NEPAL'İN BAŞKENTİ KATMANDU

Siz hiç yakılan insanlar gördünüz mü? Ben bundan 21 yıl önce kendi ülkem Türkiye’de insanların diri diri yakıldığını ana haber bülteninde görmüştüm. Ama neyse ki Nepal’de insanları öldükten sonra yakıyorlar. % 80’inden fazlası Hindu olan bu ülkede farklı hayatlar görmek adına bugün çok şey gördük ve çoğu kez şaşırdık.

Katmandu

Katmandu-1

Bir yerleri geziyorsanız birinci kural uykudan feragat edip yorulacaksınız. Hele hele benim gibi gezi yazılarınızı ve fotoğraflarınızı paylaşmak gibi bir ödev edinmişseniz kendinize, daha az uyumanız gerekiyor.

Katmandu bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Katmandu-2

Katmandu-3

Family Home Oteli’nde sabah alarmımız çaldığında saat 07.00’yi gösteriyordu. Öncelikle otelin terasında açık havada krep, bal, yumurta, patates haşlaması ve sütlü kahveden oluşan ve tadını pek de beğenmediğim bir kahvaltı yaptık. Bu arada Türkiye’den okuyan arkadaşlarıma bir hatırlatma; burası için şu sıra turist mevsimi. Şehir sıcaklığı oldukça yerinde ve ortalama sıcaklık 25 derece olduğu için rahatlıkla kısa kollu kıyafetleri tercih edebiliyoruz.

Katmandu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Chef House Resort, Hotel Grand Prince, Mountain Peace Guest House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Shambaling Boutique Hotel, Royal Penguin Boutique Hotel & Spa 2 gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz NHA Home Stay in Kathmandu, Hotel Lahana, Lucien Guesthouse tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Katmandu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Katmandu-4

Katmandu-5

Otelimizin bize yaptığı gün boyu Katmandu turu planı gereği sabah kahvaltımızdan hemen sonra bize tahsis edilen jeep ile şehir turuna erkenden başladık.

Katmandu-6

Katmandu-7

İlk durak; Katmandu merkezde bulunan Narayanhiti Müzesi. Aslında bu şehirde gezilecek yerler tamamen Hindu tapınakları yani ibadet yerleri. Burada müzelere girişten ziyade caddeye girişlerde turistlerden para alındığını ve bilet kesildiğini gördük. Yani yüzlerce kalabalık yanımızdan cadde boyu bedava yürürken sizi cadde başında araçtan iner inmez bir polis karşılıyor ve hemen bilet gişesine yönlendiriyor. Düşünün ki İstanbul’da İstiklal Caddesi’nin başında sizi polis durduruyor ve caddede yürümek için bilet almanız gerektiğini söylüyor. Kendinizi biraz garip ve yalnız hissediyorsunuz. Kişi başı 750’şer Nepal Rupisi (Yaklaşık 7,5 dolar = 17,5 TL) ödeyerek tapınakların olduğu cadde boyu yürümeye başladık.

Katmandu-8

Katmandu-9

Katmandu'da birçok tapınak ve müze mevcut ancak gerçek olan bir şey var ki bu tapınak mimarilerinin içindense dışı çok daha güzel. Yani burada tapınakların içi onları yakıyor dışı da bizi… % 87’sinin Hindu olduğu bu ülkede kendini bu dine adamış ve kendini dünyanın güzelliklerinden çekmiş “sadu”ları gördük, onlarla fotoğraflar çektirdik ve uzun uzun izledik onları. Ama her ne kadar bize verilen bilgide dünya nimetlerinden kendilerini inançları uğruna çekmiş gibi görünseler de bizden ısrarla para istediler. Bu sadu’larla ilk karşılaşmamız olduğu için onlara 5’er Nepal Rupisi verdik onlarla fotoğraf çektirmenin karşılığında ama bizim verdiğimiz paradan memnun kalmadıkları çok belli oldu.

Katmandu-10

Katmandu-11

1 saatlik dolaşmanın ardından jeep bizi alarak başka bir görülesi yer olan Patan’a götürdü. Az önceki girişten ders almış olacağız ki hemen cadde başında polisleri görür görmez rotayı değiştirip gireceğimiz tapınaklarla dolu caddeye arka sokaklardan girerek cadde başında bilet almaktan kendimizi bu sefer kurtardık. Burada kurulu açık hava pazarını, Hinduların tapınaklarda yaptıklarını, ara sokaklardaki küçük dükkanları ve seyyar satıcıları gözlemledik. O kadar farklı hayatlar yaşanıyor ki dünyanın başka yerlerinde… Ayrıca yerel Nepal müziklerini canlı olarak kendi enstrümanlarıyla çalan bir gurubu kısa süre izledik ve oradan da ayrıldık.

