Moskova'dan Aklımda Kalanlar

Moskova gezmekle birkaç günde bitmez. 6 günlük gezimize sığdırabildiğimiz bazı önemli yerleri anlatmak istiyorum.

Moskova, Rusya’daki sahne sanatlarının merkezi. Tüm dünyada tanınan Bale ilk aklıma gelen en popüler eğlence ve sanat etkinliği. 150’ye yakın sinema, 100’e yakın tiyatro, 25 kadar konser salonuna sahip şehir tiyatroları dünyaca ünlü.

Moskova’nın Uluslararası Müzik Evi olan Moskova Uluslararası Sahne Sanatları Merkezi klasik müziğin en iyi örneklerinin icra edildiği yer. Moskova’nın sirkleri oldukça meşhur.

Gece eğlencesinin yaşandığı başlıca mekânlar Tverskaya Caddesi’nde. Bu caddenin güneyinde pahalı ve lüks barlar çok popüler. Arbat Caddesi, kentin hareketli gece kulüplerinin bulunduğu diğer bir yer.

Bolşoy Tiyatrosu

Dünyanın en meşhur tiyatrolarından biri olan bu müthiş tarihi bina Mimar Bove tasarımı. 1825 yılında Petrovka Tiyatrosu meydanında inşa edilmiş.

Tiyatronun sütunlu oldukça gösterişli girişi (portico) üzerindeki alında yer alan "quadriga" heykeli (“Apollon Güneş Arabasında” Heykeli), heykeltıraş Pyotr Klodt tarafından yapılmış. Binanın üzerindeki "quadriga"nın dört atı ve atlı arabası adeta sanatın, izlediği balenin güzelliği karşısında coşmuş, yerinde duramıyor. Gerçekten gösterişli ve muazzam bir bina. Gece ışıklı halini görmek için mutlaka tekrar gidin.

Daima kapalı gişe oynayan Bolşoy Tiyatrosu’nun yut dışı turneleri bize oyun oynadı, biz Moskova’da iken onlar da Ankara’ya turnedelerdi. Biz de binayı görmekle yetindik ve başka bir tiyatroya gittik. Görmeyi çok isterdim ancak gittiğimiz küçük tiyatro binası bile çok ihtişamlıydılar. Bir başka gece gittiğimiz ve dünyada tek olan “Çingene Tiyatrosu”nu izlediğimiz bina ve salon da çok güzeldi.

Kurtarıcı İsa Kilisesi

Benzersiz bir güzellikte, muazzam bir muazzam bir mimari ile inşa edilmiş kilise, kent merkezinde, Moskova Irmağı’na bakan geniş alanın ortasında ama muazzam bir altın kubbe ve dört kulesinin kubbeleriyle neredeyse şehrin her yerinden görülmekte. Mimar Konstantin Ton’un eseri, 1883 yılında Rus-Bizans tarzında yapılmış. 1931 yılında Stalin’in özel emri ile üzerine Sovyet Sarayı yapmak amacıyla yıkımına karar verilmiş ancak 1994'te fotoğraflarından aslına uygun olarak modern teknolojiler kullanılarak tekrar inşa edilmiş.

Kırım Köprüsü

Kırım Köprüsü, Moskova Nehri üzerinde, tek kemerli zarif Kırım Köprüsü, Moskova’nın en güzel köprüsü ve Moskova’nın yüzlerinden birisi. Köprü, Moskovalılar için güzellik ve gücün birleşimi.

Kırım köprüsünün altında ressamlarının eserlerini sergileyip sattığı büyükçe bir sergi alanı ziyaret edeceğiz bugün, ne de olsa biz sanatçılar grubuyuz. Rus ressamlarının çok iyi olduğu hep söylenirdi, gerçekten de inanılmaz no-name ressamlar ve müthiş eserleri var, tarzlarını tekniklerini beğenip beğenmemek ayrı konu ama gerçekten çok başarılılar.

Gorky Parkı

Kırım Köprüsü’nün tam karşısında ise Moskova Nehri boyunca uzanan ünlü parklarından Gorky Park. 1928 yılından beri Moskovalıların nefes almalarını sağlayan, çocukları eğlendiren 700,000 metrekarelik büyük bir park. Bu parkta tenis, at binme, kürek, bungy-jumping gibi çeşitli sporlar yapabileceğiniz çeşitli spor kulüpleri, göletler, lunapark, kafeteryalar, restoranlar ve hatta plajlar bile bulunmakta.

