Çikolata, Bira ve Et: Lviv

Merhaba!

Lviv'e gitmek isteyen belki de yurt dışına ilk kez çıkacak ve adres olarak Lviv'i seçmiş olanlar için küçük bir yazım var.

Lviv (Lwów) benim ilk yurt dışı deneyimim. İlk olduğu için de heyecanlı ve stresli bir hazırlık geçirdim. Tarihinden, şubat ayındaki etkinliklerine kadar her şeyi araştırıp not aldım ve vizesiz olduğu için de ilk yurt dışı deneyimimi kolaya getirmek istedim. Hatta bizim ülke vatandaşları için yeni kimliklerle giriş bile olduğunu belirteyim.

Farklı blog, site ve belgesel tarzı programlarda sık duyulan şeyler ilk olarak ucuz olması, nüfusunun çoğunluğunun kadın olması, yemeklerinin et ağırlıklı olması ve bir küçük tüyo olarak da ülkeye giriş yaparken yanımızda bulundurmamız gereken uçak ve otel rezervasyonu çıktıları.

Lviv Danylo Halytskyi Uluslararası Havalimanı

Biletimiz akşam 19.30 Atatürk Havalimanı'ndan kalkacak olan uçaktı. İki saat kadar erken gittik çok kalabalık olmasına rağmen havalimanındaki memurlar yardımcı oldu ve stresli olmamıza rağmen çok kolay bir şekilde giriş yaptık. Makineden check-in yaptık çantaları kibar bir memura teslim ettik ve banttan gidişini izledik. Daha sonra 15 liraya yurt dışı çıkış pulu aldık ve pasaportumuzu onaylattık. Biraz dolandıktan sonra bekleme salonuna gittik ve tek tek bizi uçağa götürecek olan otobüse bindik. Uçak dolana kadar bekledikten sonra kaptan pilot kısa ve baygın bir konuşma yaptı, hostesler bagaj kapaklarını kapattı, herkes kemerlerini taktı ve biraz karada ilerledikten sonra hızlı bir kalkış yaptık. Yolculuk tam iki saat sürdü, önümüzdeki ekranlardan sık sık uçağın haritadaki konumunu seyrettik.

İniş yaptıktan sonra pasaport kontrolünden geçip bagajları alacağız diye düşünüyorduk fakat ilk kez giriş yapan Türkler için bir sorgu odası olduğunu öğrendik. Ukraynalı bir asker sizi odaya alıyor, odadaki memur hanım size "Ne için geldiniz?", "Ne kadar kalacaksınız?" ve "Ne kadar paranız var?" gibi sorular soruyor ve sizden paranızı kameraya göstermenizi istiyor. Bu olaylar olurken İngilizcenize biraz güvenmeniz gerekiyor çünkü memur kesinlikle sizin moralinizi bozmak için orada. Daha sonra öğrendiğimize göre paranızı sorma ve kameraya gösterme olayı kesinlikle memurların Türkleri sevmedikleri için yaptıkları bir şeymiş, yanınızda on bin lira da olsa memur size paranızın kalacağınız süre için yeterli olmadığını ve bu parayla geçinemeyeceğinizi söylüyor. Daha sonra size iyilik yapıp bu seferlik giriş yapmanıza izin veriyor ve iyi eğlenceler diliyor.

Eğer yanınızdaki para Türk lirası ise bagajınızı alıp çıkışa doğru ilerlediğinizde grivnaya çevirmek için döviz bürosu bulabilirsiniz. Ayrıca şehir merkezinde de birçok yer Türk lirası alıyor. Havaalanından şehir merkezine taksi 300 grivna tuttu ancak biz yeni geldiğimiz ve para birimini çözemediğimiz için kazıklandık çünkü tatil sonunda hava limanına yeniden döndüğümüzde 70 grivna ödedik. Ukrayna para birimi UAH yani grivna. 1 TL ise 7,60 UAH.

Kurabiye Dükkanı, Lviv / Ginger Kurabiye

OTEL

Biz otel rezervasyonunu yolculuktan iki gün önce yaptık, Rynok Meydanına çok yakın bir stüdyo daireydi. Lesya Kurbasa'da tek odalı banyolu ve mutfaklı bir daire. İçinde duş, buzdolabı, çamaşır makinesi, ocak, mikrodalga fırın, su ısıtıcısı, mutfak aletleri, televizyon ve bir ev için yeterli eşya vardı. Dokuz gün için 4.500 grivna verdik. Çıkarken 400 grivnayı geri aldık. Evin yakınlarında kafeler, restoranlar ve Lviv'e bile fazla ucuz olan bir market vardı.

Tikithai, Lviv / Noodle & Sushi

YEMEK

Şeker Dükkanı, Lviv / Şeker

Dışarıda yemek fiyatları fazlasıyla uygun olduğu için merak ettiğimiz atıştırmalıkları ve su gibi temel ihtiyaçlarımızı almak dışında markete gitmeye pek ihtiyaç duymadık ama yine de bu dokuz gün boyunca her şeyi denemek istediğimiz için "bir de Ukrayna usulü yemek yapalım" dedik. Ancak pek başarılı olamadık. Sosislerinin etrafında kalın bir zar var soymak oldukça zor ve makarnaları fazla hamurlu olduğu için bizim makarnalardan farklı bir haşlanma tarzı var, ayrıca peyniri tuzlu istediğinizi belirtmezseniz tatsız bir kahvaltı edebilirsiniz. Su alırken de gazsız olduğuna emin olun çünkü maden suları da normal su gibi satılıyor. Bunun için “no gas” yani gazsız demeniz yeterli olacaktır. Marketten bacon’lı (domuz pastırması) cips ve donut’a benzeyen esmer ve üzeri pudra şekerli bir çörek önerebilirim size. Ben bunları denedim ve hem çok ucuz hem de çok lezzetlilerdi.

