Los Angeles'ta sokak sanatı şehrin her yerine yayılmış durumda ve dünyaca ünlü sanatçıların eserlerini keşfetmek için arabadan inip sokakları, ara sokakları arşınlamanız gerekiyor. Bölgelere ayırdığım sokak sanatı rotalarını şu şekilde sıraladım.

Venice Sokak Sanatı Turu

Venice; evsizleri, dilencileri, satıcıları, geliştirdikleri vücutlarını seve seve sergileyen sporcuları ve harika mimari tasarıma sahip evleri ile şehrin en ağzı açık gezilen yerlerinden biri. Boylu boyunca uzanan sahil yolu bisiklet, yayalar için ayrılmış ve oldukça geniş sahili ile kaykay, paten vb. etkinliklere ev sahipliği yapan bol hareketli bir bölge. Los Angeles'ta tam da olması gerektiği gibi sokak sanatı şehrin her alanına yayılmış biçimde. Bu yüzden ilk rotamı Venice olarak belirleyerek kiraladığım bisikletimle yaklaşık 2 saat süren turuma haritamın yardımı ile başladım.

Santa Monica'dan başladığım turum sırasında haritada olmayan yeni bir çok çalışmayı keşfetme şansım oldu. Buradaki sokak sanatçıları ile en sevdiğim olay hepsinin büyük desteklerle bu çalışmaları gerçekleştirmiş olmaları ve çalışmalarının yakınlarında mutlaka sponsorlukları ve kişisel web sayfaları vs. gibi bilgilerin yer alıyor olması. Oldukça önemsenen ve korunan eserler oldukları için 1970 tarihli graffiti örneklerine rastlamak mümkün.

Doğal hayat ve yaşamları çalışmalara oldukça yansımış, eleştirel bakış olarak açlık ve evsizlik kavramları üzerine yoğunlaşılmış.

Rip Cronk oldukça fazla çalışmaya sahip en ünlü yerel sanatçılardan biri.

Van Gogh'un "Yıldızlı Geceler" tablosuna gönderme olan dev boyutlu çalışma içerisindeki kıvrımlar boyutlarından dolayı belkide orijnalinden çok daha büyüleyici.

Rip Cronk ile ilgili en çok dikkatimi özelliklerden birisi bağlı olduğu tek bir çizgi şekli olmaması. Her eserinde farklı bir yaklaşım var duvarlara.

"Touch Of Venice" buraya araba ile gelenlerin ilk karşılaştığı dev Jonas Never çalışması.

Venice'e inen en popüler caddelerden birisi olan Abbot Kinney, Venice bölgesinin kurucusu ve hemen hemen her yerde figür olarak kullanıldığı küçük boyutlu çalışmaları mevcut.

Levi Ponce'ye ait bu duvar resmi "Pantheizmin Aydınlatıcıları" ismini taşıyor

Jim Morisson ve Arnold Schwarzenegger bölgenin önemli tema isimlerinden. Özellikle Arnold'un gençliğinde "Muscle Beach" bölgesinde çektirdiği fotoğraflar birçok yerde karşınıza çıkabilir.

Barları, canlı müziği ve gösterileri ile asla sıkılmayacağınız bu bölgede ek olarak sokak sanatına ilgi duyuyorsanız sokaklar sizi bekliyor.

Santa Monica Place

Santa Monica Place denilen bölge aslında  55.000 metrekareye yayılan ve Frank Gehry tarafından tasarlanan büyük bir açık hava alış veriş merkezi. Birçok mağaza, iş yeri ve kafelerin bulunduğu bu alan aynı zamanda sahili, eğlenceleri ve sokak gösterileri ile meşhur. Bugün çok fazla titrediğini gözlemlediğim, evsiz gibi görünen bir kadının, sokak şarkıcısı karşısında mutlu mutlu dans edip her seferinde ona 1 dolar bırakarak geri yerine oturmasını izlerken kim bilir bir zamanlar kimin prenses kızıydı diye iç geçirdim ve steril, düzenli mimarinin içerisinde onca düzene rağmen çok fazla evsizi barındıran Los Angeles'ın farklı yüzünü burada da gördüm.

Zamanında Frank Gehry'nin tasarladığı bu alanları Brooks+Scarpa isimli mimarlık şirketi yeniden elden geçiriyor ve şehiri zenginleştiren oldukça görsel tasarımlar ortaya çıkarıyorlar. Otoparklara birer yapı olarak yaklaşarak maksimum verim ile yeşil enerjili alanlar oluşturuyorlar. Ball Nouges tarafından tasarlanan görsel yerleştirmeler kesinlikle görülmeye değer.

