Çamurun Şifa Olduğu Topraklar: Sandıklı

Binlerce yıllık medeniyete ev sahipliği yapan Sandıklı, aynı zamanda derinliklerinde bulunan termal suların topraklarıyla yoğrulması sonucunda oluşan çamuruyla da birçok hastalığa şifa dağıtıyor. Afyonkarahisar’ın en büyük ilçelerinden biri olan Sandıklı, köklü tarihinin yanı sıra Hüdai Kaplıcaları'yla da nam salmış bir şehrimiz. Bu yazımızda rotamızı Orta Anadolu’nun bereketli toprakları Sandıklı’ya çevireceğiz.

Sandıklı, her ne kadar Orta Anadolu’nun karakteristik özelliklerini daha çok barındırıyor olsa da Ege Bölgesi'ndeki Kumalar Dağı eteklerinde kurulmuş bir şehir. Sandıklı isminin nereden geldiğine dair birkaç rivayet nakledilmektedir. Bunlardan birisi şehrin nispeten düz bir ovada, çukur bir alan içerisinde kurulması ve bu görüntünün sandık gibi bir görünüm sergilemesinden Sandıklı isminin verildiği yönündedir. Bir başka rivayette ise kadim milletlerden biri olan Hititler’in Sandıklı’ya Samuka ismini vermeleri belirtilmektedir. Hitit dilinde Samuka sandık anlamına gelmekteymiş. İlerleyen dönemlerde İonların saldırısına uğrayan Samuka'ya 'mukaddes sandık' anlamına gelen Apamiyakivatos isminin verildiği rivayet ediliyor. Farklı bir rivayette ise Selçuklu komutanlarından biri olan Emir Sanduk Bey tarafından 1072 yılında şehrin fethedilmesinden sonra isminin şehre verilmesi nedeniyle ilçenin isminin Sandıklı olduğu belirtiliyor.

Anadolumuzun binlerce yıllık kadim medeniyetine ev sahipliği yapan şehirlerden biri olan Sandıklı aynı zamanda bir Yunus Emre şehri. Anadolu’nun birçok yerinde sufi bir derviş olan Yunus Emre hazretlerinin mezarı olduğu belirtiliyor. Bu şehirlerden biri de Sandıklı. "Gelin tanış olalım, işi kolay kılalım, sevelim sevilelim, dünyaya kimse kalmaz" dizeleriyle tasavvufun nurlu aydınlığını günümüze de yansıtan Anadolu ereninin eski adıyla Yeniçay Köyü, yeni adıyla Yunus Emre Mahallesi'nde yer alan mezarını ziyaret etmeden Sandıklı’dan ayrılmayın.

Yunus Emre'nin hocası, Anadolu'nun büyük erenlerinden kültür hayatımızda çok önemli bir yeri olan Tapduk Emre hazretlerinin de Sandıklı'da yaşadığı ve vefatından sonra da buraya defnedildiği rivayet ediliyor.

TERMAL TURİZMDE MARKA BİR ŞEHİR
Sandıklı, binlerce yıldır sadece şifalı sularıyla değil aynı zamanda çamuruyla da insanlara şifa dağıtıyor. İlçe merkezine yaklaşık 5 km mesafede olan Hüdai Kaplıcaları, ülkemizin en önemli ve en ünlü termal merkezlerinden biri. Yüzeye çıkış ısısı 62 ile 68 derece arasında değişen termal suyun radyoaktivitesi de 13 ile 25 arasında değişiyor. pH değeri ise 6,6 veya 7 arasında seyreden termal sular, kaplıca bölgesinde kurulu bulunan birçok tesis aracılığıyla ziyaretçilerin kullanımına sunuluyor. Sandıklı’nın çamuru romatizma, romatoit artrit nevraji, nevrit, pariatrit, artroz selulit gibi birçok rahatsızlığa şifa oluyor.

Hüdai Kaplıcaları bölgesinde yaklaşık 2000 yatak kapasitesine sahip birçok otel bulunuyor. Aynı zamanda her bütçeye hitap eden, belediyeye ait pansiyonlar, tesisler ve hamamlarda bulunmakta.

BEREKETLİ TOPRAKLAR
Sandıklı, tarih ve sağlık turizmi şehri olmasının yanında aynı zamanda bir tarım şehri. Orta Anadolu’nun bu bereketli topraklarında bölgenin iklim ve toprak yapısına uygun birçok ürün yetiştirilmekte. Sandıklı’yı tarımsal üretimde farklı ve özel kılan ürünler ise patates, haşhaş ve şeker pancarı. Özellikle ülkemizin en lezzetli ve ünlü patatesleri Sandıklı’nın bereketli topraklarında da yetiştirilmekte.

Şimdi imalatçı firma sayısı çok az kalmış olsa da tarihte Sandıklı leblebisinin lezzeti dillere destanmış. Evliya Çelebi ünlü seyahatnamesinde Sandıkl' da 40 kadar leblebi dükkanının bulunduğunu ve Sandıklı leblebisinin tüm Anadolu’da meşhur olduğunu belirtiyor.

Tarihte de ekonomisinin güçlü ve dinamik olması ile bilinen Sandıklı ilginç bir özelliğe de sahip. Sultan II. Mahmut’un emriyle, 1808 yılında Sandıklı altını adı altından para bastırılmış. Aynı zamanda Osmanlı Bankası, ekonomik anlamda güçlü olan şehre 1912 yılında şubesini açmış.

ULAŞIM
Ege, Akdeniz ve İç Anadolu bölgeleri arasında bir geçiş merkezi konumunda bulunan Sandıklı’ya ulaşım son derece kolay. Ankara-Antalya ve İzmir-Aydın-Denizli Ankara karayollarının geçiş noktalarından biri olan Sandıklı’ya gerek münferit aracınızla gerekse toplu taşıma araçlarıyla rahatlıkla ulaşmak mümkün.

Yeni bir yazımızda başka bir rotada buluşmak dileğiyle... Köklü bir medeniyetin yanı sıra şifalı termal sularıyla, bereketli topraklarıyla nam salmış Sandıklı’yı keşfetmek için özgürlüğünüzü alın ve bu güzel topraklara yelken açın, hep seyahatte kalın.