Raja Ampat Gezisi ve Arborek Kültür Köyü

Endonezya’nın en çok merak ettiğimiz bölgelerinden biri Raja Ampat’ı ziyaret edeceğimiz için heyecan dorukta bir seyahate başlıyoruz. Buraya ulaşmak öyle çok kolay değil. Biz öncelikle Türk Hava Yolları ile Jakarta’ya uçtuk. 2 gün Jakarta’da bölgenin altını üstüne getirdik. Jakarta’yı merak edenler için de Jakarta seyahatimizi anlattığım yazının linkini şuraya koyayım :)

Jakarta’dan ilk olarak Sulawesi Adası’ndaki Makkasar Sultan Hasanuddin Havaalanına uçtuk. Tabii yolculuk burada bitmiyor, burada başlıyor. Git gide Avusturalya’ya doğru yaklaşıyoruz :) Burada yaklaşık 2 saat aktarma bekledikten sonra Papua Adası’ndaki Sorong’a uçmak üzere kapıya gidiyoruz. Bu kez uçağımız oldukça küçük ve sevimli.

Sorong’a vardığımızda sabah olmuştu bile. Havaalanında bagajlarımızı alıp havaalanına yakın bir otelde bizi Raja Ampat’a götürecek olan tekneyi beklerken kahvaltıya gidiyoruz. Malum tropik yerdeyiz, kahvaltıda bol bol tropik meyveler yiyerek kendimizi güne enerjik ve zinde başlamak için hazırlıyoruz. Yaklaşık 1 saat bekleme sonrası teknemiz geliyor. Burada farklı boyutlarda ve motor gücünde teknelerle anlaşmak mümkün. Biz yaklaşık 14-16 kişilik bir grup olduğumuzdan teknemiz çok da ufak değildi.

Raja Ampat’ta ilk ayak bastığımız yer ilk gece de konaklama yapacağımız Raja Ampat Dive Resort. Burası ıssız bir ada desem yeridir. Kumsala paralel dizilmiş minik ahşaptan yapılmış kulübelerde konaklayacağız. Tüm konaklayanların ortak kullandığı küçük bir restoran bir de dalış okulundan oluşan bir kompleks burası. Kumsala doğru uzanan ağaçlar, dalgaların sesi, güneşin ısıtması… Her şey mükemmel. Biz sahilde yürüyüş yaparken ben biraz size Raja Ampat’ı anlatayım.

Raja Ampat, Endonezya adalar grubunun en doğusunda, Batı Papua’da yer alan bir takımada. “4 kral” anlamına gelen Raja Ampat, 1520 farklı ada ve adacıktan oluşuyor. Bu adalar, Waigeo, Batanta, Salawati ve Misool adlı 4 ana adayı çevreliyor. Toprak parçaları ve karasularıyla beraber Raja Ampat yaklaşık 46.000 kilometrekarelik bir alanı kaplıyor.  Adaların bir kısmı küçük ve ıssızken, kimi adalarda lüks turistik tesisler ve geniş marinalar yer alıyor.

2003 itibariyle Sorong Krallığı’ndan (Sorong Regency) ayrılan Raja Ampat’ı, 10 alt bölge ve 85 köy oluşturuyor. Bu yerleşimlerin tümü, takımadaların toplam yüzde 6’sına yayılmış durumda. 2014’te yapılmış olan en güncel nüfus sayımına göre Raja Ampat’ta yaşayan kişi sayısı yaklaşık 49 bin.

Küçük kabileler halinde yaşayan Raja Ampat halkının temel geçim kaynağı balıkçılık. Bölgenin vazgeçilmez içeceği ise Hindistan cevizi suyu. Bunu zaten yazımın devamında bol bol anlatacağımJ Ama önce yorgunluktan sahil kenarında bitap düşen Murat’ı uyandıralım :)

Raja Ampat Dive Resort’ta biraz dinlendikten sonra bölgedeki diğer adaları keşfetmek için tekrar tekneye biniyoruz. Yaklaşık 1 saat süren tekne yolculuğu sonrası sanırım hayatım boyunca hiç unutmayacağım bir ada olan Arborek’e ulaşıyoruz.   Geleneklerine ve kültürüne bağlı bir topluluk olan Raja Ampat halkı, turistlere karşı misafirperverliğiyle de biliniyor. Bu nedenle olsa gerek bize Arborek Turizm Köyü’nde öyle güzel bir karşılama hazırlamışlar ki… Tekneden indiğimiz gibi hepimizi iskelede oturtturuyorlar ve köyün gençleri ve çocuklarından oluşan bir dans grubu burada bizlere muhteşem bir gösteri yapıyor, bizi geleneksel danslarıyla karşılıyorlar. Gösteri bitiminde hemen tüm ekiple fotoğraf çektiriyoruz tabii ki.

