Erzincan ve Cirit Oyunları

Doğu Anadolu Bölgesi’nde Fırat’ın yukarı kısmında Munzur ve Köse dağlarının eteklerinde yer alan Erzincan, Anadolu’nun en eski kültür merkezlerinden biridir. Tarihi İpek yolu güzergahındaki kent Hitit, Urartu, Med, Pers, Hellen, Roma egemenliğinden sonra 1071 senesinde Malazgirt zaferi sonrası Osmanlı hakimiyetine geçmiştir.

1939’daki büyük depremde yerle bir olan şehir, yeniden yapılandırılırken en fazla 2-3 katlı yeni binalar inşa edilmiş. Yollar birbirine paralel ve birbirini dik şekilde kesmektedir. Kentin ana meydanının altında Belediye’ye ait bir yer altı çarşısı var. Burada bakırcılık geliştiği için pek çok bakır hediyelik eşya dükkânı görebilirsiniz. Erzincan’dan sevdiklerinize hediye almak isterseniz bakır ve mermer objeleri tercih edebilirsiniz. Bakırdan vazo, semaver, sürahi, çay ve kahve takımı gibi süs eşyaları alabilirsiniz.

Erzincan’da bir Arkeoloji ve Etnografya müzesi bulunuyor. Burada özellikle Erzincan şehrine ilk yerleşenler olarak tahmin edilen Hititler ve Urartular’a ait bir çok eser ve antik eşya sergileniyor.

Öğlen yemeğimizi şehirde yerel bir restoranda aldık. Erzincan mutfağında hamur işleri ve bulgur ile yapılan yemekler ön planda. Tabii bir de meşhur Erzincan tulum peyniri… Ama biz burada yine yöreye özgü olan sebzeli döneri tercih ettik, oldukça lezzetliydi. Erzincan’a özgü diğer bir lezzet ise meşhur tava leblebisi.

Yemekten sonra yolumuzun üzerinde Terzi Baba Camisini görüyoruz. Oldukça değişik bir mimari ile yapılmış olan bu cami de ortalama 7.500 kişi aynı anda ibadet edebiliyor. Köşeli hatlara sahip cami, büyük bir kubbe ile dikkat çekiyor.

Buradan şehre 15 kilometre mesafedeki Altıntepe’ye doğru yola çıkıyoruz. Bu bölge özellikle Urartular döneminde önemli bir yerleşim yeri olarak kullanılmış. Günümüze en sağlam ulaşmış olan Urartu şehirlerinden biridir. Neredeyse 3000 yıllık kalıntılar var. Altıntepe Kalıntıları tapınak – saray kompleksi, sütunlu kabul salonu, Açıkhava tapınağı, 3 adet mezar ve bir depodan oluşuyor. Buradan çıkan birçok özel parça Ankara’daki Anadolu Medeniyetleri Müzesinde sergilenmekteymiş.

Kış döneminde Erzincan şehrinde olursanız, il merkezine 42 km uzaklıkdaki Akbulut Kayak Tesisleri’nde kayak yapma imkanını bulabilirsiniz. Burada 5 tane kayak pisti ve 60 kişi kapasiteli bir otel mevcut. Liftlerin uzunluğu ise 1.025 metre.

Bir diğer önemli yer ise HorHor Kaplıcaları. Buradaki suyun mide, diyabet, karaciğer ve safra yolları hastalıklarına iyi geldiği söylenmektedir. Ayrıca çeşitli cilt rahatsızlıkları ve ayak kokusunu önlediğine de inanılmaktadır.

Bunun yanı sıra bölgede Fırat nehri üzerinde 40 km uzunluğunda bir parkurda rafting yapılabilmektedir.

Gönye ve Tercan baraj göllerinde su kayağı, Çakırman mevkiinde yamaç paraşütü, Ekşisu kaplıcasında doğal jakuzide banyo, Kemaliye’de kanyon gezintisi, Türkiye’nin en büyük şelalelerinden biri olan Girlevik şelalesinde gezinti Erzincan’da yapılabilecek aktivitelerden bazıları.

Erzincan denilince akla gelen ilklerden biri de Cirit’tir. Halen şehirde iki adet cirit klübü bulunmakta ve her yıl kuruluş günü olan 13 Şubat tarihinde temsili cirit yarışmaları yapılmaktadır.

Altıntepe şehir kalıntılarını gezmeden, Mamahatun kervansarayını, Terzibaba türbesini, Kemah kalesini görmeden, Girlevik şelalesi’nde alabalık yemeden, Ekşisu’da kaynağından maden suyu içmeden ve buradaki doğal jakuziye girmeden, el yapımı bakır ürünlerden almadan, Erzincan tava leblebisi, sebzeli döner ve tulum peyniri yemeden dönmemenizi öneririm.

Erzincan'da havaalanına yakın, rahat konaklama imkanları ile Hayat Home Suite ve Hilton Garden Inn Erzincan otellerini konaklamak için tercih edebilirsiniz.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.