Moskova Parkları

Moskova’da parklar var demek yerine parklar içinde bir şehir var demek çok daha doğru. Nereye baksanız park var ama bu parklar bizim semt parkları boyutunda değil, belki de mahalleden büyük parklar ve içlerinde asırlık ağaçlarla yine beni kıskandıracak güzellikteler, biz olan yeşilimizi yok ederken bu kadar yeşil şehirleri hep kıskandım. Bu yemyeşil şehirde halkın akciğerleri 19 büyük park bulunuyor, kişi başına 50 metrekare yeşil alan olursa kıskanmamak elde mi?

Izmoilova Pazarı

Moskova’nın batısında yer alan bitpazarına gideceğimiz günü iple çekiyoruz. Biz turistler için alışveriş açısından çok cazip, seyahat sırasında nedense alışveriş yapmak hep çok cazip olmuştur. Otobüsten indiğimizde gördüğüm manzara büyüleyici, burası rengârenk çatıları, kuleli binaları ile masal kitaplarındaki perilerin yaşadığı şatolar diyarı. Bahçede birkaç gelin-damat var, yeni evlenen çiftler için burası uğurlu sayılırmış, sanırım bizim Telli Baba gibi bir yer burası.

İzmoilova pazarında birçok hediyelik eşya bulabilirsiniz. Her yerde gördüğümüz Matruşka bebekler, siyah lake üzeri çiçekli objeler, takılar, kırmızı kocaman güllü şallar, kürk başlıklar, masa örtüleri ve daha neler neler... Fiyatlar da şehirdeki dükkânlara göre çok daha uygun.

Moskova Nehrinde Bir Gezi

Moskova’yı ikiye bölen, Moskova Nehrinin her iki yakasına kurulmuş şehri bir kez de nehirden görmek,  Moskova nehri üzerinde dolaşarak, keşfetmemiz lazım diyerek bir nehir turu alıyoruz.
Moskova'dan geçen nehir kente de adını vermiş.

Oka Nehrinin sol kolu olan ve Smolensk-Moskova yükseltilerinden doğan nehir güneydoğu yönünde 502 km boyunca 17,600 km²'lik bir bölgenin sularını toplayan nehir Moskova'nın su gereksiniminin önemli bir bölümünü karşılıyor. Nehir boyunca Moskova’dan başka Mojaysk, Zvenigorod, Jukovsky, Bronnitsi, Voskresensk ve Kolomna gibi şehirler de yer almakta.

Suyu nehir, göl olsun, deniz olsun seven ve denizci biri olarak su üzerinde olmayı hep sevmişimdir. Teknemiz nehir üzerinde yol almaya başladığında gündüz görüp gezdiğimiz tarihi binaları bir kez de nehirden görmek, fotoğraflamak oldukça keyifliydi.
 Hava kararmak üzereyken dönüşe geçtiğimizde hafiften yanmaya başlayan şehir ışıkları da suyun üzerinde yansımalarını bırakmaya başlamıştı. Evet bu bize güzel bir fikir verdi, fazla katılım olmasa da bir arkadaşımla biz bu muhteşem binaların ışıklı hallerini ve bu yansımaları bir kez de tekneden görmeliydik. Gündüz bindiğimiz gezi teknesinden farklı, oldukça lüks gemimize bindiğimizde çok isabetli bir karar verdiğimiz için mutluyuz. Cam kenarında bir masaya yerleşiyor, menüden güzel yemekler ve şarabımızı ısmarlayıp Moskova’nın muhteşem gece görüntüsünün keyfini çıkarmaya hazırız. Bu keyifli gezi bittiğinde elimizde şehrin muhteşem gece fotoğrafları ile mutlu otelimizin yolunu tutuyoruz.

Moskova’da Yeme-İçme

Moskova’da oldukça çok restoran var, eski tarz Rus restoranların yanı sıra modern mutfaklardan örnekler sunan modern mekânlar da var. En ünlü yemekleri Borsch Çorbası.

Şaşlık ise en ünlü Rus yemekleri ama şehirde Rus lokantalarından fazla uluslararası mutfaklar da oldukça popüler (Gürcü, Azeri, Ermeni, Amerikan, Avrupa, İtalyan, Japon ve Ukrayna mutfakları kentteki popüler mutfaklar).

