img-script

BAALBEK VE ANTİK KENT

GÖKÇE YILMAZGÖKÇE YILMAZGold Yazar26 Nis 201096420 Yorum

Güneş kenti Baalbek’teyiz. Ve Baalbek bu adı hak ettiğini kanıtlarcasına güneşli bugün. Baalbek antik kenti, M.Ö. 1.100 senesinde Fenikeliler tarafından inşa edilmiş. Burada ilk göze çarpan birbiri ardı sıra dizilmiş 3 tapınak olması. Venüs, Jüpiter ve Bacchus Tapınakları…

Çantalarımız sırtımızda, Ortadoğu’nun en önemli Roma kalıntısı olan antik kenti gezmeye başlıyoruz. Yunanca’da Heliopolis adı verilen bu antik kent, Romalılar döneminde, özellikle de Antonius döneminde altın çağlarını yaşamış. En büyük darbeyi ise MS 14.yy’da Haçlı seferleri sırasında almış.

Osmanlı toprakları sınırlarına dahil olduğu sırada, buradaki kazı çalışmalarını ilk olarak 1899’da Almanlar başlatmış, ardından Fransızlar devam ettirmiş. Bu sayede şehrin kalıntıları ortaya çıkartılmış. Kalıntılar ortaya çıkartıldıktan sonra burası Unesco tarafından koruma altına alınmış.

Mevcut olan 3 tapınaktan en büyüğü Jüpiter tapınağı. En çok tahrip olan da Jüpiter tapınağı. Kayıtlara göre burası ilk yapıldığında burada 84 tane sütun kullanılmış. Ancak günümüzde sadece 6 tanesi ayakta duruyor. Bunda yapılan kazı çalışmalarının da etkisi olsa gerek, sütunlardan bir tanesi ise Süleymaniye Camii’nde duruyormuş. Eee Almanlar ve Fransızlar da illa ki kendi müzelerinde sergilemek için birkaç sütun almışlardır diye düşünmüyor değil insan.

634669932511330000634669932705390000

Baalbek (Baalbeck) şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Palmyra Hotel, Kanaan Group. Bir de booking.com'un Baalbek (Baalbeck) aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bu bölge Baal Tanrısı’na tapanların şehri olduğundan adı Baalbek. “Bek” ise şehir anlamına geliyor. Bölgenin bir başka özelliği de granit zengini olması.

Jupiter tapınağı’ndan sonra gelen tapınaklar ise Bachus ve Venüs tapınakları. Bachus tapınağı ise Jupiter tapınağı’na göre nispeten daha iyi durumda, 46 sütunu bugüne kadar korunabilmiş. Her sütununun uzunluğu 18 metre, yaklaşık 6 katlık binaya denk geliyor ve tek parça. O dönemde bu yapıların inşaat aşamasını düşünmek, insanı hayrete düşürüyor.

634669932982820000634669933193710000

Venüs tapınağı ise içlerinde en şanslı olanı, arada geçen zamanı düşünürseniz, aynen duruyor bile denebilir. Gerçekten çok güzel, yüzyıllar öncesine yolculuk gibi bir şey burada dolaşmak. Tapınakların çıkışına doğru bir de müze yapmışlar, içinde tapınaklardan çıkan heykeller sergileniyor. Kalıntıların bire bir çizimleri ile hangi motifin, hangi uygarlıktan kaldığına dair bilgiler içeren bolca resim ve tapınaklar yapılırken kullanılmış olan teknikler de şematize edilmiş.

634669933550590000634669933781230000

Burayı dolaştıktan sonra, sadece uzaktan gördüğümüz ama çinileri nedeniyle bize çok cazip gelen şu cami’ye de bir bakalım diyerek oraya doğru ilerliyoruz. Yanına gelince caminin yan duvarında seramik üstüne yapılmış, boydan boya Humeyni’nin resmi görülüyor. Etraftaki halka sorarak bu camiinin İranlı’lar tarafından yapıldığını öğreniyoruz. Ben, onların yalancısıyım. İçerisi gerçekten görülmeye değer.

634669934099080000634669934413080000

Her yer çinilerle bezeli ve iç mekanda ek olarak bol bol küçük parçalarla duvarlara aynalar yapıştırılmış. Işıklar da yanınca içerisi ışıl ışıl oluyor. Tabii kadınların ve erkeklerin bölümü farklı. İçeride babamın dikkatini çeken bir şey olmuş; insanlar namaz kılarlarken bir kutunun içinden taş alıyorlar ve secde ederken alınlarına gelecek şekilde yere koyuyorlar. Namaz bittikten sonra da taşları yerden alıp, öperek tekrar kutuya koyuyorlar. Sonradan öğrendik ki, bazı Aleviler o taşların Hz..Ali’nin öldürüldüğü yerden geldiğine inandıkları için kutsal kabul ediyorlar. Secde ederken bu kutsal taşları alınlarına koyuyorlarmış. Değişik geldi bize.

