MAKEDONYA GEZİSİ 1. BÖLÜM: VELES, PİRLEPE, BİTOLA, OHRİ

Makedonya gezisini 2 gece 3 gün şeklinde planladım, ancak gezerken en azından 1 gece daha kalınması gerektiğini fark ettim. Planladığım tüm gezi noktalarına gittim, ancak 1 gece daha kalarak daha rahat ve geniş gezmek gerektiğini düşüyorum.

31.05.2013-02.06.2013 tarihleri arasında gerçekleştirdiğim 2 gece 3 günlük Makedonya turumu paylaşarak Makedonya'ya gitmek isteyenlere Makedonya hakkında fikir vermek, kendi gezi programları için yol göstermek istiyorum.

Makedonya yaklaşık 2,1 milyon nüfusa sahip ve 542 yıl Osmanlı himayesinde kalan küçük bir ülke. Fakir bir Balkan ülkesi olan Makedonya'da hayat Türkiye'ye kıyasla oldukça ucuz. Uzun süre Osmanlı himayesinde kalmasının etkisini ülkenin her tarafında rahatlıkla görebiliyoruz. Birçok Osmanlı eseri bugün halen ayakta… Ayrıca Makedonya halkının hatırı sayılır bir kısmı Türkçe bilmektedir. Öyle ki restoranlarda, alışverişte, her nerede biriyle iletişime girmek gerektiyse, İngilizceden önce Türkçeyi bilip bilmediğini sorduk ve sıkılıkla bilen insanlarla karşılaştık. Yollarda Türk tırlarını, marketler Türk markalarının ürünlerini görebilirsiniz. Dükkânlarda Türkiye'den ithal tekstil ürünleriyle karşılaşabilirsiniz. Ülkenin en büyük havaalanı olan Üsküp'teki Büyük İskender Havaliman'ını da TAV yapmıştır.

1. Gün

Bitola (Manastır) bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Sabah saat 10.25’te Sabiha Gökçen Havaalanı’ndan Üsküp Büyük İskender Havalimanı'na uçtuk. Uçuş yaklaşık 1 saat sürdü, ancak Makedonya'da yerel saat Türkiye'ye göre 1 saat geride olduğu için yine 10.30 civarında Üsküp'e vardık. Daha önceden internetten kiraladığımız arabayı teslim aldık. İki gün sonra dönüş uçağımız saat 16.30’da idi. Bu nedenle arabayı iki gün sonra saat 15.00’te teslim edecektik. Normalde 3 günlük kira bedeli alınması gerekirken firma 3-4 saati tolere ederek 2 günlük kira bedeli aldı.

Bitola (Manastır) şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Emma Apartments, Villa Serz, Central Exclusive Apartment/Penthouse. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Soho Apartments, Hostel Domestika, Melin apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Goldy Hostel, Hostel Domestika, Stone Bridge New Apartments tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bitola (Manastır) aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

İlk gün hedefimiz; gece Ohri'de kalacak şekilde Üsküp-Ohri arasını gezerek günü geçirmekti.

Köprülü (Veles)

Havaalanından güneye doğru 38 km yol alarak Köprülü (Veles) kasabasına varıyoruz. Köprülü, Vardar Nehri üzerinde yer alan yaklaşık 55 bin nüfuslu küçük bir şehir. Şehirde saat kulesi ve eski Türk evleri dışında gezilmeye değer bir şey göremedik. Osmanlı İmparatorluğu'na bir dönem sadrazamlık etmiş olan Köprülü Ailesi'nin soyunun bu kasabaya dayandığı iddia edilmekle beraber kasabada Köprülü Ailesi'ne ait bir iz de bulamadık. Sakin bir Makedonya şehri ve Vardar Nehri'ni görmek için Köprülü'ye gidilebilir ama bence 1 saatten fazla zaman ayırmaya gerek yoktur.

Bitola (Manastır)

Pirlepe

Köprülü'de kısa bir tur attıktan sonra Manastır istikametinde güneye doğru yol alırken ikinci gezi noktamız Pirlepe'ye uğruyoruz. Veles'den 62 km mesafedeki Pirlepe'de meydandaki saat kulesi ve Büyük İskender Heykeli ile merkezdeki Çarşı Camii gezilebilecek yerler. Şehir hakkında daha fazla bilgi almak için meydana yakın bir noktadaki turizm bürosuna gidilebilir ancak büroda bir görevlinin olduğu anı yakalamak gerek. Makedonya'da turizm bürolarının çok etkin kullanıldıkları söylenemez. Aslında Köprülü ve Pirlepe'yi günümüzde bizler için değerli kılan şey, yüzyıllar boyunca Türklerin yoğun olarak yaşadığı bu şehirlerde son yüzyıl içerisinde Türklerin göç etmeye mecbur bırakılmasına karşın halen Türk etkisinin yoğun bir şekilde hissedilmesidir.

