Kaşifler Diyarı Lizbon

Avrupa'nın en batısında yer alan başkent Lizbon, yaklaşık 500 bin nüfusu ile Tejo Nehri'nin (Rio Tejo) Atlas Okyanusu'na dökülmeden oluşturduğu koy üzerinde yer alır. İstanbul gibi tepeler üzerine kurulmuş şehir, insanları ile de sanki bizden gibidir. İspanya'da doğan ve Atlas Okyanusu'na ulaşan Tejo Nehri, 1000 kilometreyi geçen uzunluğu ile İber yarımadasının en uzun nehridir.

Lizbon Havalimanı'ndan şehre ulaşım

Yaklaşık 5 saat uçuş mesafesindeki aktarmasız uçuşla Lizbon Portela Havaalanı'na indiğinizde şehre ulaşmak için bir çok alternatifiniz bulunmaktadır. Otobüs (5, 21, 22, 44, 45) ve taksi ile de ulaşım mümkün ancak metro, aerobus en yaygın kullanılanlardır. Kırmızı metro hattı ile "Aeroporto" metro istasyonundan bindiğinizde şehre ulaşabilirsiniz. Rossio'ya gitmek için "Alameda" istasyonunda inip yeşil metro hattından 5 durak sonra "Rossio" istasyonunda olacaksınız.

Lizbon'da Şehir içi ulaşım

Cartao Viva Viagem kartı, 0,5 Euro karşılığı alıyorsunuz ve istediğiniz kadar para yüklüyor ve tekrar tekrar yükleyebiliyorsunuz. Burada çok önemli bir bilgi vermek istiyoruz çünkü biz bu bilgiyi kötü bir tecrübe ile edindik. Kartı mutlaka ana metro istasyonlarında, bilet gişesindeki görevliden alın ve tüm toplu taşımalarda kullanacağınızı söyleyin. Biz nehrin öteki yakasında, Almada bölgesinde bir otelde kaldık. Otel yakınındaki metro istasyonunda makinadan kartı aldık, sonra da euroları yükledik; atladık metroya ve sahile yani Cacilhas'a geldik. Gemiye bineceğiz ancak kart geçersiz. Metrodaki görevli kartı inceledi ve bunun sadece Almada bölgesinde geçerli olduğunu söyledi. Yani Lizbon bölgesinde hiçbir ulaşımda geçmediğini anladık. Tekrar edelim, karta yükleme olayını görevliye yaptırın ve "Lisboa and Almada, all metro, bus, tram and ship" dediğinizde sürprizle karşılaşmayacaksınız. Makinadan aldığımızda "zapping" tuşunu tercih etmemiz gerektiğini öğrendik ama siz yine de bizce garanti yolu tercih edin (bu kartlarımızı iade almadıkları için biz de iki üniversite öğrencisine hediye ettik).Şehirde, yeşil, kırmızı, sarı ve mavi olmak üzere dört metro hattı bulunmakta. Sarı ve mavi turistik değil, kırmızı havalimanına ulaştırır, yeşil ise turistik bölgelerde kullanacağınız hattır. Ayrıca nostaljik tramvaylar ve tramvaylar da (15 ve 28 en çok kullanılan) yoğun olarak kullanılmaktadır. Almada bölgesine ulaşımda ise daha çok feribot kullanılmaktadır.

Lizbon'da Gezilecek Yerler

Lizbon'u 3 gezi bölgesine ayırarak tanıtmak istiyoruz.

