Sri Lanka'da Yapılacak 14 Şey

Ne işin var oğlum orada? Sri neydi? Maldivlere git orası daha iyi...

Bu kadar baskı ve şiddete rağmen kararım kesindi, Sri Lanka'ya gitmeyi kafaya koymuştum.  Gitmek için insanlarla savaştığım ikinci bir yer daha hatırlamıyorum. Sri Lanka'yı bilmesem belki ben de başkalarına gitme, ne işin var ta oralarda diyebilirdim. Lafı çok uzatmayayım.  Bu saklı cennet adada nereleri gezmeniz, görmeniz gerektiğini tecrübe ettiğim kadarıyla anlatmaya çalışacağım.

Nereleri gezmelisiniz konusuna gelmeden önce kısaca Sri Lanka hakkında bilgiler vermek istiyorum.  Portekiz, Hollanda ve son olarak İngilizlerin egemenlik kurduğu bu ada bağımsızlığını 1948'de savaşmadan, barışçıl yollarla kazanıyor. Ülkenin etnik yapısının yaklaşık %9'u müslümanlardan oluşuyor. Geri kalanı ise %75  Sinhala, %11 Sri Lanka Tamilleri, kalan %5 ise Hint Tamilleri ve diğer azınlıklardan oluşuyor. 1971 yılına kadar Seylan olarak bilinen ülke, bu tarihten sonra Sri Lanka olarak anılmaya başlanmıştır. İngilizcenin de yaygın olarak kullanıldığı Sri Lanka'nın, Seylanca ve Tamilce olmak üzere iki resmi dili bulunmaktadır.

Ülkenin başlıca geçim kaynakları ise turizm, tekstil, balıkçılık, değerli taş madenciliği, hindistan cevizi ve dünyaca ünlü seylan çayı.

133 yıllık İngiliz hakimiyeti özellikle  sağlık,adalet ve eğitim alanlarında belirgin bir şekilde görülüyor.

Sri Lanka'ya Gitmeden Önce Bilmeniz Gerekenler

Türk vatandaşları  bu ülkede maalesef vizeye tabi tutuluyor; ancak bu ülkeye turist olarak girmek çok kolay. Öncelikle http://www.eta.gov.lk/slvisa/  internet adresinden vize başvuru formunu doldurmanız gerekiyor. 35 dolar ödeme yaptıktan sonra ise vizeniz mail adresinize  çok kısa bir süre içerisinde gönderiliyor. Vize almış olsanız dahi ülkeye girişte form doldurmak zorundasınız. Pasaport memurları adres konusuna takılabiliyorlar. Bu yüzden gideceğiniz adresi not almanızda fayda var.

Ülkenin para birimi ise Sri Lanka rupisi. 1 Türk lirası yaklaşık 32 Sri Lanka rupisine denk geliyor. Havalimanında uygun oranlarda değişim yapılıyor.
Genel olarak fiyatlar Türkiye'nin bir tık altında desek yanılmış olmayız. Ülkede uygun fiyatlara konaklama ve yeme içme imkanı bulabiliyorsunuz.

İngiliz hakimiyetini trafikte de görmeniz mümkün. Zira trafik soldan akıyor. Tuktuk ve motosikletler de trafiğin canını okumuş vaziyette. Bu sebeplerden ötürü burada araba kiralamak bana sorarsanız pek iyi bir fikir değil. Bu ülkede size rehberlik yapan şoförler bulmanız mümkün. Adayı keşfetmenin en iyi yolunun bu olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

Yemek konusuna gelecek olursak, yemek kültürlerinin bizden çok uzak olduğunu söylemem gerekir. Eğer yemek konusunda fazla tutucu iseniz, gitmeden önce yanınızda pasta börek götürseniz iyi olur. Zira, yemekler fazlasıyla baharatlı ve damak tadımızdan oldukça uzak. Eğer siz de benim gibi önünüze ne gelirse yiyorsanız, o zaman sorun yok, gönül rahatlığıyla bu cennet adayı keşfe çıkabilirsiniz

Sri Lanka'ya Ne Zaman Gidilir?

Batı ve güney kıyıları için en iyi zaman Aralık-Mart iken; doğu kıyıları için en iyi zaman nisan-ekim ayları arasıdır.
Gelelim Sri Lanka'da nereleri gezip görmeniz gerektiği konusuna.

