Çayın Hası ve Nuwara Eliya

Koloniyal dönemde tamamen İngilizlerin hakimiyetinde kalmış olan Nuwara Eliya bölgesi, Sri Lanka’da çay tarımının merkezi.

Nuwara Eliya, denizden 1.900 metre yükseklikte yer aldığından bol bol virajlı yollardan çıkıyoruz. Yollar dar ve virajlı olsa da, tamamı sıcak asfalttı. Kandy’den Nuwara Eliya’ya doğru giderken yol üzerinde halı gibi serilmiş çay bahçeleri karşılıyor bizi.

En kaliteli çaylar denizden 2.000 metre ile 5.000 metre yükseklik arasında oluyormuş. Sri Lanka’nın en yüksek dağı olan Pidurutalagala da bu bölgede. En tepeden toplanan çaylar en değerli ve sert olanlar.

Biz çay bahçelerinin ve şelalelerin arasından kıvrıla kıvrıla tepeye doğru ilerledik. Macwoods Çay Fabrikasına geldik. Bu fabrika 1841’den beri faaliyet gösteriyormuş. Girdiğimiz gibi bize fabrikayı ve çay üretimini anlatmak üzere yanımıza ufak tefek Sri Lankalı bir kızı gönderiyorlar. Kız tüm detayları ile çayın toplanmasından, işlenmesi ve paketlenmesine kadar herşeyi anlatıyor.

Çayların filizlerinin en ortasındaki yapraklar en kıymetli olan kısım. Buna silver ve gold adını veriyorlar. Bu yaprakları ile birlikte işlemden geçirilirse orta kalite, bu yapraklar dışındaki yapraklar işlenirse düşük kaliteli çay oluyor.

Burada çayları işledikten sonra, büyük çoğunluğunu İngiltere’ye gönderiyorlar ve İngilizler de bu çayları afilli paketlerle dünya pazarına “English Breakfast Tea” olarak pazarlıyorlar.

Zaten Nuwara Eliya bölgesi, 1819 senesinde ilk olarak İngiliz Sir Samuel Baker tarafında keşfedilmiş ve koloniyal dönemde İngilizler bu topraklara yerleşmiş. Halen bir çok İngiliz’in burada evi bulunmakta. İngilizlerin sömürüsünde olduğundan bu bölgede kriket ve golf çok popüler.

Fabrika gezimizin ardından bize bahçede çay ikramı yapıyorlar. Ancak onlarda demleme usulu yok. Sıcak suya çayı atıp 3-5 dakika bekledikten sonra sunuyorlar. Bu nedenle en sert çayın rengi bile oldukça açık, portakal rengi gibi...

Hatta bu bölgede yeni butik oteller açılmış. Sabah çayınızı topluyorsunuz, gün içinde işliyorsunuz ve akşam kendi topladığınız çayı içiyorsunuz. Bu otellerin fiyatı oldukça yüksek.

Nuwara Eliya yerleşim bölgesinin içinde ise eski İngiliz mimarisinde yapılmış binalar var. Sri Lankalılar da özellikle çok sıcak geçen Nisan, Mayıs, Haziran aylarında, bu bölgeye akın ediyorlar.

Dönüş yolumuzda muhteşem manzaralar eşliğinde Ramboda şelalelerine geliyoruz. Orada bira ve patates kızartması ile öğlen yemeğimizi geçiştiriyoruz. Yemek yediğimiz bu tesis aynı zamanda küçük bir otel. Alabildiğince çay bahçelerinin içerisinde ve şelale manzaralı bu butik otel kafa dinlemek için bire bir...Nuwera Eliya'da kalabileceğiniz yerler arasında, yemekleri nedeni ile çok tercih edilen Friendly Home Stay ve manzarası ile popüler Lassana Villa da yer almak da.