Bitola (Manastır)-1

Manastır

Pirlepe'yi dolaştıktan sonra sıra geliyor Manastır'a (Bitola). Pirlepe'den 40 km yol alarak ülkenin ikinci büyük şehrine varıyoruz.  Yaklaşık 95 bin nüfuslu şehir bana ilk olarak Atatürk'ün de eğitim aldığı Manastır Askeri İdadisi'ni hatırlatıyor.

Manastır'da turumuza meydandan başlıyoruz. Meydanda yer alan Yeni Camii, İshakiye Camii, Saat Kulesi Bedesten ve St. Dimitrie Kilisesi'ni geziyoruz. Bedesten'de meydana ters istikamete doğru 1-2 dakika yürüyerek Haydar Kadı Camii'ni de görebilirsiniz.

Köprülü ve Pirlepe ile karşılaştırıldığında Manastır daha büyük ve güzel bir şehir. Meydandaki gezimizden sonra meydandan güneye doğru devam eden, araç trafiğine kapalı Şirok Sokağı'nda yürüyoruz. Türk Konsolosluğu'nun yer aldığı Şirok Sokak kafeleri ile canlı bir sokak. Sokaktaki eski evleri görülmeye değer. Sokakta bir kafede oturarak yemek molası veriyoruz. Eğer Köprülü ve Pirlepe'yi gezerken açlık bastırmadıysa, yemek için Manastır'a gelmeyi beklemenizi tavsiye ederim.

Bitola (Manastır)-2

Yemekten sonra Şirok Sokağı'nın güneyine doğru devam ederek, yolun sonundaki bugün müze olarak kullanılan Manastır Askeri İdadisi'ne varıyoruz. Binanın müze kısmının dışında üst katta bir Atatürk odası da yer almaktadır. Odada Atatürk heykeli, Atatürk'ün özel eşyaları yer almakta, ayrıca ziyaretçiler için bir anı defteri bulunmaktadır.

Bitola (Manastır)-3

Yemek molası da dâhil olmak üzere Manastır'ı gezmek yaklaşık 3 saatimizi alıyor. Tekrar arabaya dönerek batıya, Ohri istikametine yöneliyoruz.

Not: Üsküp dışındaki şehirlerin oldukça küçük olması nedeniyle şehir turlarımız çok uzun sürmemektedir.

Resne

Manastır-Ohri yolu üzerinde Resne'den geçiyoruz. Resne'ye uğrama nedenimiz; İttihat ve Terakki'nin önemli isimlerinden olan ve ölüm sebebi aydınlatılamadığı için "Ne şehittir ne de gazi, pisipisine gitti Niyazi" sözüne konu olan Resneli Niyazi Bey Sarayı'nı görmek.

Bitola (Manastır)-4

Ohri

Resne'den sonra 36 km daha yol alarak Ohri Gölü kenarındaki Ohri kasabasına varıyoruz. Ohri'de konaklamak için iki alternatif bulunmaktadır. Bunlardan ilki eski şehrin içinde bir pansiyonda kalmaktır. Eski şehir daracık sokakları ve Safranbolu evlerini anımsatan yapıları ile konaklamak için bize daha cazip geldiğinden internetten daha önceden rezervasyonumuz yaptığımız eski şehrin içindeki bir pansiyonda kalıyoruz. Konaklama için diğer alternatif ise eski şehirden güneye doğru göle paralel olarak uzanan otellerdir.

Ohri'ye araba ile gidenler eski şehirde konaklamak isterlerse, eski şehrin girişinde, gölün kenarındaki meydana park etmeleri gerekecektir. Eski şehrin içine araba ile kısmen girmek mümkün olsa da gerek park etmek mümkün olmayacağından, gerekse eski şehir büyük ölçüde gelen turistler tarafından yayan olarak gezildiğinden araba ile hareket etmek zor olacaktır.

Kaldığımız pansiyonun adı "Via Sacra". Özellikle isim vermemin nedeni pansiyon personelinin olağanüstü hizmeti ve pansiyonun temizliğidir.

Bitola (Manastır)-5

Pansiyona yerleştikten sonra artık hava kararmış ve akşam yemeği saati gelmişti. Gün içerisinde oldukça yorulduğumuz için pansiyonun altındaki aynı işletmeye ait İtalyan lokantasında yemeğimizi yiyoruz. Yemeklerin Makedonya genelinde ucuz olduğunu bir kez daha hatırlatmak istiyorum. Dileyenler yemeklerde Makedonya'nın Tikveş Bölgesi'nde üretilen şarapları tadabilirler. Bu şaraplar aynı zamanda hediye olarak Makedonya'dan alınabilecek en doğru hediyelerden birisidir. Yemekten sonra eski şehri yürüyerek biraz turladıktan sonra pansiyona dönerek istirahate çekiliyoruz.