Dodanduwa'da Lagün Turu ve Tarçın Atölyesi Ziyareti

Beruwala’nın yaklaşık 50 kilometre güneyinde yer alan Dodanduwa, güneyin en önemli kentlerinden Galle’nin ise yaklaşık 15 kilometre kuzeyinde. Kıyı şeridinde yer alan Dodanduwa, Colombo ve Matara’yı birbirine bağlayan Güney Demiryolu Hattı’nın da önemli duraklarından biri.

Dodanduwa bölgesi eşsiz doğası ile ön plana çıkıyor. Palmiyelerin süslediği okyanus boyunca uzanan sahili, küçük bir nehir ile okyanusa açılan Ratgama Gölü ve bu gölün kuzeyinde göle bağlı bulunan Mangrovia Lagünü bölgenin öne çıkan güzelliklerinden sadece bir kısmı.

Dodanduwa ve buraya yakın Telwatta, Paraliya, Hikkaduwa, Kahawa ve Rathgama kasaba ve köyleri 2004 senesinde Hint Okyanusu’ndaki deprem sonrası oluşan tsunamiden en fazla etkilenen yerler arasında. Bu bölgedeki pek çok aile can ve mal kaybı yaşamış. İnsanların üzerinde halen bu tramvanın etkisi var. Bu bölgede kimle konuşursanız konuşun mutlaka hepsinin tsunamide kaybettikleri var.

Tsunami sonrası her şeyini kaybetmiş aileleri geri kazanmak ve onları yeniden hayata döndürmek için her aileye dikiş makineleri verilmiş. O zamandan beri de dikiş makinası buradaki halkın ekmek teknesi haline gelmiş. Bu nedenle kasabada çok sayıda özel gömlek, pantolon, şort ve benzeri ürünler diken terziler var.

Sahilden biraz açıkta ufak bir ada göreceksiniz. Bu ada da tsunami sırasında kendini dev dalgalara teslim etmiş. Ama ardından halkın moralini düzeltmek ve bir umut vermek için tekrar inşa etmişler.

Bu bölgede yer alan bir diğer ada üzerinde ise tapınak varmış ama rehberimiz herşey harap olduğu sırada bu tapınağa bir şey olmadığını söylüyor. Haliyle tapınak halk arasında daha bir kutsal hale gelmiş.

Biz bu bölgede göl kenarından ufak teknelere binerek Mangrovia Lagünü'ne doğru seyahat ettik. Her tekne tek sıra halinde yaklaşık olarak 6-7 kişi alabiliyor.

Teknenin başında ve sonunda kürek çeken iki kişi var. Su üzerinde saatlerce kol gücü ile yol aldık.

Lagün çevresinde yer alan ağaçların suya yansıması harika kareler verdi hepimize. Bu bölge aynı zamanda kuşların göç rotaları üzerinde olduğu için kuş gözlemcileri için de güzel bir seçenek.

Lagün seyahatimizde ara ara balıkçılar ile karşılaşıyoruz. Sabırla oltalarına takılacak balığı bekliyorlar. Buradaki rehberin söylediğine göre tsunami sonrası lagünde balık çeşitliliği ve sayısı azalmış ancak son yıllarda yeniden toparlamış.

Lagün gezimizin ortalarında kıyıya çıkıyor, kısa bir yürüyüş yapıyoruz. Sri Lanka çay üretimin gibi tarçın üretiminde de önemli bir rol sahibi. Sri Lanka tek başına dünya tarçın ihtiyacının ciddi bir kısmını karşılıyor. İşte biz de bu kısa yürüyüş sonunda tarçın üretim atölyesine geldik.

Tarçın ağaçlarının hasadı senede iki kez yapılıyor. Ağaçların tepeleri ve dalları kesilerek çubuklar halinde atölye ya da fabrikalara götürülüyor. Bu çubuklar önce hafifçe nemlendiriliyor. Ardından elinde çakı ya da falçata bulunan ve yerde oturan çalışanlar tarafından dış kabukları nazikçe soyuluyor.

Kabukları ne kadar büyük parçalar halinde çıkartırlarsa o kadar makbul. Ardından bu kabuklar, atölyenin tavanındaki çubuklardan yapılmış raflar üzerine serilerek kurumaya bırakılıyor. 4-7 gün boyunca güneş almayan loş bir ortamda kuruyan tarçın kabukları boyutlarına göre gruplanıyor. Ardından paketleme işlemi gerçekleştiriliyor. Burada hepimize birer çubuk tarçın kabuğu hediye ettiler.

Ardından yeniden teknelerimize binmek üzere lagün kıyısına doğru yürüyoruz.

Etrafta hiç motorlu tekne olmadığından tek duyduğumuz küreklerin suya dalış sesi. Buna ise zaman zaman kuş sesleri eşlik ediyor. Çok huzurlu bir gezi.

Lagün turumuzun son durağı ise masaj yapan balık havuzları...

Hepimiz gerek Türkiye’nin sahil beldelerinde ya da yurtdışında bu minik masaj yapan balık havuzlarına denk gelmişizdir. Minik balıklar ayağınızı suya daldırdığımız gibi gelir ölü derileri yemeğe ve size masaj yapmaya başlarlar. Rahatlatıcıdır. Burada ise lagün içine kurulmuş doğal havuzlar var ve balıklar epey iriydi.

Evet günlük masajımızı da yaptırdığımıza göre tekrar teknelere binip, gün batımını izlemek üzere kıyıya doğru yöneliyoruz.

Sri Lanka gezisinin önceki günleri için:

1) TEKRAR MERHABA SRI LANKAhttps://gezimanya.com/GeziNotlari/tekrar-merhaba-sri-lanka