Budapeşte'ye Ayrıntılı Bir Bakış

Bir tur acentasıyla Budapeşte, Prag ve Viyana'yı kapsayan bir tur aldık eşimle. Yaptım koca bir valiz düştük yollara :) Son durağımız Budapeşte'ydi ama ben yazmaya buradan başladım ;)

Budapeşte Hakkında

Budapeşte, Macaristan'ın başkentiTuna nehri boyunca kurulu iki bölgeden oluşuyor. Tuna nehri şehri 2 ye ayırıyor; dağlık ve tepeleri olan ve önemli tarihi binaların olduğu taraf "Buda", düzlük ve günümüzde daha canlı olan bölüm "Peşte".

Tuna Nehri'ne Macarlar "Duna" diyor, İngilizce ise "Danube" olarak geçiyor. Rengi öyle mavi filan değil. Bulanık bir kahverengi gibi. Macarlar sadece aşık olanların mavi gördüğünü söylermiş :) Ben valla kahverengi gördüm :) Neyse, biz gezimizde genellikle Peşte tarafında gezdik.

Macarlar Orta Asya'dan göç etmiş bir topluluk. Avrupa'ya göç ettikten sonra Hristiyanlığı benimsemişler ve yerleşik hayata geçmişler. Ama bu dönem çok sancılı gerçekleşmiş rehberimizin anlattığına göre. Macaristan'ın İngilizcesi "HUNGARY". Hunlardan gelen bir topluluk olduğu için Hungary deniyor diye duydum ;) Macaristan uzun dönem Avusturya-Macaristan devleti olarak Habsburg Hanedanlığı tarafından yönetilmiş. Bir bölümü de Kanuni Sultan Süleyman zamanında Mohaç Meydan Savaşı ile Osmanlı topraklarına katılmış. 150 yıl Osmanlı egemenliğinde kalan Macaristan, Karlofça Anlaşması ile Osmanlı'dan ayrılmış.

Budapeşte'de termal su kaynakları mevcut ve bu kaynaklar ülkeye oldukça turist çekiyor. Ama biz zaman kısıtlı olmasından dolayı herhangi bir termale gidemedik.

Para birimi "Forint". Avrupa Birliği üyesi olmasına rağmen euroya geçmemiş. Ama birçok yerde euro da alıyorlar. Ama kurları düşük hesaplıyorlar. TL ye çevirmesi kolay. Ben gitmeden önce ucuz bir şehir diye okumuştum. Ama gidince o kadar da ucuz olmadığını gördüm. Özellikle merkezi yerleri daha pahalı. Merkezden uzaklaştıkça biraz daha ucuzluyor.

Budapeşte Mutfağı

Özel bir mutfakları yok. Genelde et yemekleri var. Meşhur yemeği Gulaş Çorbası. Etli patatesli çorba gibi. Ben listeme aldığım halde yiyemedim maalesef. Çünkü bizim gittiğimiz tüm restoranlarda domuz etiyle yapılmıştı. Dana etiyle yapan yer bulamadığımız için yemedik. Zamanımız da kısıtlıydı. Çok fazla araştırma imkanımız olmadı.

Budapeşte'de Ulaşım

Ulaşım oldukça kolay. Küçük bir şehir olmasına karşı ulaşım imkanı oldukça fazla.

Metro, tramvay, otobüs mevcut. Bilet alıp her türlü taşıt için kullanabiliyorsunuz. Yalnız her duraktan bilet edinme imkanı yok. Çünkü bilet satan makinaları daha yoğun olan duraklara koymuşlar. Biz bilet almak için oldukça yol yürümüştük. Bir metro durağından bilet bulup, günlük bilet almıştık. Bilet tek seferlik kullanım, günlük, aylık kullanım gibi seçenekleri mevcut. Tek seferlik bileti aldığınızda bir kez makinadan okutmak yeterli. Girişte herhangi bir bilet kontrol yada turnike tarzı bi kontrol yok. Ancak araç içinde kontrol olabiliyor ve biletsiz yakalanırsanız cezası var diye duyduk. Ama asıl ceza toplum içinde küçük düşme şeklinde oluyormuş. Ama biz herhangi bir kontrol görmedik ve yaşamadık.

Budapeşte Gezilecek Yerler

PARLAMENTO BİNASI

Budapeşte Parlemento Binası gündüz gözüyle ;)

Gece yan cepheden Parlemento Binası

FISHERMAN'S BASTION (BALIKÇI TABYASI)

Benim Budapeşte'de ne beğendiğim yerlerden biri diyebilirim. İçinde Balıkçı Tabyası ve Mathias Kilisesi var. Buraya neden Balıkçılar Tabyası diyorlar bilmiyorum ama inanılmaz güzel bir seyir tepesi var. Budapeşte ayaklarınızın altında. Ayrıca vebadan kurtulmalarının anısına dikilmiş bir heykelde var. Veba anıtının farklı bir heykeli aynı zamanda Viyana'da da var.

MATHİAS KİLİSESİ

İlk olarak 1015 yılında yapılmış sonrasında defalarca restore edilip yenilenmiş. Budapeşte'nin ilk kilisesi olduğu söyleniyor. Buranın Osmanlı himayesine girmesiyle, kilise, camiye çevrilip içinde bir takım değişiklikler yapılmış. İslami motif ve süslemeler yapılmış ve ibadete açılmış. 1686'da Buda Osmanlı'dan ayrılınca burası tekrar kiliseye çevrilmiş ve İslami motifler kaldırılmış.

