Dambulla ve Kaya Tapınakları

Dambulla, Colombo’nun 148 kilometre kuzeydoğusunda yer alıyor. Kandy’ye ise yaklaşık 2 saat mesafede.

Küçük bir kasaba olan Dambulla’nın ünü, Sri Lanka’nın en büyük ve en iyi korunmuş mağara tapınak kompleksine ev sahipliği yapmasından geliyor. Aslen Dambulla’da yaklaşık 80 tane tapınak olarak kullanılmış mağara bulunuyor. Ancak bunlardan 5 tanesi büyük önem taşıyor. Çünkü içerisinde Budizm’e özgü heykeller ve resimler barındırıyor.

Altın Tapınak olarak bilinen bu mağara tapınakları bir tepenin üzerinde yer alıyor. Tepeye ulaşmak için yaklaşık 300 basamak çıkmak gerekiyor. Ama endişe etmeyin... Eğer Dambulla öncesinde Sigiriya Aslan Kayası’na çıktıysanız burası sizi hiç zorlamayacaktır.

Arabayı park ettiğimiz alanda küçük bir tapınak ve üzerinde devasa boyutta altın renkli bir buda heykeli var… Tapınağın dış görünüşü gerçekten çok hoş.

Ama asıl görmemiz gerekenler mağara tapınaklar. Yaklaşık 20 dakikalık tırmanış sonrası tapınak kompleksine ulaşıyoruz. Çıkış yolu üzerinde sağlı sollu seyyar satıcılar (özellikle dondurma), dilenciler ve sayısız maymun görüyoruz.

Hatta burada komik bir olay da yaşadık. Yukarı çıkarken maymunlar da bize eşlik ediyor. Çantamda 1-2 tane muz vardı ama tam olmamış, biraz ham. Ben de maymunlardan birine verdim. Açmaya çalışırken bayağı uğraştı ham olduğu için. Tam açtı, bir ısırık aldı, sonra bir muza baktı bir bana ve muzu tuttu fırlattı ve attı. Bu olay bizi çok güldürmüştü.

Evet tepeye ulaştık. Buraya girişte ayakkabılar çıkartılıyor. Bir de çok kısa şort falan varsa altınızda bir örtü veriyorlar, tapınağa bu şekilde giriyorsunuz.

Burası daha önceleri Budist rahiplerin halktan biraz uzaklaşarak, daha rahat meditasyon yapmaları için tasarlanmış bir yer. Kayaların içinde mağaraları bulan rahipler, burayı tapınak haline getirmişler. Yaklaşık 5 tane farklı tapınak var. Bunların özellikle üç tanesinin içlerinde bolca Buda heykelleri var.

Kral, MÖ 1.yüzyılda Anuradhapura’da tahta geçtiğinde, Dambulla’daki bir mağaraya bir kaya tapınağı yaptırmış. Sonraki krallar da eklemeler yaptırarak, burayı tapınaklar kompleksi haline getirmişler.

Buda’nın Nirvana'ya ulaşmış olan yan yatmış heykellerinde ayaklarının altında hep lotus çiçeği figürleri bulunuyor. Mesela mağaranın içinde gördüğümüz yan yatmış buda heykelinin ayağının uzunluğu 2 metre 40 cm, heykelin tamamının uzunluğu ise 24 metre. Gerçekten çok görkemli.

Dambulla Kaya Tapınakları, 1991 senesinde Unesco Dünya Mirasları listesine dahil edilmiş. Burası ülkenin en etkileyici ibadet yerlerinden biri ve kesinlikle görülmesi gereken bir yer.Dambulla'da merkezi konumu ile şehrin simgesel yapıllarına yakın Oasis Tourist Family Resort ve Dignity Villa otelleri çok tercih edilen konaklama yerlerinden.