Veronika Confectionery-Restaurant, Lviv / Pasta

Özellikle restoran adı vermeyeceğim çünkü ben birçok not almama rağmen kokuya doğru gidip çok lezzetli yemekler yedim. Aşağı yukarı her restoranda bulabileceğiniz şeyler önerebilirim. İlk gün kotleta pokyivsky ve domuz dizi yedik. Bu tarz et yemekleri satan yerlerde geyik, tavşan, ördek eti de bulabilirsiniz. Ukraynalıların iki güzel yemeği var. Bunlar borsch çorbası ve vareniky. Kesinlikle Ukrayna’ya gitmişken denemeniz gereken yemeklerden. Yöresel yemekler bir yana etten kaçınmadıkları için burgerleri çok lezzetli. Ayrıca burgerlerin yanına verdikleri garlik sos yani sarımsaklı sos da bizim ülkedekinden ayrı bir tada sahip. Onun dışında noodle, sushi, pizza ve diğer uluslararası yemekleri de kendilerine özgü yapıyorlar.

Kahve Fabrikası, Lviv / Kahve

Meet Burger, Lviv / Burger

Bira Fabrikası, Çikolata Fabrikası, Kahve Fabrikası, şeker ve kurabiye dükkânları ve her köşede bulabileceğiniz kahvecileri sayesinde asla aç gezmiyorsunuz ve ağzınız sürekli dolu oluyor. Ayrıca sabah kahvaltısı için waffle önerebilirim çünkü hem tatlı hem tuzlu waffle yapıyorlar, lezzetli ve denemeye değer. Bu arada Lviv'de filtre kahvenin ne olduğunu bilen kahveci bulamadık, haliyle satışı da yok.

Bira Fabrikası, Lviv / Bira

Kryivka, Lviv / Borsch Çorbası

MÜZE VE GEZİ

Potocki Palace, Lviv / Saray

Lviv baştan aşağıya tarih kokuyor ve çok düzenli ayrıca küçük bir yer olduğu için keşfetmek zor da değil. Hiçbir yeri gezmeseniz bile hâlihazırda kullanılan tüm binalar görsel açıdan tatmin edici. Barok yapıya sahip bazı binaların çatıları Gotik tarzda yapılmış dönemlerin karmaşası bile şehri süslemeye yetiyor. Şehrin her yerinde kiliseler var ve hemen hemen hepsi aktif şekilde kullanılıyor. İçleri de dışları kadar tatmin edici ve fresklerde hiç bir yıpranma ve eskime söz konusu değil. Ayrıca giriş ücretleri de oldukça düşün ancak fotoğraf çekmek için ayrıca para vermek gerekiyor. Dini açıdan donanımlı bu şehirde sanat müzesi pek yok. Art and Craft müzeleri var fakat genelde müzeler çok küçük ve etnografya kısmı ağır basıyor ancak sokaklarda dolanırken sanatçıların küçük galerilerini gezebilirsiniz veya pazarlarda ressamların tezgâhlarını ziyaret edebilirsiniz.

Museum of Ethnography and Arts and Crafts / Müze

Armenian Cathedral of Lviv / Ermeni Katedrali

Ne yazık ki çok küçük paralara o resimleri evinize de götürebilirsiniz. Sanat müzeleri pek fazla olmasa da Ukrayna ve Lviv tarihi hakkında birçok şey öğrenebileceğiniz müzeler bulunuyor. Tarih boyunca yöresel kıyafetlerini, kullandıkları eşyaları bu müzelerde görebilirsiniz. Bunlar için her yerde çok çok ucuza satılan iki haritadan alabilirsiniz. Biri kiliseler diğeri müzeler için. Ayrıca Eczane Müzesi, Cam Müzesi gibi küçük müzelere de gidebilirsiniz. Şehir içindeki birçok tabela Latin alfabesi ile desteklendiği için ve küçük bir yer olduğu için aradığınız her yeri rahatlıkla bulabilirsiniz. Yine sokaklarda denk yelebileceğiniz pazarlardan ikinci el analog fotoğraf makinesi, plak, armalar, gümüşeşyalar, miğferler, savaştankalma birçok eşya ve kitabı cüzi fiyatlara satın alabilirsiniz.

Rynok Square , Lviv / Pazar Meydanı

Rynok Meydanı'nı ilk durağını yaparsanız tüm bu yerleri onun çevresinde bulabilirsiniz. Bu arada Rynok pazar anlamına geliyor. Ayrıca Opera Binası ve Rynok Meydanı'ndaki renkli binaları ziyaret etmek için de ziyaretçi saatlerine bakmayı unutmayın. Black House, Bandinelli Palace, Potocki Palace, Cathedral Basilica of the Assumption ve bunlar gibi gezebileceğiniz birçok yapı bulunmakta. Üniversite binalarını da ziyaret edebilirsiniz.

Theatre of Opera and Ballet, Lviv / Opera Binası

aslı.kim

1995 İstanbul doğumluyum, küçük yaşlardan beri ailemle Türkiye'nin bir çok yerinde oturduk ve bir çok yerini gezdik.