Katmandu-12

Katmandu-13

Katmandu’daki trafik karmaşasını ve bunun karşısındaki insanların kayıtsızlığını herkesin görmesini isterim. Oldukça geri kalmış bu ülkenin yollarının çoğu stabilize yol, çok nadir olarak asfalt var. Zaten trafik lambası hiçbir yerde yok. Trafik sağdan işliyor ve arabaların birbirine ve yayalara o kadar yakın geçmesi bu ülkeye yeni gelen bizleri tedirgin etse de alışmak pek zaman almıyor bu keşmekeşe. Araçlar ve motosikletler o kadar sık korna çalıyorlar ki bunun trafikteki şöförler için nefes almak gibi bir şey olduğunu düşünüyorum. Garip olan ise ne korna çalan ne de korna çalınan kişide en ufak bir sinirlenme belirtisi yok. O kadar sakinler ki bu durum karşısında gözlerimiz büyüyerek bu durumu izliyoruz. Trafikte başka ilgimi çeken konu ise motosiklet sayısının hiç görmediğim kadar fazla olması. Türkiye’de en fazla motosiklet ve bisiklet kullanılan İnegöl’den bile kat kat fazla. Ama asıl garip olan bu değil. Eğitim seviyesinin çok düşük olduğu ve okur-yazar olmayan oranının % 30’larda olduğu bu ülkede istisnasız her motosiklet sürücüsü kask takıyor ve her araç sürücüsünün emniyet kemeri takılı. Tek bir tane görmek için dakikalarca motosikletlere bakıp göremeyince merak edip şoföre sorduk ve cezasının 200.000 Rupi (2.000 dolar) olduğunu öğrendik. Demek ki cezalar caydırıcı olabilecek nitelikte ve ölçülülükte olduğunda bu tip bir ülkede bile o konudaki suç oranı sıfırlanabiliyor. Zaten sadece bu konuda değil adi suçlar konusunda da Nepal oldukça gerilerde. Yani bu fakir ülkede insanlara rahatlıkla güvenebileceğinizi söyleyebilirim. Sadece turist olduğunuz için fiyatların biraz yüksekten söylenmesi ve pazarlık usulü düşürülmesi bizim ülkemizdeki gibi adetten. Hatta burada pazarlık sünnetten de öte…

Katmandu-14

Katmandu-15

Nepal insanlarının kendilerine has şehirden farklı bir ten kokuları var. İnsanların kokusu bu şehre sinmiş. Çok sık sokaklarda yanan tütsülerin kokusu insanlarınki ile birleşip ortaya ne güzel ne de kötü; sadece tuhaf olan bir koku çıkmış.

Katmandu-16

Katmandu-17

Pashupati’ye geldiğimizde bu kadar ilgi çekici şeyler göreceğimizi ummuyorduk (bu arada Nepal’deki yerlerin adlarını sesli okuyun, onları söylemek hoşunuza gidecek). Burada girişte yine yakalandık ve kişi başı 1.000 Rupi ödemek zorunda kaldık. Girdiğimizde ilk olarak bizi seyyar satıcı kadınlar bizi karşılayıp yaklaşık 200 metre boyunca bize İngilizce konuşarak bir şeyler satmaya çalıştılar. Ama oldukça sempatik ve güler yüzlü olmaları onlara karşı sizi de sürekli nazik olmak zorunda bırakıyor. Dönüşte alacağımızı söyleyerek kısa bir süreliğine onlardan kurtulmuş ve tepeyi tam aşmıştık ki bir de baktık ki yanı başımızda bize maymunlar eşlik ediyor. Bunlar tamamen zararsızlar ve Katmandu’nun birçok yerinde insanlarla yaşamaya alışmışlar.

Katmandu-18

Katmandu-19

Bagmati Nehri boyunca yürüdükçe yükselen dumanlar ve koku bize neler göreceğimizin habercisiydi. Karşımızda Hindu inancına göre yakılan ölüler ve onları karşıdan izleyen ve fotoğraflayan onlarca turist. Bagmati Nehri’nde yıkanan ölülerin külleri Hindistan’da Ganj Nehri’nde yıkanıp yakılan ölülerin küllerine karışıyor. Bu pis suya rağmen ara ara insanlar o kutsal zannettikleri suya girip o suyu ellerine yüzlerine sürüyorlar. Orada kısa süreliğine de olsa bir rehber ediniyoruz. Daha doğrusu o bizi ediniyor. Yanımıza gelerek bir şeyler anlatmaya başlıyor ve bize oraları gezdiriyor. İlk önce bize yardımcı olan yerli halktan birisi zannediyoruz, gezi bittiğinde para istediğinde ve bir de verdiğimiz parayı beğenmediğinde anlıyoruz ki bizi gözüne önceden kestirmiş.