Ball Nouges Yerleştirmesi

Santa Monica'da alışverişe doyup sahile inerek canlı sokak müziğinin tadını Pasifik Okyanusu'na bakarak çıkarabilirsiniz. Bisiklet kiralayarak Venice bölgesine 15 dakika uzaklıkta olan bu bölge Malibu ile komşu olduğu için yine 10 dakika uzaklıkta olan The Getty Villa'yı görmenizi tavsiye ederim.

J. Paul Getty çok büyük bir koleksiyoner, The Getty Center'da yer almayan antik koleksiyonunu ve Herculaneum'da küller altında kalan Villa dei Papiri'den esinlenerek yeniden yapılan bu binada gezmek ücretsiz sadece gitmeden online biletinizi almanız gerekiyor. Harika bahçesi ve Antik Roma, Yunan eserlerinin sergilendiği galerileri mevcut.

Malibu'ya gitmişken eğer aracınız varsa biraz daha dağ kısımlarına ilerleyerek 1927 yılında kurulmuş ilk Western filmlerinin çekildiği Paramount Ranch stüdyolarını gezebilirsiniz. Ben karşılaşmadım ama insanlar şu an oraya en çok yürüyüş yaparken Çıngıraklı Yılan görmeye gidiyor :)

Venice tarafına doğru gittiğinizde ise gezmeniz gereken en ilginç caddelerden birisi Abbot Kinney. Harika kafeleri, tasarım mağazaları ve sokak sanatı ile oldukça popüler bir cadde.

Clinton Bopp

Alexandre Farto

Jules Muck

Abbot Kinney'den Venice kısmına indiğinizde kanallarda yürüyerek çok ilginç kuşlar ve mimari yapılar görebilirsiniz.

Santa Monica'da sanat adına en önemli mekanlardan biri Bergamot Station. 40'tan fazla galeri, cafe ve tasarım stüdyolarından oluşan bu alan eski tren istasyonunun ve depolarının sanat merkezine dönüşmesi ile oluşmuş. Galerilerin çoğu oldukça dekoratif sanat çalışmaları satıyor ancak yinede Amerikan sanatı hakkında oldukça faydalı işler göreceğiniz ve tüm galerilerin tek çatı altında olduğu büyük bir yer.

Sokak sanatı, tasarım merkezleri yazımın bir sonraki durağı Downtown LA bölgesi yani şehir merkezi olacak. Kilometrelerce yürüyüp fotoğraf çektiğim gezimin yazılarına devam edeceğim.

Şehir Merkezinde Adım Adım Sokak Sanatı

Los Angeles şehir merkezi yüksek gökdelenleri, art deco süslemeli yapıları ile bölümlere ayrılmış çok büyük bir bölge. Kendi içinde finans,moda,sanat vb alanlara ayrılmış sokaklarda tüm dünyadan sanatçıların çalışmalarını dev duvarlarda görmek mümkün. Her binanın önünde yer alan heykeller zaten çoğu sokağı birer açık hava galerisine dönüştürüyor diyebiliriz. Eski görkemli yapıların çokluğu sokaklardaki gezinizi görsel olarak zenginleştiren diğer özel şeylerden biri olacak.

Şehrin neresinde kalırsanız kalın "Union Station" tren,metro ve otobüslerin birleştiği istasyona ulaşarak şehirde sanat turunuzu oluşturabilirsiniz. Şehir merkezinde büyük bir dönüşüm var bir yandan yeni gökdelenler inşa edilirken diğer yandan var olan eski yapılar çeşitli merkezlere dönüştürülüyor. Özellikle Fashion District bölgesinde çok çok iyi butikler, tasarım kıyafet mağazaları var ve sokaklarda her an moda çekimleri ile karşılaşmanın mümkün. Los Angeles'ın diğer bölgelerine göre biraz daha bakımsız ve kirli görünse de dönüşümle harika bir hal alacağı kesin.

MOCA çağdaş sanat müzesi koleksiyonu ve geçici sergileri ile oldukça iyi bir başlangıç noktası olabilir. Hemen karşısında 20 Eylül 2015'te açılacak olan 140 milyon dolara mal olmuş THE BROAD Çağdaş Sanat müzesi Koons, Warhol, Haring vb. önemli isimlerin çalışmalarını göreceğiniz bir diğer nokta olabilir. Moca'nın hemen karşısında yine Frank Gehry tarafından tasarlanmış ve çok sevdiğim Walt Disney Concert Hall mutlaka görmeniz gereken binalardan bir diğeri. Biraz daha ilerleyerek Doğal Tarih Müzesi'ni gezip bu bölgede çıkarılmış dinozor iskeletlerini, doğal hayattan örnekleri görmeniz mümkün. Ardından tekrar istasyondan aşağı doğru inerek sokak sanatı turunuza başlayabilirsiniz.