634669934778770000634669935130690000

Baalbek şehir turunun ardından, sırada Beyrut’a nasıl gideceğimiz var. Buradan Beyrut’a otobüs yok, yarım saattte bir kalkan dolmuşlar var ama, bagajları yok. Babam da eşyaları sağa sola sıkıştıracaklar, tangur tungur gideceğiz, Suriye’den aldığım tavla da çizilir endişesi ile minibüs fikrine pek sıcak bakmadı. Kaldık taksiye…

Ben annemle birlikte otele dönüyorum, 10 dakika geçmeden babam ve ablam bir taksi ile birlikte otele geliyorlar. “Hadi atlayın Beyrut’a gidiyoruz…”

*** BU YAZI GÖKÇE YILMAZ’IN “GEZİMANYA SURİYE – LÜBNAN” ADLI KİTABINDAN ALINTIDIR. KİTABIN GELİRİ TÜRKİYE OMURİLİK FELÇLİLERİ DERNEĞİNE BAĞIŞLANMAKTADIR.

634669935389730000634669935729130000

picture-10-1381800412
25 Nis 2010

GÜNEŞ’İN KENTİ BAALBEK

Baalbek, Lübnan’ın doğusunda yer alan antik bir bölge. Yunanca adı Heliopolis yani Güneş Kenti olan Baalbek, Baal Tanrısı’na tapınanların şehri olarak da geçiyor. Bu bölge Ortadoğu’nun en önemli Roma kalıntısı olan Venüs, Jüpiter ve Bacchus Tapınağı’na ev sahipliği yapıyor. Lübnan’da görülmesi gereken en önemli yerlerin başında geliyor. Biz de Şam üzerinden Baalbek’e... daha fazla

285285E6582928

picture-45174-1461768709
28 dak önce

BELARUS'UN KALBİ MİNSK

Küçük, düzenli, geniş yollar, eğitimli, sakin, ucuz ve emekli olunca buraya yerleşeyim dedirten bir ülke. Şehri kısaca özetledik ama tabii detayına gireceğiz. Ülkenin sembolü leylek, nüfusu yaklaşık 10 milyon, Minsk nüfusu ise yaklaşık 2 milyon ve okur yazarlık oranı % 99. Halkın tamamına yakını Rusça konuşuyor ve BDT ülkeleri içinde Rusya'nın en sadık dostu öyle ki... daha fazla

picture-45576-1461048500
55 dak önce
Özel Yazı

NİCE ON YILLARA BAKSI MÜZESİ

Yoğun bir şekilde verdiği göç sebebiyle her geçen gün biraz daha yalnızlaşmış ve nihayetinde ülkenin "en az nüfuslu şehri" ünvanına sahip olmuş bir şehir Bayburt. Daha önceleri hep tanık olduğu bu göç, nedenleri ve sonuçlarıyla konuşulurken, son yıllarda Avrupa Konseyi Müze ödüllü Baksı Müzesi ile gündemde. İl merkezine 45 kilometre uzaklıktaki eski adıyla Baksı,... daha fazla

2 saat önce
Ağ Günlüğü

Gidip Görmeli

Gidip gördüğüm her şeyi yazıyor ve fotoğraflıyorum. Siz de serüvenime ortak olmak isterseniz bloguma beklerim :)

BARSELONA’DA BEDAVA YAPABİLECEĞİNİZ ŞEYLER

Yaz yaklaşınca plajlarıyla ünlü Barselona‘ya da talep artmaya başladı. Hem ülkemizden gidiş için kısa süreli uçak yolculuğu hem de ucuz uçak bileti bulmanın kolaylığı gibi nedenlerle sık tercih edilen destinasyonlardan olsa da sadece Avrupa şehri olması nedeniyle bile ülkemizden pahalı. Ucuz uçak biletive ucuz konaklama imkanlarına ek olarak gezerken para harcamak... daha fazla

AMSTERDAM’DA BEDAVA YAPABİLECEĞİNİZ ŞEYLER

Küçük, tarihi evleri, sınır tanımayan özgürlükleri, çok kültürlü yapısı ve meşhur gece hayatı ile her daim popüler destinasyonlardan olan, Hollanda’nın başkenti Amsterdam. İnsandan çok bisiklet bulunan şehir ünvanını alan Amsterdam’da Bedava Yapabileceğiniz Şeyler neler merak ediyor musunuz? Amsterdam’da Bedava Yapabileceğiniz Şeyler Amsterdam deyince akla eğlence,... daha fazla

user-image
Galeri
Veganlık Nedir?