1. Belem bölgesi

2. Baixa-Alfama bölgesi

3. Almada bölgesi

Belem Bölgesi

Belem Kulesi

Şehrin batı bölgesinde ve nehir kıyısında bulunan bölgeye ulaşmanın en kolay yolu, şehir merkezinden 15 nolu tramvaydır. Nehir kenarında göreceğiniz yapılardan biri, Meşhur Belem Kulesi'dir (Belem Tower-Torre de Belem). Şehrin çok önemli bir sembolüdür. 1519 yılında yapılmış kule, UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer almaktadır. 30 metre yüksekliğindeki kuleye çıkıp nehir tarafından baktığınızda Tejo Nehri'ni ve 25 Nisan köprüsünü, kara tarafından baktığınızda ise çok güzel görünen Belem Parkı ile şehir görüntüsünü göreceksiniz. (Giriş 6 Euro)

Kaşifler Anıtı

Nehir kenarında göreceğiniz ikinci önemli yer ise Kaşifler Anıtı'dır. Vasco de Gama, Macellan gibi kaşiflerin bu şehirden çıktığını söylersek, şehre de kaşifler diyarı isminin verilmesinin isabetli olduğu görülecektir. Ülke özellikle Prens Henry döneminde kaşiflik ve denizcilikte çok ilerlemiştir. Anıtta önde Prens Henry ve arkada kaşifler gemi içerisinde tasvir edilmiştir. Anıtın önünde ise yerde kocaman bir dünya haritası ve harita üzerinde Portekizli denizcilerin tarihi yayılışlarının anlatımı gösterilmektedir. Anıtın önüne yani nehir kenarına geldiğinizde, 25 Nisan Köprüsü ile Almada bölgesindeki İsa heykeli bu mesafeden bile harika görülmekte. 52 metre yüksekliğindeki anıta asansör ile çıkılabilmektedir. (Giriş 4 Euro)

Jardin da Praça do Imperio

Nehir kenarından sonra yolun karşısına geçtiğinizde, ortasında kocaman bir havuzun yeraldığı çok güzel bir park (Jardin da Praça do Imperio) ve parkın solunda Belem Kültür Merkezi (Centro Cultural de Belem) bulunmaktadır.

Jeronimos Manastırı

Parkın karşısında gördüğünüz devasa bina Jeronimos Manastırı (Masteiro dos Jeronimos). İçerisinde Vasco de Gama'nın mezarının da bulunduğu manastırın inşasına 1501 yılında başlanmış ve tamamlanması 70 yıl sürmüş. (Giriş 10 Euro)

Deniz Müzesi

Manastırın doğu tarafında ise Deniz Müzesi (Museu do Marinha) bulunmaktadır.

Belem Pastanesi

Manastıra çok yakın olan şu meşhur Belem Pastanesi'ni (Pastais Belem) artık görmek lazım. Meşhur pastasının (nata) tadına bakıyoruz ama bizce meşhurluğu sanki abartı; ya da bizim tatlıların hakkını vermiyoruz gibi geliyor. Tatlılarımızı yiyor ve şehir merkezine koyuluyoruz.

Baixa-Alfama Bölgesi

Ticaret Meydanı

Önemli bir turistik bölge olan Baixa ve Alfama'da gezimizin başlangıç noktası, nehrin kıyısında bulunan Ticaret Meydanı (Praça do Comercio). Yönünüzü nehre çevirirseniz harika nehir ve üzerindeki kırmızı renkli 25 Nisan Köprüsü ile karşı kıyıda İsa heykelini göreceksiniz. Meydanda nehri arkanıza aldığınızda ise meşhur Augusta Tak'ı (Arco da Rua Augusta) ve Augusta Caddesi'nin (Rua Augusta) başladığını göreceksiniz.

Augusta Caddesi ve Santa Justa Asansörü

Augusta Kapısı'ndan geçtiğiniz andan itibaren artık Augusta Caddesi'ne girmiş oluyorsunuz. Trafiğe kapalı cadde boyunca mağazalar, restoranlar, kafeler ve sokak sanatçıları ilgimizi çekiyor. Bu nedenle ağır adımlarla Rossio Meydanı'na doğru ilerliyoruz. Bir anda sol tarafımızda beliren Santa Justa Asansörü (Elevador de Santa Justa) dikkatimizi çekiyor. 1902 yılında yapılan asansör, günümüzde turistik amaçla kullanılıyor. Şehri panoramik olarak görmek isteyen turistler tarafından çok ilgi görüyor. 45 metre yüksekliğindeki asansörün yakınında "Chiado" metro istasyonu bulunmaktadır.