ZİNCİRLİ KÖPRÜ (ASLANLI KÖPRÜ)

Budapeşte'nin sembolü niteliğindeki köprüdür. Genellikle tablolarda, resimlerde, puzzle'larda sıkça karşılaşırız bu köprünün resmiyle. New York'taki Brooklyn Köprüsü'nü andırır. Macar halkı ise bu güzel köprüye "Lanchid"der.

Köprü 1849 yılında açılmıştır. Ama 2. dünya savaşı sırasında ciddi zarar görmüş ve 1949 yılında aslına uygun tekrar yapılmıştır. Köprünün 4 ayağı üstünde oturan aslan heykelleri vardır. Bu köprünün ilginçte bir hikayesi vardır. Hikayeye göre ; bu köprü yapıldığı zaman aslanları yapan heykeltıraş eserine o kadar çok güveniyormuş ki, bir kusur dahi bulunursa kendisini köprüden atacağını söylemiş. Köprüyü inceleyen kimse bir hata bulamamış. Ama küçük bir çocuk çıkmış ve "Köprü üzerindeki aslanların dili yok" demiş. Köprünün aslan heykellerini yapan heykeltıraşı utancından köprüden atlayarak intihar etmiş. Ama tur rehberimiz bunun gerçeği yansıtmadığını söyledi.

ELIZABETH KÖPRÜSÜ

Köprüye ünlü Macar Kraliçesi Elizabeth'in ismi verilmiş. Budapeşte'nin ünlü köprülerinden bir tanesi. 2. Dünya Savaşı'nda yıkılmış ama sonrasında aslına uygun olarak tekrar yapılmış.

ÖZGÜRLÜK KÖPRÜSÜ (LIBERTY BRIDGE)

YAHUDİ ANITI AYAKKABI HEYKELLERİ (SHOES ON THE DANUBE)

Budapeşte Parlamento Binası önünde, Tuna Nehri kenarında bulunan bu ayakkabı heykelleri, 2. Dünya Savaşı sırasında, Nazi Almanya'sı döneminde yaşanan acı günlerin bir izi niteliğinde. O dönemde öldürülen Yahudilerin ayakkabıları birebir kalıp alınarak demirden yapılıp. buraya konularak bir anıt oluşturulmuş. Ayakkabıların yanlarında çiçekler ve yakılmış mumlar var.

KAHRAMANLAR MEYDANI

Macarların buraya gelip yerleşmelerinin 1000. yılı anısına 1896 yılında yapmaya başladıkları bu meydan, 1929 yılında tamamlanmıştır. Macarların ünlü kahramanları için yapılmış bir meydandır. Genelde tüm kutlamalar ve törenler burada yapılıyor.

GÜZEL SANATLAR MÜZESİ

Kahramanlar Meydanı'nın tam karşısında yer alır. Macaristan'ın en büyük müzelerinden biri. Biz içeri girmedik vaktimiz azdı ama vakti geniş olan arkadaşlar gezebilir ;)

BUDA KALESİ

Buda Kalesi tüm ihtişamıyla Peşte bölgesinden görüşebiliyor. Özellikle gece ışıklandırması bir muhteşem. Buda Kalesi bölgesinde Tarih Müzesi, Ulusal Galeri ve Milli Kütüphane yer alıyor.

GELLERT TEPESİ VE ÖZGÜRLÜK HEYKELİ

Budapeşte'nin eşsiz manzarasını izleyebileceğiniz ve harika resimler çekebileceğiniz bir seyir tepesi. Benim Balıkçı Tabyasından sonra en çok büyülendiğim nokta diyebilirim. Hayran kaldık.

Biz tur otobüsüyle gece yukarı çıktık. Ama kendi ulaşmak isteyenler için otobüsle çıkmalarını tavsiye ederim. Pek yürünebilecek bir mesafede değil çünkü. Dönüşte yokuş aşağı sallanabilirsiniz ama çıkış için oldukça sportif olmak lazım. ;) Burada ayrıca "Özgürlük Heykeli" de mevcut.

Özgürlük Heykeli

BUDAPEŞTE ATATÜRK SOKAĞI

DÖNMEDOLAP

Birçok ünlü şehirde olduğu gibi Budapeşte'de de bir dönem dolapla karşılaşmak bizi çok mutlu etti. Daha önce Londra'daki meşhur Golden Eye'a da binmeye niyetlenmiş ama uzuuunn kuyruğu görünce o kadar beklemek istememiştik ve binmemiştik. Bu sefer sırada olmayınca hemen bindik. Çok ama çok eğlenceliydi. Başta biraz korktum ama sonra acayip keyifliydi.

Ayrıca para bozdurmak isteyenler için gişede euro bozuyorlar.

GECE BUDAPEŞTE

Christmas'ın da yaklaşmasıyla birlikte özellikle meşhur Vaci Caddesi ve etrafında büyük bir pazar kurulmuş ve ayrıca çok güzelde ışıklandırılmış. Buralardan alışveriş yapabilir ve yemek yiyebilirsiniz. Ama yemek çeşitlerinin çoğu domuz etinden yapılmış. Tercih edenler için alternatif yemek mekanı olabilir. Ayrıca denemek isteyenler için sıcak şarap bu pazarda çok yaygın.

Budapeşte'de Alışveriş

Merkezde hediyelik eşya dükkanları var. Merkeze yakın birde hediyelik eşya pazarı vardı. Oradan biblolar, süs eşyaları, magnetler alınabilir. Ama özellikle yöresel hediye olarak paprika alınabilir. Paprika toz biber.

Hediyelik eşya pazarından diğer örnekler:

Not: Fotoğrafların tamamı benim ve eşimin çekimleridir. Kaynak gösterilmeden paylaşılamaz.