Veganlık, hayvandan (et, süt, deri, ipek vb) ya da hayvan emeğinden (fayton, bal yapımı vb) faydalanılmasına karşı çıkan yaşam biçimidir.

Veganlar hayvanların zorunluluktan değil, keyfi sebeplerle kullanıldıklarına dikkat çekerler. Kozmetikten giyime, gıdadan ilaç sektörüne neredeyse her üründe hayvansal gıda kullanılmasının hayvan sömürüsünde ne kadar ileri bir noktaya gelindiğinin bir simgesi olduğunu belirtirler.

Fotoğraf: http://www.thekitchn.com/heres-the-one-important-thing-to-know-when-host...

Vegan beslenme oldukça sağlıklıdır.

Vegan beslenme sanıldığının aksine oldukça sağlıklı bir beslenme biçimidir. Veganlar ihtiyaçları olan günlük vitamin ve proteini özellikle yeşillik ve baklagillerden sağlamaktadırlar. Vegan beslenme meraklılarına, Yeryüzüne Özgürlük Derneği tarafından hazırlanan, kolay ulaşılabilir ve ekonomik gıdaları içeren “Resimli Vegan Beslenme Tablosu” kuvvetle önerilir.

Vegan beslenmenin temeli olan meyve, sebze, tam tahıllar ve bitkisel proteinlerle beslenmenin bağışıklık sistemini kuvvetlendirdiği biliniyor. Yapılan araştırma sonuçlarına göre vegan ve vejetaryanlarda kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon, diyabet, obezite ve bazı kanser türlerine daha az rastlandığı görülüyor.

Fotoğraf: http://avocadopesto.com/2012/04/10/raw-vegan-collard-wraps/

Veganlıkta kalsiyum eksikliği çekilmez.

Veganlar, yeşilliklerden kalsiyum ve protein sağlanabiliyorken yine de hayvansal gıda tüketmenin anlamsızlığına ve hayvansal ürünlerin kalori miktarının ne kadar yüksek olduğuna dikkat çekerler. Aynı zamanda, son yıllarda yapılan araştırmalara göre, fazla hayvansal proteinin yaptığı asit yüklemesinin bir yandan kemiklerdeki kalsiyumu çekerken; bir yandan da kandaki kortizon (steroid) seviyesini yükselttiğinin görülmesi vegan olmayanları dahi hayvansal gıda tüketiminden uzaklaştırmıştır.

Yapılan araştırmalar, günlük kalsiyum ihtiyacımızın süt endüstrisinin yönlendirmesiyle ihtiyacımızın çok üstünde belirlendiğini ve aslında günlük kalsiyum ihtiyacını karşılamak için 500 mg kalsiyum almanın yeterli olacağını göstermiştir. Bu nedenle düzenli bir diyetle beslennen veganların protein eksikliği yaşamadığını söyleyebiliriz.

Fotoğraf: http://aetherforce.com/vegan-no-more-by-alex-jamieson/

Herkesin Vegan olma gerekçeleri farklı olabilir.

Veganlık temelde insanın hayvan üzerindeki hakimiyet ve güç kullanımını eleştiren bir harekettir. Kimi veganlar, veganlığı daha sağlıklı buldukları için seçerken; kimisi de sisteme karşıt bir hareket olarak veganlığı seçer. Fakat tüm veganların buluştukları nokta, temelde hayvanlar üzerindeki her türlü tahakküm ilişkisinin reddedilmesidir.

Vegan tatlılar da oldukça lezzetlidir.

Tatlıların çoğunda süt ve yumurta gibi hayvansal gıda kullanıldığı için veganlar soya sütü ya da badem sütüyle yapılmış tatlıları tercih eder. Son zamanlarda çokça vegan yemek tarifi sitesi mevcuttur. Bu sitelerde vegan tatlılar, sadece vegan olmaları sebebiyle değil, aynı zamanda daha sağlıklı bir seçenek sundukları için "Sağlıklı Tatlılar” başlığında paylaşılırlar.

Veganların arasında “raw vegan” beslenen bir grup da, ürünleri pişirmeden yemeyi tercih eder. Bu başlığı, raw veganların çok tercih ettiği tatlılardan olan fıstık ezmeli muz tarifiyle bitirelim: Muz dilimleri arasına fıstık ezmesi ve üzerine tahin gezdirip üzerine hindistan cevizi dökülüp yenilebilir.