Rossio Meydanı ve Ulusal Tiyatro Binası

Caddede yürümeye devam edip, Rossio Meydanı'na (Praça do Rossio) ulaşıyoruz. Meydanda ilk dikkatimizi çeken IV. Petro'nun heykeli (Estatua de D.Petro IV) ve arkasındaki Ulusal Tiyatro Binası (Teatro Nacional D.Maria II) oluyor. Tiyatro binasının yanında dikkat çeken bina ise Rossio Tren İstasyonu'dur (Rossio Train Station). Bu istasyondan kalkan trenler ise sadece Sintra'ya gider.

Tiyatro binasının diğer yanına geçtiğinizde ise harika bir içi yanmış kilise göreceksiniz (Igreja de Sao Domingos). Gerçekten çok ilginç bir kilise.

Figueira Meydanı

Kiliseden sonra Rossio Meydanı'nın doğusunda kalan Figueira Meydanı'na (Plaça da Figueira) geçiyoruz. Burada önce Kral John I (Statue of King John I) Anıtı'nı görüyoruz, kafamızı kaldırdığımızda ise karşımızda Lizbon Kalesi (S.Jorge Castle). Belem bölgesine gitmek isteyenler bu meydanda 15 nolu tramvaya bindiklerinde Belem bölgesine kolayca ulaşabilirler. Ayrıca bu meydanda 556 nolu nostaljik tramvay ile S.Jorge Kalesi ve Lizbon Katedrali'ni (Se de Lisboa) kapsayan bir tur yapabilirler.

Lizbon Belediye Binası

Rossio Caddesi'nden Tak istikametine, dönüşe geçiyoruz. Tak'tan çıkıp sağa dönüyoruz ve kısa bir süre yürüdüğümüzde Lizbon Belediye Binası'nın (City Hall-Camara Municipal de Lisboa) önüne geliyoruz. Çok güzelmiş diyerek fotoğraflayıp devam ediyoruz.

Mercado da Riberia

Varmak istediğimiz yer yakınında Mercado da Riberia gözümüze çarpıyor, eh girmemek olmaz diyoruz ama sonra iyi ki girmişiz diyoruz.

Artık nehir kenarındayız. Burası "Cais de Sodre" tren istasyonu ve aynı isimdeki metro istasyonu. Biz bunları da geçip iyice nehre yaklaşıyoruz çünkü artık otelimizin bulunduğu karşı yakaya yani Almada bölgesine bizi götürecek feribot iskelesine ulaşıyoruz. Almada için Cais de Sodre-Cacilhas hattını kullanmanız gerekiyor.

Almada Bölgesi

Almada bölgesinde de gelişmiş bir metro ve otobüs ağı bulunmakta.

İsa Heykeli

Bölgedeki görmeniz gereken önemli yer Brezilya'dakinden esinlenilerek yapılmış olan İsa Heykeli'dir (Cristo Rei).

25 Nisan Köprüsü

İsa heykelinin önünden göreceğiniz 25 Nisan Köprüsü (Ponte 25 April Abril) ile şehrin manzarası ise büyüleyici. Buraya ulaşmak için yapmanız gereken, feribottan indikten sonra 101 nolu otobüse binerek tepede Cristo Rei durağında inmek olacak. Aynı yolla feribot iskelesine gidebilirsiniz yada aşağıya kadar 10-15 dakika yürüyerek metroya binip ilk istasyon olan "Cacilhas"da inebilirsiniz, feribot hemen karşınızda. Ancak biz tabiki doğruca otelimize gidiyoruz. Hoşça kal Portekiz.

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.