Şangay: Çin'in En Büyük Kenti

Şangay, 19. yüzyılda ülkenin doğu sahilinde Yangtze Nehri deltasında düzlük bir alanda küçük bir balıkçı kasabası iken günümüzde Çin’in en büyük kentidir.

20 milyon civarındaki nüfusu ile Çin’in ise en kalabalık, dünyanın ise en büyük 8. şehridir. Şangay’ın dünyanın en büyük kargo limanına sahip olduğu söylenmektedir. Çin’in en önemli ticari, ekomomik, endüstriyel ve iletişim merkezidir. Aynı zamanda kültürel anlamda Çin’in en gelişmiş kentlerinin başında gelir.

Pekin’i Ankara olarak düşünürsek, Şangay da Çin’in İstanbul’udur. Boğazın İstanbul’u böldüğü gibi burada da Huangpuziang Nehri şehri ikiye böler. Kentin bir tarafı Waitan bölgesi, diğer tarafı Pudong bölgesi olarak adlandırılır.

Şangay’da çok sayıda gökdelen yer alıyor. Hatta bu kentte New York City’dekinden daha fazla sayıda gökdelen olduğu söyleniyor. 2011 senesinde Şangay’da 11 katın üzerindeki bina sayısı 20.000 ve 30 katın üzerindeki bina sayısı 1000 imiş.

Şangay’daki en yüksek yapılar sırasıyla Shanghai Tower (632m), Shanghai Dünya Ticaret Merkezi (492m), Oriental Pearl Tower (467,9m), Jin Mao Kulesi (420,5m) ve Shimao International Plaza (333.3m).

Genel olarak Şangay, Pekin’e göre çok daha batılı bir görünüme sahip. Bu kentte Çin mimarisine has yapılara Pekin’e göre çok daha nadir rastlıyorsunuz. Hele de iş merkezlerinin ve gökdelenlerin yoğunlaştığı Pudong bölgesinde neredeyse Çin mimarisini hiç görmüyorsunuz.

Eski Şangay’ın finans merkezi ise Waitan bölgesi. Hatta burada aynı Manhattan’da Financial Distirict’teki gibi bir boğa heykeli görebilirsiniz.

Bu bölge İngiliz mimarisinden Fransız’a, Yunan’dan Rönesans’a kadar 52 faklı mimari tarzı bir arada görmek mümkün. Bu mimari stillerin en güzel örnekleri ise nehir kenarındaki Bund adı verilen bölgede toplanmış.

Burada Çin Ulusal Bankası, gümrük binası, Bangkok Bankası, Şangay Posta Merkezi, Dongfen Otel gibi pek çok yapı görülmeye değer.

Bund bölgesi gece de gündüzü kadar hareketli. Burada Huangpujiang Nehri’nde sel olma ihtimaline karşı 1,7 km uzunluğunda set yapılmış. Buraya gelip saatlerce karşı kıyıdaki Pudong bölgesindeki gökdelenler üzerine yansıyan ışık oyunlarını izliyor insanlar. Bu bölgeye aşıklar da çok geldiği için Aşk duvarı da deniliyor. Hani bizde sahil kasabalarında falan çekirdeği alan parkta yürüyüşe çıkar ya burası da aynı öyle.

Yine bu bölgeden dilerseniz nehirdeki tekne turlarına katılabiliyorsunuz. Bu tekne turunu kesinlikle öneririm. Teknelerin içi oldukça temiz ve güzel dekore edilmiş. Teknenin üst katından kentin iki yakasını izlemek ise bir hayli keyifli.

Bu tur esnasında Bund bölgesini ve buradaki yapıları, Pudong bölgesindeki gökdelenleri, Waibaidu Köprüsü’nü, Şangay Uluslararası Cruise Terminali’ni, Oriental Pearl Tower’ı görebilirsiniz.

Burada başımıza gelen en ilginç şey ise Çinli bir ailenin sürekli bizim fotoğraflarımızı çekmek istemesi oldu.

Hazır Pudong bölgesinden bahsediyorken buradaki Şangay’ın sembolü haline gelmiş olan Oriental Pearl TV Kulesi’ni de biraz daha detay anlatmakta yarar var. Benim önerim eğer Waitan bölgesinde konaklıyorsanız, Oriental Pearl Tower’a gitmek için nehrin altından geçen tüneli kullanın. Tünele doğru yürüyen merdivenler ile iniyorsunuz. Hatta deniz seviyesi altına indiğinizi hissettirmek için yürüyen merdivenin bulunduğu tüm bölge su altını resmeder şekilde boyanmış.

