Cinque Terre'de Gezilecek ve Görülecek Yerler

İtalya'nın batı sahilinde Cenova ve La Speiza arasında yer alan Cinque Terre, bugün UNESCO miras listesinde rengarenk minicik beş köy. İtalyanca'da beş toprak anlamına gelen Cinque Terre sadece bu güzel mekanı temsilen konulan bir isim, o yüzden buraya gitmek isterseniz önce haritada beş köyün ismini bulmakla başlamak gerekiyor. Köyler Cenova tarafından La Speiza'ya dogru Monteresso, Vernezza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore diye sıralanıyor.

Cinque Terre'ye Nasıl Giderim?Bu dünya harikası yere ulaşmak için iki secenegimiz var; birincisi Cenova üzerinden 1,5-2 saat süren bir tren yolculuğu ile doğrudan Monteresso'dan başlayabilir ya da Pisa üzerinden yine aynı şekilde Riomaggiore ile baslayarak batıya dogru ilerleyebilirsiniz. İstanbul'dan Cenova ve Pisa'ya arada güzel gidis-dönüs kampanyalı biletleri ve köylere en yakın ulasım merkezi oldugu için buralar öncelikli tercih. Yoksa elbette İtalya'nın her yerinden buraya trenle ulasmak mümkün : ) Bunun için bilet adresi ise tabi ki: Trenitalia

Cinque Terre'de Neler Yapılır?
Cinque Terre'yi yasayarak görmek için en az iki gün yeterli olsa da burada aslında daha çok zaman geçirebilirsiniz:

*Sahillerinde denize girebilir, dalıs yapabilirsiniz.
Her köyün denize kıyısı olmadığı için eger burada uzun bir tatil düsünüyor, gelmisken hem gezerim hem yüzerim diyorsanız kalmak için dogru adres Monterosso olabilir

*Balıkcılıkları ile ünlü beş köyde deniz mahsulleri, yerli Cinque Terre sarapları ve tabi ki makarna ve pizza ile harika yemekler yiyebilirsiniz.
Yaz döneminde kalabalık olan bölgeye daha cok huzurlu bır kacıs icin mevsim dısında gidiyorsanız saat 2 ve 6 arasında siesta nedeni ile yemek yemek için hiçbir yer bulamayabilirsiniz, bu nedenle aç kalmamak için saatlerinizi bölgeye göre ayarlamanız tavsiye : )

*Köyler arasında trekking yapabilirsiniz
Beş köy arasında trekking yolları bulunuyor ise de bu yollar gitmis oldugunuz mevsime ve yıla göre kapalı olabiliyor. Tabi ki köyler arasında ulasım icin tren yolu da var ve tren ile köyler arasında yolculuk en fazla 5 dakika sürüyor, yani köyler birbirine çok yakın. Yine de meraklısı için trekking yol bilgileri iste burada:

Monterosso - Vernezza 3,5 km - 1,5 saat
Vernezza - Cornaglia 4 km - 1.5,2 saat
Cornaglia - Manarola 3 km - 1 saat
Manarola - Rimaggiore 1 km - 20 dakika

*Köylerin arka sokaklarında dolasabilir, birbirinden güzel fotograflar cekebilirsiniz.

1. Monterosso
Cinque Terre yolculuğumuz Cenova'da kalarak basladıgı için ilk durak olarak Monterosso'yu seçtik. Burası bölgenin en büyük ve en uzun sahiline sahip olan köyü. Sezon dısında, bizim gibi Kasım ayında gelmisseniz ise fotoğrafta olduğu gibi plajda insan görmek biraz zor : )

Tren istasyonunundan çıkıp sola dogru bir sahil yürüsü yaparak köy meydanına ulasıyoruz. Konaklamak için booking.com'dan kiraladıgımız evimiz meydanda ve cok guzel, wi-fi olmaması bizi biraz üzüyor ama olsun. Belki konaklamak için otel bulabilirsiniz ancak köylülerin yerli halkı evlerini kiralamayı sıkı bir iş haline getirmişler. Bu yüzden burada otel yerine o evlerden birinde kalmak, biraz daha local hissetmek güzel sey.

