Dubai, 7 tane emirlikten oluşan Birleşik Arap Emirlikleri'nin en gösterişli, en yüksek nüfuslu, en güvenli ve aynı zamanda en pahalı şehridir. 20. yüzyılın başlarında inci çıkarılan kendi halinde bir liman şehriyken, bölgede petrol çıkarılmaya başladığında hızla zenginleşmiş. Dönemin şeyhleri, petrol kaynakları tükenmeden bir şeye yatırım yaparak kalkınmanın sürekli olmasını istemişler ve bunun için inşaat ve turizm sektörlerini seçmişler.

Dubai'ye özgü birçok "en" var...

İlk 7 yıldızlı otel (Burj Al Arab), en büyük alışveriş merkezi (Dubai Mall), en yüksek bina (Burj Khalifa) gibi Dubai'ye özgü birçok "en" ve palmiye şekilli yapay ada (Palm Jumeirah), kapalı alanda kayak pisti (Ski Dubai) gibi cazibe merkezleri böyle ortaya çıkmış. Görmeniz gereken yerler hakkında detaylı bilgi için Dubai Gezilecek Yerler yazımı inceleyebilirsiniz.

Yapılan yatırımlar ve ülkeye yabancı para girişini devamlı kılmak için oluşturulan stratejiler sonucunda Dubai; Orta Doğu'nun finans, ticaret, alışveriş, eğlence ve turizm merkezi haline gelmiş ve yerleşik nüfusu 2 milyon civarında olan şehrin 2015 yılında ortalama 15 milyon turisti ağırlaması bekleniyormuş.

Dubai'nin Yönetim Şekli

Dubai'nin yönetim şekli parlamenter monarşidir. 7 emirlikten her birinin hükümdarı şeyhler bulunur ve Birleşik Arap Emirlikleri'nin başkenti olan Abu Dhabi'nin şeyhi aynı zamanda ülke başkanıdır (Dubai'nin şeyhi de onun bir alt kademesi olan başbakandır). Her bir emirlik bir ailenin elindedir ve şeyhlik babadan oğula geçer. Aynı zamanda federal bir hükümet bulunur ve tüm emirlikleri ilgilendiren kararlar bu ortak mecliste alınır.

Dubai'de Günlük Yaşam

Dubai'nin bir Arap şehri olması ve şeriatla yönetilmesi gözünüzü korkutup "acaba gitmesem mi" diye düşünmenize yol açmasın (özellikle kadınlar için). İslam ve turizm gerekleri çatıştığında turizm tarafında yer aldıklarından olsa gerek, kadınlar diledikleri gibi giyinebiliyor ve bikini ile denize girmek, gece kulübünde alkol alıp dans etmek gibi konularda endişeniz olmasın; Dubai'de hepsini rahatlıkla yapabilirsiniz. Aslında genel kural olarak "kimsenin kimseye karışmaması" benimsenmiş diyebiliriz; isteyen yerel kıyafetiyle, isteyen çarşafıyla ve isteyen şortuyla geziyor ve kimse diğerini rahatsız etmiyor.

Resmi dil Arapça fakat şehirde yaşayan yabancı nüfusun fazlalığından dolayı İngilizce çok yaygın kullanılıyor. Yani dil ile ilgili bir sorun yaşamazsınız.

İslam kurallarına uygun olarak, haftasonu tatili Cuma - Cumartesi sayılıyor. Pazar ise iş günü.Türkiye'den yaz saatinde olduğumuzda bir, kış saatinde ise iki saat ileri. Prizler genelde İngiltere prizleri gibi üç girişli, converter'ınız varsa yanınızda götürün. Yoksa kaldığınız yerden ödünç isteyebilir veya satın alabilirsiniz.