Fotoğraf: http://www.meininger-hotels.com/blog/en/vegan-in-london/

Veganlık Hakkında 10 Önemli bilgi

İstanbul Bisiklet Rotaları
picture-15-1381800226
4 saat önce

EVERGLADES - DÜNYA MİRASI BİR MİLLİ PARKI

Key West'ten gezimizi tamamlayarak Orlando'ya dönerken, yolumuz Everglades doğal alanından geçecek, bu bölgenin güneyinde yer alan ve bölgenin % 20'sini kaplayan Everglades Ulusal Park'ına da uğrayalım istedik. Böylesine büyük ve önemli bir parkı bir günde gezmenin mümkün olmadığını biliyoruz elbette, ama bu kadar güneye inmişken görmeden geçemedik. UNESCO Dünya... daha fazla

picture-45174-1461768709
4 saat önce

KUZEYİN KÜÇÜK VE ŞİRİN BAŞKENTİ HELSİNKİ

Tallinn'e kadar gelip Finlandiya'nın başkenti Helsinki'yi görmemek olmazdı. Biz de günübirlik Helsinki turu yapmaya karar verdik. İnternetten yaptığımız araştırma sonucu şehrin önemli yerlerinin bir günde gezilebileceğini öğrenmiştik. Bilgi doğru idi ancak buralara gelmişken Helsinki'de bir kaç gün kalmalı ve Lapland turu ilave edilmeli. Bu yazımızda sizlere Helsinki... daha fazla

picture-45576-1461048500
20 saat önce
Özel Yazı

ACI ÇEKEN FESTİVAL: THAIPUSAM FESTİVALİ

Tamil Hintleri tarafından ocak ve şubat ayları sırasında, ayın tam dolunay olduğu zamanlarda kutlanan ve yaklaşık 3-4 gün süren Thaipusam Hindu Festivali, her sene birbirinden değişik manzaralara ev sahipliği yapıyor. Değişik diyorum ama başka nasıl tarif edilir bilemediğimden. Nitekim bir şenlik havasında geçen bu festivalin temelinde acı çekmek var. Nasıl mı?... daha fazla

Booking.com Otelleri
22 saat önce
Galeri
Kış Mevsimini Yaşamayan Yerler

Türkiye’de kış mevsimi tropikal bölgelere göre sert geçer. Akdeniz Bölgesi’nde kar pek alışık olduğumuz bir şey olmasa da Doğu Anadolu’da 6 ay boyunca erimeyen karlar gördüğümüz olur. Yağmur, çamur, fırtına… Bir yerden sonra insanı bunaltan ve kendini kumsala atma isteği yaratan bir mevsim olabiliyor kış. Bu listede kış mevsiminin asla uğramadığı yerleri bulabilirsiniz.

Fotoğraf: http://tmb-events.com/wp-content/uploads/2014/10/summer-1.jpg

1 – Green Beach

Porto Riko’nun Vieques Adası’nda (Isla de Vieques) bulunan bu sahil için giden insanlar “muhteşem” ve “tek kelimeyle harika” gibi yorumlar yapıyorlar. Etrafındaki bol ve verimli yeşilliklerden ismini alan sahil yüzücüler, dalgıçlar ve sörfçüler arasında oldukça popüler. Kar yağışı görmemesiyle de tercih sebebi.

Fotoğraf: http://media.cntraveler.com/photos/53da928adcd5888e145bdaf4/master/w_144...

2 – Whitehaven Beach

Avustralya’nın Whitsunday Adası’nda (Whitsunday Island) bulunan Whitehaven Sahili, dünyanın en beyaz kumlarına ve en turkuaz sularına sahip sahillerinden biri. Turistik listelerin birçoğunda rastlayabileceğiniz sahile kış hiç uğramıyor desek yeri. Bu yüzden de inanılmaz güzelliklerine fazladan bir artı daha ekleniyor ve ideal bir tatil durağı haline geliyor.

Fotoğraf: http://media.cntraveler.com/photos/53da72416dec627b149ead80/master/w_144...

3 – Sahra Çölü

Şaşırtıcı değil tabii ama dünyanın en büyük ve en sıcak çölünde asla üşüyemezsiniz. Sıcaklıkların 60 dereceye yaklaşabildiği bu devasa çölde kış mevsimi namına hiçbir şey yok. Kıştan nefret eden biriyseniz siz de “snowboard süreceğime deve sürerim” diyerek Sahra Çölü’nün sıcaklarını ziyaret edebilir ve değişik bir tatil tecrübesi yaşayabilirsiniz.

Fotoğraf: http://media.cntraveler.com/photos/53e2e6a6c2d3f39d36108c8e/master/w_144...

4 – Marigot Körfezi

Birçok insana göre Marigot Körfezi (Marigot Bay) “nefes kesici”, “tropik bir cennet” ve “gidilebilecek en güzel yerlerden biri”. Bir zamanlar İngiliz ve Fransız donanmalarının fazlaca savaştığı sahillerden olan St. Lucia sahili bu özelliğiyle tarihi bir bölge olmakta; fakat şimdilerde o kadar sakin ve temiz ki geçmişine dair hiçbir şeyi belli etmiyor.

Fotoğraf: http://media.cntraveler.com/photos/53da928fdcd5888e145bdb2a/master/w_144...