Aktif Volkanları ile Reunion

Reunion, Madagaskar’a 690 km uzaklıkta yer alan yaklaşık 3 milyon yaşında bir volkanik ada.

Reunion, Amerikan Koloni savaşı sırasında İngilizler tarafından fethedilmiş.1. Dünya savaşı sırasında adanın güvenliğini koruması amacıyla ada Fransızlar’a verilmiş. Ada şu an halen Fransızlar’a bağlı deniz aşırı bir toprak. Hal böyle olunca para birimi de Avro doğal olarak. Resmi dilleri Fransızca. Ama halk arasında Kreol dili de yaygın olarak kullanılıyor. Başkenti Saint-Denis.

Buraya Madagaskardan sonra geldiğimiz için, bize “işte medeniyet” dedirdiyor. Çok küçük bir ada olan Reunion’da bütün binalar bodrum gibi beyaz’a boyanmış. Denizden görüntüsü çok güzel.

Adaya inince ilk olarak şehir merkezine gittik. Yollar gayet iyi. Şehirdeki büyük pazara Grande Marché diyorlar. Burada pareolar, kreol çiçekli tokalar, hasir sapkalar, çantalar, çeşitli baharatlar ve paket halince vanilya çubuklarından gördük. Hiçbir şey almasanız bile mutlaka vanilya çubuklarından almanızı tavsiye ederim.

Bu adada hava harika, ortam sakin ve huzur dolu. Stress yok, haliyle ortalama yaşam süresi 73-74 yıl. Adanın batı tarafı denize girmek için çok daha güvenli. Çünkü batı kıyıları mercan kayalıkları ile çevrili olduğundan buraya köpek balıkları giremiyormuş. Batı kıyısının en önemli yerleşimi ise St. Gilles. Bu ufak yerleşim bölgesinde, limanda sıralanmış tekneleri ve sahilde oturmuş balık tutanları görebilirsiniz. Eğer dalgıçlık gibi bir uğraşınız yoksa, limandaki “glass boat” denilen altı camlı tekneler ile su altını seyredebilirsiniz.Reunion, yeryüzü şekilleri gereği adrenalin tutkunlarına çok sayıda seçenek sunuyor; tüplü dalış, trekking, dalga sörfü, yamaç paraşütü bunlardan sadece birkaçı.

Trekking rotaları genel olarak volkanik dağlar etrafında. Réunion'da iki önemli volkanik dağ yer alıyor. Bunlardan birisi 3.069 metre yüksekliğindeki Piton des Neigés, diğeri ise 2.631 metre yüksekliğindeki Piton dé lâ Fournaisê'dir.

Piton de la Fournaise dünyanın en aktif volkanlarından birisidir. Bu dağa en yakın yerleşim birimi Cap Blanc isimli küçük kasabadır. Piton de la Fournaise, genel olarak yılda 3 kez püskürüyormuş ama 2010 senesinde Ocak, Ekim ve Aralık’ta toplam 3 kez püskürmüş. Piton des Neigés'e en yakın yerleşim birimi ise Casabona'dır.

Volkanın tepesine yürümek isterseniz mutlaka kalın kıyafetler almak gerekmektedir. Genelde tepesinde çok yoğun bir sis oluyor.

Piton de la Fournaise’nin 1997 senesinde çevreye yaydığı lavlar birçok yere zarar vermiş. Köyün kilisesinin ise etrafından dolaşmış ama herhangi bir zarar vermemiş. Bu nedenle halk bu kilisenin adını Notre Damme Lavlarin Kilisesi olarak değiştirmiş.

Deniz kenarında çok dik yamaçlardan geçtik. Bu çok dik dağlar yola zarar vermesin diye çelik stellerle kon trol altına alınmış. Bu yolda ilerlerken dağların tepesinden akan şelalelere rastlamak mümkün. Bu şelalelere “havaya işeyen” anlamına gelen “pisse en l'air” adını vermişler. Bu şelaleler Salaize bölgesinde yani adanın en fazla yağış alan bölgesinde bulunuyorlar.

Bu yolun sonunda adanın güneyinde lavlarin denize ulaştığı yere geliyoruz. Burada yağmur yağdığında genelde çok yoğun bir sis oluyormuş.

Aynı zamanda helikopter ya da ULM (Ultralight aircraft) ile adayı boylu boyunca keşfe çıkabilirsiniz. Tepeden Reunion’u izlemek ayrıca keyif verici bir deneyim.

Burada konaklamak için Residence les Manguiers ve ya Hotel Select Ocean Indien otellerini tercih edebilirsiniz.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.