Elbette Rusya deninde akla bir de havyar gelir. Siyah havyar fazla görmedim ama kırmızı havyar oldukça popüler, sandviç, kanepe bile yapıyorlar. İyi bir siyah havyar almak isterseniz düşündüğümün aksine oldukça pahalı.

İçeceğe gelince elbette votka, Ruslar ve Moskova eğlence hayatının en önemli içeceği. Havyar markası diye bildiğim “Belluga” en iyi votkasıymış aynı zamanda.

Votka: diğer en ünlüleri Sarskaya - Ruski standart – altın, gümüş ve platinium olmak üzere 3 tür)
    Siyah havyar: en iyi marka Belluga
    Sadyeskaya: en iyi şampanya markası
    Ünlü bir çikolatası da var: Rus Grasniatiabir (devrimden dolayı Kızıl Ekim anlamında)

Moskova'da bir Gürcü Restoranı Sürprizi

Moskova’da yaşayan arkadaşımız sevgili Nazan’ın önerisi ile gittiğimiz Gürcü restoranı bizi Moskova'da en çok etkileyen yerlerden biri oldu.

Anlatmaya başladığımda bana isim adres soracaksınız ama ne yazık ki Rusya’da en kötü şey kendi dilleri hariç hiçbir dilde tabela, yol vs. olmaması. Bu restoranın da ne adı, ne adresi var ama web sayfasını verebilirim, hoş web sayfası da Rusça ama en azından gidecek olursanız taksi şoförüne gösterip bulabilirsiniz.

Restoran daha girişinden çok hoş, güzel bir kapıdan girerken sizi elinde bir palet ve resim tutan bir heykel karşılıyor ama bu bile içerideki güzelliğin habercisi olmadı.

Girer girmez çok şık bir restoran, masalar gayet şık hazırlanmış, duvarlar da ise değişik tarzda tablolar var. Siparişinizi verin, restoranı gezdirelim dediler.

Ünlü Rus yemeği “şaşlık” – şiş kebap (inanılmaz yumuşaklıkla harika bir etti) ve Gürcü mantısı yiyeceğiz.

Gezmeye başlıyoruz ve her adımda şaşkınlıklar ne diyeceğimi bilemiyorum. İnanılmaz eserler, tablolar, üç boyutlu tablolar, yüzlercesine... Birden bir bahçe içinde devasa heykellerin olduğu bölüme geliyoruz. Gördüklerime inanamıyorum, fotoğraflara baktığınızda siz de inanamayacaksınız.

Bir gün Moskova’ya giderseniz mutlaka uğrayın, çok fazla kişinin bilmediği bu restoran/sanat müzesinden çok etkileneceksiniz!

Moskova'da gezerken akıldan çıkarmamak gereken belli başlı hususlar:

• Otellerde, bazı restoranlarda, müzelerde vs. İngilizce konuşulsa da çoğu dil bilmiyor. Buna karşılık her yerde çat pat da olsa Türkçe biliyorlar. Azeriler, Özbekler, Tacikler, Ahıska Türkleri, Gürcüler ve Ermenilerin bir bölümü gayet iyi Türkçe konuşuyor.
    • Kapkaça karşı çantanıza, cüzdanınıza dikkat edin dense de kötü bir durum hiç yaşamadık. Şehirde güvenlik iyi.
    • Otelimiz Radisson Slovenskaya idi. Nehir kenarında, lokasyon olarak oldukça iyi, yakınında büyük bir alış veriş merkezi ve değişik restoranlar, barlar var. Memnun kaldık, özellikle kahvaltısı süperdi.
    • Moskova’ya kışın gidiyorsanız kar Kasım gibi yağmaya başlıyor ve 6 ay hemen hemen yerden hiç kalkmıyor. Ama karlar altında Moskova’yı görmek isterim doğrusu.
    • 100′den fazla yükseköğretim kurumu, üniversite, enstitü; 600′den fazla din örgütü, değişik dinlere ait sinagog ve camiler var.
    • Girdiğimiz tüm WCler temizdi.
    • Trafik çok yoğun ve kötü ancak hiç korna sesi duymadık desem yalan olmaz.