BAALBEK VE ANTİK KENT

GÖKÇE YILMAZGÖKÇE YILMAZGold Yazar26 Nis 201071470 Yorum

Güneş kenti Baalbek’teyiz. Ve Baalbek bu adı hak ettiğini kanıtlarcasına güneşli bugün. Baalbek antik kenti, M.Ö. 1.100 senesinde Fenikeliler tarafından inşa edilmiş. Burada ilk göze çarpan birbiri ardı sıra dizilmiş 3 tapınak olması. Venüs, Jüpiter ve Bacchus Tapınakları…

Çantalarımız sırtımızda, Ortadoğu’nun en önemli Roma kalıntısı olan antik kenti gezmeye başlıyoruz. Yunanca’da Heliopolis adı verilen bu antik kent, Romalılar döneminde, özellikle de Antonius döneminde altın çağlarını yaşamış. En büyük darbeyi ise MS 14.yy’da Haçlı seferleri sırasında almış.

Osmanlı toprakları sınırlarına dahil olduğu sırada, buradaki kazı çalışmalarını ilk olarak 1899’da Almanlar başlatmış, ardından Fransızlar devam ettirmiş. Bu sayede şehrin kalıntıları ortaya çıkartılmış. Kalıntılar ortaya çıkartıldıktan sonra burası Unesco tarafından koruma altına alınmış.

Mevcut olan 3 tapınaktan en büyüğü Jüpiter tapınağı. En çok tahrip olan da Jüpiter tapınağı. Kayıtlara göre burası ilk yapıldığında burada 84 tane sütun kullanılmış. Ancak günümüzde sadece 6 tanesi ayakta duruyor. Bunda yapılan kazı çalışmalarının da etkisi olsa gerek, sütunlardan bir tanesi ise Süleymaniye Camii’nde duruyormuş. Eee Almanlar ve Fransızlar da illa ki kendi müzelerinde sergilemek için birkaç sütun almışlardır diye düşünmüyor değil insan.

Baalbek (Baalbeck) lokasyonunda bir çok otel seçeneği var. Bunlardan ilginç bulabilecekleriniz Kanaan Group, Palmyra Hotel. Bir de booking.com'un Baalbek (Baalbeck) aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bu bölge Baal Tanrısı’na tapanların şehri olduğundan adı Baalbek. “Bek” ise şehir anlamına geliyor. Bölgenin bir başka özelliği de granit zengini olması.

Jupiter tapınağı’ndan sonra gelen tapınaklar ise Bachus ve Venüs tapınakları. Bachus tapınağı ise Jupiter tapınağı’na göre nispeten daha iyi durumda, 46 sütunu bugüne kadar korunabilmiş. Her sütununun uzunluğu 18 metre, yaklaşık 6 katlık binaya denk geliyor ve tek parça. O dönemde bu yapıların inşaat aşamasını düşünmek, insanı hayrete düşürüyor.

Venüs tapınağı ise içlerinde en şanslı olanı, arada geçen zamanı düşünürseniz, aynen duruyor bile denebilir. Gerçekten çok güzel, yüzyıllar öncesine yolculuk gibi bir şey burada dolaşmak. Tapınakların çıkışına doğru bir de müze yapmışlar, içinde tapınaklardan çıkan heykeller sergileniyor. Kalıntıların bire bir çizimleri ile hangi motifin, hangi uygarlıktan kaldığına dair bilgiler içeren bolca resim ve tapınaklar yapılırken kullanılmış olan teknikler de şematize edilmiş.

Burayı dolaştıktan sonra, sadece uzaktan gördüğümüz ama çinileri nedeniyle bize çok cazip gelen şu cami’ye de bir bakalım diyerek oraya doğru ilerliyoruz. Yanına gelince caminin yan duvarında seramik üstüne yapılmış, boydan boya Humeyni’nin resmi görülüyor. Etraftaki halka sorarak bu camiinin İranlı’lar tarafından yapıldığını öğreniyoruz. Ben, onların yalancısıyım. İçerisi gerçekten görülmeye değer.

