Heykeller, katedraller ve kiliseler kenti Lviv

Bu yazı Gezimanya üyesi nevinsalman tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Tümüyle tarihî bir kent olan Lviv birçok yönüyle de hayli ilginç ve ünlenmiş. Bana göre kendisi küçücük ama barındırdığı eserler muhteşem olan bir kente “heykeller ve kiliseler, katedraller kenti” demek hiç yanlış olmaz. Ne yana baksanız, hangi meydanda, caddede ve sokakta yürüseniz, her köşe başında bir katedral ya da kilise çıkıyor karşınıza, hepsi de hoş ve zarif kubbeleri, kiremitli çatılarında yükselen kuleleri, muazzam ahşap kapıları ve iç mekânları ile tarih kokan mimarî harikası eserler. İç mekân süslemeleri, kabartmaları, altın işlemeli tavanları, duvarları ve kolonlarıyla büyüleyici. İçlerine mutlaka girin, bir de ayin saatine rast gelirseniz atmosfer daha da büyüleyici olacak.

Lviv

Bu yapıların hemen hepsinin çatısında, cephesinde ya da önünde ise çeşitli heykeller göreceksiniz.

Meydanlar, sokaklar ise ünlü kişilikleri ölümsüzleştirmek ya da şehri güzelleştirmek için olsa gerek illa ki bir ya da daha fazla heykellerle süslenmiş. Birçok kafenin önündeki ilginç, komik heykelleri saymıyorum bile. Sokaklarda ise kendini boyayarak turistlere hoş görüntüler veren, tabii biraz da bahşiş bekleyen, kımıldamadan duran sahte heykellere kanmayın…

Kentteki en ünlü ve muazzam büyüklükteki kilise, katedral ve sinagogların birçoğu Raynok Meydanı’nda ya da yakınlarında. Görmeye değer ve önemli olanlardan sadece bazıları…

Lviv şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Huge 4-room Apartment King Danylo Monument, Comfortable Apartments, Apartment at Lyulki. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Apartments on Square Rynok on Theatralna Street, Galytska Korona, Apartment - Shevchenka Street gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Budget Hotel Ekotel, Kava Hostel, Hostel Iskra tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Lviv aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

*Dış cephesi barok, iç mekânı ise Gotik mimari tarzlarının karışımını sergileyen ve kentin en etkileyici katedrallerinden Lviv Latin Katedrali. İç mekânını mutlaka görün derim.

Lviv-1

Lviv-2

*Ermeni Caddesi (Virmenski Cad.) üzerindeki Ermeni Katedrali kentin en eski yapılarından.

Lviv-3

*17. yüzyıl eseri, barok stildeki Rum, Katolik kilisesi Bernardine Manastırı, şimdiki Yunan Katolik Kilisesi St. Andrew’un gece aydınlatması ise çok etkileyici. Meydana yakın, iç mekânın güzelliği, kendine has mimarisiyle ve ikonlarıyla görmeye değer bir kilise.

Lviv-4

*Ivan Franko Parkı yakınlarındaki şehrin koruyucu azizi St. George Katedrali 18. yüzyıl eseri ve Avrupa’nın önemli katedrallerinden.

Lviv-5

Lviv-6

*Dominican Katedrali kentin en eski yapılarından biri, 12. yüzyıl eseri.

Lviv-7

Lviv-8

Yine şehir meydanında ilginç bir yapı Gunpowder Tower; Lviv’in 1556 yılından sağlam kalan tek kulesi. Dış duvar kalınlığı 3 metreyi bulan kule 2 asır boyunca depo olarak kullanılmış. İki uyuyan aslan heykeli, 1959 yılında restore edilerek “Mimarlar Evi” olan kulenin girişini süslemekte.

Lviv-9

Lviv-10

İlla ki her köşede karşınıza çıkacak olan ve görmeden geçemeyeceğiniz kentin en ünlü heykelleri ise Rynok Meydanı’ndaki Roma mitolojisine ait dört heykel (Diana, Neptun, Adonis ve Amphitrite).

Opera binasının cephesinin hemen her katında ve çatısı üzerindeki harika heykeller var.

Lviv-11

Lviv-12

Meydanın arkasındaki meydanda yer alan Taras Shevchenko (Şevçenko heykeli) ise aşağıdaki.

Lviv-13

Hemen her parkta mutlaka heykeller göreceksiniz, Ivan Franko Devlet Üniversitesi’nin karşısındaki Ivan Franko Parkı’nda ise dev boyuttaki Ivan Franko heykeli bulunuyor.

Lviv-14

Kitap pazarının kurulduğu meydanda kilisesi önünde, elinde kitap tutan Nikifor Epifaniy Drovnyak heykeli var.

Lviv-15

Atı üzerinde heybetle duran Kral Danylo Heykeli ise aşağıdaki. Bunlar sadece en ünlü olanlar…

Lviv-16

Ayrıca her sokakta, kafe önlerinde bulunan ilginç, komik heykeller de hayli ilginç.

Lviv-17

Lviv-18

Lviv-19

Daha fazla ve ilginç heykeller görmek isterseniz Lychakiv Mezarlığı’na gitmelisiniz. “Gezmeye gittiğim bir ülkede mezarlık gezilir mi?” demeyin, ben bazı ülkelerde çok ilginç mezarlık gezileri yaptım (Nazım Hikmet’in uyuduğu Novodeviçi Mezarlığı, Buenos Aires’te Eva Peron’un yattığı Recolata Mezarlığı gibi.) Mezar taşı yerine çok ilginç heykeller, değişik objelerin ve asırlık ağaçların bulunduğu bir açık hava heykel parkı ya da müzesi adeta (Giriş ücretli, 20 grivna).

Lviv-20

Lviv-21

18. yüzyıla ait mezarlıkta bulunan 400 binden fazla mezarda ünlü sanatçı, bilim adamları da yatmakta. Gece aydınlatması da görülmeli dediler ama biz gitmedik. Ürkütücü geleceğinden değil, birkaç akşamımız olduğu için keyifli yemek yiyerek, meydandaki ve sokaklardaki ışıklı baloncularla cıvıl cıvıl kentin ışıl ışıl halini izlemeyi tercih ettik.

Yazının birinci bölümü: https://gezimanya.com/GeziNotlari/lviv-unesco-dunya-mirasi-listesinde-tarihi-ve-sevimli-kent
Yazının ikinci bölümü: https://gezimanya.com/GeziNotlari/lviv-kentinin-unluleri
Yazının üçüncü bölümü: https://gezimanya.com/GeziNotlari/kucuk-sehir-lvivin-gormeden-gitmeden-olmazlari
Yazının beşinci bölümü: https://gezimanya.com/GeziNotlari/lviv-ve-yakin-cevresindeki-ilginc-yerler

nevinsalman kullanıcısının resmi

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...