10 Maddede Oslo

Uzun geceler ve gündüzlerin şehri Oslo, belki de özellikle gidilecek bir şehir değil. Norveç'in vahşi doğasını keşfetmeden önceki durak daha çok. Yaz döneminde fiyortlar, kış döneminde kuzey ışıkları Norveç'in asıl destinasyonları.

Oslo şehirleşmenin yeni başladığı bir yer aslında. Petrolü bulmadan önce kendi halinde bir yermiş burası. Şimdiyse yüksek refah düzeyi ile çoğu kişinin hayallerini süsleyen bir yer. Gelin Oslo'yu 10 maddede inceleyelim.

1. National Gallery

Buraya sadece Eduard Munch'un "The Scream" eserini görmek için bile gidilir. Tabii içeride fotoğraf çekilmesi yasak. Munch hayranıysanız Munch-Museet de görülesi yerlerden.

2. Karl Johans Gate - Royal Palace-National Theatre - Parlemento Binası

Oslo'da alışveriş yapmayı aklınızdan bile geçirmeyin (aşırılı pahalı) ama Karl Johans Gate buranın popüler caddesi. Zaten saray ve tiyatroyu görmek için de buradan geçeceksiniz. Saray'ın avlusununa girip gezmek serbest üstelik mevcut kral hala burada yaşadığı halde. Merdivenlerde oturup dinlenmek için iyi bir nokta. Gezmek isterseniz de yaz döneminde rehberli turlar var. Tiyatro ise mimari yapısı ve zamanında birçok oyunun ilk burada sergilenmiş olması nedeniyle görülmeye değer. Parlemento Binası önünde de tek bir güvenlik yok gene. Burası da tur ile gezilebiliniyor.

royal palace

3. Oslo Opera Binası

Deniz kenarındaki konumu ve farklı mimarisi ile gözden kaçırmanız mümkün değil. 2009 yılında Avrupa'nın prestijli ödüllerinden Mies van der Rohe en iyi yapı ödülünü almış. Şansımıza konsere denk geldik. Bayağı kalabalıktı. Girişler ücretliydi ancak sahilden de rahatlıkla dinlenilebiliyordu. Manzaranın tadını çıkarmak için eğimli alana çıkılabilir. İçini de muhakkak görün. Ahşap tasarım ile sıcak bir ortam yakalanmış. Hem giriş ücretsiz ve WI-FI'dan da faydalanabilirsiniz.

4. Vigeland (Frogner Park​)

Heykellerle dolu bir park. Açık hava heykel müzesi olan bu park yerel halkın da dinlenme noktalarından ve de ücretsiz. Gustav Vigeland​'ın heykellerinin bulunduğu bu park kocaman yemyeşil bir alan. Bu insan heykelleri çeşitli duyguları ve insanın dönemlerini anlatılıyor ve neredeyse hepsi çıplak. Sergi parkın girişinde bulunan 100 metrelik bir köprü ile başlıyor. Kızgın çocuk isimli buranın popüler heykeli bu köprüde bulunuyor. Köprünün altındaki yoldan devam ederek ulaşacağınız küçük parkta bulunan Kafa Üstü Duran Bebek de gözdelerden. Ayrıca 121 insan figüründen oluşan Sütun (Monolith​) isimli heykel çalışması da nefes kesiciydi. Buraya gelip doğanın, temiz havanın keyfini çıkarın ve bol bol fotoğraf çekin.

5. Damstredet

Fotoğraflık bu sokak 20 tane 18. yüzyıldan kalma tarihî Norveç evinden oluşuyor.

6. Grünerlokka

Tasarım butik, kafe-barlar mevcut. Bol bol da grafiti var. İstanbul'daki Karaköyvari bir yer. Gece ıssız bir sokağında, "galiba kayboldum" diye yürürken bir bakıyorsunuz karşınıza dolup taşan bir bar çıkmış.

7. Norsk Folkemuseum

13. yy. - 20. yy. arasındaki tarihî evler, kiliseler bu açık hava müzesinde. 160 tane yapı varmış. En eski yapısı Gol Stave Kilisesi 1200 yılından kalma. Viking Gemileri Müzesi de hemen yakınında bulunuyor bu alanın. The Fram Museum​ ise kutup keşfinde kullanılan en dayanıklı ahşap gemiyi barındırıyor.

8. Yemek

Yemek mevzularını akşam 7'ye kadar halletmek gerek. Çalışma saatleri mevzusundan erken kapanıyor. "Buraya geldim her gün somonlu balıklı şeyler yerim ben şimdi" hayaliyle geldiyseniz maalesef işler öyle değil. Marketlerde her yer balık ve ürünleri kaynasa da restoranlarda pek de bulunmuyor. Bu arada market demişken tüp hayvarlarından, füme geyik eti sucuğundan, karamalize bir rengi olan tatlımsı tuzlumsu peynirinden ve de tabi mümkünse somonlarından depolayıp getirin derim.

Mekanlara gelirsek Fiskerriet aynı zamanda balık market olmasından ötürü deniz ürünlerine ulaşabileceğiniz bir mekan. Vippa ise yemeğinizi istediğiniz stanttan alıp ortak alanda oturup yiyebileceğiniz bir yer, ördek etine kadar dünya mutfağından geniş bir seçenek sunuyor ve lezzetli. Crowbar & Brewery​ (kendi biraları var) ve Lokk​ da seçenkleriniz arasında olabilir. TGI Fridays Aker brygge​ ve Louise Restaurant & Bar​ 'ı ben denemedim ama lokallerin sevdiği mekânlar. Hamurişi tatlısı Skolebrad'da denenmeli.

9. Kahve

Kaffebrenneriet buranın zincir kahvecisi, Tim Wendelboe​ ise benim favorim oldu.  Bir de Java Espressobar & Kaffeforretning var.

10. Astrup Fearnley Müzesi

Burası Aker Brygge hattında marinada  bulunan modern sanat müzesi. Müzenin yapısı başarılı. Hem de buraya gelmişken çevresindeki sokaklardaki sokak sanatlarını görebilirsiniz.

Bonus olarak Norveç gerçekten pahalı bir ülke. Diğer Avrupa ülkelerinde bile rahat rahat para harcayan bile buraya pahalı der. Sakin, güleryüzlü bir halkı var. Yazın bile gitseniz yanınıza soğauk hava ihtimalini düşünerek bir şeyler almnızda fayda var sonuçta burası kuzey kutup ülkelerinden. Ve buralara kadar gelmişken ucundan kıyısından bile olsa fiyordları görün derim.

Daha fazla bilgi ve fotoğraf için instagram adresimden takip edebilirsiniz: @sanemc