Bir Orta Çağ Kenti: Toledo

Madrid’e kadar gelmişken hemen 70 km uzaklıkta ki şovalyelerin diyarı Toledo’yu görmeden dönmeyelim dedik. Toledo, İspanya'nın ortasında Kastilya-La Mancha özerk bölgesinin merkezi olan şehir.

İsa’dan önce 590’da Yahudiler tarafından kurulmuş olan Toledo şehri, Romalılar, Ostorogotlar, Vizigotlar ve Arapların egemenliğinde uzun süre kalmış.

Toledo bir tepenin üzerine kurulmuş bir ortaçağ kenti, ispanyollar bunun da bir çaresini bulmuş ve şehrin tarihi dokusunu bozmayacak şekilde yürüyen merdivenler yapılmış.Resmen tepeye kadar yürüyen merdivenle çıkılabiliyor.

Toledo daracık, labirent gibi sokaklara sahip bir şehir. Bu sokaklarda dolaşırken kendinizi ortaçağda yaşıyor gibi veya bir masalın içinde yaşıyor gibi  hissedebilirsiniz.

Şehir tarihi dokusunu çok iyi korumuş, öyle ki rehberimizin anlattığına göre bazı manastırlarda hala rahibeler yaşıyormuş.Bunu duyduktan sonra yanlarından, önlerinden geçtiğim manastırların pencerelerine daha bir dikkatle baktım. Pencerelerde ki çiçeklere bakıp o rahibeleri düşündüm.

Birçok yerde de bu rahibelerin ürettiği Mazapan adı verilen badem ezmeli kurabiyeler,el işi hediyelik eşyalar satılıyor.

İspanyol gotik katedrallerinin en iyi örneği olarak kabul edilen Toledo Katedrali muhteşem.

Katedralin içi görülmeye değer. El Greco muazzam bir sanatçı, tavan süslemelerini anlatmaya kelimeler yetmez. El Greco bu tavan süslemelerini kendini tavana salıncak benzeri bir mekanizmayla havaya kaldırtır ve her iki elini de kullanarak çalışırmış.

Toledo İspanya Krallığına uzun süre başkentlik yapmış ve sonrasında, başkentliği Madrit’e kaptırınca, ekonomisi bozuluyor ve bunun üzerine şehre canlılık gelsin diye 18. yüzyılda kral burada büyük bir kılıç atölyesi kurduruyor.Ortaçağ da burada üretilen kılıçlar, zırhlar, hançerler çok meşhurmuş.

Çeliği soğutmak içinde sehri çevreleyen Tajo nehrinin kullanıldığı söyleniyor.

Burada hala sinema filmleri ve TV dizileri için kostüm ve savaş aletleri üretiliyormuş.

Şehirde bir çok hediyelik eşya mağazasında kılıçlar,zırhlar,hançerler,çeşitli silahlar ve diğer çelik eşyaların yanında el yapımı 12 ve 24 ayar altın ve çelik mücevherler de satılıyor.

Ayrıca Servantes buralı olduğunda Don Kişot heykelcikleri burada çok popüler bir hediyelik.

Düello

Toledo’da katedral ve kiliselerin yanı sıra, Endülüs döneminden kalma iki küçük cami ve bir sinagog da bulunuyormuş.Ancak bizim zamanımız çok kısıtlı olduğundan sadece Toledo Katedralini gezebildik ama gidemediğimiz Santa Maria Katedrali, Santa Maria La Blanca Sinagogu ve San Juan de los Reyes Kilisesi’ni nin de çok ihtişamlı olduğunu duyduk.