BİR TAPINAKLAR ÜLKESİ: NEPAL

Nepal’de evden çok tapınak var desek yeridir. Tam anlamıyla bir tapınaklar ülkesi. İrili ufaklı, hindu tapınakları, budist tapınakları, hepsi iç içe...

Tabii bunun mantıklı bir de sebebi var, öyle de olmalı yoksa her adım başı neden tapınak olsun değil mi?

İlk Malla Kralının torunları, Kathmandu vadisini 3 krallığa bölmüşler. Biri Bhaktapur’u, biri Kathmandu’yu bir diğeri de Patan’ı yönetmeye başlamış. Tibet ticaret yolunu ele geçirmek için kardeşler birbirleriyle savaşmaya başlamışlar. Bundan yararlanan diğer lider kişilikler de kendi hükümdarlıklarını ilan etmişler ufak toppraklar üzerinde. İşte bu dönemde 75 farklı krallığa bölünmüş Nepal toprakları.

Krallar arasındaki rekabette giderek artmaya başlamış tabii. Ama giderek artan bu rekabet, çok sayıda tapınak yapılmasına ve eşsiz güzellikte mimari yapılar inşa edilmesine vesile olmuş. Her bir kral, bir diğer kralın yaptığının altında kalmamak için daha gösterişli bir yapı yapmaya adamış kendini. Bu nedenle ülke birbirinden güzel tapınaklarla dolu.

Katmandu bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Katmandu

Nepal toprakları din savaşlarından çok, güç savaşlarının yaşandığı kutsal bir yer...

Nepal nüfusu 29 milyon civarında, bunun 2,5 milyonu Katmandu’da yaşıyor. Nüfusun %72’si tarım ile uğraşıyor. Günümüzde Cumhuriyet ile yönetiliyor, ama çok yeni. 2005’e kadar Monarşi var.
Para birimleri Nepal Rupisi ve resmi dilleri Nepalce.

Katmandu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Mums Homestay, Nagarjun Home Stay, Khushi Homestay güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Laughing Buddha Guesthouse & Villa, Hotel Lekali Homes, Apartment in Nepal. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Nepal Expats Hostel, North Valley Home Stay, The Dwarika’s Hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Manamaiju Homestay and Hotel, Fireflies Hostel, Sara's Backpackers Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Katmandu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Dünyanın pek çok turistin uğrak bölgesi. Çünkü Dünya’nın en yüksek 10 tepesinden 4’ü Nepal’de yer alıyor. Everest’e bir çıkış noktası burası. O nedenle çok sayıda dağcılık malzemesi satan mağaza görmek mümkün. Ve her şey çok ucuz. Tekstil, yeme-içme, ulaşım, konaklama, her şey... Örneğin 10 dolara içecekler de dahil olmak üzere enfes bir sofra donatabilir. 30-35 dolara oldukça merkezi ve lüks bir otelde kalabilirsiniz.

Nepal’in en önemli geçim kaynaklarından biri de turizm doğal olarak. Trekking, rafting, safari ve Everest Tepesi’ne tırmanma önemli sektörlerden.

Katmandu-1

Dünya’ya Nepal’i tanıtan aslında Avrupalı Hippiler... Ancak artık Hippiler’in en popüler noktası olmaktan çıkmış çünkü bir dönem Nepal, hippilerin Nepal’e girişini yasaklamış.

Nepal’de kast sistemi eski etkisini sürdürmüyor olsa da halen devam ediyor. Bu sistem de insanları bulundukları konuma razı etmiş. İnsanlar çok hoşgörülü, güler yüzlü ve anlayışlılar. Ego yok ve herkes tatminkar, “bu kadar mı? - bu kadar” Daha fazlasını isteyen yok.

Kathmandu’nun en hareketli bölgesi Thamel Meydanı. Burada mağazalar gece saat 22:00’ye kadar açık neredeyse. Ana cadesi ve ara sokakları çok renkli. En göze çarpanlar ise dağcılık malzemeleri satanları. Kathmandu da keçe kullanımı da oldukça yaygın. Bunlarla beraber değerli taşlar, tütsüler, kokulu mumlar, ipek kumaşlar ve yünlü pashminalar en sık rastlayacaklarınız arasında. Ancak mutlaka pazarlık etmelisiniz.

Katmandu-2

Kathmandu’da mutlaka görmeniz gereken yerler arasında girişi ücretli olan tarihi Durbar meydanı yer alır. En önemli tapınakları ise Boudhanath Stupa, Swayambhunath Maymunlu Tapınak ve Pashupathinath yer alıyor. Pashupathinath aynı zamanda ölü yakma törenlerinin de gerçekleştirildiği kutsal bir mekan.

Katmandu-3

Nepal geleneksel yemekleri Hint yemeklerine göre daha az, ama bizim damak tadımıza göre çok baharatlı. Biz sevdik gerçi ama rahatsız olabilecekler için şunu söyleyebilirim; kaldığınız otel 3 yıldız ve üstü ise yemek konusunda çok fazla şüphe duymanıza gerek yok. Çoğu ülke mutfağını bulabilmek mümkün. Biz tercihimizi tabii ki, Nepal mutfağından yana kullandık. Farklı baharatlar kullansalar da, bize çok uzak değil yemekleri.

Katmandu-4

Biz Katmandu’nun en büyük ve en eski otellerinden biri olan Everest otelde kalmıştık. Mutfağı oldukça güzel. Bir de eğer bu otelde kalırsanız, her an yönetimden biri ile karşılaşma şansınız var. En eski otellerden biri olduğundan devlet davetlerini genelde bu otelde veriyormuş.

Restorandan çıkarken bir tepsi içinde sıra sıra dizilmiş “pande”leri görünce hemen soruyoruz içinde ne var diye. Anladığımız kadarıyla içinde karanfil, kakule, kekik, hindistan cevizi, safran ve şeker varmış. Genel olarak hazmı kolaylaştırması için yiyorlar. Ama bazılarında hafif rahatlatıcı bir maddede koyuyorlar. Ben de hazmımı kolaylaştırsın diye denedim ama ağzımın içinde en fazla 2 dakika tutabildim.

Bunu şu şekilde yapıyorlar; önce safrana benzeyen krema kıvamındaki birşeyi yaprağa iyice sürüyorlar. Sonra üstüne başka baharatlar ekliyorlar, ayrıca hindistan cevizi ve çeşitli tohumlar da koyarak üçgen şeklinde sarıyorlar. Normalde yemeklerden sonra yeniyor ve hazımsızlığa iyi geliyormuş. Önce bunu çiğniyorlar, sonra da tükürüyorlar. Dişlere birazcık zararlıymış. Ancak ağzınızı kıpkırmızı boyuyor. Bu nedenle neredeyse tüm halk kırmızı bir ağız ile dolaşıyor.

GÖKÇE YILMAZ

1982 yılında İstanbul’da doğdum. İlk ve orta öğretimini Sinop’ta gördükten sonra, lise eğitimi için İstanbul’a yerleştim. HASAL’den 2000 yılında mezun olduktan sonra babamın yolunu izleyerek İstanbul üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesine girmeye hak kazandım ve Cerrahpaşa’lı olmanın ayrıcalığını yaşadım. 2008 yılında girdiğim TUS sınavı...