Antalya'da Görülmesi Gereken 5 Tarihi Nokta

Bergama Kralı Attalos'un ‘Bana bir yeryüzü cenneti bulun’ buyruğuyla kurulan ve adını kurucusundan alan Antalya; Antik Pamfilya, Psidya, Likya bölgelerinin kesiştiği, Anadolu'nun en bereketli coğrafyasında kurulmuş bir kent. Türkiye'de insanlığın en eski yerleşim merkezi olan Karain Mağarası, denizden dağ zirvelerine kadar birçok medeniyete ev sahipliği yapmış antik kentleri, Türkiye’nin en büyük müzelerden biri olan Antalya Müzesi ve dünyaca ünlü Likya Yolu Antalya’nın en dikkat çeken tarihi zenginliklerinden.

Turizmi dört mevsime yayan iklimi ile aynı mevsimde hem denize girip hem kayak yapabilme şansı sunan Antalya, doğa güzellikleri arasında keşfedilmeyi bekleyen birçok tarihi kent barındırıyor. Kimi orman içinde kimi deniz manzaralı dağ yamacında, fotoğraf makinesini sırt çantasını alıp Antalya’nın gezilecek en güzel tarihi kentleri şunlar:

Termessos Antik Kenti

Güllük Dağı'nın tepesinde doğal bir platform üzerine kurulmuş Termessos Antik Kenti, el değmemiş görünümüyle diğer antik kentlerden daha etkileyici bir havaya sahip. Doğal ve tarihi zenginliklerinden ötürü Milli Park kapsamına alınan kent, bitki örtüsü ile bölgenin botanik, soyu tükenmekte olan pek çok hayvanı barındırma özelliği ile de açık hayvanat bahçesi görünümünde. Şehrin tarih sahnesine çıkışı Büyük İskender'in İ.Ö.333'te kenti kuşatması ve Termessosluların güçlü bir savunmayla kenti teslim etmemesiyle olmuş.

Milli park girişinde ormanlık yoldan kente çıkarken etrafınızı tarihi kalıntılar sarıyor. Agora, Hereon Anıtı, Zeus Solymeus Tapmağı, Küçük ve Büyük Artemis Tapınakları, Gymnasium Binası yokuş boyu size eşlik ediyor. Tarih yolculuğunun zirvesinde ise kentin en önemli kalıntısı 4200 kişi kapasiteli Hellenistik Çağ'da yapılmış tiyatro var. Zirveye oturtulmuş bu tiyatro fotoğraf çekmek ve sakin bir mola vermek için ödül gibi.

Uzun bitkiler arasında kaybolmamak, tarihi kalıntıları kaçırmamak için tabelalar dikkatle takip edilmeli. Coğrafi yapısından dolayı keşif dolu ve biraz yorucu bu geziden sonra park içinde dinlenip piknik yapılabilir. Kente kadar giden belediye otobüsü yok, tek ulaşım şekli araba ya da taksi.

Olympos Antik Kenti

Zeus’un dağlarının eteklerinde kurulduğu, Olympos Çayı’nın Akdeniz’in tuzlu suyuyla kucaklaştığı, Afrodit’in ölümsüzlük bağışlayan denizinde yüzdüğü cennet: Olympos. Antalya’dan yola çıkıp mavi ve yeşili buluşturan yol, özgür ruhların kenti Olympos’ta son bulur.

Kent, Olympos Çayı kenarındaki korunma duvarları ardında saklanıyor. Sağlı sollu tabelaları takip edince ağaçlar arasında binlerce yıldır saklanan kalıntılar çıkıyor. Roma Dönemi Tiyatrosu, Büyük Hamam kalıntıları, erken Bizans Dönemi Bazilikası ve Küçük Hamama ait yapı öğeleri görülüyor. Helenistik Dönemde kurulan ve Hıristiyanlığın yayılmasında önemli bir konumu olan bu kentte 12 Bizans Kilisesi yer alıyor. Kent; Venedik, Ceneviz ve Rodos şövalyelerinin özellikle 14. yy sonrasında uğrak limanı olmuş.

Tarihi kalıntılar içinden yürüyerek ulaşılan tek sahil olan Olympos Sahili kentin sonunda yer alıyor. Olympos’un en çekici özelliği ise dünyaca ünlü ağaç evlere sahip olması. Tarihi keşiften sonra çam ağaçları tepesine kurulmuş ağaç evlerde kalınabilir, portakal ağaçlarındaki hamaklarda kestirip oldukça soğuk bir suya sahip olan Olympos Çayı’nda serinlenebilir.Antalya Kumluca karayolunun 85. kilometresindeki kavşaktan sola dönerek ulaşabilen Olympos’a, Antalya otogarından 15dk bir kalkan otobüslerle Olympos Kavşağı’nda aktarma yaparak gidilebilir.