Meşhur Palmiye Adası

Basra Körfezi'ne kıyısı var ve Palm Jumeirah (Palmiye Adası), lüks oteller, plajlar gibi birçok merkez bu sahil tarafında toplanmış durumda. Dubai'de denize girdim diyenlerin bahsettiği 'deniz', Basra Körfezi oluyor yani :) Şehrin içinden geçen halicin ismi ise Dubai Creek (Dubai Koyu).

Haritada ayrıca, Palmiye Adası'na yakın irili ufaklı adacıklar göreceksiniz. Bu yapay ada topluluğuna The World Islands veya World Dubai deniyor. Dünya şekli verilmiş bu 300 ada topluluğundaki adalardan her biri milyon dolarlara satılıyormuş.

Uluslararası telefon kodu +971.

Dubai'de Para Birimi

Para birimi olarak AED (Arab Emirates Dirham) kullanılıyor, dirhem olarak kısaltabiliriz. Ben Nisan 2015'te gittiğimde 1 dirhem 0.73 TL yapıyordu, gördüğüm her fiyatın 3/4'ünü alarak yaklaşık TL değerini hesaplıyordum (100 AED için yaklaşık 75 TL gibi). Güncel kurlar için şurayabakabilirsiniz.

Para birimlerini dolara sabitlemişler ve 1 USD = 3.67 AED şeklinde değişmeyen bir kur değeri var. O yüzden dolarla gitmek mantıklı olabilir, ben öyle yapmıştım. Olması gereken değer olan 3.67'ye en yakın bulduğunuz döviz bürosunda paranızı bozdurabilirsiniz (3.65 filan bulursanız kaçırmayın). Döndüğünüzde ise kalan paralarınızı geri dolara çevirmeyi unutmayın, dirhemi Türkiye'de bozdurmak zor olabilir. Döviz büroları genelde 2 dirhem komisyon alıyorlar, işlem öncesinde komisyon tutarını sormayı unutmayın.

Dubai'ye Ne Zaman Gidilir - Ne Kadar Kalınır?

Alışveriş için gitmeyi düşünüyorsanız, Dubai Shopping Fest (Alışveriş Festivali) zamanında gidebilirsiniz. Bu festivalin 2016 yılı için 1 Ocak - 1 Şubat tarihleri arasında olması bekleniyor (yeniden kontrol edin).

Dubai sıcak çöl iklimine sahip olduğu için, ortalama sıcaklığın 35 derecenin üstüne çıktığı yaz aylarında gitmekten kaçının. Yüksek nem oranıyla birlikte hissedilen sıcaklık çok daha fazla oluyor ve tüm gün sıcak bir fırının içinde oturuyor gibi hissediyorsunuz :) Deniz-güneş mevsimini erken açmak için Nisan - Mayıs ayları veya yaz sezonunu biraz daha geç kapatmak için Eylül - Ekim ayları ideal olabilir. Ben 23 Nisan tatilinde gitmiştim ve 37 dereceyi gördüğümü hatırlıyorum, yaz aylarının nasıl olacağını hayal bile edemiyorum. "Plajlarla işim olmaz, şehri görmek istiyorum" veya "Denizin soğuk olanını seviyorum" diyenler, ortalama sıcaklığın 20 - 25 derece olduğu kış mevsiminde gidebilirler.

Gittiğiniz zamandan bağımsız olarak, akşamların serin olabileceğini ve kapalı mekanlarda klimaların çok fazla çalıştığını göz önünde bulundurarak yanınıza uzun kollu kıyafetler almayı unutmayın.

Dubai için ideali bence 4 gün ayırmak. Üç günde şehri gezip, bir de günübirlik Abu Dhabi'ye giderseniz yapılacak şeylerin çoğunu tamamlayabilirsiniz. Elbette plajlarda, eğlence alanlarında ve alışveriş merkezlerinde vakit geçirmeyi sevenler veya sindire sindire gezmek isterim diyenler daha uzun süreli bir gezi planlayabilirler.

