ATİNA VE AKROPOLİS

Bu yazı Gezimanya üyesi Sanem Coşkun tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Eğer tatiller nedeniyle kısıtlı zamanınız varsa bazı şehirleri küçük tatillere sıkıştırmak gerekebiliyor. Atina bu açıdan iyi bir seçenek.

Yunanistan havayolundan uygun bir fiyatlı bilet bulunca bunu kaçırmayalım dedik, Cuma akşamı Atina'ya uçtuk Pazar akşam da geri döndük.

Atina

2 günde şehrin altını üstüne getirmeyi planladığımız için kalacağımız yerin konumu bizim için çok önemliydi. Hem eğlenceye hem gezilecek yerlere yakın olsun hem de güvenli olsun diyorsanız Monastiraki Meydanı'na yakın konumda bir otel seçmenizi tavsiye ederim. Bizim kaldığımız Pella Inn Hostel manzarası, konumu ve fiyatı ile oldukça iyi bir seçenekti. Tabi otelden yüksek beklentileriniz varsa burayı tavsiye edemem.

Atina-1
Otelden Akropolis Manzarası

Atina şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Monastiraki City Sleepbox, Nik's Room with Astonishing View, Filyra Homestay (Όμορφο δωμάτιο σε σπίτι) güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Marousi Boutique Apartment, Acropolis Exclusive Residence, Aerides Luxury Suites. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Best Western Candia Hotel, Mario's home, Pan Hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Zorbas Hostel, Athens House, Antonio's Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Atina aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Atina yürüyerek gezmeye oldukça uygun bir şehir. Biz havalanı otobüsü ve tepeye çıkmak için füniküler dışında araç kullanmadık.

Kullandığımız harita için bakınız. Haritaları sokaklarda bedava dağıttıkları alanlar var, havalanından da bulabilirsiniz daha geniş kapsamlı bir haritayı.

Havalanından çıkınca şehir merkezine gitmek için X95 yazan otobüsler ile Syntagma Meydanına 5 euroya gitmek mümkün. Biz geç gittiğimiz için metro kapanmıştı o yüzden o yolu kullanamadık ama otobüs oldukça rahat ve kolay bir seçenek oldu. Syntagma Meydanı son durak ve parlement binası da burda bulunuyor. Burdan Ermou Caddesine girerek dümdüz gidince Monostiraki Meydanına ulaşmak mümkün. Ermou caddesinin paralellerinde bulunan Mitropoleos ve Perikleous da oldukça hareketli caddeler. Ermou caddesi klasik bizdeki İstiklal Caddesi olarak nitelenen mağazaların ve cafelerin bulunduğu trafiğe kapalı bir cadde. Ortasında ise 11. yüzyıldan kalma Bizans Kilisesi bulunmakta (Kapnikarea). Haç biçimli zemin planı ile yol üstünde geçerken görülesi yerlerden.

Atina-2

Gittiğimizde gece 12'ye yaklaşıyordu ve cuma akşamının hareketliliği devam etmekteydi. Eşyalarımızı otele bırakıp Agia Irını'nin çevresindeki cafeleri keşfetmeye çıktık. Burdaki ara sokaklarda hem gündüz hem gece oturabileceğiniz kahve konusunda da oldukça iddali olan mekanlar var.Fiyatlarda Avrupadaki diğer şehirler ile kıyaslandığında hesaplıydı. Biz Tailor Made'de oturduk. Meydanı gören konumuyla gece gündüz populer olan bir yer burası. Bana biraz Alaçatı çarşıdaki cafeleri anımsattı. Bunun dışında Lukomades bizdeki lokmanın farklı bir yorumuyla denenesi yerlerden. Üstüne beyaz veya normal çıkolata sosu dökebileceğiniz gibi lokmanın içlerini bunlarla doldurtup kalori bombası haline de getirebilirsiniz. Ben şerbetli tatlıları sevmıyorum pek o yüzden lokmanın böyle yorumlanması daha çok hoşuma gitti. Hemen yanında bulunan Tylihto Aıolou da karnınız acıktıysa sokağın diğer bir gözdesi.