Her yer çinilerle bezeli ve iç mekanda ek olarak bol bol küçük parçalarla duvarlara aynalar yapıştırılmış. Işıklar da yanınca içerisi ışıl ışıl oluyor. Tabii kadınların ve erkeklerin bölümü farklı. İçeride babamın dikkatini çeken bir şey olmuş; insanlar namaz kılarlarken bir kutunun içinden taş alıyorlar ve secde ederken alınlarına gelecek şekilde yere koyuyorlar. Namaz bittikten sonra da taşları yerden alıp, öperek tekrar kutuya koyuyorlar. Sonradan öğrendik ki, bazı Aleviler o taşların Hz..Ali’nin öldürüldüğü yerden geldiğine inandıkları için kutsal kabul ediyorlar. Secde ederken bu kutsal taşları alınlarına koyuyorlarmış. Değişik geldi bize.

Baalbek şehir turunun ardından, sırada Beyrut’a nasıl gideceğimiz var. Buradan Beyrut’a otobüs yok, yarım saattte bir kalkan dolmuşlar var ama, bagajları yok. Babam da eşyaları sağa sola sıkıştıracaklar, tangur tungur gideceğiz, Suriye’den aldığım tavla da çizilir endişesi ile minibüs fikrine pek sıcak bakmadı. Kaldık taksiye…

Ben annemle birlikte otele dönüyorum, 10 dakika geçmeden babam ve ablam bir taksi ile birlikte otele geliyorlar. “Hadi atlayın Beyrut’a gidiyoruz…”

*** BU YAZI GÖKÇE YILMAZ’IN “GEZİMANYA SURİYE – LÜBNAN” ADLI KİTABINDAN ALINTIDIR. KİTABIN GELİRİ TÜRKİYE OMURİLİK FELÇLİLERİ DERNEĞİNE BAĞIŞLANMAKTADIR.

Yorum yazmak için

İlgili İçerikler

GÖKÇE YILMAZ
Gold Yazar
25 Nis 2010

GÜNEŞ’İN KENTİ BAALBEK

Baalbek, Lübnan’ın doğusunda yer alan antik bir bölge. Yunanca adı Heliopolis yani Güneş Kenti olan Baalbek, Baal Tanrısı’na tapınanların şehri olarak da geçiyor. Bu bölge Ortadoğu’nun en önemli Roma kalıntısı olan Venüs, Jüpiter ve Bacchus Tapınağı’na ev sahipliği yapıyor. Lübnan’da görülmesi gereken en önemli yerlerin başında geliyor. Biz de Şam üzerinden Baalbek’e gitmek... daha fazla

Gezimanya
12 Haz 2007
Video

Gezimanya Baalbek

ÇİFTEKEMER KÖPRÜSÜ VE MENÇUNA ŞELALESİ

Karadeniz, benim gibi güneyde yaşayanlar için oldukça ilgi çekici bir bölge. Kültürü, iklimi ve bitki örtüsü bizim güneyden çok farklı olduğu için adım adım Karadeniz'i gezmek ve öğrenmek ilk hedeflerden bir tanesi haline gelir. Özellikle benim gibi doğa yürüyüşlerini seviyorsanız Karadeniz'in farklı yerlerini de öğrenmiş olursunuz. Size bu sefer Karadeniz'in güzel... daha fazla

Duyuru

Fransa'da yapımına başlanan dev yolcu gemisi

Yapımına Fransa’da başlanan Royal Caribbean firmasına ait geminin dünyanın en büyük yolcu kapasitesine sahip gemilerinden biri olacağı açıklandı. Gelecek yıl tamamlanması düşünülen yüksekliği 361 metre olacak dev yolcu gemisinin brüt ağırlığının 226 bin ton olacağı belirtiliyor. Nisan 2016’da hizmete girecek olan geminin ilk yolculuğunu Barselona’dan İtalya’ya... daha fazla

SunaKcr
Gezgin

ROMA'DA ULAŞIM

Ani bir kararla ve hiç ayrıntı düşünmeden uçak biletlerimizi aldık. Otel rezervasyonuydu, gezilecek şehirlerin planıydı derken aylar geçti ve gün yaklaştı. İnternette Roma'da gezme ile ilgili çok fazla bilgi bulmak mümkün ama benim gibi garantici biriyseniz ve tüm planı siz yapıyorsanız bilgilerin çoğu yetersiz. Ben ayrıntılara takılan kişiler için küçük tüyolar vermenin... daha fazla