Çıralı Yanartaş (Khimaira)

Olympos’un hemen yanında Çıralı köyü yakınlarında önemli tarihi yerlerden biri olan Yanartaş,  tarihi ve turistik önemi yanında taşlar arasından çıkan ateşiyle ilgi çekiyor. Çıralı yamacı kayalıklarında yer alan doğalgaz kaynağı mitolojiye göre, Bellerophontes adlı yiğit Khimaira adlı canavara saldırmak için Pegasos atına binip kurşun koyduğu oklarla canavarı öldürmüş. Ejderhanın can verdiği bu yerde Yanartaş Dağı’nda, ilk çağlardan beri yanan doğal gazın ejderhanın sönmeyen ateşi olduğu anlatılıyor.

Çıralı sahilinden Yanar Dere Vadisi’ne doğru giden patika takip edilince farklı noktalarda yanan ateşler ve tarihi kalıntılar çıkıyor. En aşağıdaki ateşin altında erken Bizans Dönemine ait büyük bir kilise yıkıntısı, kilise altında ise maden işleyip olağanüstü eserler yaratan bir tanrı olan Hephaistos Tapınağı bulunuyor.

İri başlı deniz kaplumbağalarının üreme alanı olan Çıralı’ya, Antalya - Kumluca Karayolu’nun 70.kilometresindeki Çıralı Kavşağı’ndan 7 kilometre aşağı inerek ya da Antalya otogarından 15dk bir kalkan otobüslerle Çıralı Kavşağı’ndan aktarma yaparak ulaşılabilir.

Arikanda ( Arycanda)

Arikanda Antik Kenti, Finike-Elmalı Karayolunun 35. kilometresinde Aykırıçay'ın batı yamacında yer alıyor. Eski bir yerleşme yeri olduğu bilinen İ.Ö. 2 bin yılından itibaren var olduğu söylenen antik kentin ismi Likya dilinde "yüksek kayalığın yanındaki yer" anlamına geliyor.

Teraslar halinde bir yerleşim gösteren Arycanda kentinin en üst terasında Stadion, bölgenin ufak fakat en iyi korunmuş tiyatrosu, agora ve meclis binası işlevi de veren Odeon, küçük hamam, sarnıç, yazıtlı ev ve çeşme yer alıyor. Şehrin "doğu nekropolü" olarak isimlendirilen mezar alanı, birçoğu ayakta kalmış anıt mezarlarla dikkat çekiyor. Aykırıçay'ın çıktığı yerde sarp kaya yüzeylerine oyulmuş dört ayrı seviyedeki kanal, şehre su getiren sistemin ana hatlarını oluşturuyor.

Antik kent gezisinden sonra Aykırıçay pazarında haşlanmış-ütme mısır yiyip, köy pazarından alışveriş yapılabilir. Akşam saatlerinde Aykırıçay’a su içmeye gelen yaban geyiklerini görmek ise gezinizin en güzel fırsatı olabilir.

Ksantos  ( Xanthos)

Antalya Muğla Karayolu üzerinde, Kaş'tan 43 kilometre sonra Kınık köyündeki Xanthos antik kenti, Likya'ya başkentlik yapmış tarihi M.Ö. 8. yüzyıla dayanan bir kent. Pek çok tarihi olaylara ve savaşlara sahne olan kentten günümüze ulaşan kalıntılar arasında kaya mezarları, lahit mezarları ve Likya kültürüne özgü dikme mezar anıtları var. Defalarca onarılmış tiyatro ve erken Hıristiyanlık Döneminde yapılmış kilise görülebilecek en önemli eserler arasında.

Birçok savaşa ve kahramanlığa sahne olan kent hakkında en ilgi çeken hikaye ise özgürlüklerine düşkün Xanthosluların esir düşmektense önce ailelerini kendi elleri ile öldürmeleri, sonra bütün şehri ateşe vererek yanarak ölmeyi tercih etmeleri.

Ksantosluların acı ve kahramanlık dolu hikayelerinin yaşandığı yerleri gördükten sonra Patara ya da Kaş’ta turistik bir gezi yapılabilir. Kıbrıs Kanyonu keşfine katılmak ya da Türkiye’nin en iyi dalış merkezi olan Kaş’ta dalmak gezinizi macerayla taçlandıracaktır.

FERHAN BOZKAYA

Doğup büyüdüğüm Likya topraklarındaki tarihi alanları gezmek ve başka coğrafyaların kültürünü merak etmekte atıldı ilk tohumlar.Üniversite yıllarında başlayan Türkiye gezilerimin ardından, Antalya