Sri Lanka'da Yapmanız Gereken 14 Şey

1- Köyleri Gezin

Başkent Kolombo'dan 171 kilometre mesafede bulunan Sigiriya, ülkenin en turistik noktalarından bir tanesi. Sigiriya'da iki gün kaldık; fakat iki günün bile bu şehir için az olduğunu söylemeliyim.
Sigiriya'yı keşfetmeye köy turu ile başladık.  Köy turu benim için yerel halkın yaşayış biçimlerini görme ve Sri Lanka insanının ne kadar misafirperver olduğunu görme adına mükemmel bir tecrübe oldu. Öküz arabası ile başladığımız köy turuna tuktuk ile devam ettik.

Gölde sandal turunun ardından bir köy evine öğle yemeğine gittik. Burada Sri Lanka mutfağını en doğal koşullarda tatma fırsatını bulduk.

Köy evi aklınıza gelebilecek en ilkel köy evlerinden birisi.

Bu kadar gezmenin ve öğle yemeğinin karşılığı ise kişi başı 7000 Sri Lanka rupisi. O kadar yedik içtik, hatıra fotoğrafını da ihmal edemezdik.

2- Sigiriya Aslan Kayası'nı Ziyaret Edin

Sigiriya’da uçsuz bucaksız ormanların içerisinde, adeta uzaylılar tarafından inşa edilmiş hissi uyandıran  devasa büyüklükte bir monolit kaya bulunuyor. Deniz seviyesinden 370 metre, bulunduğu yüzeyden ise 180 metre yükseklikte bulunan bu volkanik oluşum, hemen hemen her kültürden öğeler barındırması sebebiyle, her yıl sayısız turist tarafından ziyaret ediliyor. Özellikle yerli halk tarafından dünyanın 8. harikası olarak anılan bu antik kale ve saray kalıntısı, 1982 yılında UNESCO Dünya Mirasları Listesi'ne girmiş. Birçok rivayet  olsa da  tarihi M.Ö 3. yüzyıla kadar dayanan bu kalenin ilk olarak Budist manastırı olarak inşa edildiği düşünülüyor. M.S 5. yüzyılın ikinci yarısında ise Kral Kasyapa bu muhteşem saray ve kaleyi inşa etmiş. Kralın ölümünden sonra ise yine 14. yüzyıla kadar manastır olarak kullanılmış.

Yaklaşık 10.000 odası bulunan bu devasa antik kalıntı yüzyıllar önce öyle bir mühendislikle inşa edilmiş ki şaşıp kalmamak mümkün değil. 10.000 odanın bir kısmı kayanın tepesinde, bir kısmı ise aşağıda bulunuyormuş. Yılın altı ayı, kurak zamanlarda, kral aşağıya inermiş. Yağmur sezonunda ise kayanın tepesine çıkıp orada yaşarmış. Kayanın tepesinde bulunan büyük bir sarnıç vasıtasıyla 10.000 odanın her birine, açılan küçük su kanalları vasıtasıyla basınçlı su sağlanıyormuş. O zamanda yapılmış su toplama kanallarını ve filtreleme sistemlerini görmeniz mümkün. 1600 yıl önce sarayın dört girişi bulunuyormuş; fakat günümüzde sadece 3 tanesini görmeniz mümkün. Bu girişler fil, aslan ve kobra kapısı olarak adlandırılmış. Sarayın girişinde büyük bir havuz bulunuyor. Bir rivayete göre kral, kayadaki kadın figürlerini havuza yansıyacak şekilde dizayn ettirmiş. Havuza yansıyan kadın siluetini saatlerce izlermiş.

Kaleye çıkarken dikkatimi demir merdivenler çekti. Rehbere sorduğumda ise bu demir merdivenlerin sonradan yapıldığını öğrendim. O zamanlarda bu merdivenler ahşapmış. Sebebi ise düşman gelirse ahşap merdivenleri ateşe vermek ve düşmanın yukarıya çıkmasını engellemekmiş. Demir merdivenlerden çıktıktan sonra karşınıza ayna duvarı çıkıyor. Kayalar, üzerlerine sürülen özel bir karışımla parlatılmış ve ayna şekline getirilmiş. Daha yükseklerde mağara içerisinde 21 adet kök boya ile yapılmış fresk bulunuyor. Kayanın hemen hemen yarısında devasa büyüklükte aslan biçiminde bir geçit bulunuyor. Kayaya ismini veren bu aslan figürü zamanla hasar görmüş ve geriye  sadece aslan pençeleri kalmış.

