Polonya Rüyası: Poznan

Polonya'nın önemli tarihi şehirlerinden biri olan Poznan, Wielkopolska ilinin merkezidir. Warta Nehri kenarına kurulmuş güzel şehrin nüfusu yaklaşık 600.000 'dir.

Gezilecek Yerler:

Poznan şehrinde geziye başlangıç noktası olarak Eski Market Meydanı'ndan (Stary Rynek) başlamak doğru bir başlangıç olabilir. Harika mimarisi, renk renk ile evleri, fıskiyeleriheykelleri, taş döşeli meydanı ve tarihi belediye binası ile kendinizi Orta Çağ'da hissedeceğiniz anları yaşamaya hemen başlayacaksınız. Meydan, şehrin merkezi olarak, 1253 yılında Warta Nehri'nin sol yakasında kurulmuştur. Meydan dört kenarı da 141 metre olarak, kare şeklinde tasarlanmıştır ve Krakow ile Wroclaw Meydanları'ndan sonra Polonya'nın 3. büyük meydanıdır. Şehrin kurulmasından sonra belediye binası ve belediye pazarı yapıldı. 1970'den sonra tramvay da iptal edilerek meydan trafiğe kapatılmış ve bir çok şık bar, kafe, restoran ve müze ile herkes için cazibe merkezi olmuştur. Haziran ayındaki festival sonrası yaz boyunca bir çok kültürel etkinlikler düzenlenmektedir.

Meydanda en dikkat çeken yapı olan Belediye Binası (Ratusz Poznanski) Avrupa'daki en değerli Rönesans mimari eserlerindendir. Bina günümüzde Poznan Tarih Müzesi (Muzeum Historii Miasta Poznania) olarak hizmet vermektedir. Üç kuleden ortadakinin üstünde, her öğle vakti iki keçi çıkarak toslaşıyorlar, Prag'ta Astronomik Saat önünde olduğu gibi, ilk kez bu seramaniyi görmek isteyenlerin fotoğraf makinaları ile anı beklediklerini göreceksiniz. Belediye Binası yanında ise rengarenk Tüccar Evleri (Domki Budnicze) dizilmiştir. Bir dönem çeşitli ticaret mallarının satıldığı evlerde günümüzde daha çok turistlere yönelik hizmet veriliyor.

Belediye Binası'nın hemen arkasındaki yüksek çatılı bina tartı evidir yani o dönemlerde pazara gelen mallar burada tartılırmış. Meydana bakan evlerin sahiplerinin şehrin itibarlı insanları olduğunu söylemeliyiz. Meydanın ortasında belediye binası ve tüccar evlerinden başka Büyük Polonya Ayaklanması (1918-1919) Müzesi, Poznan Cephanelik Galerisi (Arsenal Gallery) ve Poznan Askeri Müzesi (The Wielkopolska Military Museum) bulunmaktadır.

Eski Market Meydanı'nın güzelliğinin nedenlerinden bir  başkası ise fıskiyeler ve heykellerdir. Neptün Çeşmesi (Fontanna Neptuna),  Apollo Çeşmesi (Fontanna Apolla), Mars Çeşmesi (Fontanna Marsa), Proserpin Çeşmesi (Fontanna Prozerping) , Jana Nepomucena ve Pregierz heykelleri meydanın güzelliğine güzellik katmaktadır.

Meydanda uzun süre zaman geçirdikten sonra istikametimiz kale olacak ancak buraya yakın konumdaki Arkeoloji Müzesi (Museum Archeologiczne) ile Katoloik Kilisesi Fara Poznanska'yı görmek istiyoruz. Kilise'nin içi de dışı kadar güzel.

Tekrar meydana dönüyoruz ve bir kaç dakikalık yürüme mesafesindeki Kraliyet Kalesi'ne (Royal Castle-Zamek Krolewski) geliyoruz. Kale 13.yüzyılda yapılmış, Poznan'ın en eski ve en önemli kalesidir ancak Dünya Savaşı esnasında büyük oranda tahrip edilmiştir. Günümüze gelene kadar yenileme çalışmaları yapılmış, surları ise tamamen yok olmasına rağmen geçtiği yerlerin izleri korunmaktadır. Kale günümüzde Poznan Uygulamalı Sanatlar Müzesi'ne ev sahipliği yapmaktadır.

Kale'nin karşısında Katolik Kilisesi Kosciol Franciszkanow ve onun yanında da, 17. yüzyılda Poznan'a gelen Fransizkan'lar tarafından kurulan, Franciszkanow Manastırı (1674-1728) bulunmaktadır.

Tarihi Eski Şehri ve çevresini gezdikten sonra şimdi sırada kısa bir yürüme mesafesindeki Yeni Şehrin en önemli meydanı olan, Özgürlük Meydanı'ndayız (Plac Wolnosci). Meydanda modern bir heykel Fontanna Wolnosci ile Yunan Sağlık Tanrısı Hygeia (Fontanna Higiei) Heykeli ve bir çok önemli bina bulunmaktadır. Polonya'nın ilk halk kütüphanesi olan Poznan Kütüphane Binası (Biblioteka Raczynskich), Poznan Ulusal Müzesi (Muzeum Narodowe) ve Bazar Binası bunlardan birkaçı.

Şehrin biraz içlerine yürümek istiyoruz. Galeria MM mimarisi ile dikkatimizi çekiyor. Poznan Caddeleri'nde hayran hayran bir süre daha geziniyor ve otelimize dönüyoruz.

Daha fazla fotoğraf için  http://haydigeziyoruz.blogspot.com.tr

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.