Buhara: Bin kubbeli büyülü şehir

Bu yazı Gezimanya üyesi nevinsalman tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Türk tarihi açısından önemli şehirlerden biri ve tarih boyunca sanat ve ticaret merkezi olan Buhara’da 17’inci yüzyıldan kalma, geçmişin izlerini taşıyan kalıntıları karşısında zaman duracak. Kızılkum Çölü’nün ortasında, UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi’nde yer alan, camileri, medreseleri, düz damlı kerpiç evleri, görkemli anıtları ve Kapalı Çarşısı’nın ihtişamı ile şehre hayran olacak, büyülenecek ve çarpılacaksınız.

Buhara

Tıpkı dünyanın en tanınan tıp insanlarından İbn-i Sina ve şair Firdevsi gibi.

Şehrin mutlaka görülmesi gereken yerleri demek isterdim ama Moğolların istilasından sonra, 14. yüzyılda, Timuriler döneminde yapılan birçok cami ve medreseleriyle şehir komple gezip görülmeli.

Buhara bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Buhara-1

Şehre girmeden, bu kentte doğan Nakşibendi şeyhinin 14. yüzyıl yapımı türbesine uğruyoruz. Nakış yapan anlamına gelen Nakşibendi, inancı kalbine nakşettiği için bu ismi almış. Türbe, dünyanın farklı yerlerinden inananları için kutsal. Kabir, çok güzel ahşap süslemeli bir kapıdan girilen avlunun ortasında, etrafı ise ahşap sütunlarla desteklenen eyvanlarla çevrili.

Buhara-2

Buhara-3

Buhara-4

Buhara Emirliği’nin sembolü, kulelerle çevrilmiş, hanlarının resmi ikameti ve yaşam alanları, Ark, İç Kale’ye devasa ahşap bir kapıdan giriyoruz.

Buhara-5

Tüm resmî ofislerin bulunduğu ve tüm şehri kaplayan Ark artık şehrin merkezinde, çeşitli ev eşyaları ve giysi satılan dükkânlarla turistik bir bölge. İçeride çok sayıda, önlerinde ahşap sütunlarla desteklenen müthiş güzellikteki eyvanlı yapılar bulunuyor.

Buhara-6

Han’ın mermerden yapılmış tahtının da bulunduğu, tahta saçaklı eyvanlarla çevrelenmiş toplantı alanı; Taç Odası. Kapının önüne yapılmış olan paravan da içerinin görünmesini engellemek amacıyla yapılmış.

Buhara-7

Buhara-8

İçeride bulunan müzede ise bir tarih yolculuğuna çıkacaksınız.

Semerkant’ta da aynı isimle bulunan Recistan Meydanı, eski zamanlarda halkın toplanma yeri olmuş. Meydanda bulunan saray ve resmî yapılar daha sonra ticarî dükkânlara dönüşmüş.

Meydanda kalan tek yapı ise Bala Havuz Camisi, süslü tavanıyla muhteşem yapının girişinde, 12,5 metre yüksekliğindeki iki sıra halinde onar adet, toplam 20 sütun ahşap işçiliği harikası.

Buhara-9

Bu caminin bir adı da 40 Sütunlu Cami, neden 40 derseniz, caminin önündeki havuzun diğer tarafına giderseniz anlayacaksınız, zira hava durgun ve rüzgârsız ise cami önündeki havuza düşen yansıması ile cami size çok güzel görüntüler verecek, toplamda 40 sütunu da sayabileceksiniz.

Buhara-10

Göz alıcı süslemeleriyle Buhara kentinin en eski eseri, İsmail Samani Türbesi, gerçek anlamda bir mimari ve sanatsal şaheser.

Buhara-11

Buhara-12

İki metre kalınlığında ve pişmiş topraktan yapılmış olan ilginç duvarların gün içinde sürekli değişen görüntüsü görülmeye değer. İslam dinine aykırı olarak inşa edilen Orta Asya’nın ilk türbesi, belki çölden gelen kum fırtınalarıyla kuma gömülmüş ya da belki de Samaniler buradan ayılırken zarar görmemesi için gömmüşler. Bu nedenle olsa gerek çok iyi korunmuş ve hiç restorasyon ya da tamir görmemiş. Mutlaka görülmesi gereken bir eser.

Türbenin arkasındaki yemyeşil parkın biraz ilerisinde, Eyüp Peygamber’in kuru topraktan asası ile su çıkarttığı, oldukça sade mimarisiyle Çeşm-i Eyüb Türbesi yer almakta.

Buhara-13

10. yüzyılda Samaniler döneminde yapılmış olan ilk kubbeli mekân, dikdörtgen prizma şeklindeki yapısı ve geleneksel Harezm mimarisini yansıtan çift konili kubbeleri ile sade ama farklı bir mimari sergilemekte. Efsaneye göre, kuraklığın olduğu bir dönemde halk Buhara'yı ziyarete gelen Eyüp Peygamber’den su ister, Eyüp Peygamber dua ederek asasını toprağa vurur ve vurduğu yerde kaynak su çıkar.

Öğlen yemek molasından önce, şehrin ortasında ara sokaklarda yürüyoruz ve karşımıza birden müthiş bir yapı çıkıyor, şehrin en güzel, en dekoratif yapılarından biri, Char Minar (Dört Minare).

Buhara-14

Buhara-15

1807 yılında inşa edilen ve yapının dört bir yanındaki turkuaz renginde, işlemeli kubbeleri ile daha çok Hint mimarisini andıran yapı Buhara hanlarının yaptırdığı son medrese olarak bilinmekte. Kulelerin birbirinden farklı işlemeleri dünyadaki dört dinin felsefi anlayışını yansıtıyormuş. Günümüzde kullanılmayan zarif ve hoş medrese turistlere hediyelik eşya satan dükkânlarla çok renkli.

Bugün öğlen yemeğimizi bir evde yiyeceğiz. İlk bölümde anlatmıştım, gelirler düşük olduğu için hemen herkesin ikinci bir işi var, tabii devlet izniyle. Bu aile de evinde küçük gruplara yemek yaparak gelir elde ediyor. Bir mahallenin içinde avlu bahçesinde odun ateşinde Buhara pilavı pişiriyor, tabii öncesinde yine minik tadımlıklar, samsa börek ve yemeğimiz tatlı ile son buluyor. Hepsi de çok lezzetliydi.

Buhara-16

Buhara-17

Bu kadar yemeğin üstüne sıkı bir yürüyüş şart, zaten bizim de gezip göreceğimiz müthiş eserler var. Yarın Buhara’nın medreselerini gezmeye devam ediyoruz.

Yazının birinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının ikinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının üçüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının dördüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının beşinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

nevinsalman kullanıcısının resmi

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...