Esyalarımızı bırakıp yemek icin hemen "Ristorante Belvedere"de buluyoruz kendimizi. Sahildeki restoran duyduğumuza göre Vedat Milor'un de gidip önerdigi yerlerden biriymis. Cenova bölgesinde olduğumuz için pesto çılgınlıgına giriyor, resturantın kendi yapımı makarnası ve pesto sosu ile "trofie genovese" ve "pesto bruschetta" istiyoruz. Yanında yine ev yapımı sarap. Ne kadar taze ve lezzetli olduğunu söylemeye sanırım gerek yok : )

Köy içerisinde küçük bir tur atarak ara sokaklar içerisinde dolaşıyoruz. Birçok local restoranın bulunduğu köyde ara sokaklar diger köylere oranla epey genis. Ev sahibimizden ögrendiğimize göre köy içerisinde bir çok ev yıllar içinde gördükleri hasar yüzünden restore edilmis, bu yüzden köylerin en modernize edilmisi yani sehirlesirken dogal halini kaybedeni burası.

Köy icerisinde bir baska sevimli adres ise kahvaltılarımzı yaptıgımız La Cantine Del Pescatore.Burada hem bir çok atıstırmalık bulabilir, ünlü limon likorü olan limoncini, ev yapımı makarnaları, farnita denilen mısır unları ve makarna soslarını buradan satın alabilirsiniz.

2. Vernezza
Monterosso'dan sonra bir baska sahil köyü olan Vernezza'ya gitmek için üzüm bagları ve deniz arasında kalan uzun bir merdiven ile trekkinge baslıyoruz. İki köyün arasındaki 3,5 km'lik yol genelde rahat devam etse de, arada sık merdivenleri ya da bir tarafı ucurum olan dar patikaları ile bize zevkli bir 1,5 saat yasatıyor.

Asklarının sonsuza kadar sürmesi dilegiyle isimlerini yazarak asan sevgililerin kilitleri tepede manzarayı daha da güzellestiriyor.

Panorama manzarası, tas köprüsü, selalesi ve kücük kasaba evleri ile gecen trekking yolunun ardından karsınıza çıkan en güzel sey ise tabi ki Vernezza manzarası. Her zaman köyleri tepeden görmek icin en azından biraz uzaklasmak ve bu görüntüyü kacırmamak sart.

İki kişinin yan yana yürüyemediği bir patikadan inerek Vernezza meydana vardıgımızda solda "Gelateria Vernezza"yı görüyoruz. Burası dondurma için kesinlikle ugramanız gereken bir yer. O kadar begendik ki burayı, La Speiza'da tanıstıgımız bir İtalyan en iyi dondurmacı olarak bizi buranın baska bir subesine götürmeseydi yeniden ugramayı bile dusunmustuk.

Vernezza genis bir meydandan sahile dogru acılan sag ve soldan ara merdivenlerle dar ara sokakların bulundugu daha küçük bir köy. Sahilden her iki yana doğru açılan rengarenk evleri ile en karakteristik köylerden ve benim de favorilerimden biri oluyor. Sahilinde bulunan sato tepeden manzarayı görmek için kullanılabileceği gibi, içinde "Belforte" isminde bir restoran bulunduruyor. Eger yemek için duragınız bu köy ise gidilebilecek en iyi adres.

3. Corniglia
Cinque Terre'nin tam ortasındaki Corniglia diger köylerin aksine dağın tepesinde kurulmus. Buraya ulaşmak için trenden indikten sonra 377 tane basamagı asmanız gerekiyor. Sayısına bakıp korkmayın gayet kolay ve genis basamaklar oldugu için kolayca cıkıyorsunuz. Eger ugrasamam derseniz ise 5 dakika da bir kalkan shuttle servisi de sizi köye çıkarıyor : )

Uçurumlarla çevrili bu köy Cinque Terre'nin en kücügü. Merdivenlerin bittigi yerden 5 dakika da meydana ulasıyor diger 10 dakika da ise bütün köyü gezebiliyorsunuz. Meydanın sonuna vardıgımızda sonsuz bir deniz manzarası ile diger kucuk köyleri görebileceginiz bir terasa cıkıyorsunuz. Ancak o köylerde yasayanlar nasıl ulasıyor buralara hicbir fikrimiz yok.