Dubai Vizesi

Normal pasaporta sahip Türk vatandaşlarının Dubai'ye giriş yapabilmeleri için Birleşik Arap Emirlikleri vizesi alması gerekiyor (yeşil ve hususi pasaporta vize gerekmiyormuş). Ama vizesi gayet kolay çıkıyor, banka hesabını göster veya sponsor bul gibi dertler yok. Üstelik online vize uygulamasıyla tüm işlemleri oturduğunuz yerden yapabiliyorsunuz. Bunun için uçak biletini aldığınız havayolunun web sitesini incelemeli ve orada yazan belgeleri taratarak (ben telefonla resimlerini çektim ve sorun çıkmadı) siteye yüklemelisiniz. Bir aylık ve tek girişli turistik vize ücreti 90 - 125 dolar arası değişiyor.

Benim biletim Türk Hava Yolları olduğu için, 100 dolar vize ücretini belirttikleri hesap numarasına yatırıp şu adresten yönlendirdiği şekilde belgelerimi yükledim. Pdf formatlı belgeleri kabul etmemesi ve büyük boyutlu dosya yükleyince anlaşılmayan hatalar vermesi gibi zorluklar çıkardığı ve din ile medeni durum alanlarını zorunlu tutmasıyla biraz can sıkıcı olduğu halde şimdiye kadarki en kolay başvurum oldu. Sonra da istedikleri ibraname belgesini imzalayıp kargoyla yolladım. Birkaç gün içinde vizeyi mail attılar, çıktısını alıp gittim.

Emirates Havayolları ile uçacaksanız şu sayfadan vize bilgi ve başvuru işlemlerini yapabilirsiniz. Bilet aldığınız havayolunun online vize uygulaması yoksa, vize başvurusunda yardımcı olan aracı firmaları internetten aratabilirsiniz.

Dubai'de Nerede Kalınır?

Pahalı bir şehir olan Dubai'de uygun fiyatlı konaklama seçenekleri bulmak için biraz araştırma yapmak gerekebiliyor. Genel olarak güzel oteller çok pahalı, o yüzden Airbnb'deki ev kiralama seçeneklerini inceleyebilirsiniz. Dubai Mall ve Burj Khalifa'nın olduğu yer şehir merkezi (Downtown Dubai) sayılıyor; buralara ne kadar yakın olabilirseniz o kadar iyi. Plajlar daha çok ilginizi çekiyorsa Palm JumeirahJBR (Jumeirah Beach Residence) veya Dubai Marina civarını tercih edebilirsiniz.

Ben çok fazla yere gitmeyi planladığım için metroya yakın olmaya çalıştım ve konum olarak merkezi bir bölge olan Al Barsha bölgesinde (Emirates Mall civarı oluyor) metronun hemen çıkışında bir otel seçtim (booking.com'dan bularak). Ulaşım açısından rahat oldu, tavsiye ederim. Sitede ilk gördüğünüz fiyatlara şehir vergisi, hizmet bedeli gibi bir sürü şey ekleniyor ve son adımdaki ödeyeceğiniz tutar maalesef sevimsiz bir hal alıyor. Çift kişilik oda için gecelik 250 TL'ye yakın ödedim ve kahvaltı yoktu.

Otel seçerken yorumlarına bakmak önemli. Dubai Gezilecek Yerler yazımda çoğunlukla göçmen nüfusun yaşadığından bahsettiğim, şehrin tarihi kısımları olan Bur Dubai ve Deira civarındaki oteller genel olarak aile dostu değillermiş. Böyle bir otele denk gelirseniz kötü yola düşersiniz gibi bir durum yok tabii ki Dubai gayet güvenli bir şehir. Sadece çevrenizde olup bitenlerden hoşlanmayabilirsiniz.

Dubai'nin ünlü turist aktivitelerinden biri olan Çöl Safarisi'nin, bir gece çadırda konaklamalı çeşidi de var. Eğer böyle bir şey düşünürseniz, kalacağınız otele bir gece eksik rezervasyon yaparsınız.

