miktarda yeşil alanlar, dağlar, temiz hava, ucuz ve lezzetli yemekler, samimi insanlar… Pai, Chiang Mai’ye 3 saat uzaklıkta ufak bir Tayland  kasabası. Bu yerin popülaritesi gün geçtikçe artıyor. Chaing Mai’den kaldığınız otel, pansiyon ya da guest house resepsiyonu ile konuşarak 200 baht karşılığında mini van ile gidebilirsiniz. Dönüş biletinizi de ayırtmanızı tavsiye ederim. Bu 3 saatlik yol için “uyurum geçer ya da kendimi meşgul ederim” diyorsanız bir hayli yanılıyorsunuz. Resmi olarak 762 keskin viraj var. Yaklaşık olarak her 10 saniyede bir viraj. Kesinlikle başınız dönecek ve mideniz bulanacak. Bu yolculuğa çıkmadan bir gün önce yediklerinize ve içtiklerinize dikkat edin hatta bir eczaneye giderek Pai’ye gideceğinizi söyleyin zaten hemen size ‘’car sick’’ denilen bir hap verecekler, gerçekten çok işe yarıyor.

Pai gerçekten küçük bir yer o yüzden üç gece yeterli. İlk gün yol sizi bir hayli sersemletecek. İlk akşam için Walking Street’i keşfetmenizi öneririm. Thai yemekleri ya da meşhur burgerları deneyebilirsiniz. Ayrıca meşhur reggie barlarında müzik dinleyip yeni gezginlerle tanışabilirsiniz. Diğer iki gün için benim tavsiyem bir gününüzü Pai’nin biraz daha uzak yerlerine yapılan tura katılmanızı, diğer gün içinde kendi başınıza kasabayı keşfetmenizi tavsiye ederim.

Walking Street’in bir çok noktasında tur satan turizm ofisleri var. Buradan Lod Cave’in içerisinde olduğu turu satın alın. 500 baht karşılığında sabah 10’da başlayan bu tur akşam 18.00 gibi sonra eriyor. Gidilecek yerler arasında ki mesafeler uzun , kısacası yine virajlara olası yağmur yağışına hazır olun. Kiu Lom seyir noktası, Lod Cave (ufak bir bamboo rafting deneyimi), Sai Gnam Kaplıcası, Mor Pang Şelalesi ve son olarak Pai Kanyon görülecek yerler.

Kiu Lom seyir noktasında eğer şanslıysanız muhteşem manzaralar görebilirsiniz ancak hava kapalıysa bulutlardan başka görülecek pek bir şey yok.

Lod Mağarası gerçekten çok büyük. Buraya gelirken size yerel bir rehber elinde gaz lambası ile eşlik ediyor. Üç kişiye bir rehber düşecek şekilde misafirler gruplandırılıyor. Mağara içerisinde zamanla şekil almış kayalar, eski tabutlar ve denk gelirseniz yarasaları görmeniz mümkün. Bazı basamaklar çok dik ve bazı yollar çok kaygan o yüzden ayakkabı seçiminizi iyi yapın. Düz plaj terliği giymeyin yoksa benim gibi düşme olasılığınız çok yüksek. Mağaranın bazı bölümlerine kuşlar aşırı pislemiş durumda yanınıza ıslak mendil alın çünkü bazı merdivenler çok dik ve korkulukları tutmak zorunda kalıyorsunuz. Turun sonuna doğru bambu kayıklar ile mağaranın sonuna geliyorsunuz, gerçekten güzel bir manzara oluşuyor.

Bir sonraki durak Sai Gnam Kaplıcası. Ortalama büyüklükte olan bu yer doğal bir kaplıca, suyun sıcaklığı 25-26 derece. Çok derin değil ama sıcak su sizi rahatlatıyor, burada zaman geçirmek çok keyifliydi.

Şelaleler beni her zaman heyecanlandırmıştır. Ancak Mor Pang Şelalesi benim için tam bir hayal kırıklığı oldu. Şelalenin küçük olması ve şelalenin içerisinde büyük kayaların olması yüzmeye engel oldu. Çevrede gördüğüm tüylü tırtıllar daha fazla ilgimi çekti.

Son olarak gün batımını izlemek için Pai Kanyon’a gidiyoruz. Dikkat! Burası bir hayli yüksek ve çevresinde hiçbir güvenlik önlemi yok. Düşme ihtimaliniz olabilir, eğer yükseklik korkunuz varsa ya da kendinizi sakar hissediyorsanız çok fazla ilerlemeyin. Bazı insanlar fotoğraf uğruna tehlikeye atılıyorlar. Sadece kanyonun keyfini çıkarın.  Gerçekten çok büyük ve güzel bir yer.

İkinci gün serbest gezmek için iki seçenek var. Motor kiralamak ya da bisiklet kiralamak. Hayatınız boyunca hiç motor sürmediyseniz bile motor kiralayabilirsiniz. Gerçekten ne polisler ne de satıcılar motor lisansınız olup olmadığı ile ilgileniyor. Ancak bazı ihtimaller var. Olası bir kaza ihtimali ya da motorun aniden bozulması sonucu çok sıkıcı bir süreç yaşayabilirsiniz. Walking Street’te bandajlı bazı insanlar görmüş olabilirsiniz işte onlar motor kazası yapanlar. Ben bisiklet kiralamıştım ve yaklaşık 5-6 saat keyifli bir gezi yapmıştım. Gezilecek yerler : Beyaz Budda, The heart of Pai, Paiwaan (pembe ev), Coffee in love (muhteşem manzarası ve kahve keyfi için ideal), çilek tarlası, II. Dünya Savaşı Hatıra Köprüsü ve Çin Köyü.

Gökhan Dikmen

1989 yılında Federal Almanya'da doğdum. Baba mesleği sayesinde 7 farklı şehirde yaşadım.