Moca Grefen Center'da yer alan William Pope L. Trinket isimli sergisi gördüğüm en iyi sergilerden biri idi ve bayrak çalışması kesinlikle gördüğüm en büyük ve etkileyici yerleştirme idi. Bu sergi ile ilgili detaylı bir yazıyı oturup hayatım boyunca unutmamak için kesinlikle yazacağım. Şehir merkezinde bir çok galeri mevcut ancak şansıma çoğu yeni sergi için hazırlık içerisindeydi.

Los Angeles'ta çok değil inanılmaz fazla evsiz var hatta bence evsiz olmak bir yaşam biçimi diyebilirim o kadar fazlalar ki korkmanıza gerek yok günlerce aralarında yürüdüm hiçbir şekilde rahatsız etmiyorlar ama fotoğraf çekme konusunda dikkatli olmanızı söyleyebilirim. Rotama ARTS DISTRICT denilen atölyelerin, stüdyoların, tasarım mağazaları olan bölgeden başladım. Burada o kadar çok duvar resmi örneği var ki hepsini ekleyerek Sokak Sanatı Spam Operasyonu başlatmak istemiyorum. Bazı sevdiklerim ise:

Fransız sanatçı JR, Los Angeles için önemli bir sokak sanatçısı. Şehirde en az 10 adet çalışmasını gördüm mutlaka göremediklerim de vardır. Teknik olarak çoğu zaman boya yerine var olan sıvayı kırarak görüntüler yaratıyor ya da çok büyük dijital baskılar yaparak tamamlıyor çalışmalarını. Genellikle gözler ve bakışlar üzerine çalışan sanatçının tüm dünyada çalışmaları mevcut. Onu diğer sokak sanatçılarından ayıran farklardan biri bu sanırım.

David Flores - James Dean

Sokak sanatının ve duvar resimlerinin doğduğu yerlerden biri olan Los Angeles'ta iş graffiti ve taglar dışındaki çizimlere gelince genel olarak konu HOLLYWOOD ünlüleri, Amerikan sanat tarihinden figürler oluyor.

Bandit

Damon Martin ve önde sürekli Hollywood ünlüleri kullanan FREE HUMANITY

Robert Vargas - Our Lady DTLA

Tristan Eaton

Tristan Eaton şehrin birçok yerinde çalışmaları olan sanatçılardan üslubu ile oldukça kim olduğu anlaşılır eserlere sahip.

Vyal & amp: Risk

Dabs Myla

Los Angeles'ta sokak sanatının çok estetik görünmesinin nedenlerinden biri binaların tuval gibi duran, kübik yapılar olmaları. Geniş kesintisiz alanlar sanatçılara bembeyaz bir sayfa gibi harika bir yüzey olanağı veriyor.

DOWNTOWN LA'de Küçük Tokyo bölgesinde Japon mağazalarından etnik kıyafet, kozmetik ürünler, Hello Kitty ürünleri alabilirsiniz ve bu bölgede oldukça başarılı olduklarını okuduğum sushi restorantları mevcut. Fashion District denilen bölgede ise harika dekorasyonlu, çok çok yüksek tavanlı kafeler var. Arts District'te ise Angels City Brewery biraları ve dekorasyonu ile oldukça popüler bir mekandı. Bol bol filmlere konu olan şehir merkezindeki binalar için şu listeye göz atabilirsiniz: LİNK

Sokak sanatının sizde bırakacağı en güzel etkilerden biri bir anda karşınıza çıkmaları bir diğeri ise belki bir daha göremeyecek olmanız. Bir bölgenin daha sonuna geldim diyerek evsizleri, onların yaşadığı hayatlar üzerine kurduğum ihtimalleri düşünürken kilometrelerce yürüdüğüm sokaklarında yediğim, içtiğim şeylerin farkına varamayacak kadar yorgundum ve eve doğru yürürken karşıma çıkan bu çalışma gülümsememi sağladı.