Atina-3

Monastriaki Meydanı ise hareketliliğin kalbini oluşturuyor. Meydanda oturan, eğlenen, biralarını içen bir kalabalık var. Burası da gece gündüz hep kalabalık. Metronun da bulunduğu bu meydanda olan Dzami Dzisdaraki hemen kubbesi ile dikkatinizi çekecektir. Ama boşuna minare aramayın yok. 1821'de yıkılmış. Osmanlı döneminden günümüze ulaşan bu cami şimdi Yunan Dekoratif Sanatları müzesini barındırıyor. Bu meydanda bulunan A for Athens otelinin barı hem meydanın tadını çıkarmak hem de Akropolis manzarasıyla büyülenmek için ideal konum. Hatta konaklama açısından da seçenekleriniz arasında olmalı. Monastiraki meydanına açılan sokaklardaki tavernalar da hemen dikkatinizi çekecektir. Akşam saatlerinde canlı müzik de eklenince bize hiç de uzak olmayan tadlarla keyif yapabilirsiniz burda.

Atina-4

Cuma akşamını erken bitirerek cumartesi sabah erkenden kalkıp Akropolis keşfi için yola çıktık. Akropolis en yüksek tepe anlamına geliyor.Her şehrin bir Akropolisi bulunuyormuş eski Yunan kentlerinde. Burada tapınaklar, hazineler bulunuyormuş ve savaş durumunda korunacak yer durumundaymış. Milattan önce 5. yüzyıldan kalmış olması da amacına ulaştığının bir göstergesi. Atina Akropolisi demokrasinin doğuş noktası olması nedeniyle ayrı bir özellikli tabi.

Atina-5
ROMAN AGORA (ROMALILARIN TİCARET MERKEZİ)

Bu alan sıcaklık ve kalabalık nedeniyle sabahın erken saatlerinde gezmenizi tavsiye edeceğim bir yer. Turist otobüsleri nedeniyle daha popüler olan ön giriş yerine Anafiotika tarafındaki girişi tercih ettik biz. Hem Monastriaki meydanından buraya ulaşmak da daha kolay. Bu girişi kullanmak isterseniz Monastriaki meydanından Roman Agora'nın bulunduğu alana çıkın. Buranın önünden dümdüz yukarı çıkarken ilk sol ve ardından ilk sağa dönünce dümdüz çıkarak giriş kapısına ulaşabilirsiniz. Oklarla da yön gösteriyor zaten. Öğrenci bileti 6 euro tam bilet ise 12 euro. Bu bilet ile 4 gün boyunca Akropolis, Ancient Agora, Theatre of Dionysus, Roman Agora, Kerameıkos, Zeus Tapınağı, Hadrian's Library gezilebiliyor. O yüzden Akropolis biletini almadan diğer yapılara gidip boşuna para vermeyin. Akropolis müzesi ve Panathinaiko Stadio içinse ayrıca bilet almak gerekiyor.

Propylaion (giris kapısı) dan girmeden önce yukardan Irodio (Herodes Atticus Odeonu) ve Dionissou tiyatrosunu görmelisiniz. 161 yılında inşa edilen bu mermer odeon Atina festivallerinde kullanılmakta. Mükemmel akustiğini duymak için gelmeden festival tarihlerine göz atmakta fayda var. Dionissou tiyatorsu ise M.Ö. 5. yüzyılda inşa edilmiş en eski tiyatro. Burda Aristofanes'in komedileri ile Euripides ve Sofokles'in trajedileri sahneleniyormuş zamanında. Tiyatroyu Akropolisi gezdikten sonra  Dionissıou Areopagıtou yaya yoluna çıktığınızda Akropolis Müzesinin hemen karşısında görüp Akropolise girerken aldığınız bilet ile gezebilirsiniz.

Atina-6

Akropolis'in giriş kapısı Propylaion. Yüzünüz kapıya dönük olarak durduğunuzda sağ üstte bulunan yapı ise Nike Tapınağı. İçeri girdiğinizde sizi karşılayan buranın assolisti Parthenon ve karşısında Erehteion bulunuyor. Alanı gezmesi kolay. Zaten çoğu yapı Akropolis Müzesinde bulunduğundan orayı ayrıca gezmek gerekiyor. Akropolis'e çıkmışken manzaranın keyfini çıkarmak ve gezeceğiniz yerleri kuş bakışı görmek de şehrin planını kafanızda oturtmak için iyi bir avantaj oluyor.

