Paro Ve Kutsal Tapınak: Kyichu Lhakhang

Paro kentinin Lamgong Gewog bölgesinde yer alan Kyichu Lhakhang tapınağı çok önemli bir Himalayan Budist Tapınağı. Aynı zamanda Kyerchu Temple ya da Lho Kyerchu olarak da biliniyor.

Burada yer alan Jowo tapınağınının orjinali, 7. Yy’da Tibet imparatoru Songsten Gampo tarafından yaptırılmış. Bu da bu tapınağı Bhutan’daki en eski tapınaklardan biri yapıyor. Tabii Tapınak yapıldığı sırada henüz Bhutanlı’lar Budizm ile tanışmış değiller. Çünkü Bhutan halkı ile Budizmi tanıştırıp, yayılmasına vesile olan kişi Guru Rinpoche. Guru Rinpoche de Bhutan’a 7. Yy sonlarında gelip, Budizm’i yayıyor. Bhutan’a gelmeden önce Bhutan’da 5 farklı çeşitte din varmış. Guru Rimbuchi ise 7. yy. sonlarında Bhutan’a gelerek Tibet’teki Mahayana Budizmini buradaki kişiler ile tanıştırmış. Hatta Guru Rinpoche, 8.yy’da bu tapınağa gelmiş ve bir dönem kalmış. Bu nedenle bu tapınakta birçok manevi hazinenin gizli olduğu inanışı var.

Diğer bir özelliği ise Tibet imparatoru Songsten Gampo’nun hayatı boyunca yaptırdığı 108 tapınaktan biri olması. 108 sayısının Budizm’de ayrı bir önemi var. Tesbihlerinde de 108 adet boncuk var ve her turda 108 adet mantra söylüyorlar.

Tapınaktaki diğer bir ilginçlik de iç avlusunda büyük bir tane portakal ağacı olması. Portakal ağacının nesi ilginç diyebilirsiniz... Normal şartlarda, bu yükseklikte portakal ağacı yetişmiyor olmalı ama burada yetişmiş. Bir de bu ağaç 4 mevsim meyve veriyormuş. Biz gittiğimizde üzerinde iri iri portakallar duruyordu.

Bhutanlı’ların inanışına göre, tapınağın içerisinde heykeli yer alan “gelecek Buda” bu ağacı kutsamış, o nedenle de 4 mevsim boyunca meyve veriyormuş.

Tapınak 1644 senesinde by Shabdrung Ngawang Namgyal tarafından restore edilmiş. 1836 - 1838 yılları arasında da Je Khenpo Sherab Gyaltshen tarafından restore edilmiş.

1971 senesinde Kral Jigme Dorji Wangchuck’un eşi kraliçe Kesang Choden Wangchuck tarafından, eski ve kutsal Jowo tapınağının yanına, daha fazla insan burada ibadet edebilsin diye Guru Tapınağı yaptırılmış. Günümüzde de birçok önemli dini tören bu tapınakta yapılıyormuş.

Tapınakta 2 farklı bölüm var. İlk odada Guru Rinpoche’nin temsiliyeti, ikinci odada ise yeni gelecek olan Buda’nın yani “Maitreya”nın temsiliyeti var. Bunun daha büyük versiyonu Lhasa’da bulunuyormuş. İnanışlarına göre bu tapınağı ziyaret eden kişi, dünyaya en az 3 kez gelmeyi garantiliyormuş.

Tapınağın arkasından dolaşırken bazı bölümlerinin 18 Ekim’de sıkkım’da meydana gelen deprem nedeniyle çökmüş olduğunu gördük.

Buradan ayrılarak başka bir Stupaya gittik. Bu Stupa’da yine Shabdrung Ngawang Namgyal tarafından yapılmış. Bu stupanın en önemli özelliği ise Shabdrung Nawang Namgyal’ın Bhutan’daki ilk eseri olmasıymış. Mimari açıdan dışarıdan görüntüsü Stupa, ama içirisi bir tapınak olarak dizayn edilmiş.

Diğer bir özelliği ise içeride elektrik olmaması. Gündüz saatlerinde kapıdan alabildiği kadar gün ışığı alıyor. Ancak akşam üzeri saatlerinde tapınağın içi tamamen karanlık. Biz de elimizde mumlar ile tapınağı geziyoruz. Mum ışığından görebildiğim kadarıyla içeride etkileyici duvar resimleri var. Ancak içerisi karanlık olmasına rağmen yine de tapınak kalabalıktı. Herkes ellerinde mumlar dileklerini gerçekleştiriyordu. Biz de çıkmadan önce mumlarımızı herkes gibi Buda Heykelinin önüne bırakarak, oradan ayrıldık.

Paro seyahatiniz sırasında konaklayabileceğiniz havalanına yakın Raven's Nest ve Rema Resort oteller mevcut.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.