ahmet rüstem ekici

Renklerin Bölgesi West Hollywood

Los Angeles'ta eğlence denilince akla gelen ilk bölge West Hollywood. Çılgın gece klüpleri, barları, restorantları ve kafeleri ile o bar senin bu bar benim gezebileceğiniz sokaklar daha çok gökkuşağı kitlesine hitap ediyor gibi görünse de aslında böyle bir ayrım yok. Gündüzleri sokaklarında sokak sanatını keşfedip akşama doğru yorgun ayaklarla çoğu zaman gece hayatının bir parçası olamayıp evin yolunu tutmak biraz acımasızcaydı :)

WEHO'dan renkli bir yaya geçidi

Konu eğlence,sokaklar, ötekilerin çoğunluklu olduğu bölgeler olunca sokak sanatı örneklerini görmemek imkansız. Eğer gezmek isterseniz Melrose ile keşisen bölgeden başlamanızı tavsiye ederim. Melrose Caddesi sanırım Los Angeles'ta en çok sokak sanatı örneği görebileceğiniz bölgelerden biri. Çektiğim onlarca fotoğraftan bazı sevdiklerim...

Alec

Peace

HiJack

Cryptik Movement

Özellikle ALEC sokak sanatı için önemli isimlerden biri. Para ile ilgili kullandığı figürlerden hangisi onun çalışmaları kolayca anlayabilirsiniz. Lichtenstein tarzı çalışmalar yapan D-face'i de bol bol göreceğinizden şüpheniz olmasın. Cyprik Movement çeşitli dillerde harflerden oluşturduğu görseller ile hemen tanıyacağınız sanatçılardan.

West Hollywood bölgesine giderek Sunset Bulvarında ve Hollywood Bulvarında harika mağazaları gezip, Madamme Tussaud vb. müzeleri ziyaret edip, ünlü yıldızlar geçidinden sevdiğiniz oyuncuların isim yıldızları ile poz verebilirsiniz.

LACMA girişinde bulunan Urban Lights - Chris Burden

Müze içinden çeşitli bölümlere ait görüntüler

Müze bahçesinde sizleri dinozor fosillerinin bulunduğu alana götürecek geçit

Tüm bu bölgeleri gezerken mutlaka gezmeniz gereken müzelerden birisi LACMA. LACMA tüm dünya sanat ve çağdaş sanat örneklerini içeren harika bir müze. 9 binaya ayrılmış ve oldukça büyük olan bu müze için sanırım en az 3 saatinizi geçirmeniz gerekebilir. İslam sanatından, Sümerlere, Mısır, Pasifik bölgesinden toplam 150.000 eser sergileniyor ve aynı zamanda kısa süreli sergilerde mevcut. Picasso, Monet, Gaugin, Warhol vb. onlarca önemli sanatçının birçok çalışmasını görebilirsiniz. Hemen girişinde yer alan Urban Lights isimli yerleştirme özellikle düğün fotoğrafçılarının en sevdiği alanlardan biri.

Jaume Plensa Endless V

Beverly Hills sürekli size ünlülerin yaşadıkları evleri gösteren tur araçları ile dolu, yeşil ve düzenli bir bölge. Lüks butikleri ve kafeleri eğer iç mekan dekorasyonuna ilginiz var ise mutlaka gezmenizi öneririm. Aynı zamanda Amerika'nın herhangi bir bölgesinde mutlaka denemeniz gereken restoran zincirlerinden birisi Cheesecake Factory'i deneyebilirsiniz. Beverly Hills parkında Jaume Plensa, Yayoi Kusama, Roxie Paine gibi sanatçıların heykellerini görebilirsiniz. Ne güzel değil mi tıpkı Gezi Parkı :)

Sunset Pasific Motel

Sunset Bulvarının sonunda Pasific Motel'i mutlka görmenizi tavsiye ederim. Polis tarafından şehrin en tehlikeli moteli olarak nitelendirilen ve kapatılan diğer adı ile Bates Motes Fransız sanatçı Vincent Lamouroux tarafından tamamen beyaza boyanarak sanki temize çekilmiş.

Angelino Heights bölgesinde 1870'li yıllardan kalma mahalle havasını yaşayabilirsiniz hemen aşağısında yer alan The Park'ta günün konseptine uygun harika yemekler yiyebilirsiniz.

Sokaklarda sizi cep telefonunuzla fazla oynamamanız sokaklara karışmanız gerektiğini hatırlatan onlarca 3D zemin boyamaları ile karşılaşacaksınız. West Hollywood mutlaka yürümeniz, coşkusunu yaşamanız gereken bir bölge.

Ahmet Rüstem Ekici

ahmetrustem

Ana dilimde net bir karşılığı olmayan en sevdiğim kelime "wanderlust" . İç Mimar ve TV Set Sahne Tasarımcısı, Sanat ve Sergi Bloggerı.