Dubai'de Alışveriş

Alışveriş cenneti olarak bilinen Dubai, alışveriş merkezlerinin büyüklüğü ve içindeki markaların çeşitliliği açısından hala bir cennet olsa da, fiyatlar konusunda aynı şeyi söylemek bence mümkün değil. Türkiye'deki fiyatlarını bildiğim birkaç mağazaya girip oradaki fiyatlarını kontrol ettim ve daha ucuz olan hiçbir şey bulamadım. Doların tarihi rekorlarını kırdığı bir dönemde gitmiş olmam da bu durumda etkili elbette :( Doların düştüğü bir vakitte giderseniz özellikle elektronik gibi büyük kalem eşyalar daha ucuza gelebilir. Örneğin Apple ürünleri için Apple'ın sitesinden fiyatları kontrol edin.

Dünyanın en büyük alışveriş merkezi Dubai Mall ve içinde kayak pisti bulunmasıyla şaşırtan Mall of the Emirates'ten ve nasıl gidebileceğinizden Dubai Gezilecek Yerler yazımda bahsetmiştim. Kat planlarını inceleyip ilginizi çeken mağazalara yönelmeyi deneyin; çünkü AVM'ler gerçekten öylesine dolaşayım denilemeyecek kadar büyük. Alışverişi hiç sevmeseniz de bu iki AVM'ye turistik amaçla gitmelisiniz.

Abu Dhabi'ye gitmek için inmeniz gereken metro durağı olan Ibn Battuta durağındaki Ibn Battuta Mall, ismini aldığı Arap gezgin Ibn Battuta'nın keşfettiği altı bölgeden ilham alınan mimarisiyle uğranabilecek bir AVM. Abu Dhabi gezisi dönüşünde denk getirmeyi deneyebilir veya daha uzun süre kalmak isterseniz ayrıca uğrayabilirsiniz. Kartpostal ve hediyelik eşya gibi ıvır zıvırları ben buradan almıştım. Kat planlarının yer aldığı web sitesi burada.

Üçgen binasıyla dikkatinizi çekecek olan, Mısır Piramitleri'nden ilham alınarak yapılmış Wafi Mall ise bir diğer alternatif olabilir. Metronun yeşil hattındaki Dubai Healthcare City durağında inip sonra kısa bir taksi yolculuğu yaparak varabilirsiniz. Giderseniz saat 21:30'daki ışık ve ses gösterisini izlemeyi unutmayın. Kat planlarının yer aldığı sayfa burada.

AVM'ler dışında, Dubai'deki çarşılarda da aradığınız her şey bulabilirsiniz. Madinat JumeirahSouk Al BaharGold SoukSpice Souk ve Textile Souk'dan yine gezilecek yerler yazımda bahsetmiştim. AVM'ler her gün 10:00 - 22:00 (hatta bazı günler gece yarısına kadar) açıkken, bu tür çarşılar cuma günleri öğlene kadar veya komple kapalı olabiliyor. O yüzden çarşı gezmeyi cuma gününe denk getirmemeye çalışın.

Alışverişlerinizi kredi kartıyla yapmayı düşünüyorsanız, Türkiye'deyken bankanızla konuşup kredi kartınıza dolar ekstresi tanımlatın. Hatta yüksek tutarlı şeyler alacaksanız, yurtdışı alışverişlerini taksitlendiren kampanya varmıymış öğrenin [ Ben 100 dolar üzeri her şeyi 4 takside bölen bir kampanyaya SMS ile katıldım, çok mutluyum :) ]. Aksi halde harcamalarınız TL'ye çevrilerek ekstrenize yansır ve bankanın yüksek satış kurundan dolayı zarar edebilirsiniz.

Yeni yazılarımdan haberdar olmak için facebook.com/hayatveseyahat sayfamı beğenebilirsiniz.

Fatma Olcucu

Gezgin olmanın ötesinde yazar olmak benim hayalim, hem de çocukluğumdan beri..