Tepeden aşağıya inerken çocukluğumda izlediğim çizgi filmlerden bir kesit görüyorum adeta. Boynunda piton ile flüt çalan bir yılan oynatıcısı ve dans eden bir kobra. Şaşkınlığımı üzerimden atamadan birden kobrayı boynumda buldum. Şiddetli bir bacak titremesinin ardından ilk şoku atlatıp durumun zevkini çıkarmaya başladım :)

3- Vahşi Safari Yapın

Sri Lanka'nın yaban hayatının görkemli güzelliğine tanık olmak için mutlaka deneyimlemeniz gerekenlerden birisi de vahşi safari. Ülkede safari yapabileceğiniz birçok milli park bulunuyor. Nerede safari yapmak istediğiniz ise tamamen size bağlı. Bende fil takıntısı olduğu için fillerin toplu olarak gezdiği Minneriya Ulusal Parkı'nı tercih ettim. 4x4 jiplerle yaklaşık 3 saat boyunca safarinin keyfini çıkarabilirsiniz. Ücret ise kişi başı ortalama 10000 (on bin) rupi. Pazarlık yapmayı unutmayın.

Uzun zamandır filleri yakından görmek ve dokunmak istiyordum. Bir önceki gün safari yaparken yüzlerce fili yakından görme fırsatı bulmuştuk; fakat tehlikeli olması sebebiyle araçtan bile inememiştik. Bu yüzden filleri kiraladıklarını öğrendiğim bir yer olduğunu duyunca gitmek istedim. Halk bu insanlara iyi gözle bakmıyormuş. İyi gözle bakılmamalarının en önemli sebebi ise filleri eğlence adına istismar etmeleri. Filleri terbiye etmek adına kanca ve keskin aletlerle dövüyorlarmış. Bunu duyunca file binmekten vazgeçtik. Fili yakından görmek istediğimi söyleyince hemen para istediler. Eline 200 rupi sıkıştırıp file yaklaştım. Filin yüz ifadesi adeta yapılan muameleyi gözler önüne seriyor.

Fil

Filler inanılmaz bir hafızaya sahipler ve oldukça zekiler. Ailelerine bağlılıkları insanlardan da ileri düzeyde. Bu hayvanlar, eğlence adına ailelerinden koparılmalarını ve dövülmelerini elbette unutmuyorlar. Fakat aldıkları darbeler ve boynundaki zincir onlara çaresizliği öğretmiş.

Oradan pek iyi duygularla ayrıldığımı söyleyemem.

4- Ayurveda Masajı Yaptırın

Sri Lanka denince akla ilk gelenlerden birisi kuşkusuz masaj. Öyle ki, Sri Lanka'da kaldığım süre boyunca yağ içinde gezdim diyebilirim. Çünkü nereye uğrasam bir şekilde ikna edilip kendimi masaj sehpasında buldum.  Kökeni Hindistan'ın Vedik kültürüne dayanan ayurveda masajı, Sri Lanka'da da yaygın olarak uygulanıyor.

Isıtılmış doğal yağlarla uygulanan ayurveda masajı fiziksel ve zihinsel rahatlamayı hedef alıyor. Ayurveda masajı da kendi içerisinde türlere ayrılıyor. Bunlar: Abhyangam,Udwarthana,Shirodhara, Kuti Sweda ve Pinda Sweda.

5- Kraliyet Botanik Bahçelerine Gidin

Kandy şehir merkezine yaklaşık 6 kilometre mesafede bulunan ve içerisinde 4000'e yakın bitki çeşidi barındıran kraliyet botanik bahçesi mutlaka görülmesi gereken yerler arasında yer alıyor. Giriş ücreti yetişkinler için 2000 rupi. Bahçeyi haftanın 7 günü 7.30 ve 18.00 saatleri arasında ziyaret edebilirsiniz.  Bilet satışı ise saat 17.00'ye kadar yapılıyor.

