KUTSAL VADİ’DE İNKALAR’IN İZİNDE - CUSCO

Cuzco etrafı dağlarla çevrili çanak gibi bir şehir olduğundan uçakların da Cuzco havaalanına inişi oldukça zor oluyormuş. Bu yüzden Cuzco havaalanı dünyanın en zor havaalanlarından biri olarak biliniyor.

8 Aralık İsa’nın ana rahmine düştüğü gün olduğundan burada da özel bir gün olarak kutlanıyor. Biz Cuzco’da olduğumuz dönemde 8 Aralık Pazartesi gününe denk geliyordu ve pazartesi olmasına rağmen tüm dükkanlar kapalıydı. Akşam saatlerinde ise yerli halk, katedralde yapılan ayine katılıyor.

Bugün Kutsal vadiye gideceğiz. O nedenle erkenden yola çıkıyoruz.

“Urubamba” olarak bilinen Kutsal Vadi, Pisak bölgesi ile Ollantaytambo arasında yer alıyor. Kutsal vadi Urubamba nehrine, diğer adıyla Vilcanota nehrine paralel kalan tüm alanı kapsamaktadır. Burası pek çok İnka sit alanını da barındırmaktadır. Bu bölge Perulu’lar için hem dini, hem de politik olarak çok önemli. Tarım için de çok uygun. Peru’daki en iyi mısır burada üretilmiştir.

Cusco bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Kutsal Vadi gezisi sırasında uğranması gereken en önemli yerler; Sacsayhuamán, Quenko, Tambomachay, Písac, Moray, Maras, Ollantaytambo, Chinchero ve Machu Picchu

Biz ilk olarak Kutsal Vadi’de yer alan Pisak pazarında mola veriyoruz. Burası ilginç bir Pazar. Sebze meyve yanında çok çeşitli ve ilginç yerel el sanatlarının da satıldığı bir alan. Tabii pazarın olmazsa olmazları lama ve alpaca yününden yapılmış pançolar ve şallar…

Cusco

Cusco şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Hospedaje Familiar Cusco Perú, Sampa-Cusco, Delvalle Home Habitaciones Privadas güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri YONED'S APARTAMENT II, Cities of the World - Hotel Cusco, X.O Art House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Ashiyana Cusco, Euler House, Robertos Hostel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Casona Pumacahua, Antis Hostel Cusco, Cobra Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Cusco aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bu pazarda biraz hararet gidermek için Perulu’lara özgü bir içecek olan İnca Cola alıyoruz. Cuzco’da da halkın en çok tükettiği içeceklerden biri İnca Cola. Perulu’lar Coca-Cola’ya karşı burada İnca Cola’yı üretmişler. Coca-Cola’yı burada satamayan Amerika, önce gizli gizli İnka Cola’nın küçük hissesini, sonra da büyük hissesini satın almış ve kendi bünyesine dahil etmiş.

Sırada 3.765 metre yükseklikte yer alan İnkalar’ın hamamları var. “Tambomachay” adı verilen bu İnka hamamlarında, İnka kralları beden ve ruh temizliklerini yapıyorlarmış. Bu bölgede çok sayıda yeraltı kaynakları varmış. Burada kayalar oyulmak suretiyle su kanalları oluşturulmuş.

Cusco-1

Bir efsaneye göre, hangi su yolundan su içilirse farklı bir şeye iyi gidiliyormuş. Şöyle ki, sağ alt su yolundan su içilecek olursa insanın gençleştiğine, sol alt su yolundan içilirse kişinin ikizleri olacağına, üstteki su yolundan içilirse ise kişinin kutsandığına inanılıyor.

