Cahokıa Mounds - Güneşin Kenti Amerika'nın Dünya Mirası Höyükleri

Dünya Mirası Gezginleri yine yollarda... Bu kez İllinois eyaletindeki tarihi "höyük"leri görmeye gidiyoruz... Amerika'da höyük mü var derseniz, evet... Dünya miraslarının çoğunluğu milli parklar olan Amerika'nın höyükleri var. Kaç kişi duymuştur, gitmiştir bilmiyorum ama adı çok duyulmamış bir yer. Ancak bunlar bizim bildiğimiz 'kentlerde yıkılıp yok olmuş, yıkıntılar içinde tarihsel kalıntıların gömüldüğü toprak tepeler' değil, insan yapımı tepeler.

Kolomb'un Amerika'yı keşfinden çok önce yerli halk tarafından kurulmuş olan Cahokia, insan yapımı "höyük"leri ile ünlü bir tarihi kent, Amerika Birleşik Devletleri'nin 23 Unesco Dünya Mirası yerlerinden biri. Biz de, bu seneki Amerika seyahatimizde, sevgili yeğenlerimle birlikte yeni bir Dünya Mirası yeri görmeye gidiyoruz.

Mississippi kültürünün en etkileyici yeri olan Cahokia'da kil ve tahtadan yapılan evlerin hiçbiri, o dönemde 120 adet olan höyüklerden ise sadece 80 tanesi günümüze ulaşmış. Halen görülebilen irili ufaklı piramitlerden en büyüğü, tepesinde "büyük şef"in evinin bulunduğu "Monks Mound" a çıkıyoruz, 200 civarı basamaklı, dik merdivenlerden. Görülecek fazla bir şey ve de ev yok elbette ama St. Louis kenti silüeti ve nehir manzarası yorgunluğumuza değiyor. Bu yerin büyüklüğünü ve önemini anlamak için, önce ören yeri girişindeki idari binada bulunan tiyatro salonunda, tanıtım filmini izlemelisiniz, zira günümüze çanak çömlekler, kabuk, ahşap ve taşların üzerlerindeki üzerindeki işaretler dışında yazılı hiçbir şey kalmamış.. tabii bir de ölülerinin kemikleri var.. Daha sonra da çok güzel organize edilmiş müzeyi mutlaka gezin. En büyük höyüğün etrafına kurulmuş olan yaşam alanları, seremoni, dans ve tören bölümü, halk evleri, tarım, balıkçılık, hayvancılıkla uğraşan halkın uğraşıları, yaşam biçimleri maket ve mankenlerle, video sunumları ile çok güzel anlatılmış.

Günümüzden en az 1000 yıl önce var olan ve yüksekliği hakkında hiçbir bilgi bulunmayan bu höyükler, Kuzey Amerika'da, Illinois eyaletinde, Mississippi Nehri ve St. Louis'in 13 kilometre kadar yakınlarındaki bir bölgede inşa edilmiş, ilk yerleşim M.S. 700 yıllarında, ilk gelenler ise kızılderili yerliler olmuş. 16 kilometrekarelik bir alana yayılmış olan Cahokia kenti Amerika kıtasının, hatta dünyanın o dönemdeki en büyük kenti (M.S. 1250 yılında Londra kentinden büyük) ve 40 bin nüfusa sahip (o dönemdeki birçok büyük şehrin nüfusundan daha fazla). Yüzyıllar boyunca orijinal adının dahi bilinmediği, bugün Mississippi adıyla bilinen halk için çok önemli bir merkez olmuş bu kentte yaşanan Mississippi kültürü ve nasıl ortadan kaybolduğu UNESCO'nun desteği ile yapılan kazılar sonucu gün ışığına çıkmış.

Çok büyük bir kültür ve medeniyetler mirasına sahip Cahokia, Meksika'nın kuzey sınırının yukarısındaki en büyük "Colomb öncesi" (pre-Columbian)** medeniyet ve en karmaşık arkeolojik alan.

** pre-Columbian - beyazların Amerika kıtasını keşfetmesinden önceki dönem, yani yerli halkların (İnka, Aztek, Maya ve Kızılderili gibi) belki de güzel ve mutlu bir kıtada yaşarken yaşam alanlarının işgal edilmesi ile egemenliklerinin Avrupalılarca sona erdirilmesine kadar yaşadıkları dönem.....

Yarın çok yakındaki St. Louis kentindeyiz..