6- Mücevher İşleme Atölyelerini Ziyaret Edin

Sri Lanka'nın yıllık ihracat gelirinin yaklaşık %3,7' sini başta safir olmak üzere değerli taş ve mücevher pazarı oluşturuyor. Ülkede birçok noktada bu değerli taşların işlendiği ve satışa sunulduğu yerler var.
Ella'da bu doğrultuda ücretsiz olarak gezip görebileceğiniz atölyeler bulunuyor.

7- Yerel Halk Danslarını İzleyin

Renkli kostümler ve yerel müzikler eşliğinde geleneksel danslardan örneklerin sergilendiği Kandyan Dans gösterisi size adeta görsel bir şölen yaşatıyor. On farklı dans gösterisinin ardından ateş şovu ile son bulan gösteri, mutlaka deneyimlemeniz gerekenler arasında yer alıyor. Ücret ise kişi başı 1000 rupi.

8- Çay Bahçelerini Gezin

Seylan çayının ana vatanı Sri Lanka'da Kandy ve Nuwara Eliya arasında devasa büyüklükte çay bahçeleri bulunuyor. Seylan çayının en önemli özelliği makas ile değil, elle tek tek toplanıyor olması. Bu sebeple toplanması oldukça güç. Sabır ve titizlik isteyen bir iş olduğundan çay tarlalarında çoğunlukla kadınlar çalıştırılıyor.

9- Çay Fabrikalarını  Ziyaret Edin

Bu eşsiz çay hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak ve üretim aşamalarını görmek isterseniz mutlaka çay fabrikalarından birine uğramalısınız. Fabrika ziyaretinin ardından size çeşit çeşit çay ikram ediliyor. Dilerseniz bu çaylardan satın alabiliyorsunuz.

10- Nuwaraeliya - Ella Arası Tren Yolculuğu Yapın

Sırada dünyanın en güzel tren yolculuklarından birisi var. Çay bahçeleri ve hayranlık uyandıran ormanların arasında yol almak en iyi deneyimlerinizden birisi olacak.
Nuwara Eliya ve Ella arası yaklaşık 60 kilometre olup trenle 3,5 saat sürüyor.

11- Dokuz Kemerli Köprü'ye Gidin

Ella'da bulunan, 24 metre yüksekliğinde ve 91 metre uzunluğunda olan Dokuz Kemerli Köprü size epik bir manzara sunuyor. Tren manzarasını yakalamak istiyorsanız saat 9.00'da köprüde olmanızı tavsiye ederim.

12- Demodara Tren İstasyonu'nu Tepeden Seyredin

Dokuz kemerli köprüden tuktuk ile yarım saatte ulaşım sağlayabileceğiniz ve Demodora Tren İstasyonu'nu tepeden seyredebileceğiniz bir tepe bulunuyor. Demodora ve çevresini en iyi şekilde gezmek için tuktuk kiralamanız gerekiyor. Pazarlıkla 1500-2000 rupi civarında bu bölgeyi gezmeniz mümkün.

13- Türk Köyünü Ziyaret Edin

2004 yılında tsunaminin Sri Lanka'yı vurmasının ardından 35000 kişi yaşamını yitirmişti. Türkiye, Sri Lanka'nın zor zamanında yanında olmuş ve içerisinde okul ve hastanenin de bulunduğu 100 hanenin üzerinde bir köy inşa etmiş. Her kapıda bir Türk bayrağı bulunuyor.Köy,  Mirissa şehir merkezinden yaklaşık 15 kilometre uzaklıkta bulunuyor.

14- Galle Hisarı'na Gidin

Son durağımız Galle Hisarı. İlk defa 1588 yılında Portekizliler tarafından inşa edilen Galle Hisarı Dünya Mirası Listesi'nde yer almaktadır. Uzun süre Portekiz, Hollanda ve İngiliz sömürgesinde kalan yapı, Orta Çağ Avrupası'ndan kesitler sunuyor adeta.

Ayrılacak olduğumdan olsa gerek pek zevkle gezemedim Galle Hisarı'nı. Kolombo Havalimanı'na doğru yol alırken arkadan  "Na Thawath Hithak" şarkısı eşlik ediyor bize. Dolu dolu geçen Sri Lanka gezim Havalimanı'nda son buluyor.