Burası turistik bir bölge olduğu için, İnka hamamlarına giden yol üzerinde sağlı sollu kısa boylu, şişman, geniş göğüs kafesli, şapkalı yerli kadınlar yolun kenarına oturmuş, yanlarında lamaları yün eğiriyorlar. Resim çektirmek isteyenlerle, cüzzi bir ücret karşılığında poz veriyorlar. Yine aynı yol üzerinde kurulmuş ufak tezgahlarda kilim, taş oyma objeler, lama yününden keçeler, pançolar ve hırkalar satışa sunuluyor.

Cusco-2

Yol boyunca tek katlı, 1 veya 2 odalı kulübe tarzı evlerin hepsinin çatısı üzerinde 1 çift öküz görüyoruz. Rehberimiz öküzün de kutsal olduğunu söylüyor. En kutsal hayvan puma, sonra alpaka, sonra kondor. Kırsal kesim çiftçilikle uğraştığı için öküz de kutsal kabul ediliyormuş.

Nehir kenarında çamaşır yıkayan kadınları görüyoruz. Çamaşırlar kurumak üzere kaktüslerin üzerine serilmiş. Kaktüs bitkisi burada yeniliyor. Kaynar suda haşlanıp üzerindeki dikenli zar çıkartılıp salatalarda kullanılıyor veya ızgarası yapılıyor. Lezzeti hiç de fena değil.

Ardından Cuzco’ya 60 km mesafede yer alan Ollantaytambo şehrine geliyoruz. Denizden 2.792 metre yükseklikte yer alan Ollantaytambo, İnka kalıntıları ile ünlüdür. İnka Kralı Manco Inca bir savaşta İspanyolları burada bozguna uğratmıştır.

Cusco-3

Ollantaytambo’da, İnka öncesi dönemde de küçük küçük kabileler varmış. Bunların en önemlilerinden biri de Kilkilis’lermiş. Ollantaytambo, Kilkilisler’den kalmış bir gözlemevi ve astronomi merkezi aynı zamanda. Burada çok geniş bir alana kurulmuş tahıl ambarları ve tapınaklar da bulunuyor.

Kilkilis’lerdeki taş işçiliği İnkalar kadar düzgün ve gelişmiş değil. 1300’lü yıllarda buraya gelen İnkalar, buraya ilaveler yaparak daha da geliştirmişler. İnkaların yaptığı ilaveler belli oluyor. İnkaların yaptığı teraslar ve taş işçiliği daha düzgün. Kilkilis’lerden kalanları geliştirmişler. 600 basamakla yukarı çıktık. Güneş teraslarını ve sunak taşını gördük. Buradan aşağıdaki pazar yerini ve yerel halkın yaşadığı bölgeyi görüyoruz.

Cusco-4

Evleri tek katlı. İnkalar’ın taş işçiliği üzerine çamur saman karışımı ile yapılmış tek odalı damların üzerinde hac, 1 çift öküz (boğa) ve iki de şişe bulunuyor. Haç dindarlığı, boğa bereketi simgeliyor. Şişelerin birinde su, diğerinde ise şekerkamışından yapılan bir çeşit alkollü içki var, bu da evlerini koruyan iyi ruhlara ikram olarak bulunduruluyormuş.

İnkalar pratikte genetikte de çok ileri gitmişler. Bunun en tipik örneği 25 çeşit mısır üretmeleri. Mor, siyah, sarı, beyaz gibi çeşitli renklerde ve çeşitli boyutlarda mısır yetiştiriliyor. Mısır taneleri çok iri. Mısır müzesi bile yapmışlar. Yetiştirmek için biz de örnek aldık ama maalesef fazla yaşamadılar.
Cusco'da populer konumu, yemek ve kahvaltı servisleri ile kaliteli hizmet sunan otellerde konaklayabilirsiniz bunlardan birkaçı; Garden of San Blas ve Samana Inn & Spa..

Cusco-5

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım. Otuz yıl boyunca Göz Hastalıkları uzmanı olarak Sinop’ta görev yaptıktan sonra emekli oldum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım. Çalıştığım süre içerisinde dünyayı gezmek,...