646 metre uzunluğundaki tünelin girişinde raylı sistem üzerinde giden ufak kapsül gibi araçlara biniyorsunuz. Bu tünel içinde Pudong bölgesine doğru geçerken 4-5 dakika boyunca ses ve ışık oyunlarına maruz kalıyorsunuz. Çok süper olduğunu söyleyemeyeceğim. Ama bir kez denenebilir. Bu tünelden saatte 5.000 kişi geçiyormuş.

Oriental Pearl TV Kulesi’nin girişi oldukça etkileyici. Çok şık mağazalar ve sanat galerileri var. Bu kule dünyanın en yüksek 3. TV kulesiymiş. 1991 – 1994 seneleri arasında inşa edilen kulenin mimarisinde üst üste 11 yuvarlak figür göze çarpıyor. İnci kolyeyi anımsattığı için adına inci anlamına gelen Pearl denmiş.

467,9 m yüksekliğindeki kulenin tepesine çıkabiliyorsunuz. İlk etapta 50 kişilik asansörler ile 40 saniyede 263 metre yüksekliğe kadar çıkabiliyorsunuz. Burası bir izleme katı. Buradan 360 derece dolaşarak kenti izleyebiliyorsunuz. Camekân önünde önemli binalar işaret edilerek hakkında bilgiler veren tabelalar da yerleştirilmiş. Buradan pek çok farklı yapıyı fotoğraflıyoruz.

267. metrede ise döner restoran yer alıyor ama biz burada vakit kaybetmeden 350. metrede yer alan cam tabanlı terasa gidiyoruz.

İşte burası kulenin en can alıcı yeri. Yükseklik korkum olmamasına rağmen bu cam zemin üzerinde yürürken bir huzursuzluk duyuyorum ama aynı zamanda bir o kadar da etkileyici.

Tüm şehir ayaklarınızın altında.

Kentte dolaşmak için bir kolay yol da şehir içinde turistik gezi yapan hop on-hop off otobüslere bilet almak. Çünkü bu otobüsler kentin hem Waitan hem de Pudong bölgesindeki önemli noktalarını gezdiriyor.

Waitan bölgesinin en önemli caddesi Nanjing Caddesi. Pek çok uluslararası markanın da yer aldığı bu cadde çok sayıda alışveriş merkezine de ev sahipliği yapıyor. Alışveriş merkezleri oldukça modern ve temiz. Burası kesinlikle Çin’deki diğer şehirlerden farklı. Bana göre Çin’de sadece Şangay’ı ziyaret eden biri Çin’i ziyaret etmiş sayılmaz. Çünkü her ne kadar geleneksel kültürü yaşatmaya çalışılsa da bu kent daha modernize olmuş, kozmopolit bir kent haline gelmiştir.

Ancak her ne kadar modernleşirse modernleşsin bazı bölgelerde halen geleneksel yöntemlere rastlamak mümkün. Mesela sokaklarda ağaçlara gerili ipler üzerine askılarlar asılmış ve kurumaya bırakılmış kıyafetler, ütüye gerek duyulmasın diye bir çubuğa iki kolundan geçirilip balkona asılmış kazaklar ya da bambudan kurulmuş iskele üzerinde çalışan inşaat işçileri. Waitan bölgesi bu görüntülerle daha sık karşılaşabileceğiniz bir yer.

15. yüzyılda inşa edilmiş olan ChenghuangmiaoTapınağı Waitan bölgesindeki görülmesi gereken yerlerden. Burada tipik Çin mimarisini görebiliyorsunuz. Hatta sadece tapınakta değil, tapınak çevresindeki binalar da Çin mimarisi ile uyum içinde.

Etrafta yoğun bir tütsü kokusu ve duman var. Herkes huzur içinde bu tapınakta ibadetini gerçekleştiriyor. Tapınakta kırmızı renk ve ejderha figürlerinin süslediği çatılar göze çarpıyor.