Etkinlik
4 Temmuz 2015,Cumartesi

2. Bozcaada Doğa Buluşması

2. Bozcaada Doğa Buluşması’nın 4-5 Temmuz’da yapılacağı açıklandı. Bozcaada Forum öncülüğünde organize edilen doğa buluşmasının, katılımcıları Bozcaada’nın güzelliklerine doğru keşfe çıkaracağı belirtiliyor. 4 Temmuz’da çevre temizliği ile başlayacak etkinlikler, Bozcaada’nın en yüksek tepesi Göztepe’ye tırmanışla devam edecek. Cumhuriyet Meydanı’nda gerçekleşecek birçok... daha fazla

Özel Yazı

UÇAKLA SEYAHATLERİNİZDE HAKLARINIZI BİLİYOR MUSUNUZ?

1. Geçerli belgelerinizle zamanında gelmenize rağmen veya fazla bilet satışı nedeniyle uçağa kabul edilmediyseniz: Uçuşu icra eden hava taşıma işletmesi tarafından, rezervasyonundan feragat edecek gönüllüler bulmak için duyuru yapılır. Gönüllülere; Bilet ücretinin iadesi ve sayahat başlangıç noktasına ücretsiz götürülmesi, Son varış yerine güzergah değişikliği sağlanması... daha fazla

Duyuru

Yunanistan'da ekonomik krizin etkileri hızla devam ediyor

Ağır bir ekonomik kriz yaşanan Yunanistan’da restoran ve otellerin büyük bir kısmının kredi kartı kabul etmemeye başladığı bildirildi. Yunanistan’a gidecek olan turistlerin, eğer ATM’de banknot varsa kullandıkları bankaların belirlediği üst limite göre günde 60 Euro’dan fazla çekebileceği belirtiliyor. 7 Temmuz’a kadar bankaların kapalı olacağı duyuruldu. (turizmglobal.com)

2 saat önce

VİYANA'DA 3 GÜN

2 sene kadar önce sadece iş amacıyla gidip ucundan tadına baktığım; kimilerine göre muhteşem, kimilerine göre "karanlık" olarak nitelendirilen Viyana'nın nasıl bir şehir olduğunu tam anlamıyla anlamam, ruhunu hissedebilmem için tekrar gitmem gerekiyordu. Karanlık mı? Muhteşem mi? Diyorum ya, seviyorum yürünerek gezilen şehirleri. Viyana da öyle bir şehir işte... Tarihi bina... daha fazla

3 saat önce

Emirates ve National Geographic’ten ilginç proje

Emirates Havayolu ve National Geographic ortaklığıyla gerçekleştirilen “Orada Ol” kampanyasıyla gerçek yolculuk deneyimlerinin seyahat tutkunları ile paylaşılacağı bir uygulama başlatılacağı belirtildi. Bu kapsamda Emirates personelinden seçilmiş elçiler 6 ay boyunca dünya çapındaki seyahatlerinde “Orada Ol” kampanyası ile kendi hikâyelerini anlatarak sosyal medyada paylaşacak... daha fazla

3 saat önce

HİNDİSTAN’DA İLKLERİN ŞEHRİ: KOLKATA

Hindistan deyince genelde akıllara Başkent Delhi ya da Bollywod’un merkezi Mumbai (Bombay) gelir. Ancak bugün size öyle bir şehirden bahsedeceğim ki Hindistan hakkında bildiklerinizi tekrar gözden geçireceksiniz. O kadar da iddialıyım yani! Bildiğiniz gibi Hindistan bir yarımada ve yüzölçümü açısından dünyanın en büyük 7. ülkesi. Şu ana kadar Hindistan’ın 4 şehrini gezip... daha fazla

4 saat önce

Norveç'in tanıtım filmi Oslo Havaalanı’nda

Norveç, Oslo Havaalanı’nda bekleyen yolculara 3D film ile şehrin tanıtımını yapıyor. Turist oranını arttırmak adına uyguladığı bu yöntem ile Norveç, ülkesinin adını daha fazla duyurmayı planlıyor. Innovation Norway ve Avinor 3D animasyon film ile havaalanında izlenebiliyor. 18 Haziran’dan bu yana uygulanan sistemde Norveç’in ziyaretçilerine neler sunabileceği anlatılmaya... daha fazla