Yeni Delhi'nin En Yüksek Anıtı Qutub Minar

Yeni Delhi’nin en yüksek anıtı olan Qutub Minar, aynı zamanda Hindistan’daki en yüksek ikinci anıt. En yüksek anıt ise zafer kulesi olarak anılan Fateh Burj. Fateh Burj, Punjab bölgesindeki Chappar Chirikasabasında yer alıyor. Dünya’daki diğer yüksek anıtlar arasında ise en göze çarpanlar, Pekin’deki Great Pagoda ve İtalya’daki Pisa Kulesi.

Qutub Minar’ın yerden yüksekliği 72,5 metre. Buranın inşaatına 1192 senesinde Kutub-üd-din Aibak tarafından başlanmış ancak Iltutmish tarafından tamamlanmış. Kutub-üd-din Aibak ise Delhi’ye hükmeden ilk Müslüman lider. Bu minarenin yapımında Afganistan’daki Minaret of Jam’dan etkilenmişler.

Ancak buraya gelen ilk Müslüman lider tüm dinlere saygı gösterdiğinden minarenin yapımında hem islami hem de hindu figürleri bir arada kullanmış. Kırmızı ve beyaz mermerden yapılmış olan minarenin mimareisnde ilk bakışta göze çarpan dış tarafında bir yuvarlak hat bir üçgen hat kullanılması. Rehberimizin söylediğine göre yuvarlak hat, Müslümanların dua ederken ellerini açmalarını, üçgen hat ise Hinduların dua ederken ellerini kavuşturmalarını simgeliyormuş. Bunun yanında yapının duvarları üzerinde hem Arapça hem de Nagari karakterleri ile yazılmış dualar yer alıyor. Bazı bölümlerinde arapça dualar var, bazı bölümlerinde Hinduizm sembolleri var. Tüm bu özellikler de, bu minareyi ilk Indo-Islamic eserler arasına sokuyor.

Eğer bu minarenin yani anıtın tepesine çıkmak isterseniz tam tamına 378 basamak tırmanmanız gerekiyor. Tepeden ise çok net Yeni Delhi manzarası varmış. Ancak biz gittiğimiz dönemde renovasyon çalışması olduğundan en tepesine kadar çıkamadık.

Bu anıtın hemen ardından Hindistan’daki ilk cami de Kutub-üd-din Aibak tarafından burada inşa ettirilmiş. 1193 senesinde yapımına başlanan cami Quwwat-ul-Islam Mosque olarak biliniyor ve anıtın kuzeydoğusunda yer alıyor.

Ancak anıtın neden bu kadar yüksek olduğu tarihçiler arasında halen bir tartışma konusu. Bir kısmı bu anıtın minare olarak inşa ettirildiğini söylüyor. Ancak bazıları, bu yükseklikten imamın sesinin duyulamayacağını öne sürerek, buraya gelen ilk Müslüman liderlerin, bu anıtı bir zafer anıtı olarak yaptırdığını, hatta üzerinde hem Hindu hem İslami unsurları koruyarak, halka hoşgörü mesajı verdiklerini savunuyorlar.

Bu yapının bahçesi aynı zamanda mezarlık olarak kullanılmış. Mezarların üstlerindeki figürlere göre erkek ya da kadın mezarı olduğunu anlayabiliyorsunuz. Mezarın üstünde ufak bir kubbe olması erkek mezarı olduğunu gösterirken, üstü düz ve kabartılı ise kadın mezarı olduğuna işaret ediyor.

Buradan sonra devlet destekli bir halı üretim mağazasına gidiyoruz. Devlet destekli olduğundan, seçtiğiniz halı ücretsiz olarak bulunduğunuz ülkeye postalanıyor. Önce tabii ki halı yapımı ile ilgili küçük bir anlatım yapıyorlar.

Halının sadece bir sırasını örmek yaklaşık 2 saat sürüyor, tabii bu süre işlenen motife ve kullanılan renk çeşitliliğine göre değişiyor. Gösteri sonrası boy boy ipek halıları gösteriyorlar. En küçük boy halılar yaklaşık 400 dolardan başlıyor. Pahalı gibi görünse de sonuçta malzeme ipek ve işçilik gerçekten çok güzel.

GÖKÇE YILMAZ

1982 yılında İstanbul’da doğdum. İlk ve orta öğretimini Sinop’ta gördükten sonra, lise eğitimi için İstanbul’a yerleştim.