Aksaray Gezi Notları

Aksaray iline hangi yönden giderseniz gidin Hasandağı tüm ihtişamıyla sizi karşılar. Şehir tarihte çeşitli medeniyetlere ev sahipliğı yapmıştır. Bir rivayete göre şehir, bölgedeki beyaz bir kervansaraydan adını almıştır. Ankara, Adana, Konya ve Nevşehir illerinin ortasında yer alan şehir, tarihi ve sahip olduğu doğa güzelliklerine rağmen çok fazla tanınmamaktadır.  Evliya Çelebi seyahatnamesinde Aksaray’dan "Anadolu'da aslan gördüm" diye anlatmaktadır. Şehirde Sivas kangallarına benzeyen bu aslan yeleli köpeklere malaklı denilmektedir.

Aksaray’a giderseniz ben ilk olarak müzeye uğramanızı öneririm.  Tarihte yer alan tüm medeniyetlere ait örnekler göreceksiniz. İlk  metallerin işlenmesi, çanak çömlek örneklerini göreceksiniz. Helenistik, Roma, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerine ait eserleri görme şansınız olacaktır. Benim için en ilginç olanlar ise insan ve kedi mumyalarıydı! Şehir merkezinde görülmesi gereken en önemli eser Ulucami ve tarihteki ilk Pisa Kulesi diye bahsedilen Eğri Minare’dir. Eğri Minare'nin neden yapıldığı ve neden eğri  olduğunun sebebi ne yazık ki belli değil.

Şehirdeki bir diğer görülmesi gereken yeri, şehrin isminden daha çok duyulan dünyanın en büyük kanyonlarından olan Ihlara Vadisi’dir. Vadinin 14 kilometrelik yürüyüş parkuru bulunmaktadır. Ihlara, Belisırma ve Selime bölgelerinden parkura girme olanağı bulunmaktadır. Benim önerim Selime veya Ihlara girişini tercih ederek Belisırma’da çay molası vermeniz olacaktır. Vadide irili ufaklı onlarca kilise bulunmaktadır.  Yürüyüş için rahat bir ayakkabı tercih etmenizi öneririm. Zor bir parkur değil; ancak sonuçta doğa yürüyüşü yapıyor olacaksınız. Selime kasabası Kapadokya bölgesinin başlangıcıdır. Nevşehir güzergahına giderken ilk peribacalarını burada göreceksiniz. Ayrıca Selime Katedrali de görülmesi gereken yerlerdendir. Aksaray’ın bir diğer görülmesi gereken yeri Güzelyurt ilçesi olacaktır. “Old Town/ Eski Şehir” diye tanıdığımız ilçe, tüm özelliklerini korumaktadır. Eski yollar, eski evler...  Manastır vadisine giderseniz, burası eski kiliseler ve yeraltı şehirlerinden oluşmaktadır.

Hasandağı, dağcılık ile ilgilenenler için tercih edilen bir yerdir. Benim önerim dağın eteğindeki krater gölü Helvadere’yi görmeniz. Balıkçıları da öneririm. Ancak 1 günlük bir gezi için gitmişseniz bu kısım biraz ters yönde kalabilir. Şehir de ne yemeliyim derseniz Aksaray'ın sac tavası ünlüdür.

Deniz Ş.

Merhaba,Sinopluyum. Endüstri mühendisiyim. yeni yerler keşfetmeye bayılıyorum:)