Tire - Birgi Fotoğraf Gezisi

Fotoğrafseverler için düzenlenen günübirlik gezilere katılmaya gayret ediyorum. Hem yeni yerler görmüş, hem de bol bol yeni kareler çekmiş oluyorum. Tire; İzmir’in bir ilçesi. Otobüsle gece yolculuğunun ardından, pazar sabah erken saatlerde vardığımız Tire’de yiyecek bir şeyler aramaya başladık. Yöre halkı, bir mesire yeri olan Derekahve'de kahvaltı edebileceğimizi söylediler. Burası şehrin yukarılarında bulunan, ortasından dere akan yemyeşil bir bölge. Etrafta amatör yerel işletmeler yer alıyor. Zamanında dere yatağından gerçek bir dere akarken, su şimdilerde yapay yollarla akıtılıyor. Nitekim aşağıya doğru yürüyüş yaptığımızda şimdilerde yol kenarında kalakalmış eski köprü kalıntılarına rastladık.

Tire1

Derekahve’den aşağıya inerken sağlı sollu eski mahalleler gözümüze çarptı. Mümkün olduğunca çok sokak gezmeye çalıştık. Her bir sokakta eski evler, sokakta oynayan çocuklar, kapı önünde sohbet eden teyzelerle karşılaştık. Genel olarak çok sıcak karşıladılar bizi. Çoğu fotoğraflarını çekmemize karşı çıkmadı. Hatta bir kısmı özellikle fotoğraflamamızı istediler kendilerini.

Tire2

Sokaklarda en çok dikkatimi çeken husus, motosiklet trafiğinin yoğunluğu oldu. Çoluk çocuk, kadın erkek herkes motosiklet kullanıyor. Bisiklet de oldukça yaygın. Gezerken avlulu nefis bir eve rast geldim. Ev sahipleri hemen içeri buyur ettiler beni. Hem avluyu hem de evin içini gezdirdiler. Tarih özenle korunup harika bir dekorasyon yapılmış. Meğer kapı komşuları Amerikalı bir mimarmış. Zamanla ilişkileri gelişince avluda bulunan ara duvarı yıkıp bahçelerini birleştirmişler. Amerikalı mimar hem kendi evini, hem de aslen Denizlili olan ailenin evini yeniden ayağa kaldırmış. Aynı avluda bir arada yaşıyorlar şimdi. Bu bana çok sıra dışı, bir o kadar da harika geldi. İnsanlık için hâlâ umut var.

Tire3

İlçe meydanına yaklaştıkça dükkânlar göze çarpmaya başladı. Bunların içinde semer, keçe üretimi gibi el sanatları var. Keçeden hediyelik eşya almayı ihmal etmedik. Çevre esnafı salı günleri çok büyük bir pazar kurulduğunu söylediler. Öyle ki Türkiye’deki en uzun, en çok çeşidin bulunduğu pazarlardan biriymiş. Bilhassa otları çok meşhurmuş. Salı günleri yolunuz Tire’den geçerse mutlaka pazar yerine uğrayın.

Tire4

Bildiğiniz gibi Tire’nin köftesi çok meşhur. Keşkek ve ot yemeklerinin de ünlü olduğunu öğrendim. Kaplan köyündeki Kaplan Restaurant'ın ot yemekleri meşhurmuş. Ancak Birgi’ye gidecek olmamız sebebiyle bu güzel yemekleri tatma fırsatım olmadı. İnşallah bir dahaki sefere...

Tire - Birgi arası 43 kilometre. Meyve bahçelerine baka baka yarım saatte vardık Birgi’ye. Ödemiş ilçesine bağlı büyülü bir kasaba Birgi. Birgi Çayı’nın iki yanında sağlı sollu kurulmuş kasaba, dev çam ağaçları ve sivil mimari örneği restore edilmiş taş - ahşap evleriyle ünlü. 1997 yılında sit alanı ilan edilen bölge, belediye ve sivil toplum örgütlerinin işbirliği ile ayağa kaldırılıp turizme kazandırılmış.

Birgi5

Biz de bu otantik bölgede karnımızı doyuracak otantik bir restoran arayışına girdik ve Birgi Papaz Deresi - Papazın Evi'nde karar kıldık. Ortam harika. Vadiye bakan eski bir köy evi restore edilmiş. İlginç eşyalarla süslenmiş. Ben sahanda köfte söyledim ve lezzetini çok beğendim. İşletmenin tavsiyesine uyarak ortaya karışık kızartma da söyledik. Sebzeler çıtır çıtırdı ve yağ içmemişti. Şiddetle tavsiye edilir. Birgi’de meşhur bir katmerci de var. Ayrıca Nar Danesi’ni de tavsiye ediyorlar.

Birgi6

Birgi’ye gidip de gezmeden dönülmeyen yer; şimdilerde müze olarak işletilen “Çakırağa Konağı”. Çakırağa üç katlı tipik bir Birgi konağı. İlk kat ahır, kiler, hizmetçi odaları olarak düşünülmüş. Bu kat taştan. İkinci ve üçüncü kat ise oturma odaları ile yatak odalarından oluşuyor. Ahşap işçiliğine ve odalardaki tavan - duvar motiflerine hayran olmamak mümkün değil. Şanslıyız ki çökme tehlikesi sebebiyle gezdirilmeyen üçüncü kat gittiğimiz tarihte açıktı. Bu müzeyi mutlaka görün.

Birgi - Çakırağa Konağı 7

Birgi Çayı’nın diğer tarafında kalan köy meydanına çıktığınızda Birgi Ulucami ve Ümmü Sultan Türbesi'ni göreceksiniz. Az ileride de el sanatlarının ve taze meyve sebzenin satıldığı tezgâhlar var. Bunlarla yetinmeyip sokak aralarına da dalın. Evlerin her biri ayrı bir sanat eseri.

Birgi Ulucamii ve Ümmüsultan türbesi 8

Özetle Birgi’yi görmekte fayda var, pişman olmazsınız. Kalınır mı derseniz, kalınacak temiz güzel butik oteller var ama şahsen bana fikir sahibi olmak için yarım gün yeterli oldu. Günübirlik geziler için daha ideal bir bölge.

ahununnotlari

İster yurt içi ister yurt dışı olsun, ister deniz ister kültür seyahati olsun, her bir geziden inanılmaz zevk alan, gezdiğim yerlerin hakkını vermeye çalışan bir gezginim.