Bu tapınağın içinde ayrı bir bölümde Çin çayı içebileceğiniz küçük bir alan var. Önce siparişi verdik, çay geldi. Birimiz yeşil çay, birimiz yasemin çayı istedik. Ama su bittikçe yenisini getiriyorlar. Bu çay seremonisi bizim için bitmek bilmeyen çaya dönüştü. Fiyatı ise bir hayli yüksek. Hatırladığım kadarı ile 2 kişi 25-26 TL’ye denk gelecek Yuan ödedik.

Burası “mutluluk bahçesi” anlamına gelen Yu Yuan bahçelerine de oldukça yakın. 400 yıllık tarihe sahip olan bu bahçeler Ming Hanedanlığı döneminde Han Yunduan tarafından babası yaşlılığını mutlu geçirsin diye babasına yaptırılmış. Ancak babası bahçenin tamamlandığını göremeden vefat etmiş. Bahçenin yapımı tam 28 sene sürmüş. Çünkü burası 20 hektar alan üzerine kurulmuş içinde kuleleri, köprüleri, farklı binaları da içinde barındıran devasa bir yer.

Yine buradan sonra Chenghuangmiao Tapınağı’nın etrafındaki ara sokaklara giriyoruz. Bu sokaklarda tamamen Çin’e özgü lezzetler satılıyor.

Açık tezgâhlarda tropik meyvelerden, ördeğe, domuz burnu kızartmasından çeşitli deniz ürünlerine, noodledan böcek kızartmasına kadar pek çok şeyi denemek mümkün. Tercih size kalmış.

Biz Şangay’da bulunduğumuz sürece tercihimizi kentin merkez bölgesindeki Thai ve Japon restoranlarından yana kullandık. Thai restoranı olarak yolunuz düşerse Simply Thai’yı şiddetle tavsiye ederim.

Waitan bölgesindeki bir diğer önemli tapınak da 1882 senesine tarihlenen Jade Buddha yani yeşim taşlı buddha tapınağı. Tapınak içinde 2 tane buddha heykeli var. Ama ikinci kattaki 1,9 metre yüksekliğinde ve 1,5 ton ağırlığındaki beyaz yeşim taşından yapılmış buddha heykeli en değerli olanı. Tabii içeride fotoğraf çekmek de yasak. Alt katta beyaz yeşim taşından yapılmış olan yatan buddha heykeli de oldukça gösterişli. Çinliler yeşim taşının negatif enerjiyi aldığına inanıyorlar.

Yine bu tapınak içinde ayrı bir bölümde yeşim taşından yapılmış eserler ve Çin seramikleri sergileniyor. Vakti olanların dolaşmasını öneririm. Oldukça güzel eserler var.

Şangay’da diğer görülebilecek yerler arasında ise Shangai Tiyatrosu, Shangai Şehircilik ve Planlama Müzesi ve Shangai Tarih Müzesi sayılabilir. Ayrıca Çin ipeği meşhur olduğundan ipek dokuma atölyelerine gidebilir ve nasıl yapıldığını öğrenebilirsiniz.

Bunun dışında kentin popüler caddelerinde dolaşan küçük tramvaya binerek gece turu yapabilirsiniz.

Shenzen’de konaklama şehrin imkanlarına, turistik mekanlarına ve ulaşım ağlarına göre oldukça önemli. Bu çerçeve de otel önerilerinde bulunmak gerekirse, Pudong’da bulunan ve Jinxiu Shanghai Uluslararsı Fuar Merkezine sadece 4 km mesafede ki Holiday Inn Shanghai Jinxiu otelini düşünebilirsiniz. Fiyat olarak da uygun olan otel şehrin birçok turistik mekanına ulaşabileceğiniz bir lokasyonda bulunuyor. Bunun yanında Yüzyıl Parkı'na, Şanghay Yeni Uluslararası Sergi Merkezi ve Şanghay Fuar Alanı'na 10 dakikalık uzaklıkda bulunan Bodi Boutique Hotel’de tercih edebileceğiniz otellerden bir tanesi. Şehrin ekonomik otelleri arasında ise Xuhui Bölgesi'nde bulunan ve çevresinde birçok alışveriş, restoran ve kafe olan Rayfont Downtown Hotel Shanghai’da listenizde olması gereken otellerden. Şanghay’da ki diğer otel seçenekleri için isterseniz buradan booking.com’a girebilir ve rezervasyon yapabilirsiniz.

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur.1997 - 1999 İstanbul Üni