Borodino Meydan Muharebesi Müzesi: Moskova

İlginç bir müzeye gidiyoruz, Rusların Napolyon’un Fransası’na karşı yaptığı savaşın, en önemli cephesi olan Borodino köyü yakınlarındaki bu önemli muharebeyi ressamların betimlemelerine tanıklık edeceğiz.

Borodino Muharebesi, Napolyon Savaşları sırasında Fransız ordularına Moskova yolunu açan savaş. Borodino Savaşı, 1812 Eylülünde 30.000 kişilik Fransız ordusu ile 45,000 kişilik Rus ordusu arasında galibi olmayan bir savaş.

Borodino Muharebesi Panorama MüzesiMoskova’nın en güzel caddelerinden biri Kutuzof caddesinde. Güzel bir bahçenin içindeki müzeye giriyor ve bir merdivenle yukarı çıkıyoruz. Bir anda ne tarafa bakacağımı bilemiyorum. İnanılmaz bir müze, anlatması güç… Yuvarlak büyük bir mekân, tüm duvarları kaplayan, çepeçevre savaş resim resimleri, 115x15 metre kesintisiz devasa bir tablo ve savaşın 3 boyutlu canlandırması. Bu resmi 1775-1848 yılları arasında yaşamış Fransız ressam Rubo 200 arkadaşı ile 2 senede tamamlamış. Bu panorama 1917 devriminden sonra sergilenmemiş, ancak Borodino Meydan Savaşı’nın 200. yıldönümü dolayısıyla restore edilmiş ve ziyaretçilere açılmış.

Duvarın dibinde ise gerçekten çok çok iyi hazırlanmış çeşitli objelerin maketleri, zemin dokusu çeşitli objelerle birleştirilerek bir bütünlük sağlanmış. Bir köy, yakılıp yıkılmış, çatısı alev almış bir kulübe, ocaklar, saman yığınları, bahçe çitinin tahtaları, yanan kütüklerin üzerindeki fosforlu boyalarla kütükler sanki gerçekten yanıyor. Kırılmış, yanmış top ve top arabaları, yaralı insanlar vs. Gerçekten muhteşem bir görüntü, adeta savaşı yaşıyorsunuz. Nerede mi, tam ortada bir izleme balkonunda, bir platformun üzerinde savaşın tam ortasındasınız. Anlatması güç, yine anlatmaya çalıştığım bu müthiş görüntüyü fotoğraflar çok daha iyi anlatacak size.

Müzenin alt kattaki salonunda da savaş fotoğrafları, yine canlandırmalarla sergilenmekte. Camlı bölmelerde askerlerin kıyafetleri, Duvarlarda savaşı anlatan tablolar, silahlar, kılıçlar, top arabaları, savaşa katılmış, şehit düşmüş asker ve subayların portreleri canlı gibi... Bunların içinde genç bir şehit subayın -Kutainof- babasının bir Osmanlı askeri olduğu söylendi. Türk-Gürcü sınırına 70 km mesafedeki bir savaşta yaralanarak o topraklarda kalmış, bir Rus kızıyla evlenmiş ve bu çocuk doğmuş.

Görülmeye kesinlikle değer bir müze!

Borodino Savaşı’nın özet olarak hikâyesi ise şöyle: Borodino Savaşı, Moskova’nın yaklaşık 110 km batısında, Moskova Nehri üstündeki köprübaşında gerçekleşmiş. Fransız Ordusu oldukça kalabalık bir ordu ve yüzlerce top ile saldırır ancak fazla bir başarı elde edemez. Gün boyu süren çatışmalar ve topçu atışları sonucu çok ağır kayıplara uğrayan Kutuzov komutasındaki Rus Ordusu gece Borodino mevzilerini boşaltarak Moskova’ya doğru çekilmeye başlar, Napolyon komutasındaki Fransız ordusu Rus ordusunun ardından Moskova’ya girer. Ancak kış şartları ve ordunun ikmalinin sağlanamaması yüzünden Rus ordusunu imha edemeyen Fransız Ordusu bir süre sonra Moskova'yı terk etmek zorunda kalır ve geri çekilirken Rus ordusu tarafından çok büyük kayıplara uğratılır. Hatta Rus ordusu tarafından neredeyse Paris'e kadar kovalandıkları söyleniyor.