Batum'u Yemeden Dönmeyin

Gürcü Mutfağı iddialı bir mutfak. Malum bahsettiğimiz yer Karadeniz'in kıyısı olunca lezzet üzerine methiyeler düzmemek ayıp olur. Gürcüler de bunun gayet iyi farkında. Bu yüzden Batum'a gidecek olursanız aşağıda sıraladığımız yiyecek/içecek ve içkileri tatmadan dönmeyin. Zira öyle dönecek olursanız "Ben Batum'u gördüm." cümlesini dahi kurmayın!

Efendim, nüfus kağıdınızı gururla sallayarak girebileceğiniz bir memleket olan Batum elbette yeşili, doğası ve kumarhaneleri ile her yaştan canlıya hitap edebilen bir komşu ülkemiz. Ancak bizim ana hedefimiz ve genel av alanımız yemek! Hal böyle olunca Batum bize ilk önce yerel lezzetleri ile göz kırptı tabii. Eh, biz de ona göz kırpmadan edemedik. (Flirt!)

Çok sevgili gezgin badilerimiz (buddy anlamında) spalarda keselenirken Harbiyiyorum'u temsilen ben ve Koray Günyaşar ile lezzetavcılığı uğruna Batum sokaklarını arşınladık ve Gürcistan'a giden her gastro canlının tatması gereken lezzetleri sizler için derledik.

Bakınız flörtleşmemiz sonucunda ne gibi güzeller aklımızda kalmış... -Yani kısaca bunları yemeden dönmeyin demek istiyoruz :)-

Ama önce teşekkür;

*Tako Mgeladze ve Salomi nezdinde Acara Turizm Departmanlığı'na, Irine Petriashvili nezdinde Radisson Blu Hotel Batumi'ye bu lezzetli günler ve misafirperverlikleri için teşekkürler. Bir kocaman alkış da Gezimanya'nın güzel insanlarına ve birlikte gezdiğimiz tüm ekibe geliyor...

Buyrun bakalım Batum lezzetleri...

Acaruli Haçapuri (Acar Usulü Haçapuri)Şüphesiz pidelerin efendisi! Uğrunda ülke değiştirilir. Böyle bir şey yok. İçerisinde Sulguni ve Imerilutan peynir karışımları var ki (hayatımızda yediğimiz en güzel peynirlerden diyebiliriz) adamı duvara yapıştırır. Bir de taş fırında pişiriliyor; onu da hiç sormayın! Yeme, direkt yanına yat izle. (İsteyene peynir havuzunun ortasına yumurta sarısı bırakılıyor) Ay ağzım sulandı!

Hınkal
Batum'da ikinci silahınız. Cephanenizi boşa harcamayın ve babaanne bohçası gibi olan Hınkal'ların tadına bakın. Kişniş'ten hamurun içindeki etin lezzetine pek ulaşamasak da Hınkal Hınkal'dır ve Batum'un sembol yiyeceklerinden biridir. Yiyiniz!

Sulguni Peyniri
Efendim bunun ister beyaz peynir şeklinde kalıp olanı var, ister fümelenmiş versiyonu var. Hangisini alırsanız alın bayılacaksınız. "Mozarella halt etmiş!" falan bile diyebilirsiniz. Batum yerel pazarına gidin ve satın almadan dönmeyin.

Gürcü Turşuları
Yarı olmuş yarı diri turşuları da Batum yerel pazarından alabilirsiniz. Ihlamur Turşusu çok tuhaf! ChaCha'nın da baş mezesi :)

ChaCha
Gerçekten çok Çaça :) Gürcü Brandy'si... Şişelenmiş hali var ama boğma rakı hesabı semt pazarındaki Turşucu abiden pet şişelerde gönül rahatlığıyla satın alabilirsiniz. -Biz aldık ölmedik-

"Bütün gün içemezsin sabahtan başlamazsan" sözü bu içki ile de ilgili olmalı. Çok sağlam! Dikkat. Fena Çarpar. (Herkes şahit)

Tolma
Lahana dolmasının "Dark Side"ının lezzetine bir de burada bakın. İnanılmaz bir uyum, gönül çelen bir lezzet. (Bekar giden delikanlılarımız bunu yapan bir Gürcü kızı bulursa evlensin, pişman olmaz!)

Borano
Tereyağı içerisinde erimiş Sulguni peyniri... Ultra bir lezzet. Muhlama gibi diyeceğim ama değil, sadece ekmek banmalık olduğu için andırıyor. Yoksa başka bir olay.

Sinori
Kızartılmış hamur parçalarının sarımsak ile buluşmasından ve üstüne sarımsaklı yoğurt konulmasından ortaya çıkmış enfes bir yarı meze.

Natakhtari (Gürcü Gazozları)
Kola içme bunu iç! Yeşil şişelerdeki bu gazozlar resmen Gürcistan'ın sembolü gibi. Armutlusu ve tarhunlusu mutlaka denenmeli. Türkiye'ye neden gelmiyor, anlamamak biz!

Phakhali
Bilimum faydalı ot içeren ve tadında çemen baskın olan bir çeşit sebzeli pate. Ayrıca bizce süper bir meze.

Milföylü Elmalı Tart
Radisson Blu Hotel Batumi'nin teras katındaki Cloud Bar&Restaurant'ta hayatınızda yiyebileceğiniz en lezzetli elmalı tartı yiyin ve bize de dua etmeyi unutmayın :)

Megruli Haçapuri (Megruli Usulü Haçapuri)
Efsane Acara Haçapurisi aksine bu Megruli Usulü Haçapuri'nin peyniri içinde. Sofralara daha çok başlangıç olarak servis ediliyor. Ama her türlü iyi gidiyor.

Saperavi
Gürcü halk şarabı. Her yerde bulmanız mümkün. Saperavi üzüm ırkından üretildiği için bu ismi almış. Lezzetli ve keyifli bir şarap.

Chkhaveri
Gürcistan'ın Keda bölgesinde üretilen oldukça kaliteli ve Saperavi'ye göre nispeten pahalı premium bir şarap.

Mtsvadi
Bizdeki kuzu şiş. Burada genellikle tercih edilen av hayvanlarından yapılıyor ve üzerinde halka şeklinde doğranmış kuru soğan ve yanında yarı tatlı (erik vb.) sos ile servis ediliyor.

Balık Ekmek :) Son olarak Batum'da semt balık pazarında istediğiniz balığı satın alın ve hemen yandaki balık pişiricilerinde dilediğiniz gibi pişirtin. Biz Kalkan Balığı bulunca affetmedik. Ortaya güzel bir salata yaptırın ve yerel biraları eşliğinde afiyetle yiyin!

Tüm Geleneksel Gürcü Lezzetleri hakkında hazırladığımız yemek dosyasına ulaşmak için buradan, Tatmadan Dönmemeniz Gereken 7 Gürcü Lezzeti yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Yorumlarınızı bekliyoruz, afiyet olsun :)

Salih Seçkin Sevinç

Harbiyiyorum.com Kurucusu,"Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya" ve "Her Şeyin Başı Blog" kitaplarının yazarı...