Diğer köylere göre Gotik tarzda insa edilen sevimli bu kasabada fotograflar cektikten sonra sezon dısı olması nedeni ile köyün tek acık yeri "Caffe Matteo"da oturup espresso yanına küçük İtalyan kurabiyesi olan biscotti'lerimizi atıştırıp yolumuza devam ediyoruz.

4. Manarola

Corniglia'dan trenle süren 2 dakikalık yolculuk sonrası Manarola'dayız. Trenden indikten sonra kısa bir tünel yürüyüşü ile meydana varıyoruz. Burası kayalıklar üzerindeki manzarası ile Cinque Terre'nin sembolu haline gelmiş en romantik köyü süphesiz. Evlerin balkonlarından sarkan çiçekler, küçük rampa sonunda denize çıkan balıkçı restoranları ve kayalıkların üzerinde uzanan rengarenk evleri ile hepimize burayı "neden buraya arkadaşlarımla geldim" pismanlığı yasatıyor : ) Eğer bir daha gelirsem kalacagım yer ve en sevdigim köy Manarola.

..ve sonunda fotoğraflardan aradıgımız yeri bulduk : )

Birçok blog ve Tripadvisor'da deniz ürünleri ile övülen "Tirattoria dal Billy"yi sora sora tepedeki kilisesini geçtikten sonra merdivenler ine çıka köyün üst taraflarında buluyoruz ancak mevsim nedeni ile kapalı : ( Biz de fotografta gördügünüz köprünün üstündeki "Marina Piccola"ya oturuyoruz. Risotto del mare yani deniz mahsullü risottomuz sonrasında İtalyan mutfağına yeniden saygı ve sevgi duyarak kalkıyoruz restorandan.

Manarola her ne kadar sahili olmasa da dalıs için kullanılabilen ve denize girilebilen bir köy olarak geciyor. Burada bir baska dikkatimizi çeken sevimli sey ise tarlalara yerlestirmis oldukları beyaz sirin korkuluklar. Bu ayrıntı bile köye daha çok kanınızın ısınmasını sağlıyor.

Manaro'lada tarlalar ve korkuluklar

5. RiomagiorreBuraya gelmeden en cok merak ettigim seylerden biri de "Via D'amore" yani Asıklar Yolu olmustu, Hikaye'ye göre 1920'lerden önce bu köyler arasında tren yolu yapılmadan yani köylerden dıs dünyaya deniz haricinde ulasım yokken, köylüler "Manarola ve Riomagiorre" arasında bir yürüyüs yolu yaparlar, böylelikle iki köy arasında dostluklar olusmaya zamanla her iki köyden birbirini sevenler bu yolda bulasmaya baslar. Bu yüzden ismi asıklar yolu olarak kalır. Bugün ise bu ünlü yol iki yıldır kayalıkların yolu kapatmıs olması sebebi ile acık degil. Sadece kısa bir kısmını yürüyebiliyor ve yolun bir kısmından sonra tren yoluna doğru gecebiliyorsunuz. Ancak yol için çalısmalar devam ettigi için siz gittiğiniz de açılmıs olma ihtimali yüksek.

8. yüzyıl zamanında zeytin ve asma yetistirmek için daha ılıman bir yer arayan köylülerin kurdugu bu köy uzun bir patika üzerinde kurulu tas evlerden oluşuyor. Butik hediye dükkanları ve marketlerin bulunduğu Riomaggiore neredeyse Monterosso kadar büyük ancak hala eski halini koruyarak size yeniden essiz manzaralar verebiliyor.

Yagmurlu bir zamana rastladıgımız için mevsim nedeni ile gece iyice sakinlesen köyü fazla yasayabilme sansımız olmadı ancak zamanımız arttıgı icin La Speiza'ya giderek aksamımızı orada gecirmeye karar verdik. Buraya kadar gelmisken bir sehir daha görelim derseniz trenle 10-15 dakikalık bir yolculuk sonrası La Speiza'yı da ziyaret edebilirsiniz.