Rehberin anlattıkları da oldukça iyi oldu. Burada Hindu inancına göre kişiler öncelikle nehire doğru yatay bir taşta nehir suyu ile yıkanıyor. Sonra maddi durumuna göre yakıldığı taşların yerleri değişiklik gösteriyor. Yani burada öldükten sonra aynı bizdeki cenaze işlemleri gibi işler para ile yürüyor. Parası olmayan cenazenin parasını devlet üstleniyor. 5 aylık olana kadar ölen bebekler yakılmıyor. Çünkü onların tekrar dirileceğine inanmıyorlar. İnek öldürmenin cezası kendi vatandaşlarına 15 yıl, turistlere ise 10 yıl hapis. “Sadu”ların kendilerini bu hayattan soyutladıları söyleniyor ancak iş fotoğraf çektirmeye geldiğinde hemen dünyalı oluyorlar. Rehberimiz para isteyen saduların gerçek değil sahte sadu olduklarını söylüyor. Çünkü gerçek sadu sadece mariuhana içer ancak içki içmez, seks yapmaz ve turistlerden para almazlarmış.

Katmandu-20

Sonraki durak ise dinden çok bir felsefe olan Budizm’in Nepal’deki merkezi Buda’ydı (Boudha). Burada büyük bir kubbe biçiminde tapınak ve Buddha heykellerine doğru tapınan yüzlerce Budist. Nepal’in % 10’a yakını da Budist. Buda’ya geldiğimizde arka sokak atraksiyonu ile bilet gişesini atlatınca bizim bu şehir için biraz fazla uyanık olduğumuzu düşündüm. Buda’ya geldiğimizde Budistlerin asıl ibadet yerinin burası olduğu fazlası ile belli. Müslümanlar için Kabe neyse Budistler için de Buda o. Her dinde olduğu gibi dini paraya çeviren uyanıklar ve para kazanma kapısı haline dönüştüren kimseler burada da var. Aslında bu konuda fark yok. Türkiye’de para karşılığı okuyan, üfleyen ve muska yazan kişilerin Budist eşleri tam burada. Bir süre yaşlı bir din adamının iki küçük kız için bir şeyler okuduğu, sonra onlara bir şeyler sürdüğü ve en sonunda da paralarını alıp cebe indirdiğine şahit oldum. Yine tüm dinlerde olduğu gibi burada da gerçekte Budist olmayan ancak Budist bir ailede doğduğu için Budist olan küçücük çocuklar, bu ibadet biçiminin doğru olduğunu öğrenerek büyüyorlar. Büyük ihtimal dünyadaki binlerce inanışın olduğundan bile haberleri olmayacak ömürleri boyunca. Buda’daki seyyar satıcılar diğer yerlerdekinden biraz daha farklı. Diğerleri gibi size yapışmıyor ve turist olduğunuzu anlayınca zorla bir şeyler satmaya çalışmıyorlar. Almadığınız zaman “good bye sir” diyerek kibar biçimde sizi uğurluyorlar.

Katmandu-21

Katmandu-22

Öğle yemeği için dışarıda yemek için fazla cesaretimiz yoktu ki muz atıştırarak öğünü atlattık. Neyse ki mandalina ve muzlar soyularak yendiği için içimiz rahat. Hazır muz yemiş iken bugünün son durağı Maymun Tepesi (Swayambhu) oldu. Burası oldukça yüksek ve Katmandu şehrini 360 derece görebiliyoruz. Güneşi bu tepede onlarca maymun ile beraber batırdık.

Çok verimli geçen bu yorucu günün ardından otelimize döndük ve sonrasında otel yakınlarında Utse Restoran’da yerel yemeklerden yedik. Ben kremalı ıspanak çorbası (tavsiye etmem) ve Tibet Tabağı (bufalo eti, acılı sos, patates, soğan, adını bilmediğim bakliyat) yedim.

Katmandu-23

Katmandu-24

Acıyı seven birisi olarak bana bile bu yemekler oldukça acı geldi. Ancak hayatın acılığı karşısında anladım ki buradaki insanlara bu yemekler tatlı bile geliyor.

Ali Yeniay

"Çok gezen mi bilir, çok okuyan mı?" sorusuna "Gezerek, okuyan ve hatta gezi yazılarını paylaşan" diye cevap veren bir seyyahım ben...