Atina-7
Nike Tapınağı (Orantıları mükemmel bir İyon tapınağıdır. M.Ö. 424 yılında yapılmış. Yunan askerlerinin zaferlerini betimleyen frizlerle süslü bir alınlık ve onu destekleyen altı sütundan oluşmakta)

Parthenon şehrin koruyucusu Atina'ya ithaf edilmiş olan en büyük tapınak. Savaşlarda burda hazineler,altınlar saklanırmış. Osmanlı fethinden sonra için cami yapılmış ibadet için kullanılmiş. Sonra burayı Venedik ile savaşırken cephanelik olarak kullanmaya karar vermişler ve patlama olmuş. Maalesef hala bu zarardan alınan izleri resterasyon ile gidermeye çalışıyorlar. Dor tapınak tasarımı ile yapılan bu yapının mimari özellikleri öyle coşmuş durumdaki benim haddim değil burada yazmak. Görmeden önce kaynaklardan araştırmanızı tavsiye ederim.

Atina-8

Hemen karşısında bulunan Erechtheion Atina şehrinin tanrısı olmak için Athena ve Poseidon’un mücadele ettiği yer olduğundan da Acropolis’in en kutsal alanı olarak kabul edilmekte.Atina kralı Erechtheus'dan alıyor adını.

Tapınağın Parthenon'a bakan güney yüzünde karyatidler (kadın şeklinde figürler) yer alıyor. Toplamda altı tane olan bu karyatidlerin aslı Akropolis müzesinde. Akropolis'te ise kopyaları bulunuyor. Lord Elgin tarafından alınan figürlerin bir tanesinin British Museum’da olduğunu söylemeyen rehber yok nerdeyse.

Atina-9

Erectheus'un hemen yanında bir zeytin ağacı bulunmakta. Mitolojiye göre Poseidon elindeki üç çatallı mızrağı yere vurmuş ve bir çeşme ortaya çıkmış. Önce herkes sevinmiş ancak Denizlerin Tanrısı Poseidon’un çeşmesi tuzlanmış ve pek bir işe yaramamış. Athena da elindeki mızrağı yere vurmuş ve ortaya bir zeytin ağacı çıkmış.Barışı ve refahı temsil eden bu zeytin ağacı insanlar tarafından benimsenmiş  ve Athena şehrin tanrısı ilan edilmiş. İşte tapınağın batı kısmındaki zeytin ağacı bunu simgelemekte. Hatta denilen o ki Persler Akropolise saldırdığında bu ağacı yok etmiş ama gene aynı yerden çıkmış.

Atina-10

Burdan çıkınca muhakkak gidilmesi gereken yer Akropolis Müzesi. Burasının girişi Dıonıssıou Areopgıtou'dan.Biz gittiğimizde hiç sıra yoktu kolayca aldık biletmizi. Modern yapı çevresiyle tezat oluştursada oldukça güzel. Tarihi kalıntıların üzerine yapılmış bu müzenin cam tabanından kalıntıları da görmek mümkün. 3 katlı bu yapı Akropolis'e tırmanma hissi verilerek yapılmış sanki. Müze planında hangi katta nerden bulunan eserlerin olduğu açıklanıyor.Girişte Akropolis'in zaman içindeki gelişimi ile ilgili maketler var. En üst kat ise en etkileyici yer. Çepeçevre Parthenon’un çatısında yer alan heykel ve resimlerden kalanlar sergileniyor. Bir de Parthenon’un tarihini anlatan bir video gösterim yeri de var. Akropolis manzarası ile birlikte katı dolaştığınızda sanki Parthenon'nun etrafını dolaşmıssınız tadını alıyorsunuz.

Atina-11

Atina-12

Burası oldukça büyük bir müze, 3. katın hepsi çok özel olmakla birlikte mutlaka görün diyeceğim eserler:

- Erechtheion Tapınağından Karyatidler
- The tripple bodied monster (su-ateş ve havayı simgeliyorlar)
 -Nike tapınağının frizleri
- The persian horseman
- The calf bearer
- Marble Acroterıon
- The Kritıos boy
- The poplos kore/ the antenor kore

Ayrıca 1. katta bulunan arkeologdan ayrıntılı bilgiler de alabilirsiniz.

Atina-13

Sanem Coşkun kullanıcısının resmi

Sanem Coşkun

Daha detaylı bilgi ve fotoğraflara ulaşmak ve sorularınız için; blog: https://baileyslidipnotlar.wordpress.com instagram: https://instagram.com/sanemc/