Doğa ve Tarih Zengini Milas

Zeytin Ağacı

Kutsal kitaplarda adı geçen, birçok güzel duyguların, barış, bolluk, bereketin sembolü, mitolojide bile adı geçen zeytin ağacı. Hatta bütün ağaçların ilki olduğu ve tarihinin 6000 yıl öncesine dayanan zeytin ağacının anayurdunun Anadolu olduğu da söylenir.

Zeytin ile ilgili bazı bilgiler... Zeytin ağacının uzun yaşamı, yapraklarındaki, oleuropein (zeytin ağaçlarını hastalık ve zararlılardan koruyor) maddesine dayanıyor. Zeytin, kendisini güneşten korumak için, daha çok yağ üretir. Dolayısıyla güneş ışığının fazla olduğu bölgelerdeki zeytinler, daha yağlı olup, yapraklarından çıkan kalsiyum elenolaten maddesi, zararlı virüs, bakteri ve mantarları yok edermiş. Yeni öğrendiğim bir bilgi de kökü yok olmadıkça kurumayan tek ağaçmış.

Ben oldum olası zeytin ağaçlarının gövdelerine hayranım, oldukça da geniş bir zeytin ağaçları fotoğraf albümüm var. Girit Adası gezimizde gördüğümüz zeytin ağacı dünyadaki tescil en yaşlı zeytin ağaçlarından biri, gerçekten gövdesi muhteşem.

Elbette görüntüsü dışında zeytin ve zeytinyağı kahvaltı ve salatalarımızın da baş tacı olduğu gibi, yetiştirmesi, toplaması hayli zahmetli… olsa da faydaları saymakla bitmez. Siyah bir mücevher kadar değerli bu ağaçlarımızı değil kesmek, korumalı hatta çoğaltmalıyız.

Ülkemizde zeytin ve zeytinyağı denince hemen Ayvalık ve Edremit civarı gelir aklımıza. Oysa Milas ve çevresi de asırlık zeytin ağaçlarının bolca bulunduğu ve çok güzel zeytinler yediğimiz bir yöremiz. Zeytinyağı derseniz son yıllarda, ödüllü zeytinyağlarımız da var. İsim vermeyeceğim ama internetten araştırırsanız ödüllü birçok firma bulabilirsiniz.

Milas Zeytin Festivali

Zeytin nereden geldi aklına derseniz, geçtiğimiz hafta Milas’ta her sene yapılan “Zeytin Festivali” vardı. Çevre üreticilerinin katıldığı festivali zeytinyağı taşımları yanı sıra yöre kadınlarının renkli, canlı yöresel kıyafetleri, halk dansları da festivale renk kattı.

Bu festivale katılırsanız, doğa ile tarihin birleştiği Milas ve yakınlarında mutlaka görmeniz gereken, Dünya Mirası aday listede olan / olmayan çok sayıda değerimizi de görmeden dönmeyin. Karia Uygarlığı ve Menteşe Beyliği’ne başkentlik yapmış bu topraklarda ayrıca Roma, Bizans, Osmanlı uygarlıkları da hüküm sürmüş.

Euromos

Milas yakınlarındaki, Unesco Dünya Mirası aday listede bulunan değerlerimiz:

Beçin Kalesi ve Orta Çağ Antik Kenti

Hekatomnos Antik Mezar ve Kutsal Alanı

Stratonikia ve Lagina Antik Kenti

Bodrum Kalesi

Bu listede olmasa da, Milas yakınlarında diğer değerlerimiz ise:

Baltalı Kapı ve su kemerleri ile Milas Antik Kenti

Labranda, BAFA Gölü kenarında Heraklia (Latmos)

İasos, en iyi korunmuş Zeus tapınaklardan biri olan Euromos

Keramos Antik Kenti

Beşparmak Dağları, Gölkaya Köyü'nde bulunan Yediler (İsa) Mağarası ile bölgedeki 13 manastırın en büyüğü Yediler Manastırı da görülmeye değer.

Hemen yakınındaki Çomak Dağı'na da çıkarsanız tarihi evlerin bacalarına ve yöre kadınlarının kıyafet ve başlıklarına da bayılacaksınız, çok ilginç.

Güzel yurdumun başka bir yöresinde buluşmak üzere… Bol bol zeytin ve zeytinyağı tüketmeniz dileğiyle...