Raja Ampat halkı Hristiyan ve Müslümanlardan oluşuyor. Etnik köken olarak Ambonez olan halk, Endonezya’nın büyük adalık bölgelerinden Sulawesi’deki Ambon adasından gelen bir topluluk. Bu adalarda mutlu mesut yaşıyorlar.

Dans gösterisi sonrası köyün içine doğru yürüyoruz. Seksek oynamayı herkes bilir değil mi? Buradaki çocuklar da yere çizmişler çizgilerini sek sek oynuyorlar. Biraz daha devam ediyoruz keyifli kulübelerin arasında, upuzun Hindistan cevizi ağaçlarının altında. Çok geçmeden rehberimiz hepimizi deniz kenarında topluyor. Malum yemek vakti. Buralarda yetişen bir balığı ızgara yapmışlar. Yanında da tatlı olarak bir çeşit jöle. İkisi de son derece lezzetliydi. Sonrasındaysa sahile buralı bir amca geliyor ve başlıyor sıradan hepimize Hindistan cevizi hazırlamaya.

Önce suyunu içebilmemiz için bir delik açıyor. Ve Hindistan cevizini bize uzatıyor. Pipet bakınıyoruz ama bu köyde pipet kullanmak yasak. Çünkü plastik olduğu için çevreyi kirletmemesini istemiyorlar. Deliği ağzımıza denk getirip biraz üstümüze döke saça içiyoruz. Sizi bilmem ama ben suyundan çok içindeki meyvesini seviyorum. İçini yememiz için de bıçakla kabuğundan bir parçayı keserek kaşık haline getiriyor. Tadı hala damağımda :)

Arborek köyü sadece kültürü ve doğal güzellikleriyle değil, aynı zamanda zengin sualtı dünyasıyla da meşhur. Burada ister tüplü dalış yapabiliyorsunuz isterseniz şnorkelle. Bizim çok zamanımız olmadığından tüplü dalışı pas geçiyor, şnorkelleri takıp kayıp balık nemo’nun peşine düşüyoruz.

Raja Ampat, doğası ve sualtı dünyasıyla öne çıkan bir bölge. Raja Ampat bölgesi dünyada en fazla mercan çeşitliliğinin olduğu yer. Takımadaları çevreleyen sular, hayretler uyandırıcı bir biyoçeşitliliğe sahip: The Nature Conservancy’nin verilerine göre, dünyadaki deniz canlısı türlerinin %75’i burada bulunuyor.

Hal böyle olunca su altında fotoğraf çekmek de kaçınılmaz oluyor. Ama her güzel şeyin bir sonu var tabii. Rehberimiz artık tekrar Raja Ampat Dive Resort’a gitmemiz gerektiğini söyleyince bu renkli dünyadan ayrılmamız gerekiyor. Gerçi gideceğimiz yer de yine cennette başka bir köşe :)

Akşamüstü konaklayacağımız Raja Ampat Dive Resort’a geldiğimizde önce biraz tam sahilde yarısı denizin içinde kalan salıncakta keyif yapıyoruz.  Sonra da diğer influencer arkadaşlarımızla gün batımını izlemek üzere iskeleye gidip işte günü bu renklerle sonlandırıyoruz.

Nasıl Gidilir?

Raja Ampat’a gitmek için Türk Hava Yolları’yla Endonezya’nın başkenti Jakarta’ya uçabilir, oradan direk ya da aktarmalı uçuşlarla Sorong’a gidebilirsiniz. Daha sonra 2 saatlik bir feribot yolculuğuyla adalara ulaşabilirsiniz.